کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۳۶۰
تاریخ خبر:

‌خطر ورود کرونا به آب شرب؟

روزنامه هفت صبح| گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره بررسی تاثیر کرونا بر منابع آب و فاضلاب . شیوع کرونا مصرف آب در کشور را ۴۰ درصد افزایش داده و بارندگی‌ها فعلا کمبود را جبران کرده .

* یک: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی منتشر کرده درباره تاثیر کرونا بر منابع آب و فاضلاب. در این گزارش آمارهای جالبی درباره افزایش مصرف آب در کشور بعد از شیوع این بیماری آمده و با استناد به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی و اداره حفاظت محیط زیست آمریکا خطراتی که آب و فاضلاب را تهدید می‌کند از جمله احتمال ورود ویروس به آب شرب کشور گوشزد شده.

اول این نکته را باید در نظر گرفت که به دلیل جدید بودن ویروس کرونا هنوز تحقیقات بین‌المللی و کارهای مطالعاتی زیادی روی آن انجام نشده و اغلب اطلاعاتی که الان داریم هم نتیجه تعمیم دادن تحقیقاتی است که قبلا روی ویروس‌های مشابه مثل سارس و مرس انجام شده. در داخل کشور فعلا یک چالش اولیه افزایش مصرف آب در بخش شرب و بهداشت است.

چون بعد از شیوع ویروس، شست‌وشوها افزایش پیدا کرده و در نتیجه با افزایش مصرف آب مواجه شدیم. به طوری که در هفته اول فروردین ماه در کل کشور حدود ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. ضمن اینکه پیش‌بینی شده مصرف پیک آب شرب کشور در تیرماه رخ می‌دهد.

* دو: خوشبختانه این افزایش مصرف تا الان با بارندگی‌های اخیر جبران شده. در همین هفته اول فروردین که گفتیم مصرف آب ۴۰ درصد افزایش داشته میزان بارندگی‌ هم نسبت به متوسط بلند مدت ۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. بنابراین مخازن و سدهای کشور فعلا در حد مطلوبی قرار دارند و احتمالا از نظر تامین آب مشکلی نخواهیم داشت. نکته مهم‌تر اما ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب شرب کشور است که در شرایط فعلی بتواند پاسخگوی نیازها باشد. به خصوص در همان تیرماه و تابستان که به پیک مصرف می‌رسیم. یک هشدار هم در این زمینه مرکز پژوهش‌ها داده که چون تاسیسات تصفیه‌خانه‌ها و پمپ‌ها و مخازن مستهلک هستند ممکن است با فشار مضاعفی که به آن‌ها وارد می‌شود در تابستان دچار مشکل بشویم.

* سه: مشکل بعدی آب و فاضلاب کشور در شرایط فعلی وصول کردن قبوض است. گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد در بهمن‌ماه ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه فروش آب و دفع فاضلاب شده اما فقط ۵۰ میلیارد تومان آن برگشته. با توجه به مصوبه دولت مبنی بر عدم لزوم پرداخت قبوض آب و برق در اسفندماه و فروردین‌ماه این وضعیت در این ماه‌ها احتمالا ادامه دارد و شرکت‌های آب و فاضلاب مشکل وصول درآمد خواهند داشت.

* چهار: هشدار دلهره‌آور اصلی این گزارش انتقال ویروس به آب شرب است. تحقیقات نشان می‌دهد این ویروس در صورت انتقال به آب قابلیت ماندگاری بالایی دارد و ممکن است از طریق راه‌های مختلف خودش را به بدن انسان برساند. مهم‌ترین فاکتور زنده ماندن این ویروس در آب، یکی درجه دما است و دومی املاح موجود در آب. این ویروس در دمای معمولی ۲۳ درجه سانتیگراد می‌تواند ۶ تا ۱۲ روز و در دمای ۴ درجه سانتیگراد تا ۱۰۰ روز در آب زنده بماند.

بنابراین توصیه شده که علاوه بر روش‌های معمول یعنی تصفیه آب از طریق گذراندن از فیلتر و گندزدایی، از کلر و نور ماوراءبنفش هم استفاده شود. ضمن اینکه باید این نکته را در نظر داشت ویروس کرونا می‌تواند وارد سیستم فاضلاب کشور هم بشود و بین دو تا سه روز در این محیط زنده بماند. البته شواهدی مبنی بر انتقال این ویروس از فاضلاب به انسان وجود ندارد چون در سال ۲۰۰۳ و در زمان اپیدمی سارس این ویروس به تکنسین‌ها و کارگران در تماس با فاضلاب وارد نشده بود. مگر اینکه شرایط کرونا در این زمینه هم با ویروس‌های قبلی متفاوت باشد.

کدخبر: ۳۲۰۳۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • amirsadat161

    این همه بارندگی باز هم اما و اگر و شاید و زیرا و