کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۶۱۹
تاریخ خبر:

‌خشونت در اصفهان؛ از چشم سرباز احمدی تا ‌نارنجک!

روزنامه هفت صبح | هر بار بعد از رخ دادن یک اتفاق تلخ در اصفهان، با خودمان می‌گوییم این آخرین بار بود و انشاءالله دیگر از این اتفاقات نمی‌افتد اما هر بار سورپرایز می‌شویم. کار به جاهای باریکی کشیده شده و اگر فکری به حال این ماجراها نشود، قطعا در آینده شاهد اتفاقات ناگوارتری خواهیم بود. مهم‌ترین این اتفاقات را با هم مرور می‌کنیم.

*** چشم‌های سرباز احمدی
۱۰ دی ماه ۱۳۸۶ در هفته هفدهم لیگ هفتم، سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه نقش جهان مقابل هم قرار گرفتند. دو تیم مدعیان اصلی قهرمانی به نظر می‌رسیدند. پرسپولیس در ۱۶ هفته قبل حتی یک بار هم نباخته بود و سپاهان با فاصله‌ای کم در تعقیب این تیم بود. در نیمه اول محمد نصرتی به اشتباه دروازه خودی را باز کرد و عمادرضا هم یک گل دیگر زد تا پرسپولیس بازنده به رختکن برود. پرسپولیس در نیمه دوم سوار بر بازی بود و توانست بالاخره در دقیقه ۸۰ گل اول را بزند. چند ثانیه بعد از این گل و در حالی که هواداران این تیم در حال شادمانی بودند، ترقه‌هایی از سوی هواداران سپاهان به سمت سکوهای آنها پرتاب شد که یکی از آنها باعث شد تا چشم یکی از سربازان حاضر روی سکوها آسیب ببیند.

آن بازی در نهایت ۲بریک به سود سپاهان تمام شد اما سرباز احمدی بینایی‌اش را از دست داد! به خاطر همین اتفاق فدراسیون فوتبال ۳ امتیاز از سپاهان کم کرد و در نهایت هم این پرسپولیس بود که با وجود کسر شش امتیاز از سوی فیفا، در بازی آخر فصل، سپاهان را برد و به شکلی دراماتیک قهرمان لیگ هفتم شد اما بینایی سرباز احمدی هرگز برنگشت.

*** معمای آب‌های آلوده‌ای که هرگز حل نشد
در سال ۱۳۹۱ سپاهان و پرسپولیس در اصفهان مقابل هم قرار گرفتند. در جریان مسابقه‌ای که با گل‌های جواهیر سوکای و عادل کلاه‌کج به سود سپاهان تمام شد، اتفاقاتی فراتر از فوتبال رخ داد؛ هرچه از زمان بازی سپری شد، بازیکنان پرسپولیس یکی‌یکی مسموم و دچار تاربینی و سرگیجه شده و به طرز عجیبی قادر به تشخیص زمان بازی نبودند.

انتشار فیلمی از رختکن پرسپولیس بعد از مسابقه که همه بازیکنان روی زمین افتاده‌اند و شرایط جسمانی خوبی ندارند، همه چیز را به خوبی نشان می‌داد. در آن مقطع محمد نوری کاپیتان سرخ‌های پایتخت مصاحبه و اعلام کرد ‌ اصلا در زمین تعادل نداشته و حتی نتیجه بازی را از امید ابراهیمی هافبک وقت سپاهان پرسیده که باعث خنده او شده است. جالب اینکه سعید شیرینی سرپرست سابق پرسپولیس هم حالش بد شد.

او در پایان بازی در رختکن روی تخت افتاد و توان حرکتی نداشت. این جنجال منتهی به همین جا نیز نشد و بعد از بازی پزشک پرسپولیس آزمایشاتی را برای یافتن علت مسمومیت روی بازیکنان انجام داد اما بعد از مدتی ادعا کرد که نتیجه آزمایشات به سرقت رفته تا موضوع آب‌های آلوده مطرح شده ‌و یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ایران رقم بخورد. هنوز هم مشخص نیست در آن بازی چه اتفاقاتی رخ داد و چرا پرسپولیسی‌ها به آن حال و روز افتاده بودند.

*** آتش زدن ماشین خبرنگاران!
دو سال پیش، در نیمه‌نهایی جام حذفی، سپاهان میزبان پرسپولیس بود. در بازی برگشت دو تیم در لیگ برتر اتفاقات تلخی در ورزشگاه آزادی رخ داده بود و هواداران دو تیم به شدت با هم درگیر شده بودند. سیاوش یزدانی مدافع وقت سپاهان هم به هواداران پرسپولیس هشدار داده بود که به اصفهان نروند تا خون به پا نشود! در نهایت پرسپولیس در آن بازی با گل دقیقه ۱۱۶ احمد نوراللهی پیروز شد و به فینال رسید اما بعد از سوت پایان بازی اتفاقاتی باورنکردنی رخ داد.

هواداران ناراحت سپاهان ‌ هنگام خروج از ورزشگاه به خودرو‌های پلاک تهران حمله کردند و به آنها آسیب‌های زیادی وارد کردند و حتی خودروی یکی از خبرنگاران تهرانی را به آتش کشیدند‌ اما این فقط اتفاقات بعد از بازی بود. قبل از بازی هم تصاویری از درگیری‌های هواداران دو تیم در فضای مجازی منتشر شده بود که نشان می‌داد چند هوادار پرسپولیس به شکلی خطرناک مورد حمله قرار گرفته ‌ و آسیب‌هایی جدی دیده بودند. مهم‌ترین آنها اما هواداری بود که از هلند آمده بود و پس از درگیری با هواداران سپاهان، از ناحیه چشم دچار آسیب شد و در نهایت چشم راستش تخلیه شد. ویدئوهایی از حمله به هواداران پرسپولیس با اسپری فلفل توسط هواداران هم در فضای مجازی منتشر شده بود.

*** تجمع مقابل هتل سپاهان
فصل گذشته قرار شد بازی برگشت سپاهان و پرسپولیس با اعلام فدراسیون فوتبال بدون حضور هواداران برگزار شود. سپاهانی‌ها به این ماجرا اعتراض داشتند و هواداران این تیم که نمی‌خواستند تیم‌شان بدون حمایت آنها میزبان پرسپولیس باشد، مقابل هتل این تیم در اصفهان تجمع کردند و مانع حرکت اتوبوس این تیم به سمت ورزشگاه شدند! حتی گفته می‌شد اتوبوس حامل اعضای سپاهان توسط هواداران این تیم پنچر هم شد! در نهایت سپاهانی‌ها وقتی به ورزشگاه رسیدند که دیگر دیر شده بود و ناظر فدراسیون بازی را برگزار نکرد و چند روز بعد فدراسیون این بازی را ۳برصفر به سود پرسپولیس اعلام کرد.

*** بستن راه بر اتوبوس پرسپولیس
همین چند هفته پیش بود که بازی برگشت سپاهان و پرسپولیس در لیگ بیستم در ورزشگاه نقش جهان برگزار شد. به ماجراهای بعد از بازی به اندازه کافی پرداخته شده اما قبل از بازی هم اتفاقات عجیبی رخ داد و هواداران سپاهان در مسیر حرکت اتوبوس پرسپولیس به سمت ورزشگاه مزاحمت‌هایی ایجاد کردند و باعث شدند کاروان این تیم دیرتر از حد معمول به ورزشگاه برسد. شب قبل از بازی هم تعدادی از هواداران سپاهان در مقابل هتل محل استقرار پرسپولیسی‌ها تجمع کرده و با ایجاد سر و صدا مانع از استراحت بازیکنان این تیم شده بودند.

*** و رونمایی از نارنجک!
و سرانجام به یکی از خطرناک‌ترین اتفاقات در اصفهان می‌رسیم. جایی که چند نفر که هنوز مشخص نیست طرفدار کدام تیم هستند! از روی پلی که اتوبوس پرسپولیس از زیر آن عبور می‌کرد چند نارنجک به پایین پرتاب کردند که تعدادی از آنها به اتوبوس این تیم برخورد کرد و منفجر شد. اگر راننده اتوبوس آرامش خود را حفظ نمی‌کرد، معلوم نبود چه فاجعه‌ای رخ می‌داد. هر چه بود به خیر گذشت اما واقعیت این است که اتفاقات در اصفهان هر بار خطرناک‌تر از قبل می‌شود و معلوم نیست در آینده باید منتظر چه فجایعی باشیم. این اتفاقات اصلا در شان شهری مثل اصفهان نیست و باید هر چه زودتر بساط این کارهای خطرناک در این شهر برچیده شود.

کدخبر: ۳۹۲۶۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر