کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۵۹۹
تاریخ خبر:

‌خرده اطلاعات‌ جالب‌ درباره کرونا که باید بدانید

روزنامه هفت صبح |‌ هرچه شیوع کرونا دارد طولانی‌تر می‌شود، محققان به یافته‌ها و نتایج جالب‌تری درباره این بیماری می‌رسند. دیروز هم چند نمونه اطلاعات جالب کرونایی منتشر شد که خلاصه آن را می‌توانید در گزارش زیر مطالعه کنید.
‌چطور از آسانسور کرونا نگیریم؟
مدت زمان احتمالی معلق ماندن قطرک‌های حاوی کروناویروس جدید پس از یک سرفه شخص مبتلا در آسانسور آنقدر زیاد است که به‌خاطر همین برخی کارشناسان توصیه می‌کنند اصلا به‌جای آن از پله استفاده کنیم. البته ماندگاری ویروس‌ها به حجم‌های مختلف و باز بودن یا بسته بودن درِ آسانسور هم ارتباط دارد.

برای آسانسورهایی که در حال کار بودند بین ۱۲ تا ۱۸ دقیقه طول کشید تا غلظت ویروس در فضای آسانسور به اندازه کافی کاهش یابد. همچنین برای آسانسورهایی که درشان پیوسته باز بود بین ۳تا ۵ دقیقه زمان برد. از طرف دیگر این فاصله زمانی برای آسانسور با در بسته بین ۲۴ تا ۳۰ دقیقه طول کشید. همچنین باید توجه داشت حتی اگر در آسانسور تنها هستیم باید ماسک بزنیم و کمتر صحبت کنیم.

ناقل علامت‌‎دار، ویروس علامت‌‎دار منتقل می‌کند
نتایج تحقیق جدید محققان دانشگاه بوستون ایالات‌متحده نشان می‌دهد افراد مبتلا به کووید-۱۹، دو روز قبل و سه روز پس از ظهور علائم بیشترین میزان ویروس را منتقل می‌کنند. همچنین افراد مبتلا در صورت ابتلا به ویروس کرونا از یک مورد اولیه (اولین فرد آلوده در شیوع) که بدون علامت است، احتمالا بدون علامت خواهند بود. علاوه بر این افراد بدون علامت نسبت به افراد علامت‌دار ویروس کمتری را به دیگران منتقل می‌کنند. اگر ناقل علامت‌دار شخص دیگری را آلوده کند، احتمال دارد که آن شخص خود علائم واضحی را تجربه کند.

بگو چند سال داری تا بگویم چقدر احتمال دارد کرونا بگیری؟
یکی دیگر از اطلاعات جالب، مربوط به آثار واکسیناسیون بود. پژوهشی در کشور انگلیس انجام شده که نشان‌دهنده این نتایج است:
یک شخص ۸۰ ساله که واکسن دریافت کرده به اندازه یک شخص ۵۰ ساله که واکسن دریافت نکرده از احتمال مرگ بر اثر کووید-۱۹ در امان است.

یک: یک شخص ۷۰ ساله که واکسن دریافت کرده به اندازه یک شخص ۴۵ساله که واکسن دریافت نکرده از احتمال مرگ بر اثر کووید-۱۹ در امان است.
دو: یک شخص ۵۰ ساله که واکسن دریافت کرده به اندازه یک شخص ۳۰ساله که واکسن دریافت نکرده از احتمال مرگ بر اثر کووید-۱۹ در امان است.

هر ویال به چند نفر؟
‌به شیشه‌های نگهداری واکسن ویال می‌گویند. ویال‌ها قبل از استفاده با در پلاستیکی کاملا پلمب از کارخانه تا مصرف نگهداری می‌شوند. هر ویال واکسن مورد استفاده در ایران برای چند نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ پزشکی بررسی کرده و به این مشاهدات رسیده است:

یک: واکسن سینوفارم: اکثر این نوع واکسن ها دو دُزی است. به‌عبارتی هر ویال مورد استفاده برای دو نفر است.
دو: واکسن آسترازنکا: با احتساب هر نفر نیم سی سی، هر ویال این واکسن برای ۱۰ نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سه: واکسن برکت: با احتساب هر نفر نیم سی سی، هر ویال برای۱۰ نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد
چهار: واکسن اسپوتنیک: دُز دوم این واکسن دارای ویال‌های قرمز رنگ و نوع اول تزریق دارای ویال‌های آبی رنگ است.
پنج: واکسن پاستوکووک: این واکسن در ویال‌های تک دُزی حاوی نیم سی سی به مصرف می‌رسد. یعنی هر ویال برای یک نفر.البته ویال‌های ۱۰ دُزی نیز ممکن است به مراکز واکسیناسیون برسد.

یک مدل‌سازی برای بازگشایی مدارس
‌یک معلم در انگلیس که به کووید-۱۹ با واریانت دلتا مبتلا بوده ظرف دو روز سبب ابتلای ۱۲نفر از ۲۴ دانش‌آموز شده. به همین دلیل محققان آمده‌اند بررسی کرده‌اند که حالا در شرایط دلتا دانش‌آموزان تا چه اندازه در معرض ابتلای به این بیماری قرار دارند؟ مدل‌سازی جالبی در این شرایط شکل گرفته که اگر معلم و دانش‌آموزان واکسینه نشده باشند و معلم هم ماسک نزند این اتفاق‌ها خواهد افتاد:

* ردیف اول: ۱۰۰درصد دانش‌آموزان
* ردیف دوم: ۶۰ درصد دانش‌آموزان
* ردیف سوم به بعد: تقریباً ۳۰ درصد از دانش‌آموزان

کدخبر: ۴۱۱۵۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر