کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۹۶۳
تاریخ خبر:

‌حضور پررنگ امام صادقی‌ها در دولت ‌‌رئیسی

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | دانشگاه امام صادق تهران مرکز ثقل انتصابات دولت ابراهیم رئیسی است. چون تا همین جا هم خیلی از مدیران ارشد دولت سیزدهم از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه دستچین شده‌اند. از خاندوزی و عبدالملکی وزرای اقتصاد و کار گرفته تا باقری‌کنی معاون وزیر امورخارجه و میثم لطیفی معاون رئیس‌جمهور. در واقع باید بگوییم اکثر مدیران جوان دولت رئیسی قبلا زیاد گذرشان به پل مدیریت و محل دانشگاه امام صادق افتاده.

این موضوع حالا مورد طعنه و کنایه گروهی از فعالان جوان اصولگرا و حزب‌اللهی هم قرار گرفته. یک گروه از فعالان عدالتخواه هم از قبل با نگرش مدیران ارشد دانشگاه امام صادق بر سر موضوعاتی مثل مدارس و دانشگاه‌های غیرانتفاعی مشکل داشتند. ضمن اینکه نحوه اداره این دانشگاه با حضور پررنگ اعضای خانواده مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی هم مورد نقد بعضی نیروهای جناح چپ و راست ایران بوده. مجموعه این اتفاقات به نظر می‌رسد باعث برآشفته شدن حجت‌الاسلام سید مصطفی میرلوحی مدیرکل روابط‌عمومی و عضو هیات علمی این دانشگاه شده.

روز گذشته صوتی منتسب به او در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که با اشاره به دفاع سفت و سخت دانشجویان این دانشگاه از حجت‌الله عبدالملکی، می‌پرسید: «چرا یک درصد از این غیرت را برای دفاع از آیت‌الله مهدوی‌کنی خرج نمی‌کنید که به ایشان توهین شده است؟» به این بهانه بدنیست نگاهی داشته باشیم به فارغ‌التحصیلان سرشناس این دانشگاه و آن‌هایی که تا اینجا مسئولیت‌های کلیدی‌ در دولت جدید بر عهده گرفتند.

امام صادقی‌های دولت رئیسی
فهرست استادان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق که در دولت سیزدهم مسئولیت گرفتند حتما در روزها و هفته‌های آینده پربارتر می‌شود. به طور مثال از همین حالا یک شایعه قوی وجود دارد که ریاست بانک مرکزی قرار است به علی صالح‌آبادی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق برسد. یا خارج از دولت بحث ریاست پیمان جبلی در سازمان صدا وسیما هم به گوش می‌رسد که او هم از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه و مدیران نزدیک به سعید جلیلی است.

حجت عبدالملکی / وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
حجت عبدالملکی با ۴۰ سال سن جوان‌ترین عضو کابینه دولت رئیسی است. او تا پیش از دوران وزارت به عنوان یکی از نظریه‌پردازان اقتصاد مقاومتی و منتقد اف‌ای‌تی‌اف در تلویزیون مرتب حضور پیدا می‌کرد و بعضی اظهارات او در مورد پارکینگ‌های کره‌جنوبی و تشویق فرزندآوری با ثبت شرکت و معافیت مالیاتی خبرساز شده بود. عبدالملکی از مقطع کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق فارغ‌التحصیل شده است.

سید احسان خاندوزی / ‌وزیر امور اقتصادی و دارایی
سیداحسان خاندوزی فقط ۷ ماه از حجت عبدالملکی بزرگ‌تر است و آنها تقریبا در دانشگاه امام صادق هم‌دوره محسوب می‌شوند و در یک رشته مشترک تحصیل کردند. خاندوزی البته در دوره دکترای اقتصاد او را در دانشگاه علوم تحقیقات به اتمام رساند و عبدالملکی برای این مقطع به دانشگاه اصفهان رفت. خاندوزی در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با فهرست مورد حمایت اصولگرایان در تهران راهی بهارستان شد و اما سه هفته پیش کرسی نمایندگی مجلس را به قصد وزارت اقتصاد ترک کرد.

علی باقری کنی / ‌معاون سیاسی وزیر امورخارجه
علی باقری‌کنی هفته پیش به عنوان معاون سیاسی وزیر امورخارجه منصوب شد. او حالا جایگزین سیدعباس عراقچی شده است و باید مذاکرات هسته‌ای مرتبط با برجام را هدایت کند. مسئولیتی حساس برای این دیپلمات ۵۴ ساله که از مدیران نزدیک به سعید جلیلی محسوب می‌شود و پیش از این معاونت بین‌الملل و دبیری ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه را هم برعهده داشت. علی باقری‌کنی علاوه بر اینکه خودش یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق است، پدر او آیت‌الله باقری‌کنی سال‌ها قائم مقام و بعد سرپرست این دانشگاه بود. برادر او مصباح‌الهدی باقری‌کنی هم یکی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه و داماد رهبری است. مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی عموی علی باقری‌کنی بود.

میثم لطیفی / رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و معاون رئیس‌جمهور
میثم لطیفی متولد ۱۳۵۷ چند روزی است به عنوان رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و معاون رئیس‌جمهور منصوب شده است. او سال ۱۳۸۳ مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت صنعتی خود را از دانشگاه امام صادق را دریافت کرد و ۱۲ سال بعد خودش شد مدیر همین دانشکده. میثم لطیفی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ یکی از اعضای ستاد قالیباف بود و ۴ سال قبل‌تر هم در حلقه اطرافیان سعید جلیلی حضور داشت. لطیفی در سال‌های اخیر چندین بار به عنوان کارشناس مساجد هم در تلویزیون حضور پیدا کرده است.

عباس هنرمند /‌ معاون اطلاع‌رسانی و ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری
غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور چند روز پیش با حکمی عباس هنرمند را به عنوان معاون اطلاع‌رسانی و ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری منصوب کرد. او پیش از این مدیرعامل باشگاه خبرنگاران جوان بود و حالا جایگزین علیرضا معزی شده که مدیرمسئول خبرآنلاین ربود. هنرمند متولد ۱۳۵۷ است و در رشته حقوق جزا از دانشگاه امام صادق فارغ‌التحصیل شده. از سال ۱۳۷۹ هم وارد صدا و سیما شده و بعد از فعالیت در بخش‌های مختلف خبری مدتی مدیریت روابط‌عمومی دفتر رهبری را هم بر عهده داشته است.

خانواده مهدوی‌کنی در دانشگاه امام صادق
یکی از نکاتی که منتقدان مدیریت دانشگاه امام صادق روی آن دست گذاشتند ریاست‌ طویل المدت خانواده مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی در این دانشگاه است. علاوه بر خود آیت‌الله مهدوی‌کنی که تا زمان حیات یعنی سال ۱۳۹۳ ریاست این دانشگاه را برعهده داشت، همسر ایشان قدسیه سرخه‌ای هم از سال ۱۳۶۹ و بدو تاسیس پردیس خواهران دانشگاه امام صادق ریاست آن را برعهده دارد. برادر مرحوم مهدوی کنی یعنی آیت‌الله باقری کنی متولد ۱۳۰۵ هم از ابتدای تاسیس این دانشگاه قائم مقام و مدتی هم سرپرست بود.

حجت‌الاسلام محمدسعید مهدوی کنی پسر آیت‌الله مهدوی کنی مدتی ریاست این دانشگاه را برعهده داشت و در حال حاضر عضو هیات امناست. دختران آیت‌الله مهدوی کنی یعنی صدیقه و مهدیه مهدوی‌کنی یکی قائم مقام پردیس خواهران و استاد این دانشگاه است و دیگری مدیر گزینش واحد خواهران. همسر مهدیه مهدوی‌کنی یعنی سید مصطفی میرلوحی در حال حاضر عضو هیات علمی و مدیرکل روابط‌عمومی این دانشگاه است.

داماد دیگر آیت‌الله مهدوی کنی هم ابراهیم انصاریان برادر شیخ حسین انصاریان واعظ معروف تهرانی است و در مجلس خبرنگاران هم ریاست دفتر مرحوم مهدوی‌کنی را برعهده داشت. زهیر انصاریان و ضحی انصاریان نوه‌های مرحوم مهدوی‌کنی هم در بخش گزینش واحد برادران و خواهران دانشگاه امام صادق مسئولیت دارند. به اضافه اینکه سیدمحمدحسین میرلوحی دیگر نوه مرحوم مهدوی کنی هم دانشجوی همین دانشگاه است.

دانشگاه امام صادق چطور راه افتاد؟
دانشگاه امام صادق با شرایط فعلی از سال ۱۳۶۱ تاسیس شد. پیش از انقلاب در محل فعلی این دانشگاه موسسه‌ای آموزشی وابسته به دانشگاه هاروارد توسط حبیب لاجوردی و محمدتقی برخوردار راه افتاده بود. دانشگاه امام صادق در واقع یک دانشگاه غیرانتفاعی است که از دانشجویان ممتازش هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. پذیرش در این دانشگاه البته شرایط خاصی دارد و بعد از کنکور سراسری باید از مصاحبه حضوری و تحقیقات میدانی آن عبور کرد.

این دانشگاه زیرمجموعه یک هلدینگ به نام جامعه‌الامام صادق محسوب می‌شود که چند کارخانه و شرکت از جمله داروسازی حیان و پاساژ میلاد نور را در مالکیت دارد. رشته‌های تحصیلی این دانشگاه هم تماما پیشوند معارف اسلامی را دارند. به طور مثال می‌گویند معارف اسلامی و اقتصاد. یا معارف اسلامی و حقوق. ریاست این دانشگاه در حال حاضر بر عهده حجت‌الاسلام حسینی سعدی عضو مجلس خبرگان است و چهره‌هایی مثل آیت‌الله علم‌الهدی و آملی لاریجانی هم در هیات امنای آن عضو هستند.

دانشگاه امام صادق فارغ‌التحصیلان سرشناسی از طیف‌های مختلف سیاسی دارد. از سعید جلیلی گرفته تا عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات تا حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی. کاووس سیدامامی فعال محیط زیست هم استاد علوم سیاسی این دانشگاه بود که در سال ۱۳۹۶ در زندان اوین درگذشت. از چهره‌های تلویزیونی علی درستکار یا وحید یامین‌پور و همینطور میثم مطیعی مداح هم همگی فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق هستند.

کدخبر: ۴۱۴۹۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر