کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۲۲۴
تاریخ خبر:

‌حاشیه‌ها و جنجال‌های هفتمین ماه ۱۴۰۰ تلویزیون

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر| از حاشیه اخیر که دامن بازیگر روزگار جوانی ۳ را گرفته است که بگذریم، به یک آبان پر سروصدا می‌رسیم. ۱۰ مورد از آن را در گزارش امروز می‌توانید بخوانید. با این حال همه اتفاقات محدود به این موارد نمی‌شود. تغییر ناگهانی مدیر شبکه خبر و مدیر خبرگزاری صداوسیما توام با حاشیه و جنجال بود که طرفین درگیر ترجیح دادند ماجرا در رسانه‌ها کش پیدا نکند.

این ماه در تلویزیون یک گاف اساسی رخ داد! مهمان شبکه ایران کالا اینطور گفت:«کشور به یک رضاخان نیاز دارد، رئیس‌جمهور باید رفع اشکال بکند نه اینکه اشکال بگیرد.» البته زود عذرخواهی کرد. عادل فردوسی‌پور هم در میان چهره‌های آبان دیده می‌شود. رئیس صداوسیما به‌تازگی گفته او منعی برای بازگشت ندارد.

جبلی یک ماه پیش نیز بر بازگشت فردوسی‌پور به عرصه اجرا و گزارشگری تاکید کرده بود. باز هم سریال ۸۷ متر کیانوش عیاری به آنتن نرسید تا دست شبکه یک از داشتن سریال جدید خالی بماند. در شبکه خانگی، مصاحبه منوچهر هادی درباره دل و گیسو توام با جنجال و واکنش بود. از آن طرف برنامه فوتبالی ۱۱ در فیلم‌نت به پخش نرسید و مشخص نیست چه زمانی قرار است منتشر شود.

توقف ماه/ ۱۵ سریال در کما
اتفاق چه بود؟ ابتدای آبان گزارشی اختصاصی منتشر کردیم و نوشتیم رئیس صدا‌و‌سیما برای سامان دادن به وضعیت سریال‌ها در نخستین گام دستور توقف ۱۵ سریال که در مرحله پیش‌تولید یا در آستانه تولید هستند را داده است تا شورای معتمد او بتواند نظارت کافی داشته باشد. در میان این سریال‌ها، مناسبتی‌های نوروز و رمضان هم وجود دارد؛ به‌جز زیرخاکی‌۳‌.

چه واکنش‌هایی داشت؟ این خبر تیتر رسانه‌های دیگر شد و تا مدت‌ها محل بحث بود. در جدی‌ترین واکنش، جلیل سامان خواستار تعطیلی نون خ ۳ شد‌ و نوشت: «با این کار برای ما هم حاشیه به‌وجود می‌آورید و بسان نورچشمی تلویزیون آن را هم از چشم مردم می‌اندازید!»

چه فرجامی رقم خورد؟ جلیل سامان چند روز بعد، پست دیگری در اینستاگرام به اشتراک گذاشت و نوشت: «آقای رمضان‌نژاد، رئیس سیما فیلم، با من تماس گرفتند و خبر توقف ۱۵ سریال را قویا رد کردند.» با این حال رمضان‌نژاد به سامان گفته بود تصمیمی برای تکذیب خبر ندارد. روابط عمومی صدا‌و‌سیما هم اعلام کرد هر‌گونه خبر رسمی درباره تغییرات در این سازمان و وضعیت سریال‌ها به‌طور رسمی اعلام خواهد شد. با این حال همچنان شنیده می‌شود خبر هفت‌صبح صحت دارد و تولید ۱۵ سریال مذکور مسکوت مانده است.

۰۲ جدال ماه‌/ زورآزمایی خانگی
اتفاق چه بود؟ محمد خزاعی کمی بعد از آغاز به کار در سازمان سینمایی آستین بالا زد تا ساز‌و‌کار شبکه خانگی را از صدا‌و‌سیما پس بگیرد و بار دیگر زیر نظر وزارت ارشاد قرار دهد. رئیس سازمان سینمایی با شرح و تفصیل توضیح داده چرا وزارت ارشاد باید مسئول وی‌او‌دی‌ها باشد.

او خواهان بازگشت صفر تا صد شبکه خانگی به وزارت ارشاد شده است: «جایگاه نظارتی و شأن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی باید حفظ شود؛ البته، تجربه چند ساله هم نشان داده است علاوه بر نارضایتی سینماگران و صنوف؛ تناقضات و چندگانگی در نظارت‌های کیفی و محتوایی تولیدات این حوزه ایجاد شده است.»

چه واکنش‌هایی داشت؟ برخی رسانه‌ها و همچنین اعضای شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینما از بازگشت نظارت بر شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌ها به وزارت ارشاد حمایت کردند. صنوف سینمایی پیش‌تر هم مخالف واگذاری نمایش خانگی به ساترا بودند.

چه فرجامی رقم خورد؟ فعلا زور صدا‌و‌سیما می‌چرخد‌. کما اینکه علی‌اصغر پورمحمدی، رئیس شورای انتشار حرفه‌ای ساترا به فرهیختگان گفت: «قانون اساسی حدود و اختیارات سازمان صداوسیما را تعیین کرده و شورای محترم نگهبان هم انتشار و پخش صوت و تصویر از طریق سیستم‌های فراگیر را جزو مسئولیت‌های صداوسیما برشمرده است. اگر دو میلیون بیننده محصول یک پلتفرم در یک هفته برای یک قسمت سریال فراگیر نیست، پس چیست؟!»

عرض اندام ماه/ وی او دی اختصاصی تلویزیون
اتفاق چه بود؟ برای نخستین بار در هف‌صبح از تاسیس وی اودی اختصاصی تلویزیون نوشتیم: « سایت و اپلیکیشن تلوبیون ابزاری برای آرشیو برنامه‌های تلویزیون محسوب می‌شود. با این حال در یک سال اخیر چند محصول اختصاصی تولید و پخش کرده است. این اتفاق در بازه انتخابات رقم خورد که شاهد برنامه‌هایی با فضای بازتر از برنامه‌های تلویزیونی بودیم. آیا چنین برنامه‌هایی قلق‌گیری تلویزیون برای تبدیل تلوبیون به وی او دی است؟» این را هم نوشتیم که قرار است سریال توقیفی سرزمین کهن از این وی او دی منتشر شود.

چه واکنش‌هایی داشت؟ بازنشر خبر در صفحات اینستاگرامی واکنش منفی کاربران را همراه داشت. نظرها این بود که تلویزیون در تولید آثار بی‌کیفیت عاجز مانده، چطور هوس وی او دی کرده است.

چه فرجامی رقم خورد؟ تصمیم تلویزیون این است که از مشترکان هزینه اشتراک نگیرد و به شکل رایگان خدمات ارائه کند. روزنامه فرهیختگان در گزارشی این ماجرا را تیر خلاص به وی او دی‌ها دانسته و نوشته: پلتفرم تلوبیون که در سال‌های گذشته به عنوان پلتفرم مخصوص پخش برنامه‌های صداوسیما شناخته می‌شد، به تازگی سرویس جدیدی به نام «تلوبیون پلاس» را راه‌اندازی کرده که یک پلتفرم وی‌اودی تمام‌عیار است. این پلتفرم که فیلم‌ها و سریال‌های روز ایران و جهان را منتشر می‌کند، تازه‌ترین رقیب پلتفرم‌های وی‌اودی است.

بازگشت ماه / خندوانه آمد؛با اعترافات رامبد
اتفاق چه بود؟ در روزهایی که برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون انگشت شمار است، فصل جدید خندوانه به آنتن بازگشته. رامبد جوان در آستانه پخش اعترافی صادقانه به زبان آورد:« اعتراف می‌کنم در فصلی که گذشت (فصل هفتم) انگیزه و انرژی‌ام کم بود.

من هم به اندازه همه آدم‌ها استرس، نگرانی و دلواپسی کرونا را داشتم. هر لحظه فکر می‌کردم من که ماسک ندارم، برخی دیگر هم در برنامه ماسک ندارند و از طرفی برخی از آدم‌ها را دور هم جمع کرده‌ایم، هر لحظه ممکن است اتفاقی بیفتد و خدایی ناکرده باعث انتشار این بیماری شویم. خب این مسئله خیلی استرس‌زا بود.»

چه واکنش‌هایی داشت؟ کمی بعد از مصاحبه جوان،خندوانه روی آنتن رفت. این برنامه سعی کرده از داشته‌های پیشین بهره ببرد و حالا استخوان‌بندی‌اش همان فرمول سابق است.مثل ترانه‌ها، قول مهمان،لبخند هفته،گزارش مردم و … جناب خان سرحال است و در غیاب نیما شخصیتی جدید به برنامه اضافه شده.علاقه‌مندان خندوانه از بازگشت خندوانه مسرور هستند اما برنامه منتقدانی جدی دارد.

چه فرجامی رقم خورد؟ شروع خندوانه خوب بوده اما هنوز شگفتی واقعی رقم نخورده است. این روزها رامبد جوان و همکارانش درصدد راه‌اندازی مسابقه خنداننده‌شو هستند که می‌تواند این برنامه را به نقطه اوج برساند.

‌ایمیل ماه/ نوبت جبلی دات آی‌آر
اتفاق چه بود؟ رئیس جدید صدا‌و‌سیما در ماه آبان تصمیمی متفاوت گرفت و یک ایمیل اختصاصی برای ارتباط با مردم و همکارانش راه‌اندازی کرد: jebelli@irib.ir . روابط عمومی صدا‌و‌سیما هم اینطور خبر داد: «رئیس رسانه ملی تلاش دارد با این رایانامه پل مطمئنی برای ارتباط وثیق، سریع و گسترده با همه جمهور ایجاد کند.»

چه واکنش‌هایی داشت؟ بعضی‌ها این اتفاق را مثبت دانستند و عده‌ای با شوخی به مصاف آن رفتند. در این اثنا خبر آمد که این ایمیل برای کارکنان صدا‌و‌سیماست اما بعدا مشخص شد مردم هم برای رئیس نامه می‌نویسند.

چه فرجامی رقم خورد؟ دو هفته بعد از راه‌اندازی ایمیل، جبلی از حجم پیام‌ها تشکر کرد و یادداشتی نوشت: هموطنان و همکاران عزیزم‌، سلام علیکم‌، رایانامه‌ها (ایمیل‌ها) را به‌طور روزانه دریافت و بررسی می‌کنم. پیام‌های پرمهر و سرشار از امیدتان برایم قوت قلب است.» رئیس صدا‌و‌سیما قول رسیدگی به انتقادها و پیشنهادها را داده و در عین حال سر‌فصل خواسته‌های مردم را برشمرده است:

«پیام‌هایی همچون احیای برنامه‌های تلویزیونی پرمخاطب، ساخت سریال‌های با‌کیفیت، توجه به تبلیغات تلویزیون، حل مشکل دسترسی به شبکه‌ها، دعوت از بازیگران و هنرپیشگان که سال‌ها از تلویزیون دور بوده‌اند، حضور جناح‌های مختلف سیاسی و… مسائلی بوده است که برایم ارسال کرده‌اید.»

دانلود PDF

کدخبر: ۴۲۷۲۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر