کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۰۷۰
تاریخ خبر:

حواشی ‌ابتلای مهرداد ‌‌میناوند و علی ‌انصاریان ‌به‌کرونا

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | درگذشت مهرداد میناوند، ستاره سابق تیم ‌ملی و باشگاه پرسپولیس، موجی از بهت و اندوه بین فوتبالی‌ها و افکار عمومی به همراه داشته. علی انصاریان هم این روزها در بیمارستان بستری است و اخبار ضدونقیضی از وضعیت سلامتی او به گوش می‌رسد. با توجه به اینکه این دو فوتبالیست دوستان نزدیکی بودند و تقریبا همزمان به کرونا مبتلا شدند، الان این پرسش جدی شکل گرفته که این دو نفر کجا و چطور به این بیماری مبتلا شدند؟

آن هم در وضعیتی که آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر کرونا در کشور طی هفته‌های اخیر کاهش محسوسی داشته. از طرفی گوهر خیراندیش، بازیگر سینما و تلویزیون هم به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری است. دیروز مدیر روابط‌عمومی نظام‌پزشکی در توئیتی نسبت به ابتلا و حتی مرگ چهره‌های شناخته‌شده بر اثر کرونا هشدار داد. حسین کرمانپور نوشته؛ مهرداد میناوند آخرین نفر نخواهد بود و به اعتقاد او در استودیوها و لوکیشن‌های برنامه‌های تلویزیونی نظارت چندانی بر مسائل بهداشتی وجود ندارد. «ماسک‌ زدن را جدی نمی‌گیرند، فاصله‌ها رعایت نمی‌شود و تهویه مناسب نیست.»

از زمان شیوع کرونا، چند تن از چهر‌ه‌های مطرح سینمایی و ورزشی جان خود را از دست دادند. خسرو سینایی، کامبوزیا پرتوی، چنگیز جلیلوند، اکبر عالمی، کیوان نیک‌نفس و … در‌عین‌حال در مورد روند درمان میناوند و انصاریان هم پرسش‌های زیادی به وجود آمده که در ادامه به تمام این جزئیات می‌پردازیم.

*** میناوند کجا مبتلا شد؟
در مورد اینکه مهرداد میناوند کجا و چه زمانی به کرونا مبتلا شد نمی‌توان با قطعیت نظر داد. یک روایت این است که در روز ۲۲ دی‌ماه؛ یعنی روز شهرآورد استقلال و پرسپولیس این اتفاق رخ داده. او به همراه علی ‌انصاریان برای تماشای بازی و کارشناسی در استودیوی یک برنامه اینترنتی حاضر شدند و وبسایت خبرآنلاین مدعی است در این برنامه پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت نشده.

روایت دوم مربوط به حضور میناوند در یک دندانپزشکی است. ویدئویی از این بازیکن فقید درست ۲۷ روز پیش از فوت منتشر شده بود که در محل این دندانپزشکی حاضر شده و عجیب اینکه علی انصاریان هم ۱۸ روز پیش به همین محل مراجعه کرده بود. تصاویری از این دو فوتبالیست در این دندانپزشکی منتشر شده بود که مشغول درمان و البته تبلیغ و گرفتن عکس یادگاری بودند.

پریروز دکتر هاشمیان گفته بود ۱۴ روز از زمان ابتلای علی ‌انصاریان به کرونا می‌گذرد. بنابراین با توجه به نزدیک بودن این تاریخ‌ها نمی‌توانیم بگوییم دقیقا کجا انتقال بیماری انجام شده است. نکته طعنه‌آمیز اینکه ۲۹ آذرماه وقتی مهرداد میناوند همراه با علی‌ کریمی در یک ویژه‌برنامه اینترنتی برای پخش فینال آسیا شرکت کرده بود، خداداد عزیزی به شوخی گفت اگر یک فرد مبتلا به کرونا هم کنار مهرداد بنشیند، میناوند کرونا نمی‌گیرد.

*** چرا میناوند درمان نشد؟‌
روزهای آخر که مهرداد میناوند هنوز در قید حیات بود، اخبار امیدوارکننده از بیمارستان لاله به گوش می‌رسید و پزشک معالج او گفته بود که وضعیتش بهتر شده، اما در نهایت میناوند در ۴۵ سالگی درگذشت. دکتر امیرحسین لطفی، رئیس بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان لاله به ایسنا گفته:‌ «درصد اکسیژن خون، وضعیت کلیوی و فشار خون آقای میناوند پایدار شده بود، اما در ریه او ناگهان آمبولی‌ روی داد.»

آمبولی در اصطلاحات پزشکی به معنای وارد شدن توده‌ای خارجی به درون جریان خون است. آمبولی ریه از ورود لخته خون یا گاهی چربی در یکی از سرخرگ‌های ریوی به وجود می‌آید. آیا مهرداد میناوند بیماری زمینه‌ای داشت؟ چندسال پیش شایعه شده بود که او به سرطان مبتلا شده، اما خودش در یک مصاحبه این موضوع را تکذیب کرد. بااین‌حال دکتر امیرحسین لطفی، متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، دو روز بعد از بستری شدن میناوند در بیمارستان تأیید کرده بود که او بیماری زمینه‌ای دارد.

او در یک برنامه تلویزیونی به بیماری قلبی و فشار خون خود اشاره می کند. پیش از این خود میناوند هم تأیید کرده بود که مدتی تحت کورتن‌درمانی بوده و همین مسئله هم باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. بااین‌حال به نظر می‌رسد علت اصلی درگذشت این فوتبالیست خوشنام را باید مراجعه دیرهنگام او به بیمارستان بدانیم.

دکتر لطفی، پزشک معالج او، گفته بود میناوند زمانی به بیمارستان مراجعه می‌کند که ریه او ۸۰ درصد درگیری با ویروس کرونا داشته. در روایتی که خبرآنلاین منتشر کرده، آمده میناوند چند روز بعد از حضور در ویژه‌برنامه دربی، با دکتر محمدرضا هاشمیان که از دوستان نزدیک هم بودند تماس می‌گیرد و می‌گوید علائم کرونا در او ظاهر شده و هاشمیان به او توصیه می‌کند سریعا به بیمارستان مراجعه کند و سی‌تی‌اسکن انجام دهد که او موضوع را جدی نمی‌گیرد.

چند روز بعد دوباره حال میناوند وخیم می‌شود که پیام صوتی که از او منتشر شده هم مربوط به همان روزهاست. این‌بار او به بیمارستان مراجعه می‌کند و سریعا در بیمارستان لاله بستری می‌شود. به گفته رئیس بیمارستان فرهیختگان، اتفاقا علی ‌انصاریان هم دیر به بیمارستان مراجعه کرده و درمان او شروع شده و همین مسئله بر‌ شدت بیماری افزوده است. به نظر می‌رسد این باور غلط ترس از مراجعه به بیمارستان کار دست این دو ستاره فوتبالی داده است.

*** کرونای جهش‌یافته بود؟ نبود؟
دو روز پیش اظهارنظری از قول دکتر هاشمیان، پزشک معالج علی انصاریان، در یکی از رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه او به کرونای جهش‌یافته انگلیسی مبتلا شده است. نکته عجیبی بود از این جهت که پیش از این گفته شده بود تعداد مبتلایان به این نوع کرونا در کل کشور ۵ نفر است. ساعاتی بعد اما دکتر هاشمیان در اینستاگرامش این موضوع را تکذیب کرد و مشخص شد فقط اشتباهی در انعکاس خبر صورت گرفته است.

*** درمان تهاجمی یا غیرتهاجمی؟
طبق گفته دکتر غلامرضایی، رئیس بیمارستان فرهیختگان، علی انصاریان در تاریخ دوم بهمن‌ماه در بیمارستان بستری شده. درحالی‌که بیش از ۸۰ درصد ریه او درگیر و اکسیژن خون او روی ۶۵ درصد بوده. مهرداد میناوند اما دو روز قبل از او در بیمارستان بستری می‌شود، درحالی‌که ریه او هم ۸۰ درصد درگیر و اکسیژن خون روی ۴۰ درصد بوده.

مقایسه این اعداد نشان می‌دهد که وضعیت بیماری مهرداد میناوند از علی انصاریان وخیم‌تر بوده، اما دکتر هاشمیان، پزشک معالج انصاریان می‌گوید برعکس است و درگیری ریه انصاریان از میناوند بالاتر بوده است. خلاصه با اقدامات درمانی که برای هر دو نفر انجام می‌شود، سطح اکسیژن خونشان تا ۹۰ درصد بالا می‌آید. یک تفاوت اما در روند درمان این دو فوتبالیست وجود دارد.

طبق اظهارات دکتر هاشمیان، «میناوند تحت ونتیلاتور یا دستگاه تنفسی تهاجمی است و کارهای بسیار تهاجمی انجام خواهیم داد». در مورد علی انصاریان هم خود همین دکتر هاشمیان در روز ۹ بهمن‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته‌: «از زمانی که بنده مسئولیت انصاریان را به عنوان پزشک معالج پذیرفتم، از سیستم‌های اکسیژن‌رسانی غیرتهاجمی استفاده کرده‌ایم».

*** معمای خواب مصنوعی
طبق اظهارات پزشکان، یک وجه تمایز شیوه درمان این دو فوتبالیست این است که میناوند برای لوله‌گذاری تنفسی و استفاده از ونتیلاتور و تهویه مکانیکی به خواب مصنوعی برده شد، اما علی انصاریان به خواب مصنوعی برده نشد و دکتر هاشمیان گفته او به این موضوع نیازی ندارد.

پیش از این گفته شده بود که مهرداد میناوند دچار زجر تنفسی ناشی از بیماری کرونا شده. زجر تنفسی یک التهاب حاد ریوی است و در صورت بروز آن به ونتیلاتور نیاز است. استفاده از این ابزار هم ممکن است موجب عوارضی مثل عفونت ریوی و آسیب دیدن بافت ریه شود.

*** روزهای پرمشغله دو پزشک
پزشک معالج مهرداد میناوند، دکتر امیرحسین لطفی بود؛ متخصص مراقبت‌های ویژه که در بیمارستان لاله مشغول فعالیت است. او همان شخصی است که در روزهای اول بستری بودن مهرداد میناوند عکسی از خودش بر سر بستر او منتشر کرد که با انتقادات فراوانی همراه شد و حتی کیانوش جهانپور، مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت هم آن را امری غیراخلاقی توصیف کرد.

پزشک دیگری که در درمان مهرداد میناوند همکاری می‌کرد هم دکتر فرهاد مصدق، فوق‌تخصص ریه بود که الان به همراه همسرش هر دو به کرونا مبتلا شده‌اند و در بستر بیماری هستند. دکتر محمدرضا هاشمیان هم که این روزها نام او را مرتب در خبرها می‌دیدیم، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری است که به علت دوستی با میناوند اوضاع او را زیر نظر داشت و الان هم خودش پزشک معالج علی انصاریان است. دکتر هاشمیان از جمله پزشکانی بود که از همان روزهای اول شیوع کرونا در رسانه‌ها حضور فعالی داشت و نسبت به شیوع بیماری و بی‌توجهی به قرنطینه و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هشدار می‌داد.

کدخبر: ۳۷۱۰۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر