کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۸۳۳
تاریخ خبر:

‌تنها راه صعود استقلال، پیروزی بر الاهلی

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | استقلالی‌ها امیدوار بودند تیمشان با پیروزی بر الشرطه عراق، صعود خود به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا را در پایان هفته پنجم قطعی کند. اما شاگردان مجید نامجومطلق بعد از ارائه یک نمایش دور از انتظار در نیمه اول، تنها توانستند از شکست مقابل حریف عراقی و حذف در همین مرحله گروهی بگریزند تا آخرین امیدهای خود را در بازی آخر و مقابل تیم الاهلی عربستان جست‌وجو کنند.

*** بازی واقعا دو نیمه متفاوت داشت!
این احتمالا کلیشه‌ای‌ترین جمله مربیان ایرانی در نشست‌های خبری است که معمولا هم ادعایی غیرواقعی است و حقیقت ندارد. اما بازی استقلال و الشرطه عراق، واقعا دو نیمه متفاوت داشت. یک نیمه اول فاجعه‌بار و حتی شرم‌آور برای استقلال که با عقب افتادن از حریف توأم بود. آماری که در پایان این نیمه منتشر شد نشان‌دهنده عمق فاجعه بود.

در این نیمه عراقی‌ها ۹ شوت به سمت دروازه استقلال زدند که ۳ تای آنها در چارچوب بود و یکی از آنها هم به گل منجر شد. اما استقلال در نیمه اول فقط یک‌بار شوت به سمت دروازه الشرطه زد که در چارچوب هم نبود! در این نیمه الشرطه ۳ کرنر زد که یکی از آنها با ضربه سر مازن فیاض تبدیل به گل شد و استقلال هیچ کرنری به دست نیاورد. همه این اتفاقات در حالی رخ داد که استقلال در این نیمه ۶۶ درصد صاحب توپ و میدان بود!

در بین دو نیمه اما مجید نامجومطلق، علی کریمی را به‌جای فرشید باقری به زمین فرستاد و همین تعویض داستان نیمه دوم بازی را به‌کلی تغییر داد. استقلال با تمام قوا به سمت دروازه حریف حمله‌ور شد و با ورود ارسلان مطهری به‌جای آرش رضاوند، سرانجام حملات این تیم نتیجه داد و خود مطهری بود که توانست گل مساوی را به ثمر برساند. در این نیمه این استقلال بود که ۱۱ شوت به سمت دروازه حریف زد که ۴ تای آن داخل چارچوب بود و یکی از آنها گل شد. استقلالی‌ها در این نیمه ۹ کرنر هم به دست آوردند که از هیچ‌کدام استفاده‌ای نکردند.

*** حالا استقلال چطور صعود می‌کند؟
با نتیجه‌ای که در بازی استقلال و الشرطه رقم خورد، استقلال حالا حتما باید الاهلی را ببرد تا به مرحله بعد صعود کند، اما متاسفانه این امکان وجود دارد که استقلال حتی با پیروزی مقابل نماینده عربستان هم راهی مرحله بعدی نشود! درحال‌حاضر الاهلی با ۶ امتیاز صعود خود را از گروه اول لیگ قهرمانان آسیا قطعی کرده است، الشرطه با ۵ امتیاز و ۴ گل زده و ۴ گل خورده و ۵ امتیاز دوم است و استقلال با ۳ گل زده و ۴ گل خورده و ۲ امتیاز در جای سوم قرار دارد.

استقلال باید روز آخر الاهلی عربستان را حتما شکست بدهد تا شانس صعود داشته باشد، اما اگر آبی‌پوشان الاهلی را با نتیجه یک بر صفر ببرند، احتمال دارد حذف شوند. اگر استقلال یک بر صفر حریف عربستانی خود را که صعود و صدرنشینی‌اش قطعی شده ببرد، هر دو تیم استقلال و الشرطه روی امتیاز ۵ و تفاضل گل صفر و گل زده ۴ با هم برابر می‌شوند و در این حالت، کنفدراسیون فوتبال آسیا به سراغ شمارش اخطار و اخراج می‌رود.

*** استقلال فعلا ۵ اخطار و یک بازی کمتر!
فعلا شرایط استقلال در اخطارها و اخراج‌ها از رقیب عراقی‌اش بهتر است. استقلال تا اینجای کار ۵ کارت زرد دارد و هنوز کارت قرمز نگرفته و درعوض الشرطه عراق ۶ کارت زرد گرفته که در یکی از این موارد مقابل الاهلی یک بازیکن تیم عراقی دوبار کارت زرد گرفته و در نتیجه یک کارت قرمز هم به نامش نوشته شده است؛ یعنی الشرطه فعلا ۶ کارت زرد و یک کارت قرمز دارد و استقلال تنها ۵ کارت زرد، اما مشکل اینجاست که استقلال هنوز یک بازی دیگر با الاهلی دارد و نمی‌شود ریسک کرد.

ممکن است مقابل الاهلی تعداد اخطاری‌ها و اخراجی‌های استقلال از رقیب عراقی بالاتر برود. اگر در این بازی یک بازیکن استقلال کارت زرد بگیرد و یک بازیکن دیگر با کارت قرمز مستقیم داور از زمین اخراج شود، همین کارت قرمز مستقیم استقلال را از آسیا حذف می‌کند، چون دو تیم در تعداد اخطار روی عدد ۶ مساوی می‌شوند و آن‌وقت استقلال یک کارت قرمز مستقیم داشته، اما الاهلی یک کارت قرمزش بر اثر دریافت دو کارت زرد یک بازیکن و در واقع به معنی پاک شدن دو کارت زرد بوده است.

*** پیروزی ۲ بر یک مساوی است با صعود استقلال
AFC ابتدا در شرایط برابر به نتیجه تقابل مستقیم و گل زده بیشتر در خانه حریف نگاه می‌کند، در صورتی که نتیجه دو بازی رفت‌وبرگشت دو تیم مثل هم بود، به‌ترتیب به سراغ تفاضل گل و گل زده بیشتر می‌رود و اگر در این مورد هم برابر بودند، اخطارها را می‌شمارد. تا اینجای کار، استقلال ۵ کارت زرد گرفته که دو اخطار به نام آرش رضاوند و نفری یک کارت زرد به نام وریا غفوری، میلیچ و روزبه چشمی ثبت شده است.

استقلالی‌ها باید مراقب باشند در بازی آخر مقابل الاهلی بی‌دلیل اخطار نگیرند، چون اگر بازی را با تنها یک گل ببرند، برای صعود به اخطارهای کمتر نیاز خواهند داشت. استقلال اما اگر بازی را ۲ بر یک به سود خود تمام کند، با گل زده بیشتر به مرحله بعدی خواهد رسید و دیگر کار به شمارش کارت زرد و قرمز نمی‌کشد. با پیروزی ۲ بر یک، استقلال صاحب ۵ گل زده در ازای ۵ گل خورده می‌شود و همین برای صعود کافی است.

*** الاهلی با تمام قوا مقابل استقلال بازی می‌کند؟
سوال مهمی که حالا به وجود آمده این است که آیا تیم الاهلی در برابر استقلال با تمام قوا و برای پیروزی به میدان خواهد آمد؟ صعود و حتی صدرنشینی این تیم در گروه قطعی شده است و نتیجه بازی مقابل استقلال، هیچ تاثیری در سرنوشت این تیم نخواهد داشت. در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که سرمربی الاهلی به بعضی از بازیکنان اصلی‌اش استراحت بدهد. ۶ بازیکن این تیم یک‌اخطاره هستند و اگر در برابر استقلال کارت زرد بگیرند، بازی مرحله بعد را از دست خواهند داد.

ضمن اینکه در بازی به‌هرحال احتمال برخوردهای فیزیکی و مصدومیت هم وجود دارد و بعید نیست الاهلی برای جلوگیری از مصدومیت احتمالی بازیکنان کلیدی خود، با ترکیب اصلی مقابل استقلال قرار نگیرد. این اتفاق قطعا به سود استقلال خواهد بود و می‌تواند شانس پیروزی نماینده کشورمان و صعودش به مرحله بعد را بیشتر کند. اما به‌هرحال این واقعیت هم وجود دارد که رابطه بد میان ایران و عربستان می‌تواند باعث شود تا بازیکنان الاهلی در برابر استقلال دست به جنگ روانی بزنند و کاری کنند تا بازیکنان این تیم کارت‌های زرد و قرمز بگیرند و کارشان برای صعود به مرحله بعد سخت شود.

بنابراین بازیکنان استقلال باید کاملا مراقب باشند تا در دام جنگ روانی احتمالی نماینده صعودکرده عربستان نیفتند. در نهایت باید این واقعیت را هم بپذیریم که گروه استقلال آسان‌ترین گروه در میان نمایندگان ایران بود و کار این تیم برای صعود از گروه اصلا نباید به روز آخر و این اماواگرهای بی‌سابقه می‌کشید.

کدخبر: ۳۵۰۸۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر