کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۹۵۶
تاریخ خبر:

‌تلاطم بازار خودرو؛ خودرویی که ‌۱۷‌بار معامله شد

روزنامه هفت صبح | اخیراً سردار سیدکمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور، در گفت‌و‌گویی تلویزیونی گفته است امسال با توجه به افزایش قیمت خودرو، مراجعه به مراکز شماره‌گذاری بسیار زیاد شده و به طور مثال یک خودرو در معاملاتی که اخیراً روی داد، ۱۷ بار خرید و فروش شد اما به نظر می‌رسد این فضا در حال تغییر باشد.

کاهش فاصله قیمتی بین قیمت خودرو در کارخانه و قیمت خودرو در بازار سبب شده است تا بسیاری از افراد قید این بازار را بزنند و تنها خریداران نهایی به بازار مراجعه کنند.سیاستگذاران خودرویی کشور تصمیم گرفته‌اند خودروهای تولید داخلی را به دو گروه تقسیم کنند که باید این تصمیم را به مثابه گام نخست در تنظیم بازار به فال نیک گرفت.

گروه اول خودروهای نسبتاً گران‌تر داخلی هستند و قرار است از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج شوند و گروه دوم خودروهای ارزان‌تر و معمولی‌تر هستند که به همان روال سابق در کارخانه قیمت‌گذاری می‌شوند.اما چه خودروهایی قرار است از شمول قیمت‌گذاری دولتی خارج شوند؟ از دو هفته آینده دنا پلاس توربو، هایما S7، هایما S5، رانا، کوییک، شاهین، پژو ۲۰۷ پاناروما، چانگان CS35، آریا و تارا دیگر توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری نخواهند شد.

در واقع از نیمه دی‌ماه می‌توانیم شاهد افت قیمت این خودروها در بازار باشیم. هم‌اکنون نیز تغییر روانی در بازار منجر به آغاز شدن روند کاهش فاصله قیمت بین کارخانه و بازار شده است. قیمت برخی خودروها همچون پژو پارس، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، سمند، تیبا، تیبا ۲ و… نیز کماکان توسط شورای رقابت تعیین می‌شود.

با این حال قیمت خودروهای تولیدی گروه دوم نیز کاهش یافته است. برای توضیح این کاهش قیمت می‌توان به عواملی همچون رشد ۵۰ درصدی تیراژ، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری، پرداخت تسهیلات به خودروسازان، تامین ارز مورد نیاز صنعت خودرو و در نهایت حل مشکل تامین قطعه اشاره کرد. این روند حداقل تا شش ماه آینده و تا واقعی ‌شدن قیمت همه‌ خودروهای داخلی ادامه‌دار خواهد بود

با پایداری نوسان رو به کاهش قیمت‌ها سود سرمایه‌گذاران غیررسمی به نفع سهامداران خودروسازان کاهش خواهد یافت. همچنین ورود خودروهای جدید همچون شاهین، آریا و تارا با شیوه قیمت‌گذاری درست سبب می‌شود تا روند کاهش خودروهای گران‌تر داخلی نیز سرعت بیشتری به خود بگیرد و تقاضا برای مدل‌های مونتاژی قبلی کمتر شود.

کدخبر: ۳۶۳۹۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر