کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۷۶۲۸
تاریخ خبر:

‌تقلیل محیط زیست و ‌تحقیر صنعت توریسم ‌در یک حرکت

روزنامه هفت صبح | یک: دیشب فیلم عنکبوت مقدس ساخته رضا عباسی و محصول سوئد با بازی زهرا امیر‌ابراهیمی در بخش مسابقه اصلی اکران شده است که خب از بازتاب‌ها فعلا خبری نداریم. فیلم درباره ماجرای سعید حنایی در مشهد است. اما ارزیابی‌های منتقدان از هشت فیلم اولیه جشنواره کن منتشر شده که در بین اسامی سازندگانشان نام‌هایی مثل روبن اوستلند و کریستین مونیو به چشم می‌خورند که برنده نخل طلا در دوره‌های گذشته بوده‌اند.

در مجموع ارزیابی منتقدان ما را به این سمت راهنمایی می‌کند که هیچ شاهکاری فعلا در جشنواره اکران نشده است، هرچند هیچ فیلمی هم به شکل کامل تخطئه نشده. فیلم آرماگدون تایم ساخته جیمز گری میانگین امتیاز ۲٫۸ از یازده منتقد رسمی جشنواره را به‌دست آورده که نسبتا خوب است. فیلم EO ساخته یرزی اسکولیموفسکی ۲٫۷ و فیلم‌های مثلث اندوه ساخته روین اوستلند (سازنده فیلم‌هایی مثل مربع و فورس‌ماژور) و فیلم آر‌ ام ‌ان ساخته کریستین مونیو ۲٫۵ گرفته‌اند.

بدترین نمره را فیلم خواهر و برادر ساخته آرنو دپلشن دریافت کرده است، با نمره ۲٫۱ که در مجموع نمره خیلی بدی هم نیست. البته اختلاف دیدگاه بین خود این یازده منتقد بسیار شدید است. مثلا پیتر برادشاو، ‌فیلم هشت کوهستان را شاهکاری چهار ستاره دانسته و به فیلم مثلث اندوه فقط یک ستاره داده یا میشل سیمان منتقد مشهور فرانسوی از فیلم‌های همسر چایکوفسکی و مثلث اندوه به‌عنوان شاهکارهای ۴‌ستاره یاد کرده است‌.فیلم‌های بزرگانی مثل کلر دنی، ‌دیوید کراننبرگ، برادران داردن، پارک چان ووک و کلی رایکارد در انتظار نوبت پخش هستند و البته فیلم برادران لیلا ساخته سعید روستایی.

دو: حرف‌های آقای عیسی کلانتری در دفاع از پروژه پتروشیمی میانکاله در گفت‌و‌گو با شرق مثل بسیاری از سخنان این عزیز می‌تواند اعصاب شما را از هم بپاشاند و دچار عدم قطعیت کند. این‌که فردی که خودش چندین سال رئیس محیط زیست بوده است با این ادبیات استدلال کند: «پتروشیمی که سالانه درآمد یک‌میلیارد دلاری دارد مهم‌تر است یا این‌که در ۹۰ هکتار زمین دو تن علوفه در هکتار تولید شود و ۱۵ تن گوشت دام بدهد که ۶۰ هزار دلار ارزش دارد؟ منطق اقتصادی و توسعه چه می‌گوید؟»

مشخص نیست که یک مسئول محیط زیست چرا باید در منطق اقتصاد و توسعه یک دفعه از همه پیشی بگیرد؟‌ و این‌که یک متصدی محیط زیست تبعات احتمالی محیط زیستی یک پروژه را در حد چند هکتار علوفه تنزل دهد و در مورد تبعات اصلی زیست محیطی این اتفاق عامدانه حرفی نزند.

بخش دیگری از حرف‌های ایشان هم جالب است که کلا صنعت توریسم را به سخره گرفته است. لابد به نظر ایشان تلاش اسپانیا و فرانسه و ترکیه برای جلب توریست نوعی کار خفیف و ضد‌غرور ملی است. به این جملات دقت کنیم:‌ شمالی‌ها که نمی‌توانند همیشه نقش خدماتی را برای مسافران شمال بازی کنند؛ باید صنایع و کارخانجات بزرگ داشته باشند.‌ همین دیگر.

کدخبر: ۴۵۷۶۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر