کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۷۰۲
تاریخ خبر:

‌تب تجارت بین ورزشکاران؛ از پروین تا رضازاده و...

روزنامه هفت صبح | دو روز پیش احمد امیرآبادی در توئیتی مدعی شد فرهاد مجیدی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال و باشگاه استقلال بارها برای دریافت ارز دولتی اقدام کرده بوده و این را یکی از باگ‌های سیستم اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی دانسته بود. طبیعتا این حرف‌ها باعث شد فرهاد مجیدی واکنش نشان بدهد و در اینستاگرامش اعلام کرد که به هیچ‌وجه در ایران هیچ کار تجاری نکرده و برای دفاع از حیثیتش از امیرآبادی شکایت می‌کند اما انگار دست نماینده مجلس پرتر از این حرف‌ها بود چون بلافاصله توئیت کرد:

«آقای مجیدی بفرمایند علت مراجعه ایشان در تاریخ ۲۸ و ۳۱ تیرماه ۹۹ به دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت چه بوده تا بقیه مطالب و اسناد را بعد از شکایت ایشان به دادگاه ارائه نمایم.» البته امیرآبادی منتظر ارائه اسناد به دادگاه نماند و دیروز به خبرنگاران گفت که یک ماه پیش یکی از واردکنندگان غله کشور گزارشی مبنی بر اینکه یکی از بازیکنان سابق فوتبال در حال گرفتن ارز دولتی برای شرکت‌هایی است که به نام خود او نیست به امیرآبادی ارائه کرده.

این واردکننده غله و نهاده‌های دامی حتی مدعی شده که با فرهاد مجیدی در این‌باره درگیر شده و به او گفته است که در این فضا و مکان به دنبال چیست؟ و بهتر است به حرفه و پیشه خودش مشغول باشد. اینطور که امیرآبادی گفته چنین شکایتی باعث شده که او بیشتر پیگیری کند و سراغ دفتر حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت برود و نتیجه این شده که «حراست صمت اعلام کرد که فرهاد مجیدی در دو نوبت به دفتر خدمات بازرگانی مراجعه کرده و درخواست او به دستور یکی از مسئولان این وزارتخانه در کارگروه تخصیص ارز دولتی تایید شده است. ۹ ثبت سفارش به نام شرکتی که به نام او نبوده ولی در فهرست دریافت ارز دولتی قرار گرفته و پیگیری او برای گرفتن ارز برای این شرکت ثبت شده است.»

امیرآبادی که عضو هیات رئیسه مجلس هم است در واکنش به تکذیب فرهاد مجیدی و ادعایش درباره اینکه هیچ کار تجاری در ایران نکرده،گفت:«مجیدی شاید صاحب شرکت یا عضو هیات مدیره نباشد ولی او مراجعاتی برای دریافت ارز داشته که زمان حضور، افرادی که با او در این‌باره ارتباط داشتند و ارز دولتی که اختصاص یافته است، در وزارت صمت ثبت و تایید شده و اسناد آن هم موجود است. شخصی که از سوی مجیدی برای ثبت سفارش اقدام کرده بود، درخواست داشته تا این غائله ختم به خیر شود:

او درخواست حل این مسئله با حضور مجیدی در مجلس را داشت و حتی دیروز یکی از نمایندگان مجلس دهم خواستار دیدار شد و مدعی بود که آقای مجیدی ارز دولتی دریافت نکرده است. البته شاید اسمی از فرهاد مجیدی در بانک مرکزی نباشد، اما موضوع این است که یک فوتبالیست برخلاف حرفه خود در کشور پیگیر دریافت ارز دولتی برای یک شرکتی بوده و این موضوع هم اثبات شده است.»

امیرآبادی از دیده شدن اسم یک فوتبالیست دیگر هم در فهرست ارزبگیرها خبر داده و گفته که اگر موضوع در مورد او هم ثابت شود اسمش را اعلام می‌کند. البته مجیدی و دیگر فوتبالیستی که فعلا اسمش را نمی‌دانیم تنها ورزشکارهایی نیستند که در همین چند سال اخیر خبرهایی درباره دردسرهای فعالیت‌های تجاری‌شان شنیده می‌شود.

*** خرید برنج و شکر نسیه
چهار سال پیش درگیری محمد پروین، پسر علی پروین در یک پرونده اقتصادی سروصدای زیادی کرد، ماجرا از این قرار بود که پسر اسطوره فوتبال ایران که اواخر سال ۹۳ از شرکت بازرگانی دولتی برنج و شکر نسیه در قبال رهن یک ملک خریده بود اما به ادعای مدعی‌العموم با گذشت یک سال و نیم ۲۵میلیارد تومان پول دولت را پس نداده بود و تازه با تنظیم شکایت خواسته بود که سند رهنی هم باطل شود.

محمد پروین که ماجرای ازدواج و طلاقش با آناهیتا درگاهی بازیگر و همسر فعلی اشکان خطیبی حاشیه دیگر سال‌های اخیرش بوده در ماجرای این پرونده اقتصادی هم بارها مجبور شد به رسانه‌ها توضیح بدهد. خود سلطان هم چندباری مصاحبه کرد و گفت که پسرم نمی‌خواهد پول دولت را بخورد فقط برای صاف کردن بدهی‌ها زمان می‌خواهد، در آخر هم پروین و دستگاه قضا موفق شدند موضوع را تا اندازه زیادی حل‌وفصل کنند.

*** فراری کشتی‌گیر
دولت احمدی‌نژاد در برهه‌ای اعلام کرد که به افتخارآفرین‌های ورزشی به عنوان جایزه مجوز وارد کردن خودرو می‌دهد به این ترتیب آنها می‌توانستند یک خودرو خارجی را بدون پرداخت عوارض و تعرفه‌های مرسوم وارد کشور کنند. این جایزه از آن نظر که هزینه‌ای برای دولت به وجود نمی‌آورد مطلوب محسوب می‌شد .

اما از سوی دیگر، اکثر این ورزشکاران به علت آشنایی نداشتن با شرایط واردات یا در اختیار نداشتن پول کافی، این مجوز را به دلال‌ها می‌فروختند. موضوع در مورد حمید سوریان وقتی خبرساز شد که سال ۹۲ سایت‌های مختلف از فروش ۸٫۵ میلیارد تومانی «فراری ۴۵۸» در تهران خبر دادند با توجه به اینکه این پول آن زمان خیلی زیاد محسوب می‌شد.

شنیدن چنین خبری برای عده زیادی غیر قابل باور بود اما وقتی عکس‌های این خودرو با پلاک ایران و در خیابان‌های تهران منتشر شد همه آن را باور کردند. پس از آن بود که خبرآنلاین گزارش داد در اسناد گمرک جمهوری اسلامی ایران، قیمت خودروی خریداری شده از گالری «اتو پرویز دوبی» به پول ایران در سال ۸۸، ۱۷۵میلیون و ۹۹۱هزار و ۱۲۷تومان بوده است، در حالی که گمرک برای ورود این خودرو تنها ۱۷۱میلیون و ۷۶۷هزار و ۳۴۰ تومان دریافت کرده است.

کمی بعد هم اعلام شد که این خودرو را حمید سوریان وارد کرده البته مجوز سوریان با دیگر مجوزهای اعطایی به ورزشکاران و مربیان، یک فرق بزرگ دیگر هم داشت. بر اساس مصوبه ۱۶ اسفند سال ۸۸ هیات دولت، او می‌توانست سه خودرو بدون رعایت شرط سال ساخت و داشتن نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش در ایران و ضوابط فنی واردات خودرو وارد ایران کند و دیگر ورزشکاران تنها یک خودرو. همین موضوع هم یک جنجال بزرگ راه انداخت و در نهایت باعث شد که دولت اعلام کند پیش از پلاک‌گذاری بقیه ماشین‌ها مجوز او را باطل می‌کند و ماجرا یک جوری فیصله پیدا کرد.

*** حاشیه‌های ساخت‌وساز
اینطور که معلوم است در بین ورزشکارها، کشتی‌گیرها علاقه بیشتری به ساخت‌وساز دارند و اسم چندتا از آنها را در پرونده‌های مربوط به املاک دیده‌ایم. مثلا اسم عباس جدیدی چندباری در کنار حاشیه‌های اقتصادی از نوع ساخت‌وساز مسئله‌دار دیده شده است. او یک‌بار در مورد تخلفات ساختمانی باشگاه ورزشی‌اش در معرض اتهام قرار گرفت، یک بار در مورد ساخت خیریه‌ای که کمی بالاتر از باشگاهش در همان خیابان پیروزی می‌ساخت، یک‌بار هم در مورد ساخت یک ملک چهار طبقه در منطقه ۲۰ تهران که تقریبا همه پرونده‌های او ختم به خیر شد.

*** تبلیغ دردسرساز
در مورد حسین رضازاده ماجرا تا اندازه‌ای متفاوت است. او به وارد کردن کالا با خرید و فروش چیزی متهم نبود بلکه حضورش در تبلیغ املاک رابینسون سروصدا کرد. خیلی‌ها به او حمله کردند که چرا به عنوان یک اسطوره در تبلیغات بنگاه معاملات ملکی آن هم از نوع خارجی‌اش حاضر شده؟ از آن طرف خیلی‌ها هم به پولی که رضازاده از این شرکت اماراتی برای این کار گرفته بود انتقاد می‌کردند.

کدخبر: ۳۵۹۷۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر