کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۹۳۶
تاریخ خبر:

‌تا انتخابات | چه خبر از رد صلاحیت‌ها؟

* گزارش عجیب فارس؛ خبرگزاری فارس نوشت: شورای نگهبان معیارها و شاخص‌های تعیین شده در قانون اساسی خصوصا از نظر شرایط مدیر، مدبر، رجل سیاسی و رجل مذهبی را در تک تک ۴۰ نامزدی که از میان ثبت نامی‌ها شرایط ثبت نام را داشتند، بررسی و تعیین تکلیف کرده که گفته می‌شود اغلب این نامزدها تاکنون احراز صلاحیت نشده‌اند.

* اعضای شورای نگهبان بررسی صلاحیت کاندیداها را مطابق قانون و بی‌توجه به فشارهای بیرونی انجام داده‌اند که دقت و بررسی مجدانه در پرونده کاندیداها، منجر به تاخیر در اعلام نتایج شده است و پیش‌بینی می‌شود که نظر نهایی شورای نگهبان با گمانه‌زنی‌های مطرح شده فاصله زیادی داشته باشد. یکی از دلایل این تاخیر، بحث و بررسی وضعیت اقامت فرزند یکی از کاندیداهای مشهور در آمریکا از نظر اقامت و تابعیت است و مسئله مورد بحث دیگر مربوط به احراز سلامت جسمی‌یک کاندیدای باسابقه است. (فارس)

* صلاحیت‌ها سه‌شنبه معلوم می‌شود؟ عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان: احتمال می‌دهم که دوشنبه یا روز سه‌شنبه که روز آخر مهلت است، جلسات دیگری داشته باشیم تا جمع‌بندی نهایی انجام بگیرد و نتایج را در موعد مقرر به وزارت کشور اعلام کنیم. الآن که دو روز به پایان موعد قانونی باقی مانده است، من هم هنوز نتیجه نهایی را نمی‌دانم و از دوستان و دلسوزان می‌خواهیم که توجهی به شایعات نکنند و خودشان هم به آن دامن نزنند و هیچ یک از این مباحث صحت ندارد. (تسنیم)

* پژمانفر درباره جهانگیری به شورای نگهبان سند ارایه کرد؛ حجت‌الاسلام «نصرالله پژمانفر» رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت: ‏اسناد تخلفات اسحاق جهانگیری را که منجر به رأی دادگاه شده است، جهت بررسی در تأیید صلاحیت‌ها به شورای محترم نگهبان ارسال کردم. کاندیداهای ریاست جمهوری نمی‌توانند در تاریکی تخلف کنند و در برابر مردم نسبت به وضعیت فعلی، بُغض نمایشی داشته باشند.

* آخوندی: نمی‌توان مرا ردصلاحیت کرد؛ آخوندی در خصوص احتمال عدم احراز صلاحیت خود گفت: من تا این لحظه خیلی به این مسئله فکر نمی‌کنم. سال ۱۳۶۱ معاون سیاسی اجتماعی وزیر کشور بودم و یک ریال پرونده منفی در حوزه مالی ندارم. فکر نمی‌کنم صلاحیت من دچار مسئله باشد. فرض را برقانون و انصاف می‌گذارم و در این دو هیچ دلیل برای رد شدن صلاحیت و عدم احراز ندارم. وزیر پیشین راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: من سه انتخابات در کشور برگزار کردم و با هیچ متری نمی‌توان عدم صلاحیت من را احراز کرد. اقدامات ما در وقایع ۸۸ قانونی بوده و در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتیم قانونی رفتار کردیم و کوچکترین اقدام غیرقانونی نداشتیم. من ۵ مرتبه از مجلس شورای اسلامی‌رای اعتماد گرفتم و این بزرگ‌ترین معیار سنجش است. (ایرنا)

* چرا لاریجانی کاندیدا شد؟ لاریجانی در گفت‌وگو با المیادین به سوالاتی درباره حضورش در انتخابات پاسخ داد. او گفت: من به چند دلیل فکر کردم ضرورت دارد در انتخابات حضور پیدا کنم؛ اول این که صحنه انتخابات آرایشی پیدا کرد که آدم در آن رقابتی جدی مشاهده نمی‌کرد. در چنین شرایطی حضور مردم می‌توانست کم رنگ بشود و این به منافع ملت و سرنوشت‌شان می‌توانست لطمه بزند حتی از جهت امنیت ملی. هرچند دیر هنگام بود احساس کردم در این شرایط ورود کنم. وی گفت: نکته دوم مسائل ایران امروز یک پیچیدگی‌هایی دارد؛ هم از نظر مسائل منطقه‌ای و هم از نظر بین‌المللی و همین موضوع هسته‌ای در سطح منطقه هم که مناقشات را ملاحظه می‌کنید…حلش با توجه به چالش‌های متنوعی که دارد احتیاج دارد با یک نگاه عمیق‌تر و اراده قوی‌تری این مسائل به هم پیچیده را حل کند. (مدارآ)

* برخی دنبال حذف مناظره‌اند؟ علی لاریجانی در توئیتی نوشت: شنیده‌ام عده‌ای به دنبال حذف پخش زنده مناظرات هستند؛ امیدوارم این خبر نادرست باشد تحقق این قبیل بدعت‌ها با ادعای مشارکت حداکثری نمی‌خواند و انتخابات را از اراده مردم خالی خواهد کرد.
صفایی فراهانی معاون تاجزاده شد؛ مصطفی تاجزاده در بیانیه‌ای درباره برنامه‌اش برای تشکیل دولت احتمالی‌‌‌اش، اعلام کرد اگر به ریاست‌جمهوری برگزیده شود، محسن صفایی‌فراهانی را به معاونت اولش برخواهد گزید. (روزآروز)

* همتی: لاریجانی و جهانگیری به نفع من کنار بروند؛ عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در توئیتی نوشت: «گفته می‌شود، همتی به عنوان کاندیدای پوششی آقایان لاریجانی و جهانگیری و …در انتخابات ریاست جمهوری وارد شده است. اینجانب با برنامه مشخص و برای اصلاح حکمرانی اقتصادی وارد شده ام. اگر کاندیدای محترمی‌قصد کنار رفتن به نفع من داشته باشد از آن استقبال می‌کنم.»

* باهنر: من طرفدار رئیسی‌ام؛ نشست مشترک دبیران استانی و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی‌مهندسین با حضور محمدرضا باهنر دبیرکل این حزب شنبه شب به‌صورت مجازی برگزار شد. باهنر در این نشست گفت: به طور رسمی‌اعلام کردم که جامعه اسلامی‌مهندسین و جبهه پیروان خط امام و رهبری ذیل شورای وحدت اصولگرایان در انتخابات نقش آفرینی خواهد داشت و به‌حمدالله با حضور جناب آقای رئیسی وحدت اصولگرایان رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت و همه جریان‌های اصولگرایی از ایشان حمایت خواهند نمود. وی افزود: این گلایه و دغدغه وجود دارد که بعضی رفتارها در ستاد مرکزی آقای رئیسی انحصارگرایانه باشد و بنده هم به ایشان و هم به مسئولین ستاد ایشان عرض می‌کنم که باید از همه ظرفیت‌ها و سلایق اصولگرایی که خالصانه برای پیروزی این جریان به میدان آمده‌اند بهره برد و خدای ناکرده با رفتارهای انحصارگرایانه دیگران را دلسرد نمود. (فارس)

* انتقادات فائزه‌ هاشمی‌ از رئیسی؛‌ هاشمی‌ در ادامه در پاسخ به سوال «کاملیا انتخابی فر» سردبیر ایندیپندنت فارسی گفت:«با شرایط فعلی آقای لاریجانی تازه آمده‌اند، اما آقای رئیسی دو سال است که رئیس قوه قضائیه شده‌اند و در این مدت دارند برای انتخابات ریاست جمهوری کار می‌کند. اینقدر که آقای رئیسی سفر رفت، گفت‌وگو کرد و حرف زد و حرف‌هایی زد که عمدتاً هم عملی نشد و بیشتر شعار بود تا واقعیت که برای ریاست جمهوری کار می‌کرد. تا اینجا طبق نظر سنجی‌ها به نظر می‌آید آقای رئیسی بالاتر است. البته آقای احمدی‌نژاد هم آرا خوبی دارد ولی احتمال می‌دهیم آقای احمدی‌نژاد هم تایید نشود…آقای رئیسی سوابقشان مشخص است و در قوه قضائیه هم در این دوسالی که بودند عملاً حرف زیاد بوده اما عمل نبوده و بیشتر شعار و نمایش بوده تا عمل». (مشرق)

* رستم به نفع لاریجانی کنار می‌‌رود؟ از گوشه و کنار خبر می‌رسد با افزایش فشارها به رستم قاسمی‌جهت انصراف از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، موضوع حمایت او از علی لاریجانی در عرصه انتخابات قوت گرفته است. (خبرآنلاین)

کدخبر: ۳۹۱۹۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر