کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۵۲۱
تاریخ خبر:

‌بهترین گزینه‌های جایگزین‌ پذیره‌نویسی صندوق ETF

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | پذیره‌نویسی دومین صندوق ETF دولتی قرار بود اوایل شهریورماه انجام شود و می‌توانست سرمایه پنج میلیونی مشتری‌هایش را دو تا سه برابر کند. در حالی که خودمان را برای سود ۲۰۰درصدی با خرید سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز آماده می‌کردیم، دیروز کل برنامه پذیره‌نویسی صندوق پالایشی منتفی شد. سازمان خصوصی‌سازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به همکاری نکردن وزارت نفت، پذیره‌نویسی صندوق ETF دوم لغو شده و سهام دولت در پالایشگاه‌ها به روش بلوکی عرضه خواهد شد.

به این معنا که یک سرمایه‌گذار بزرگ کل سهام دولت را یکجا بخرد. وزیر اقتصاد در توضیح این اطلاعیه می‌گوید وزارت نفت باید صندوق ETF را تشکیل می‌داد و به توجه به اینکه این وزارتخانه سراغ روش دیگری برای فروش سهام رفته، پذیره‌نویسی صندوق ETF دوم انجام نخواهد شد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای توپ را به زمین وزارت اقتصاد انداخته و می‌گوید طبق آخرین نظر فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار شد سهام پالایشگاه‌ها به صورت بلوکی فروخته شود و بنابراین با انتخاب این روش عرضه، دیگر لزومی به تشکیل صندوق ETF نبوده است.

شرکت نفت می‌گوید در هر حال در صورت تغییر این نظر و تصمیم برای تشکیل صندوق ETF، این شرکت و وزارت نفت آماده بوده و هستند که تمامی اختیارات خود را در این خصوص به وزارت اقتصاد تفویض کنند. بعد از اطلاعیه‌های پیاپی مسئولان دولتی، بورس دیروز کاملا قرمزپوش بود. سهام شرکت‌های پالایشی با عرضه سنگین روبه‌رو شدند و سهامداران دیگر نسبت به صندوق‌های ETF دولتی چه صندوق پالایشی و چه صندوق خودرویی و فلزی امیدی ندارند.

حتی اگر در آینده تصمیم تغییر کند و صندوق‌ها دوباره به فرآیند پذیره‌نویسی برگردند، بعید است بتوانند اعتماد سهامداران را جلب کنند. بعضا پیش‌بینی می‌کنند روند نزولی سهام شرکت‌هایی که قرار بود سهامشان در قالب صندوق ETF عرضه شود، برای مدت‌ها ادامه‌دار خواهد بود. هرچه باشد صحبت ۱۰۵هزار میلیارد تومان سهام دولت است. احتمالا در ادامه دیگر شاهد رشد نمادهای شپنا، شتران، شبریز، شبندر، خودرو، خساپا، فولاد و فملی نباشیم.

فدای سرتان! حالا می‌توانید با پنج میلیون تومانی که برای شرکت در پذیره‌نویسی کنار گذاشته بودید، برنامه جدیدی بچینید. صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری ETF سهامی، مختلط و درآمد ثابت می‌تواند در حال حاضر بهترین گزینه باشد. در این گزارش بررسی کرده‌ایم که اگر پنج میلیون تومان در هر کدام از این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید، بعد از یک سال چقدر پول خواهید داشت.

*** صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی؛ ۳۸میلیون تومان
اگر پنج میلیون تومان در بهترین صندوق‌های ETF سهامی سرمایه‌گذاری کنید، ممکن است بعد از یک سال صاحب سرمایه ۳۷میلیون و ۶۰۰هزار تومانی شوید. در یک سال گذشته این صندوق‌ها تا ۶۵۲درصد بازدهی داشته‌اند و بعید نیست در ادامه راه هم چنین اتفاقی بیفتد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی پول شما را مستقیما به بازار بورس می‌برند. برخلاف صندوق‌های درآمد ثابت که بخش عمده دارایی‌هایشان اوراق بهادار است، صندوق‌های سهامی اغلب دارایی‌شان را در سهام بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این مورد باعث می‌شود ریسک چنین صندوق‌هایی بیشتر شود. این روز‌ها که بورس وضعیت خوبی دارد، سود این صندوق‌ها به طور چشمگیری بالاست ولی چنین سودی همیشگی نیست و ممکن است با نزولی شدن روند بورس، شاهد بازدهی منفی این صندوق‌ها باشید. البته این بازدهی منفی آنقدری به شما ضرر نخواهد رساند. روند چنین صندوق‌هایی عموما مشابه شاخص کل بورس اما با نوسانات کمتر است. بازدهی صندوق‌های سهامی بعضا به هزار و ۳۴۸درصد سالانه می‌رسد. صندوق مشترک نیکوکاری ندای امید توانسته در یک سال اخیر چنین بازدهی داشته باشد اما این صندوق قابل معامله در بورس یا اصطلاحا ETF نیست.

تجارت شاخصی کاردان در حال حاضر بیشترین بازدهی سالانه را بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی قابل معامله در بورس دارد. این صندوق در یک سال گذشته ۶۵۲درصد رشد کرده و با اختلاف کمی در رتبه اول قرار گرفته است. این صندوق با نماد کاردان در بورس فعال است. هر واحد آن ۲۴هزار و ۲۷۰تومان ارزش دارد ولی در بورس با قیمت ۲۲هزار تومان فروخته می‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری سهامی سپهر کاریزما با اختلاف کمی نسبت به رتبه اول، در مقام دوم بیشترین بازدهی سالانه صندوق‌های ETF قرار دارد و در یک سال گذشته حدود ۶۵۰درصد رشد کرده است. بازدهی یک ماه اخیر این صندوق هم حدود ۱۵درصد بوده است. واحدهای صندوق سپهر کاریزما با نماد کاریس در بورس معامله می‌شود و ارزش هر کدام آنها ۲۶هزار و ۲۵۰تومان است ولی با قیمت ۲۳هزار و ۷۳۰تومان در بورس معامله می‌شوند.

رتبه سوم بیشترین بازدهی صندوق‌های ETF به صندوق آرمان آتیه درخشان مس با بازدهی سالانه ۶۳۶درصدی اختصاص دارد. این صندوق در یک ماه گذشته حدود ۱۸٫۷درصد رشد کرده و با نماد آتیمس در بورس فعال است. ارزش هر واحد آن در حال حاضر ۲۷هزار و ۸۶۰تومان است و در بورس می‌توانید این واحدها را با قیمت ۲۷هزار و ۷۶۰تومان بخرید.

*** صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط؛ ۲۲میلیون تومان
اگر با پنج میلیون تومان سراغ سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF مختلط بروید، بعید نیست سرمایه‌تان بعد از یک‌سال به ۲۱میلیون و ۶۵۰هزار تومان برسد. بازدهی سالانه این صندوق‌ها به ۳۳۳درصد می‌رسد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط راه میانه را در پیش گرفته‌اند. فعالیت آن‌ها ترکیبی از صندوق‌های درآمد ثابت با کمترین ریسک و صندوق‌های سهامی با بیشترین سود است. برای همین اسمشان را صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط گذاشته‌اند.

سودآوری‌شان تقریبا نصف صندوق‌های سهامی است اما خیلی بیشتر از صندوق‌های درآمد ثابت برایتان سود دارند. ریسکشان هم تا حدودی کنترل شده است چراکه بر اساس دستورالعمل‌ها باید بخشی از دارایی‌شان را در بخش‌های بدون ریسک سرمایه‌گذاری کنند. بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط بعضا به سالانه ۴۸۳درصد می‌رسد. چنین بازدهی را صندوق مشترک نواندیشان رقم زده که بالاترین بازدهی بین صندوق‌های مختلط است. البته واحدهای این صندوق در بورس قابل معامله نیست.

سپهر اندیشه نوین در یک سال گذشته بهترین عملکرد را در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF مختلط داشته است. بازدهی سالانه آن در حال حاضر حدود ۳۳۳درصد است و در یک ماه اخیر تقریبا ۱۶درصد رشد کرده. این صندوق با نماد اوصتا در بورس فعال است و هر واحد آن حدود هزار و ۶۵۰تومان ارزش دارد و با همین قیمت در بورس خرید و فروش می‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری آرمان سپهر آشنا رتبه دوم صندوق‌های ETF مختلط را به خود اختصاص داده و در یک سال گذشته ۳۱۶درصد بازدهی داشته است. بازدهی ماهانه آن هم حدود ۱۷درصد بوده. این صندوق را می‌توانید با نماد آسام در بورس پیدا کنید. هر واحد آن ۱۴هزار و ۲۰۰تومان ارزش دارد و در بورس با قیمت ۱۴هزار و ۵۹۰تومان معامله می‌شود.

صندوق ثروت‌آفرین پارسیان در یک سال گذشته حدود ۲۶۳درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذارها کرده و در رتبه سوم صندوق‌های ETF مختلط قرار دارد. در یک ماه گذشته سرمایه‌گذارهای این صندوق حدود ۱۰درصد سود کرده‌اند. هر واحد صندوق ثروت‌آفرین پارسیان حدود ۱۱هزار و ۳۰۰تومان ارزش دارد و در بورس با نماد ثروتم معامله می‌شود.

*** صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت؛ هفت میلیون تومان
پنج میلیون تومان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت می‌تواند بعد از یک سال برایتان دو میلیون و ۱۰۰هزار تومان سود داشته باشد. بهترین صندوق‌های ETF درآمد ثابت در یک سال گذشته ۴۲درصد بازدهی داشته‌اند. کم‌ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری در بازار بورس، متعلق به همین صندوق‌هاست. سودشان چندان با سود سهام در بورس قابل مقایسه نیست اما نسبت به بانک‌ها چند قدم جلوتر هستند.

تفاوت کارشان اینجاست که این صندوق‌ها سود تضمین‌شده‌ای برایتان ندارند و همه‎چیز به روند فعالیت صندوق بستگی دارد. با این وجود امکان قرمز رنگ شدن این صندوق‌ها در بازار بورس عملا دور از ذهن است. این طلسم در سبد دارایی‌های این صندوق‌ها ریشه دارد. بخش اغلب پولی که به این صندوق‌ها می‌سپارید، خرج خرید اوراق می‌شود. اوراق عموما درآمد ثابتی دارند که مبلغ آن پایین اما سودش قطعی است. بعد از اوراق نوبت به سهام می‌رسد.

بخش دوم دارایی‌های چنین صندوق‌هایی را سهام بورسی تشکیل می‌دهد که سودشان خیلی بیشتر از اوراق است اما ریسک بالایی دارند. از آنجا که بخش کوچکی از دارایی‌های صندوق در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود، نگرانی چندانی بابت ریسک این سرمایه‌گذاری وجود ندارد. بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت می‌توانند تا ۸۸درصد سالانه به شما سود برسانند. نمونه آن صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه الماس بیمه دی است که توانسته در یک سال اخیر چنین بازدهی داشته باشد. این صندوق‌ها قابل معامله در بورس یا اصطلاحا ETF نیستند و دردسر‌های خاص خودشان را دارند.

صندوق کیان در یک سال گذشته ۴۲درصد بازدهی بدون ریسک برای سهامدارانش به همراه داشته و در رتبه اول بیشترین بازدهی سالانه بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت قرار دارد و ماهانه ۲٫۲درصد سود می‌دهد. واحدهای این صندوق با نماد کیان حدود دو هزار و ۴۹۱تومان ارزش دارند و در بورس با قیمت دو هزار و ۴۵۷تومان معامله می‌شوند.

گنجینه آینده روشن با نماد صایند در یک سال گذشته سرمایه مشتریانش را ۴۱٫۵درصد افزایش داده و در رتبه دوم بیشترین بازدهی سالانه بین صندوق‌های ETF درآمد ثابت قرار دارد. بازدهی ماهانه صایند حدود ۲٫۱درصد است. هر واحد این صندوق حدود هزار تومان ارزش دارد. رتبه سوم بیشترین بازدهی سالانه صندوق‌های ETF درآمد ثابت به پارند پایدار سپهر اختصاص دارد که در یک سال گذشته حدود ۴۱٫۴درصد بازدهی داشته است. این صندوق را می‌توانید با نماد پارند در بورس پیدا کنید. ارزش هر واحد این صندوق هزار و ۱۸۵تومان است و می‌توان آنها را با قیمت هزار و ۱۷۳تومان در بورس خرید.

کدخبر: ۳۴۴۵۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر