کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۰۱۲
تاریخ خبر:

‌بهترین فیلم‌های سینمایی سال ۲۰۲۰ از نگاه منتقدان

روزنامه هفت صبح، صوفیا نصرالهی | این یک رسم قدیمی است که پایان سال فهرست بهترین‌های سینمایی را منتقدان منتشر کنند. امسال ایندی‌وایر پیشقدم شد و از ۲۳۱ منتقد نظرسنجی کرد. سال متفاوتی بود و خیلی از این فیلم‌ها رنگ پرده‌ سینما را هم به خودشان ندیدند. اثری از بلاک‌باسترها نبود به جز فیلم «انگاشته» نولان که البته منتقدان روی خوشی به آن نشان ندادند و در فهرست ۱۰تایی فیلم‌های برتر امسال حضور ندارد.

در بخش بهترین کارگردانان تقریبا فهرست مشابه بهترین فیلم است فقط دیوید فینچر که فیلم «منک» او در بخش بهترین فیلم حضور ندارد توانسته در بخش بهترین کارگردان‌های سال حضور پیدا کند. به جای فیلم مستند «زمان» (Time) هم که در بخش بهترین فیلم حضور دارد در بخش کارگردانی لی ایزاک چونگ برای کارگردانی فیلم «میناری» (Minari) حضور دارد.

در بخش بهترین بازیگران که این بار زن و مرد تفکیک نشده‌اند ریز احمد با فیلم «صدای فلز»، فرانسیس مک‌دورمند با فیلم «سرزمین آواره‌ها»، چدویک بوزمن در فیلم «ما رینی بلک باتم» که آخرین نقش‌آفرینی‌اش است، دلروی لیندو در فیلم «۵ همخون»، ماریا باکالولا در فیلم «بورات ۲»، جسی باکلی با «به تمام کردن چیزها فکر می‌کنم»، لوکا مارینلی با «مارتین ایدن»، گری اولدمن با «منک»، کری کان در فیلم «آشیانه» و مدس میکلسون با فیلم تحسین‌شده‌ «یک دور دیگر» حضور دارند.
با بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ به انتخاب ۲۳۱ منتقد در نظرسنجی ایندی‌وایر بیشتر آشنا شوید.

*** سرزمین آواره‌ها / کارگردان: کلوئی ژائو / بازیگران: فرانسیس مک‌دورمند، پاتریشیا گریر
امتیاز متاکریتیک: ۹۶ از ۱۰۰
سومین فیلم کارنامه‌ کلویی ژائو داستان زن بی‌خانمانی را روایت می‌کند که با ماشین ون خود در غرب آمریکا سفر جذاب و احساسی را آغاز می‌کند که در آن واکاوی حاشیه‌نشینی و ارتباط با سایر افراد کم برخوردار در رأس همه‌ بخش‌های فیلم قرار دارد. در سرزمین آواره‌ها در کنار فرانسیس مک‌دورمند و دیوید استراترن از نابازیگران بسیاری استفاده شده است تا حسی از واقع‌گرایی ایجاد شود و مرز میان سینمای داستانی و مستند از بین برود.

اریک کوهن از ایندی‌وایر درباره‌ فیلم نوشته است:‌ «فیلم «سرزمین آواره‌ها» از آن دست آثاری است که می‌توانست فیلم بدی از کار دربیاید. با وجود فرانسیس مک‌دورمند در نقش اصلی و استفاده از خانه‌به‌دوش‌های واقعی در اطراف او فیلم می‌توانست به ارضای فانتزی‌های سطح پایین بپردازد یا اسیر فخرفروشی‌هایی غیرضروری شود. اما به جای این‌ها کلویی ژائو با بازیگر اصلی و اطرافیان او یک ترکیب جادویی تولید کرده که قادر است اندیشه‌هایی عمیق را در رابطه با رهاکردن جامعه به حال خود بازتاب دهد.»

*** هرگز به ندرت، گاهی همیشه / کارگردان: الیزا هیتمن / بازیگران: سیدنی فلانیگان، تالیا ریدر
امتیاز متاکریتیک: ۹۱ از ۱۰۰
فیلم «هرگز به ندرت گاهی همیشه» داستان دو دختر نوجوان (دو دختر عمو) است که از پنسیلوانیا راهی نیویورک می‌شوند؛ این سفر با دشواری‌هایی همراه است به ویژه این که یکی از دو دختر به شکل ناخواسته باردار شده است.رابرت آبل منتقد درپ درباره‌ فیلم می‌گوید: «فیلم با نوعی حساسیت ویژه و توجه خاص به جزئیات روی موضوعی بحث‌برانگیز در دوران معاصر دست گذاشته است و موفق شده صورتی انسانی به این موضوع مناقشه‌برانگیز ببخشد.»

منتقد هالیوود ریپورتر معتقد است ماجرای بارداری ناخواسته در فیلم آن را در میان یک دسته از آثار مشخص طبقه‌بندی می‌کند اما فیلم به شکل غیرمعمولی تسخیرکننده و به شکل دردآوری واقعی است. این منتقد باور دارد که شاید تعریف بهتر از فیلم این باشد که آن را یک تصویر کوتاه از دوستی، همبستگی و شجاعت زنانه در نظر بگیریم.بازی سیدنی فلانیگان هنرپیشه‌ تازه‌وارد سینما در نقش یکی از این دو نوجوان به شدت مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.

*** اولین گاو / کارگردان: کلی رایکارد / بازیگران: آلیا شاکت، جان ماگارو / امتیاز متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰
کلی ریکارد دو سال پیش با فیلم «برخی زنان» (Certain Women) توجه‌ها را به خودش جلب کرد. درامی زنانه که به شیوه‌ای هنرمندانه ساخته شده بود. فیلم جدیدش «اولین گاو» هم یک درام است که البته سال ۲۰۱۹ هم در جشنواره تلوراید اولین نمایش‌اش تجربه کرد اما اکران عمومی‌اش به اوایل سال ۲۰۲۰ افتاد. فیلمنامه‌ فیلم را خود ریچارد به همراه جاناتان ریموند بر اساس رمانی از ریموند نوشته‌اند. اسم اصلی رمان «نیمه‌ زندگی» است.

داستان آشپزی که به غرب سفر کرده و به گروهی از تله‌گذاران پوست خز پیوسته است. او در میان آن‌ها فقط موفق می‌شود با یک مهاجر چینی ارتباط برقرار کند. مردان باید با هم همکاری کنند اما واقعیت این است که تجارت همه‌ آن‌ها به مالک زمین ثروتمندی بستگی دارد که صاحب یک گاو شیرده است.
این ششمین فیلم کلی رایکارد است که به همان شیوه‌ مینی‌مال مرسوم او ساخته شده. منتقدان درباره‌اش نوشته‌اند: «فیلم داستان به شدت درگیرکننده‌ای دارد که کاری انجام می‌دهد که فیلم‌های کمی آن را انجام می‌دهند: اشاره کردن به پول. چیزی ملموس در فیلم وجود دارد که می‌توانید حسش کنید. مخاطرات فیلم واقعی است و بحث آن درباره‌ نجات یافتن است.»

*** لاورز راک / کارگردان: استیو مک‌کویین / بازیگران: مایکل وارد / امتیاز متاکریتیک: ۹۵ از ۱۰۰
یک قسمت دیگر از سریال تحسین‌شده‌ «تبرهای کوچک» که خالق و کارگردانش استیو مک‌کویین، کارگردان اسکاری فیلم «۱۲ سال بردگی» است و از آن‌جایی که هر قسمت از سریال مدت زمانی به اندازه‌ یک فیلم سینمایی و داستان مجزایی دارد منتقدان هر کدام از اپیزودهای آن را به عنوان یک فیلم سینمایی مورد بررسی قرار داده‌اند.

اپیزود «لاورز راک» که به عنوان یکی از فیلم‌های برتر سال انتخاب شده است در شب یک مهمانی در سال ۱۹۸۰ در لندن اتفاق می‌افتد. بین دو نفر رابطه‌ عاشقانه‌ای شکل می‌گیرد که پیش‌زمینه‌ آن خشونت، عشق و موسیقی بلوز است. «لاورز راک» فیلم افتتاحیه‌ جشنواره‌ نیویورک بود. منتقدان می‌گویند که در این فیلم هم تمرکز مک‌کویین بیشتر از آن که روی افراد باشد روی اجتماع است. او این مهمانی را به عنوان یک کل می‌بیند و موفقیت سیاهان را جشن می‌گیرد. بدون شک فیلم یک قطعه‌ هنری سینمایی است بیشتر از آن که یک اپیزود از یک سریال باشد.

*** دارم به تمام کردن چیزها فکر می‌کنم / کارگردان: چارلی کافمن / بازیگران: جسی باکلی، تونی کولت / امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰
آخرین اثر چارلی کافمن فیلمنامه‌نویس و فیلمساز روشنفکر نیویورکی که از او فیلم «سینکداکی نیویورک» و فیلمنامه‌ «درخشش ابدی یک ذهن بی‌آلایش» به شهرت زیادی رسیدند. فیلم داستان دختری است که با دوست‌پسرش قرار است برای اولین‌بار به دیدن خانواده‌ او برود. دختر در تمام طول مسیر به رابطه‌اش با پسر فکر می‌کند و اینکه آیا باید این رابطه را تمام کند یا نه. با وجود اینکه به نظر می‌رسد زوج خوبی را تشکیل می‌دهند.

فیلم اقتباسی از کتاب نویسنده‌ای به نام ایان رید است. همه‌ قصه در یک گفت‌وگوی ذهنی با کاراکتر اتفاق می‌افتد و یک پیچش داستانی درست در انتهای آن است که می‌فهمید کل داستان را رودست خورده‌اید. فیلم خیلی انتزاعی است و البته فیلمنامه‌ آن هم جزو برترین فیلمنامه‌های سال انتخاب شده است. عجیب هم نیست چون اگر کتاب را بخوانید هیچ ویژگی بصری در آن نمی‌بینید که بخواهد به فیلم تبدیل شود و در حقیقت این اقتباس فقط می‌توانست توسط چارلی کافمن صورت بگیرد.

*** قد دراز / کارگردان: کانتمیر بالاگوف / بازیگران:‌ ویکتوریا میروشنیچنکو / امتیاز متاکریتیک: ۸۴ از ۱۰۰
در فهرست بهترین فیلم‌های سال یک فیلم روسی هم به چشم می‌خورد. «قد دراز» یک درام جنگی است که داستان آن در سال ۱۹۴۵ در لنینگراد در طول جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. شهر لنینگراد در طول جنگ نابود شده و ساختمان‌ها محو شده‌اند و ساکنان ژنده‌پوشی در شهر رفت و آمد می‌کنند. مردمی که به لحاظ روحی و جسمی آسیب‌دیده هستند. دو زن جوان در جدال برای ساختن زندگی‌شان در میان ویرانه‌ها به دنبال معنا و امید می‌گردند.

به گفته‌ منتقدان هر سکانس از این فیلم یک وحشت تازه و توطئه‌ای جدید به همراه خودش دارد. این دومین فیلم بلند این فیلمساز روسی بااستعداد است که فقط ۲۹ سال دارد. با قصه‌ای که به شکلی درخشان روایت می‌شود و عمیقا هم تکان‌دهنده است. فیلمی که به طرز باورنکردنی غمناک است اما چنان هنرمندانه ساخته شده که به شدت اقناع کننده هم به نظر می‌رسد.

*** زمان / کارگردان: گرت بردلی / بازیگران: راب ریچ دوم، فاکس ریچ / امتیاز متاکریتیک: ۹۱ از ۱۰۰
فیلم مستندی که روایت مبارزه فاکس ریچ برای نجات شوهرش از زندان است که به ۶۰ سال حبس محکوم شده است. فاکس ریچ نویسنده و طرفدار لغو بردگی و مادرش شش بچه بود. شوهر او به سرقت از بانک متهم شده بود. فیلم شامل تصاویر آرشیوی اریجینال و فیلم‌های ویدئویی خانگی است. منتقدان می‌گویند که این یک فیلم قدرتمند علیه نقص‌هایی است که در سیستم قضایی آمریکا وجود دارد. داستان یک خانواده که از تسلیم شدن در برابر قوانین عجیب و غریب سرباز می‌زنند. فیلمی نفسگیر درباره‌ پیچیدگی‌های زندان و شیوه‌ نگرش آمریکایی‌ها به آن که در نهایت درباره‌ عشق و انتظار است.

*** ۵ همخون / کارگردان: اسپایک لی / بازیگران: چدویک بوزمن، دلروی لیندو / امتیاز متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰
اسپایک لی که دو سال پیش با فیلم «بلکککلنزمن» توانست در فصل جوایز خودی نشان بدهد و اسکار بهترین فیلمنامه را هم بگیرد حالا با جاه‌طلبانه‌ترین فیلمش به سینما بازگشته است.
فیلمنامه‌ این درام جنگی سال ۲۰۱۳ نوشته شده بود اما لی و کوین ویلموت که همکاری موفقیت‌آمیزی در نوشتن فیلمنامه‌ «بلکککلنزمن» داشتند آن را بازنویسی کردند. فیلم در جنوب شرقی آسیا فیلمبرداری شده است و با بودجه‌ تولید بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون دلار تبدیل به گرانترین فیلم کارنامه‌ اسپایک لی شد.
در جنگ ویتنام یک رسته از سربازان آمریکایی به نام‌های پل، اوتیس، ادی و ملوین به همراه سرکرده‌شان نورمن اسم خودشان را هم‌خون گذاشته‌اند.

آن‌ها محل سقوط هواپیمای سیا را کشف می‌کنند و بار آن را که محموله‌ طلاست برای خودشان برمی‌دارند. چون نمی‌توانند شمش‌های طلا را با خودشان حمل کنند آن‌ها را جایی دفن می‌کنند تا بعدا سراغش بیایند. در حمله‌ ویت‌کنگ‌ها نورمن کشته می‌شود و هم‌خون‌ها موفق نمی‌شوند جایی که طلاها را دفن کرده‌اند درست نقطه‌گذاری و شناسایی کنند. به زمان حال برمی‌گردیم که ادی و پل و اوتیس و ملوین تصمیم می‌گیرند به ویتنام برگردند و هم جسد نورمن و هم طلاها را پیدا کنند.
منتقدان عاشق انرژی نهفته در فیلم و جاه‌طلبی اسپایک لی در ساختن آن شدند و معتقدند ترکیب این دو تا باعث شده شاهد یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های این کارگردان کهنه‌کار باشیم.

*** مارتین ایدن / کارگردان: پیترو مارچلو / بازیگران: لوکا مارینلی / امتیاز متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰
اقتباسی از رمان مشهور جک لندن. مارتین ایدن از یک خانواده‌ کارگری آمده و خودش هم کارگر است و در دریا و روی کشتی کار می‌کند. با این حال به تحصیلات علاقه دارد و به شکل خودآموخته خواندن و نوشتن می‌آموزد و تلاش دارد که نویسنده شود. او می‌خواهد طبقه‌ اجتماعی‌اش را بالا ببرد و جایی میان اشراف ادبی برای خودش دست و پا کند. محرک اصلی او عشقش به روث مورس است. دختر خانواده‌ای ثروتمند و اشرافی و آداب‌دان که او هم جذب مارتین ایدن شده است با این حال اختلاف طبقاتی فعلا مانع پیوند آن‌هاست.منتقدان معتقدند که فیلمساز خیلی خوب توانسته آن روح فاصله‌ طبقاتی بین جامعه‌ اشراف و کارگر را در فیلمش انتقال بدهد.

*** قوش شب / کارگردان: جولیانو دورنلس، کلبر مندونسا فیلهو / بازیگران: باربارا کولن / امتیاز متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰
«قوش شب» داستان شهری در شمال برزیل را روایت می‌کند. جایی که بعد از مرگ رئیس خانواده در سن ۹۴ سالگی، شهر به سادگی از روی نقشه محو می‌شود. مشکلات یکی پس از دیگری به وقوع می‌پیوندند. مشکلاتی از قبیل کمبود آب، انرژی، غذا و دارو. اما این‌ها تازه شروع بحرانی است که باعث می‌شود جمعیت شهر «قوش شب» با احمقانه‌ترین و مضحک‌ترین مشکلات رودررو شوند.

روایت دچار خشونت مضاعفی می‌شود وقتی شهردار فاسد، که برای انتخاب شدن دوباره‌اش تلاش می‌کند، شهر را به آمریکایی‌هایی که به باکورو آمده‌اند می‌فروشد. آمریکایی‌هایی که برای شکار ساکنان شهر به آن‌جا آمده‌اند. در میان آن‌ها یک بازیگر بزرگ سینمای آلمان هم حضور دارد. همه چیز برای ساکنان شهر از دست رفته به نظر می‌رسد تا این که یک سری داروی توهم‌زا به آن‌ها کمک می‌کند تا دوباره آگاه شوند و با هم متحد شوند تا بتوانند رو در روی م

کدخبر: ۳۶۵۰۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر