کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۵۰۶
تاریخ خبر:

‌بهترین سود سرمایه‌گذاری‌۹۹ نصیب چه کسانی شد؟

روزنامه هفت صبح | اگر تورم را همان عدد رسمی ۳۴درصدی فرض کنیم، سرمایه‌گذاران بازار دلار توانسته‌اند در پایان امسال دارایی‌هایشان را دو برابر کنند. در بازار سکه بازدهی ۷۵درصدی به‌دست آمده است و خرید و فروش انواع سهم و سایر اوراق بهادار که همه از آن شاکی بودند، برای سرمایه‌گذاران خود به‌طور عمومی ۱۴۵درصد بازدهی داشته است.خبرآنلاین در گزارشی به قلم مهرنوش حیدری کارنامه بازارهای سرمایه‌گذاری در سال ۹۹ را مرور کرده است.

*** بهترین سرمایه‌گذاری در بهار ۹۹
پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری در بهار ۹۹ خرید و فروش انواع سهم و سایر اوراق بهادار در بورس بود؛ به طوری که در سه‌ماهه ابتدایی سال ۹۹ شاخص کل بورس حدود ۱۴۸درصد رشد کرد و سبب شد سرمایه‌های خرد به سمت این بازار سرازیر شود. دومین سرمایه‌گذاری سودده در بهار سال ۹۹ بازار فلزات گرانبها به ویژه طلای ۱۸عیار بود؛

در فصل اول سال این بازار رشد ۳۱درصدی داشت و نرخ هر گرم طلا از ۵۹۷هزار تومان به ۷۸۰هزار تومان رسید.اتفاقی که به دنبال تقویت ۱۷درصدی ارزش انس جهانی و همچنین تاثیرات نرخ ارز رخ داد.در بهار ۹۹ بازار فلزات گرانبها، مسکوکات نیز روزهای عجیبی را پشت سر گذاشتند و حداقل ۳۰درصد به قیمت سکه امامی اضافه شد.دلار در این ‌مدت ۱۸درصد رشد کرد. مسکن در رتبه آخر قرار می‌گیرد.

*** بهترین سرمایه‌گذاری در تابستان ۹۹
تابستان ۹۹ فصل بد بورس بود تا بازدهی این بازار در مقایسه با بهار به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.در پنج ماه نخست سال ۹۹ حدود ۹۴هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران خرد به بورس وارد شد اما در یک ماه شهریور،بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان پول که به سهامداران حقیقی تعلق داشت از بورس خارج شد.

وقتی تابستان به پایان می‌رسید شاخص کل توانست عملکردی مثبت در شش ماه اول سال داشته باشد و کار خود را در ارتفاع یک میلیون و ۷۰۴ هزار واحدی به پایان برساند. با این حال ارز، سکه، طلا و بورس توانستند بازدهی بیشتری داشته باشند. قیمت سکه در نیمه نخست سال ۹۹ تقریبا دو برابر شد و در روزهای پایانی شهریور به ۱۲میلیون و ۸۶۰ هزار تومان رسید. هر عدد سکه بهار آزادی در اولین روزهای امسال پنج میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود و ظرف شش ماه حدود شش میلیون و ۶۹۰هزار تومان که معادل بازدهی ۱۱۸درصدی است گران شد.

طلا هم در پایان نیمه نخست سال رشد ۱۰۱.۸درصدی را تجربه کرد. طلا در ابتدای فروردین ۹۹ با قیمت گرمی ۶۰۲هزار تومان دادوستد شد و در پایان شهریور با ۶۱۳هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۱۵هزار تومان رسید. دلار که در روزهای ابتدایی فروردین حدود ۱۴هزار و ۹۰۰ تومان بود، در پایان شش ماه اول سال با رشد ۷۹.۸درصدی، ۱۱ هزار و ۹۰۰تومان گران شد و در پایان هفته آخر شهریور به ۲۶هزار و ۸۰۰تومان رسید.

*** بهترین سرمایه‌گذاری در پاییز ۹۹
بازارهای ارز، طلا، سکه و بورس نتوانستند در پایان پاییز ۹۹ روند افزایشی خود را حفظ کنند و همگی در سراشیبی افتادند.در سومین فصل سال شاخص بورس حدود ۱۰درصد افت کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۵۹۵ هزار واحدی به ارتفاع یک میلیون و ۴۳۹هزار واحد رسید. قیمت سکه هم نزولی بود و هر قطعه سکه تمام حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزان شد.

در پایان تابستان برای خرید هر عدد سکه امامی باید ۱۳میلیون تومان و ۱۴۰هزار تومان پرداخت می‌کردید اما در روز آخر پاییز ۹۹ می‌توانستید این کار را با پرداخت ۱۱میلیون و ۹۵۹هزار تومان انجام دهید. از سوی دیگر هر گرم طلای ۱۸عیار حدود هفت درصد معادل ۸۸هزار تومان کاهش پیدا کرد و از یک میلیون و ۲۲۵هزار تومان به یک میلیون و ۱۳۷هزار تومان رسید. کمترین میزان افت ارزش سرمایه به دلار تعلق داشت؛جایی که هر یک دلار با بازدهی منفی ۴.۸درصدی به‌قیمت ۲۵هزار و ۴۰۰تومان رسید. در ابتدای پاییز همین دلار ۲۶هزار و ۷۰۰تومان ارزش داشت.

*** بهترین سرمایه‌گذاری در زمستان ۹۹
هر سکه امامی در پایان دی ماه با کاهش یک میلیون و ۷۵۰هزار تومانی نسبت به آذرماه با رقم ۱۰میلیون و ۱۸۸ هزار تومان دادوستد شد. سکه در بهمن ۱۷.۱درصد رشد کرد و عنوان دومین بازار سودده نیمه زمستان را به‌خود اختصاص داد. در بهمن ماه قیمت سکه یک میلیون و ۷۳۸هزار تومان رشد کرد و به ۱۱میلیون و ۸۵۷هزار تومان رسید.

هر گرم طلا ۱۸عیار در پایان دی با افت ۱۷۴هزار و ۸۰۰تومانی نسبت به آخر آذرماه با قیمت ۹۶۲هزار و ۲۰۰تومان عرضه شد.در بهمن ماه طلا ۱۸عیار ۱۸.۵درصد رشد کرد و به قیمت یک میلیون و ۱۴۰هزار تومان رسید. بورس در دی ماه ۲۰درصد ریزش داشت و شاخص کل تا یک میلیون و ۱۵۰هزار و ۶۲۴ واحد پایین آمد اما در پایان بهمن با ۸۸هزار واحد رشد روبه‌رو شد و بازدهی ۷٫۶درصدی از خود به‌جا گذاشت.

دلار که در آخرین روز بهمن با نرخ ۲۵هزار و ۱۷۰تومان معامله می‌‌شد تا نسبت به ابتدای زمستان رشد ۱۵.۳درصدی را تجربه کند.در روزهای آخر اسفند می‌توان گفت بازار دلار با بازدهی ۶۵درصدی،بازار سکه با بازدهی ۷۵درصدی،بازار مسکن با بازدهی ۸۲درصدی و بازار سرمایه با بازدهی ۱۴۵درصدی نسبت به ابتدای سال کار خود را به‌پایان می‌برند. این در حالی است که نرخ تورم عمومی ۳۴درصد بود.

کدخبر: ۳۷۹۵۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر