کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۱۲۵۶
تاریخ خبر:

‌بزرگ‌ترین‌ رسوایی‌های مدیریتی ‌در فوتبال ایران

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | در روزهای اخیر مدیران عامل اسبق پرسپولیس و استقلال حسابی روی دور مصاحبه افتاده‌اند و علیه یکدیگر افشاگری می‌کنند. این مصاحبه‌ها احتمالا با تعیین اعضای باقیمانده هیات مدیره دو تیم بی‌ارتباط نیست. به همین بهانه به بزرگ‌ترین گاف‌ها و به عبارت دقیق‌تر بزرگ‌ترین رسوایی‌های مدیریتی تاریخ این دو باشگاه و همچنین باشگاه تراکتور اشاره می‌کنیم.

*** فوقش جریمه‌شو می‌دیم!
این احتمالا سیاه‌ترین نقطه در کارنامه مدیریتی تاریخ باشگاه استقلال است. در سال ۱۳۸۵ استقلال که قهرمان لیگ برتر شده بود، به همراه سپاهان قهرمان جام حذفی دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا بودند. بعد از قهرمانی در لیگ برتر امیر قلعه‌نویی از استقلال جدا شده بود و صمد مرفاوی سرمربی این تیم شده بود و تغییرات مدیریتی زیادی هم در باشگاه ایجاد شده بود و مقداد نجف‌نژاد که نماینده مجلس هم بود، مدیرعامل استقلال بود‌ اما برخلاف سال گذشته، نه در بحث فنی و نه در بخش مدیریتی، وضعیت استقلال خوب نبود. با این حال حضور در لیگ قهرمانان آسیا دلخوشی بزرگ هواداران این تیم بود و البته باعث فخرفروشی به هواداران تیم رقیب که جایی در آسیا نداشت. قرعه‌کشی این مسابقات هم انجام شد و استقلال در گروه ۲ با الهلال عربستان، پاختاکور ازبکستان و الکویت کویت همگروه شد.

در حالی که بازیکنان استقلال کم‌کم خود را آماده حضور در آسیا می‌کردند و در فاصله کمتر از ۱۰ روز تا شروع مسابقات ناگهان در روز ۲۲ بهمن خبر رسید که AFC استقلال را به دلیل عدم ارسال لیست و مدارک بازیکنانش از لیگ قهرمانان آسیا حذف کرده است. این خبر ابتدا باورکردنی نبود. جوری که حتی امیر قلعه‌نویی که در آن مقطع مدیرفنی تیم بود در واکنش به انتشار این خبر با لحنی طعنه‌آمیز گفت: «فوقش جریمه‌شو می‌دیم و برمی‌گردیم.» اما AFC دیگر ایران نبود که با یک جریمه و دسته‌گل و شیرینی سر و ته قضیه هم بیاید! استقلال رسما از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته بود و هیچ راهی برای بازگشت به این مسابقات نبود. بلافاصله تلاش‌ها در باشگاه برای فرار از مسئولیت آغاز شد! مدیران باشگاه و در راس آنها مقداد نجف‌نژاد مدعی شدند که باشگاه تقصیری در این فاجعه نداشته است.

نجف‌نژاد گفت: «ما اسامی بازیکنان را طبق قوانین فیفا -البته به فیفا ارتباطی نداشت و پای AFC وسط بود- فرستاده‌ایم حالا شاید چون با پست عادی ارسال شده، به دست‌شان نرسیده است!» بعدها مشخص شد که تمام این قصه‌ها به خاطر کرار به وجود آمده بود. آبی‌ها قصد داشتند این بازیکن عراقی را وارد لیست خود کنند اما انتقال او به استقلال بی‌سرانجام باقی ماند و به خاطر دیرکرد آنها به خاطر ارسال لیست، سرانجام آن اتفاق تاریخی رقم خورد. این فاجعه مدیریتی در استقلال البته با خوشحالی هواداران پرسپولیس همراه بود و آنها بعد از این ماجرا شعاری منشوری و فوق‌العاده خلاقانه ساختند که تا ماه‌ها در استادیوم سر می‌دادند و داغ استقلالی‌ها را تازه می‌کردند. همین امروز هم، هر وقت بحث فهرست آسیایی پیش می‌آید استقلالی‌ها یاد آن فاجعه بزرگ می‌افتند! در آن فصل سپاهان تا فینال لیگ قهرمانان هم پیش رفت و موفق شد با نایب‌قهرمانی در این مسابقات به جام باشگاه‌های جهان هم راه پیدا کند.

*** رسوایی جعل و فاجعه محرومیت از نقل و انتقالات
درست دو، سه روز قبل از بازی مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و الهلال عربستان، شوک بزرگی به فوتبال ایران و پرسپولیس وارد شد. در آستانه این بازی حساس، ناگهان خبر رسید که فیفا پرسپولیس را از حضور در دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم کرده و مهدی طارمی مهاجم این تیم هم چهار ماه از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم است. این خبر اردوی پرسپولیس را به هم ریخت و این تیم در غیاب طارمی، حسینی، کامیابی‌نیا و یکی دو نفر دیگر در بازی رفت چهار گل از الهلال خورد و با تساوی ۲-۲ در بازی برگشت، از راهیابی به فینال بازماند.

دلیل این محرومیت‌ها هم ماجرای بازگشت مهدی طارمی به پرسپولیس پس از عقد قرارداد با ریزه‌اسپور ترکیه بود. ماجرا این بود: طارمی در پایان فصل با رامین رضائیان به ترکیه می‌رود و با تیم ریزه‌اسپور قرارداد امضا می‌کند. بعد از اینکه مهدی طارمی دلش می‌خواهد! از ترکیه به ایران برگردد، باشگاه پرسپولیس سریعا دست به کار می‌شود تا دوباره طارمی را جذب کند‌ اما این وسط مشکلی وجود دارد و آن هم قرارداد طارمی با باشگاه ریزه اسپور ترکیه است. این قرارداد در تاریخ هشت تیر ۱۳۹۵ منعقد شده بود و آن هم در شرایطی که طارمی بازیکن آزاد بود. پس از اینکه طارمی اعلام می‌کند قصد بازگشت به پرسپولیس را دارد، قراردادی جدید از طرف باشگاه پرسپولیس با مهدی طارمی رو می‌شود که تاریخ آن برای ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ یعنی حدودا ۱۰ روز قبل از امضای قرارداد طارمی با باشگاه ریزه‌اسپور! بعد از شکایت طرف ترکیه‌ای به فیفا باشگاه پرسپولیس اعلام می‌کند قبل از امضای قرارداد طارمی با ریزه‌اسپور، این بازیکن با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشته است.

با مطرح شدن این ادعا فیفا از باشگاه پرسپولیس می‌خواهد قرارداد ادعا شده را ترجمه کند و به همراه اصل قرارداد برای فیفا ارسال کند که این کار هم صورت می‌گیرد. پس از اینکه قرارداد به فیفا می‌رسد داستان آغاز می‌شود. مسئولان فیفا به این قرارداد و رفتار باشگاه پرسپولیس شک می‌کنند و برای‌شان این سوال به وجود می‌آید که اگر طارمی با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشته چطور بعد از پیوستنش به ریزه‌اسپور هیچ عکس‌العملی از طرف باشگاه ایرانی رخ نمی‌دهد و برای بازگشت این بازیکن به تیمش این باشگاه فعالیتی نمی‌کند. البته پرسپولیس با حکم فیفا محکوم به پرداخت مبلغ نزدیک به ۸۰۰ هزار دلار هم به تیم ترکیه‌ای شده بود اما با رایزنی مسئولان سیاسی دو کشور، تیم ترکیه‌ای از گرفتن این مبلغ از پرسپولیس گذشت! این اتفاق باعث شد تا پرونده طاهری در این ماجرا سیاه‌تر نشود و پرسپولیس حداقل از نظر مالی دچار مشکل بزرگی نشود. جالب اینکه با وجود این لکه سیاه در کارنامه، آقای طاهری همچنان معتقد است که هواداران پرسپولیس دوست دارند او به این تیم برگردد!

***‌ قراردادهای شاهکار خارجی‌ها در تبریز
تراکتورسازی هم در رده مدیریتی شاهکارهای زیادی خلق کرده است که مهم‌ترین آنها قراردادهای عجیب و غیراستاندارد با بازیکنان خارجی است. اولین مورد از این قراردادها به آنتونی استوکس مربوط می‌شود. او که فصل گذشته با مانور تبلیغاتی بسیار به تراکتور پیوست پس از درخشش در هفته‌های ابتدایی حضورش در ایران، حواشی بسیاری را به وجود آورده و در نهایت به جنجالی‌ترین شکل ممکن از تراکتور جدا شد. او در شرایطی عطای حضور در تراکتور را به لقایش بخشید که با این تیم قرارداد داشت. تراکتوری‌ها که مدعی بودند این بازیکن نمی‌تواند با تیم دیگری قرارداد امضا‌ کند، به حضور استوکس در ترکیه و سپس پرسپولیس واکنش‌های تندی نشان دادند‌ اما در نهایت هیچ اتفاقی برای این بازیکن و تیم‌های جدیدش رخ نداد و این بازیکن بدون دردسر خاصی به تیم پرسپولیس پیوست.

لی هری اروین، مهاجم اسکاتلندی فصل گذشته تراکتور که تقریبا همزمان با استوکس در تبریز حضور یافت نیز سرنوشتی مشابه استوکس داشت. او پس از یک درخشش ناگهانی و به ثمر رساندن چهار گل در یک بازی، حواشی خود را آغاز کرده و در حالی که تراکتور در کوران رقابت‌های لیگ برتر بود، ایران را ترک کرد. مهاجم اسکاتلندی اعلام کرد ‌ در ایران دچار افسردگی شده و به توصیه پزشک معالجش نمی‌تواند به ایران بازگردد. این موضوع با واکنش تند تراکتوری‌ها همراه بود و کار به شکایت و تهدید کشیده شد‌ اما در عین ناباوری و مثل ماجرای استوکس، تراکتوری‌ها نتوانستند در این مورد نیز به توفیق چندانی دست پیدا کنند. باشگاه تراکتور مدتی پیش در پرونده شکایت اروین هم به پرداخت مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به این مهاجم اسکاتلندی محکوم شد و در صورت پرداخت نکردن این مبلغ در ۴۵ روز آینده با جرایم دیگری مواجه می‌شوند‌ اما بزرگ‌ترین فاجعه نقل و انتقالاتی تاریخ تراکتور به نام کوین کنستانت گره خورده است.

کوین کنستانت، هافبک گینه‌ای - فرانسوی که در نیم فصل دوم لیگ هجدهم به تراکتور پیوست، دیگر بازیکنی بود که جدایی‌اش از تراکتور حواشی بسیاری داشت. در حالی که هواداران تراکتور مشتاقانه منتظر حضور کنستانت در ترکیب تیم شان بودند، باشگاه تراکتور اعلام کرد ‌ این بازیکن به دلیل مصدومیت نمی‌تواند در بازی‌های آغازین نیم فصل اول حضور داشته باشد. اما این بازیکن تا پایان فصل هم حتی یک دقیقه برای تراکتور بازی نکرد. باشگاه تراکتور که به مشکل قلبی کنستانت پی‌برده بود، اقدام به فسخ قرارداد این بازیکن کرد. در حالی که تراکتوری‌ها مدعی بودند در قرارداد این بازیکن گینه‌ای - فرانسوی بندی وجود دارد که طبق آن، این فسخ قانونی است، شاهد شکایت کنستانت از تراکتور بودیم. به هر حال تراکتور به پرداخت ۸۰۰ هزار یورو به کنستانت محکوم شد.

کدخبر: ۳۲۱۲۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر