کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۵۵۹
تاریخ خبر:

‌برنده‌ها و بازنده‌های ‌‌حکم جنجالی علیه گل‌گهر

روزنامه هفت صبح |‌ بالاخره و پس از کش و قوس‌های فراوان رأی یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های کمیته انضباطی اعلام و دیدارهای گل‌گهر سیرجان برابر استقلال، پیکان و سپاهان ۳ بر صفر به سود این سه تیم شد. حالا هرچند به صراحت می‌توان این سه تیم را برنده و گل‌گهر را بازنده این ماجرا دانست اما تیم‌های دیگری هم هستند که از این حکم سود برده یا ضرر کرده‌اند.

سپاهان، برنده‌ترین!
بدون شک بیشترین سود را از این حکم سپاهان اصفهان برد. این تیم در تقابل با گل‌گهر، یک بازی ضعیف ارائه داد و با نتیجه ۴بر۲ مغلوب شد. شکستی که حتی مدعی بودن سپاهان در لیگ برتر را هم زیر سوال برد. اما حالا آن شکست سنگین به یک پیروزی مفت و مجانی پرگل تبدیل شده، آن چهار گل خورده از کارنامه این تیم پاک شده و یک گل دیگر هم به گل‌های زده این تیم اضافه شده و ۳ امتیاز هم به اندوخته‌های تیم نویدکیا اضافه شده است.

نکته جالب اینکه بایناما در این بازی در دقیقه ۷۸ به میدان آمد و فقط ۱۲ دقیقه بازی کرد و تاثیری هم در جریان بازی نداشت. زمانی که او به زمین رفت، نتیجه ۳ بر یک به سود گل‌گهر بود و در پایان بازی ۴بر۲ تمام شد. حالا به خاطر فقط ۱۲ دقیقه حضور بی‌تاثیر بایناما، نتیجه این بازی زیر و رو شده و سپاهانی که تا قبل از اعلام حکم، در رده سوم جدول قرار داشت، به رده اول صعود کرده است!

استقلال، دو امتیاز به موقع
برای استقلال هیچ اتفاقی بهتر از این نمی‌توانست رخ دهد. آنها بعد از پنج مساوی پیاپی دو برد متوالی کسب کرده و به رده اول جدول هم رسیده بودند‌ اما حالا با این حکم، می‌توان تعداد پیروزی‌های متوالی آنها را سه محسوب کرد. استقلال از این حکم ۲ امتیاز سود برد و با تفاضل گل کمتر نسبت به سپاهان در رده دوم جدول قرار گرفت.

درست است که این تیم صدر جدول را از دست داده اما حالا نسبت به رقیب سنتی خود یعنی پرسپولیس چهار امتیاز بیشتر دارد و این اتفاقی است که سال‌ها رخ نداده بود. در تمام این سال‌ها یا پرسپولیس با اختلاف کم و زیاد بالاتر از استقلال قرار داشت یا استقلال با کمترین اختلاف ممکن در کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی یکی دو هفته بالاتر از پرسپولیس قرار می‌گرفت. اما حالا آبی‌ها چهار امتیاز بیشتر از پرسپولیس دارند و همین می‌تواند آنها را از نظر روحی و روانی در وضعیتی فوق‌العاده بهتر قرار بدهد.

پیکان، سه امتیاز حیاتی
پیکان در خانه با یک گل مغلوب گل‌گهر سیرجان شده بود. بعد هم با صنعت نفت مساوی کرده بود و در دو بازی متوالی مقابل استقلال و پرسپولیس باخته و شش گل هم دریافت کرده بود و در بدترین شرایط ممکن قرار داشت. اما حالا همه چیز برای این تیم عوض شده است. ۳ امتیاز بازی را از گل‌گهر گرفته‌اند و به این تیم تقدیم کرده‌اند و جای دو تیم هم در جدول کاملا تغییر کرده است. حالا پیکان با ۱۵ امتیاز در رده هفتم جدول قرار گرفته و از فشار روحی ناشی از نتایج ضعیف هم خارج شده است.

گل‌گهر، واقعا ارزشش را داشت؟
این تیم از سه مصاف با استقلال، سپاهان و پیکان ۷ امتیاز گرفته بود و در رده‌های بالای جدول قرار داشت اما با اعلام این حکم، ۷ امتیاز از این تیم کسر شد و حالا تیم قلعه‌نویی با ۱۲ امتیاز در رده هشتم جدول قرار دارد و از کورس قهرمانی و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا دور افتاده است. به درست یا اشتباه بودن حکم کاری نداریم‌ اما سوال این است که بازیکنی در حد و اندازه بایناما ارزش این هفت امتیاز کسر شده را داشت؟

او در این سه بازی به اندازه تقریبا دو بازی کامل به میدان رفت اما هیچ چیز خاصی از او ندیدیم و بعد هم که تصویری از تیم سابق او منتشر شد که در آن بازیکنی با ۱۵۰ کیلو وزن هم دیده می‌شد و کاملا مشخص بود که بایناما و تیمش هرگز حرفه‌ای نبوده‌اند. گل‌گهر بدون بایناما هم تیم خوبی بود و یکی از سه تیم بدون باخت لیگ بیست و یکم بود اما حالا سه باخت در کارنامه این تیم ثبت شده است.

سایر بالای جدولی‌ها هم راضی‌اند
علاوه بر سپاهان و استقلال و پیکان که از این حکم به شکل مستقیم سود بردند و امتیاز گرفتند، سایر بالانشینان هم از این حکم خوشحالند. مس رفسنجان، پرسپولیس، آلومینیوم اراک و حتی فولاد هم از اینکه یک تیم مدعی حداقل برای چند هفته از کورس قهرمانی و کسب سهمیه دور شده سود برده‌اند و خوشحالند. گل‌گهر تیم خوبی بود و باختی هم نداشت و می‌توانست حتی قهرمان نیم‌فصل هم شود اما حالا شانسی برای بالانشینی ندارد.

پرسپولیس، هم برنده و هم بازنده
حکم بایناما تاثیری دوگانه بر باشگاه پرسپولیس در جدول داشت. اول اینکه ۳ و ۲ امتیاز مفت و مسلم را تقدیم دو رقیب اصلی این تیم کرد و فاصله آنها را با این تیم بیشتر! اما از سویی باعث شد تا گل‌گهر چند رده سقوط کند و پرسپولیس یک پله در جدول بالا بیاید. پرسپولیس خوش‌شانس‌تر هم می‌شد اگر بایناما مقابل این تیم هم به میدان می‌رفت.

آنها در تهران مقابل گل‌گهر به تساوی یک - یک رسیده بودند و اگر بایناما یک دقیقه هم مقابل پرسپولیس بازی کرده بود، الان ۲ امتیاز هم به این تیم اضافه می‌شد و شاگردان یحیی با ۲۱ امتیاز در رده سوم قرار می‌گرفتند. در مجموع حکم بایناما برای پرسپولیس تاثیر منفی یا مثبت چندانی روی شرایط این تیم نداشت.

این عکس مربوط به تیم سابق اریک بایناما است. فقط اندام ورزیده نفر آخر از سمت چپ را ببینید و از سطح بالای تیم قبلی این بازیکن و البته سطح فنی خود او مطمئن شوید!

کدخبر: ۴۳۱۵۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر