کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۹۵۴
تاریخ خبر:

‌بررسی سومین قسمت ‌مجموعه جنجالی «واچ‌داگز»

روزنامه هفت صبح، امیر پایدار | واچ‌داگز به عنوان یکی از پر حاشیه‌ترین عناوین نسل هشتم کنسول‌ها محسوب می‌شود؛ عنوانی که با نمایشی فوق‌العاده و چشم‌نواز توسط شعبه مونترال یوبی‌سافت معرفی شد اما در نهایت شاهد عرضه محصولی بودیم که فاصله فراوانی با آن نمایش خاص و با کیفیت ابتدایی داشت و از مشکلات متعددی در بخش‌های ساختاری خودش رنج می‌برد. هر چند واچ‌داگز عنوانی سرگرم‌کننده و دارای ایده‌های نوینی در سبک اپن‌ورلد بود.

اما باز هم در تبدیل شدن به یک مجموعه تراز اول همانند اساسینز کرید موفق نبود و به همین دلیل شاهد اعمال تغییرات فراوانی برای ساخت نسخه دوم بازی بودیم. توسعه شماره دوم هم به استودیو مونترال سپرده شده و در مجموع نسخه دوم هم هر چند عنوانی سرگرم‌کننده بود اما باز هم موفق نشد تا مشکلات شماره اول را به صورت کامل برطرف سازد و شاهد عنوانی متوسط بودیم که همچنان در هسته مرکزی خودش به عنوان یک بازی اپن ورلد دارای مشکلاتی بود.

شماره سوم از همان روز معرفی تا همین نمایش‌های اخیرش بر پایه ایده «کنترل تمام شخصیت‌های غیرقابل بازی و شخصیت‌های حاضر در محیط بازی» در کمپین‌های تبلیغاتی و کنفرانس‌های شرکت یوبی‌سافت به نمایش در آمده‌است؛ ایده‌ای که در محصول نهایی هم نقش پر رنگی را ایفا می‌کند و دارای جذابیت‌های فراوانی هم است اما این ویژگی بدون اشکال نیست و ضربه فراوانی را به بخش‌های مختلف شماره سوم، به خصوص داستان آن وارد کرده‌است.

اما قبل از بررسی این مورد بد نیست اشاره‌ کنیم به دو شماره اول که دارای مشکلات فراوانی در زمینه شخصیت‌پردازی و روایت داستان بودند. یوبی‌سافت تورنتو برای ساخت شماره سوم، نه تنها این مشکلات را بر طرف نکرده بلکه با استفاده از ویژگی کنترل تمام شخصیت‌ها، عملا شخصیت‌پردازی نصفه و نیمه موجود در دو شماره قبل را هم به صورت کامل از بین برده است و در این شماره خبری از قهرمان یا شخصیت‌هایی نیست که بتوانیم در طول داستان با آنها ارتباط برقرار کنیم یا هدف و حیات آنها برای ما دارای اهمیت خاصی باشد.

به غیر از نام و حرفه هر شخصیت، دیگر هیچ توضیحی در خصوص شخصیت‌ها در دسترس نیست و در واقع ارتباط برقرار کردن با شخصیت‌های واچ داگز لیجن، عملی غیر ممکن به حساب می‌آید. در کنار این مورد، داستان هم به قدری کلیشه‌ای و تکراری شروع می‌شود که عملا ضربه سنگینی را به کلیت بخش کمپین این عنوان وارد کرده‌است. در آینده‌ای نزدیک در شهر لندن، حملات تروریستی در نقاط مختلف شهر به وقوع می‌پیوندد و بعد از آن شاهد فساد و روی کار آمدن گروه‌های مختلف برای کنترل لندن هستیم.

در همین حال عامل اصلی حملات تروریستی، گروه هکر DedSec شناخته می‌شود و حال ما در نقش مبارزان این گروه، باید برای شناسایی عامل حملات تروریستی و بی‌گناهی گروه DeadSec وارد عمل شویم. ما کار خود را به عنوان یک شخصیت تصادفی شروع می‌کنیم و در ادامه در سطح شهر با صحبت با شخصیت‌های غیرقابل بازی و انجام ماموریت‌ آنها که معمولا به نجات افراد یا سرقت اتومبیل ختم می‌شود، تیم DeadSec را گسترش می‌دهیم تا عامل حملات تروریستی را شناسایی کنیم.

هر چند شماره جدید در بخش روایت و داستان یک قدم رو به عقب حساب می‌شود اما در بعد گیم‌پلی به لطف تنوع شخصیت‌ها، آزادی عمل مناسبی را به بازی منتقل کرده‌است. حال هر کدام از شخصیت‌ها دارای قدرت‌ها و ویژگی‌هایی هستند که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها نحوه پیشبرد مراحل را تغییر دهیم. به عنوان مثال در طول بازی می‌توانید یک آدم‌کش حرفه‌ای را به تیم خود اضافه کنید و مراحل را کاملا تبدیل به یک عنوان شوتر و همراه با درگیری مستقیم با دشمنان پیش ببرید.

یا در حالتی دیگر قادر خواهید بود همان مراحل را با یک هکر و بدون کوچک‌ترین درگیری و به صورت کاملا مخفیانه پیش ببرید. شهر لندن به عنوان محیط شماره سوم استفاده شده و در خصوص طراحی آن باید گفت با یکی از بهترین طراحی‌های ساخته شده تا به امروز برای شهر لندن و یا حتی در بین دیگر عناوین شرکت یوبی‌سافت طرف هستیم. علاوه بر محیط وسیع و با جزئیات، تک‌تک بنا‌ها و ساختمان‌ها و ویژگی‌های شهر لندن به بهترین شکل ممکن طراحی شده‌اند و برای گردش در دسترس هستند.

علاوه بر این تیم، تورنتو به خوبی موفق به تفکیک قسمت‌های مختلف شهر شده و به خوبی می‌توان مناطق فقیرنشین و مرفه را از یکدیگر تشخیص داد.در مبحث گرافیک می‌توان از بازی به عنوان بهترین شماره در سری نام برد و شاهد پیشرفت در تمامی موارد تکنیکی هستیم. هر چند همچنان بازی از لحاظ بصری با آن نمایش معرفی شماره اول فاصله دارد، اما باز هم تمام بخش‌ها از جمله مدل‌ها، انیمیشن‌ها، سایه‌زنی و تکستچرها از کیفیت به مراتب بیشتری نسبت به شماره دوم برخوردار هستند. محیط شهری لندن، به خصوص در طول شب از نورپردازی و کیفیت بسیار خوبی بهره می‌برد و با وزش باد شاهد به حرکت در آمدن برگ‌ها در سطح شهر هستیم.

به همین صورت گردش در لندن به امری لذت بخش و به عنوان یکی از موارد مثبت شماره سوم به حساب می‌آید. در زمینه تکنیکی هم هر چند شاهد چندین باگ و مشکلاتی مثل فریز کردن بازی در طول تجربه خودم برای نوشتن این نقد بودم، اما به نظر می‌رسد این مشکلات به زودی با اولین پچ بازی برطرف شوند. نسخه‌های ایکس‌باکس وان ایکس و پلی‌استیشن۴ پرو هم به لطف وضوح تصویر الترا اچ‌دی دارای جزئیات خوبی هستند.

کدخبر: ۳۵۶۹۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر