کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۵۸۸
تاریخ خبر:

‌بررسی آخرین بسته الحاقی بازی ‌دنیای وارکرافت‌

روزنامه هفت صبح، جواد مسحنی | در حالی که چند هفته گذشته کمپانی بلیزارد شانزده سالگی World of Warcraft را در کنار گیمرها جشن گرفت، اکنون نوبت انتشار هشتمین بسته الحاقی این بازی فرا رسیده. بله، درست است World of Warcraft حالا وارد هفدهمین سال فعالیت متوالی خود شده. در طول سالیان گذشته این بازی شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بوده و بسته الحاقی گذشته که با نام Battle for Azeroth شناخته می‌شد نیز با انتقاد‌های زیادی روبه‌رو شد.

حالا نوبت به بسته الحاقی هشتم این بازی رسیده که با نام Shadowlands شناخته می‌شود. این بسته در حالی توسط بلیزارد منتشر شد که مراحل ساخت آن به شدت تحت تاثیر بیماری Covid-19 قرار گرفت. موضوعی که باعث شد بازی با تاخیری دو ماهه به بازار راه پیدا کند که خود حواشی بسیار زیادی را به وجود آورد. شدولندز به تازگی در سرتاسر جهان عرضه شده و حالا بعد از گذر چندین روز می‌توانیم به نقد و بررسی آن بپردازیم.

* یک: از لحاظ داستانی باید گفت که Shadowlands ادامه دهنده روایتی پیوسته است که از زمان بسته الحاقی Mists of Pandaria آغاز شده. بلیزارد در سه بسته الحاقی اولیه World of Warcraft ترجیح داده بود تا از داستان‌های کاملا مجزا نسبت به یکدیگر استفاده کند اما بعد از ارائه Mists of Pandaria تصمیم گرفت تا روایت یکپارچه برای ابر بازی خود در نظر بگیرد. قهرمان‌های آزراث توانستند در طول بسته الحاقی Battle for Azeroth با مشکلات مختلفی روبه‌رو شوند و نهایتا خدای باستانی یعنی N'Zoth را شکست دهند.

اما در طول قسمت پایانی این بسته الحاقی مشخص شد که سیلواناس، رهبر سابق Horde به تمام نژاد‌های آزراث خیانت کرده و هدفی پنهان را دنبال می‌کند. سیلواناس بعد از فرار از یک دوئل، از دیدگان همه پنهان شد. او پس از مدتی به Icecrown Citadel حمله کرد و در یک مبارزه نفسگیر با استفاده از قدرتی ناشناخته Lich King را شکست داد. در حالی که او کلاه‌خود لیچ کینگ را در دست گرفته بود، با یک حرکت غیر قابل پیش‌بینی، آن را شکست! این کار باعث شد تا پرده میان دنیای زندگان و مردگان از بین برود.

در همین حین، رهبرهای بزرگی از دنیای آزراث به شکلی عجیب ربوده شده و به مکانی نامشخص در شدولندز انتقال پیدا می‌کنند. بدین ترتیب حالا راهی کاملا مستقیم از شدولندز (دنیای مردگان) به آزراث باز شده است. شدولندز دنیایی است که روح مردگان به آنجا فرستاده می‌شود تا سرنوشت خود را در زندگی پس از مرگ دنبال کنند. در شدولندز ارواح شخصیت‌های خبیث به Maw فرستاده خواهند شد که تا ابد در رنج و عذاب باقی بمانند.

Maw توسط شخصیتی به نام جیلر (Jailer) کنترل می‌شود اما به نظر می‌رسد که حالا جیلر به قوانین باستانی شدولندز پایبند نیست و با همکاری سیلواناس برنامه‌ای مخوف را پیش می‌برد. گیمر در ابتدای ورود خود به شدولندز وارد Maw خواهد شد و با طی یک سری از ماموریت‌های خاص می‌تواند از Maw فرار کرده و به سرزمین شدولندز قدم بگذارد. گیمر با ورود خود به شدولندز متوجه می‌شود که این سرزمین باستانی که باید مانند قطعات یک ماشین هماهنگ کار کرده و وظایف خود را انجام دهد با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شده است. مشکل اصلی که باعث شده تا تقریبا تمام اهداف سرزمین شدولندز با مشکل مواجه شود، کمبود انیما (Anima) است.

* دو: بسته الحاقی Shadowlands از لحاظ داستانی عملکرد بسیار خوبی دارد. فرآیند روایت پیوسته چند بسته الحاقی گذشته WoW به شکلی بود که بلیزارد بسیاری از شخصیت‌های قدیمی را دوباره بازگرداند. شاید در این میان، تنها بازگشت ایلیدن بود که توانست روایت بسیار خوبی داشته باشد زیرا ایلیدن بالاخره توانست به آن سرنوشت بزرگ خود رسیده و انتقام خود را از سارگراس (Sargeras) بگیرد.

حالا با رفع خطر Burning Legion و به بند کشیده شدن تمامی خدایان باستانی، بلیزارد دست روی قسمتی از بخش داستانی Warcraft گذشته است که تا به امروز اشاره زیادی به آن نشده بود. شدولندز شامل شخصیت‌های مثبت و منفی جدیدی است. بلیزارد برای اولین بار بعد از چندین سال از یک شخصیت کاملا جدید (جیلر) به عنوان شخصیت منفی اصلی یک بسته الحاقی استفاده کرد. همین مورد باعث می‌شود تا گیمر به سرعت حس آشنایی با شدولندز را نداشته باشد. به جز یک ساعت ابتدایی تجربه داستانی، گیمر با هیچ شخصیت قدیمی روبه‌رو نخواهد شد.

* سه: شدولندز بعد از چندین سال، تغییراتی رادیکال را در WoW به وجود آورده است و این تغییرات صرفا مربوط به محتوای جدید نخواهد بود. تغییراتی بنیادین در بازی به وجود آمده که بسیاری از آنها برای ارائه تجربه بهتر گیمر پیاده سازی شدند. در ابتدا باید به فرآیند ارتقا سطح یا Level در بازی اشاره کرد. در بسته الحاقی Battle for Azeroth بالاترین سطح قابل کسب در بازی به عدد ۱۲۰ رسیده بود. اضافه شدن بسته‌های الحاقی متعدد باعث شده بود تا فرآیند کسب سطح جدید بسیار طولانی شود.

در کنار آن گیمر‌هایی که به تازگی WoW را آغاز کرده بودند تجربه‌ای چندان مناسب از بازی دریافت نمی‌کرد. بدین ترتیب بلیزارد تعداد سطح قابل کسب را به ۶۰ کاهش داد. همچنین برای آموزش بهتر گیمر‌هایی که به تازگی وارد این بازی می‌شوند منطقه‌ای جدید را در نظر گرفت. Exile's Reach منطقه‌ای کاملا جدید است که بازی از سطح یک تا ۱۰ در آن امکان پذیر است.

این منطقه به حالتی طراحی شده تا گیمر به شکل بنیادین با تمامی ویژگی‌های WoW و البته کلاسی که انتخاب کرده است، آشنا شود. پس از آن کسب سطح ۱۰ تا ۵۰ نیز کاملا بر اساس انتخاب گیمر خواهد بود. گیمر می‌تواند بسته الحاقی مد نظر خود را انتخاب کرده و به بازی خود ادامه دهد.

کدخبر: ۳۶۴۵۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر