کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۴۱۹
تاریخ خبر:

‌بایدن ‌‌از سندرز پیش افتاد

روزنامه هفت صبح |شانس کاندیدای سوسیالیست کاهش یافت.جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما روز سه‌شنبه توانست در انتخابات مقدماتی ۹ ایالت، برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت و دیگر رقبای خود را در رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات آمریکا شکست دهد. نتیجه انتخابات مقدماتی ایالت‌های ویرجینیا، کارولینای شمالی، آلاباما، مینه‌سوتا، ماساچوست، آرکانزاس، اوکلاهوما، تنسی و تگزاس از پیروزی جو بایدن حکایت دارد. به این ترتیب او از نظر تعداد نمایندگانی که تاکنون به کنوانسیون حزب دموکرات فرستاده است، از برنی سندرز پیشی گرفت.

* یک: برنی سندرز تاکنون در میان رای‌گیری‌های «سه‌شنبه بزرگ» در چهار ایالت ورمونت، کلرادو، یوتا و کالیفرنیا پیروز شده. او نماینده ایالت ورمونت در مجلس سنای آمریکا است. نتیجه رای‌گیری در ایالت‌های تگزاس و مین به علت رقابت فشرده بین نامزدها به‌ویژه بین برنی سندرز و جو بایدن، هنوز مشخص نیست. مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک با وجود تبلیغات گسترده در ۱۴ایالت «سه‌شنبه بزرگ»، تنها در منطقه خودگردان ساموآی آمریکا پیروز شد.

* دو: جو بایدن پس از پیروزی در ایالت کارولینای جنوبی و کناره‌گیری پیت بودجج و امی کلبوچار از رقابت‌ها توانست از آنچه پیش از این پیش‌بینی می‌شد نتایج بهتری کسب کند. امری که در عمل باعث شد برنی سندرز موقعیت خود را به‌عنوان نامزد پیشتاز رقابت‌ها از دست بدهد. پیت بودجج، شهردار سابق ساوت‌بند و امی کلبوچار، سناتور ایالت مینه‌سوتا در روزهای گذشته ضمن کناره‌گیری از رقابت‌ها، از نامزدی جو بایدن حمایت کردند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که کناره‌گیری آنها نشانه‌ای از تلاش چهره‌های میانه‌رو و بانفوذ حزب دموکرات برای جلوگیری از پیروزی برنی سندرز در مقابل جو بایدن است. بعد از پایان شمارش آرا در ایالت تگزاس، جو بایدن برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه موفق شد برنی سندرز را در این ایالت پرجمعیت شکست دهد. بایدن در این ایالت موفق به کسب حدود ۳۳.۲درصد آرا شد. برنی سندرز اما نتوانست بیش از ۲۹.۳درصد کسب کند. بر این اساس جو بایدن موفق شد ۲۲۸نماینده‌ای را که در کنوانسیون حزب دموکرات به نمایندگی از این ایالت شرکت می‌کنند، به خود اختصاص دهد.

* سه: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به نتایج رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات از مایکل بلومبرگ و الیزابت وارن به‌عنوان دو بازنده «سه‌شنبه بزرگ» نام برد.رئیس‌جمهوری ایالات متحده در صفحه توئیتر خود نوشت: «بزرگترین بازنده امشب با فاصله زیاد مایکل بلومبرگ ریزه است.» او در یکی از توئیت‌های دیگر خود نیز از الیزابت وارن به‌عنوان دیگر بازنده «سه‌شنبه بزرگ» یاد کرد. مایکل بلومبرگ و الیزابت وارن نتواستند در هیچ‌کدام از ایالت‌هایی که رای‌گیری آنها در جریان «سه‌شنبه بزرگ» برگزار شد، پیروز شوند.

* چهار: الیزابت وارن در ایالت ماساچوست که خود یکی از دونماینده آن در مجلس سنای آمریکا است، از جو بایدن شکست خورد. مایکل بلومبرگ هم با وجود استفاده از ثروت شخصی‌اش برای تبلیغ در ایالت‌های «سه‌شنبه بزرگ» تنها در منطقه خودمختار ساموآی آمریکا در اقیانوس آرام پیروز شد. دونالد ترامپ همچنین ویدئویی از مایکل بلومبرگ در صفحه توئیتر منتشر کرد که شهردار سابق نیویورک در آن در حال لیس‌زدن انگشتان خود دیده می شود. رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیت خود به مایکل بلومبرگ توصیه کرده است که انگشتان خود را لیس نزند، زیرا این کار برای او و دیگران «غیر بهداشتی و خطرناک» است.

* پنج: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که برنی سندرز در ایالت کالیفرنیا پیروز شده است. کالیفرنیا مهمترین ایالتی است که در «سه‌شنبه بزرگ» انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در آن برگزار شده است. این ایالت ۴۱۵نماینده به کنوانسیون حزب دموکرات خواهد فرستاد. برنی سندرز علاوه بر کالیفرنیا در ایالت‌های ورمونت، یوتا و کلرادو پیروز شده است.

او با این‌حال در هشت ایالت از جو بایدن شکست خورد. جو بایدن در ایالت ماساچوست موفق شد برنی سندرز و الیزابت وارن را شکست دهد. این هشتمین ایالتی است که جو بایدن در جریان اعلام نتایج رای‌گیری‌های «سه‌شنبه بزرگ» در آن پیروز می‌شود. پیروزی جو بایدن در ایالت ماساچوست فشارها را بر الیزابت وارن برای انصراف از ادامه رقابت‌ها افزایش خواهد داد.

الیزابت وارن یکی از دو نماینده ایالت ماساچوست در مجلس سنای آمریکا است. برنی سندرز موفق شد در ایالت یوتا رقبای خود از جمله جو بایدن را شکست دهد. او پیش از این در دو ایالت ورمونت و کلرادو پیروز شده بود. برنی سندرز در هفت ایالتی که رای‌گیری آنها در جریان «سه‌شنبه بزرگ» انجام شده، از جو بایدن شکست خورده است.

کدخبر: ۳۱۳۴۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر