کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۷۹۲
تاریخ خبر:

‌بایدن از عربستان و اسرائیل فاصله می‌گیرد

روزنامه هفت صبح | رسانه کانادایی لاپرس در گزارشی نوشت رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده نخستین گام‌های خود در بازآفرینی رویکردهای کاخ سفید در خاورمیانه را با فاصله گرفتن از عربستان و رژیم اسرائیل و نیز تلاش برای احیای دیپلماسی با تهران برداشته است.

لاپرس نوشت: جو بایدن اگرچه به‌دنبال بازنگری در رویکردهای خاورمیانه‌ای کاخ سفید، فاصله گرفتن از عربستان و رژیم اسرائیل و همچنین تلاش برای احیای دیپلماسی با تهران است، در عین حال به حمایت از متحدان خاورمیانه‌ای سلف خود ادامه خواهد داد.لاپرس افزود: بایدن، دو هفته پس از ورود به کاخ سفید، پایان حمایت ایالات متحده از کارزار نظامی سعودی در یمن را اعلام کرد و گفت این جنگ، یک فاجعه انسانی و استراتژیک ایجاد کرده است.

به نوشته این رسانه کانادایی؛ گفته‌ها و ناگفته‌های نخستین سخنرانی بایدن درمورد سیاست خارجی ایالات متحده حائز اهمیت بوده چراکه رئیس‌جمهور جدید آمریکا هنگام سخن گفتن از احیای اتحادها، از ذکر نام رژیم اسرائیل خودداری کرد؛

او حتی هنوز با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به عنوان یکی از کلیدی‌ترین هم‌پیمانان واشنگتن گفت‌و‌گو نکرده است درحالی که تاکنون با تعدادی از رهبران اروپایی تماس‌های تلفنی برقرار کرده و گفت‌و‌گوهای مفصل داشته است.لاپرس ادامه داد: بایدن فقط در یک جمله، تهدیدات پیرامون ایران را مترسک بزرگ سیاست خارجه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده در حوزه خاورمیانه دانست.

*** چه بر سر متحدان اصلی آمریکا می‌آید؟
این رسانه کانادایی یادآور شد: دونالد ترامپ در سال‌۲۰۱۸ (۱۳۹۷) از توافق هسته‌ای ایران (برجام) خارج شد؛ اما بایدن که در زمان انعقاد این توافقنامه در سال‌۲۰۱۵ معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده بوده، پیش‌تر از عزم جزم خود مبنی بر بازگشت واشنگتن به این توافقنامه خبر داده است.

لاپرس به نقل از آرون دیوید میلر، دیپلمات پیشین آمریکایی تصریح کرد: دولت بایدن درصدد فاصله گرفتن از عربستان سعودی و رژیم اسرائیل، متحدان اصلی ترامپ در خاورمیانه است.وی افزود: بایدن احتمالا منتظر برگزاری انتخابات مجلس در ماه مارس (اسفند/فروردین) و همچنین تعیین تکلیف بنیامین نتانیاهو است که مسبب صف آرایی محافظه کاران آمریکایی علیه برجام بوده است.

آرون دیوید میلر، متخصص اندیشکده کارنگی برای بنیاد بین‌المللی صلح بیان داشت: در این راستا، بایدن گسستگی خود را با چگونگی ارتباط ترامپ با اسرائیلی‌ها که در چهار سال دوره ریاست‌جمهوری او بیشترین بهره را برده بودند؛ ابراز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: فاصله گرفتن بایدن از سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها، محور ضد ایرانی در خاورمیانه، می‌تواند به عنوان حسن نیت واشنگتن از سوی جمهوری اسلامی ایران تلقی شود.لاپرس نوشت: دولت بایدن تصمیم گرفته است حوثی‌های یمن را از لیست سیاه «سازمان‌های تروریستی» آمریکا خارج کند.
این رسانه کانادایی در ادامه نوشت:

تعیین لیست سیاه در دولت افراطی ترامپ، از سوی سازمان‌های بشردوستانه مورد انتقاد قرار گرفته؛ چرا که ارسال‌های کمک‌های انسان دوستانه به مناطق تحت کنترل حوثی‌های یمن را با مشکلات متعددی مواجه می‌کرد. البته حمایت از ائتلاف سعودی در یمن از زمان اوباما آغاز شده بود، اما میلیاردر جمهوری‌خواه و اطرافیان وی، به رغم همه مخالفت‌ها‌، از ریاض و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور حمایت کردند.

لاپرس اضافه کرد: سنای آمریکا، بن سلمان را مسئول ترور جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی دانسته؛ با این حال ترامپ همیشه اعلام کرده که فروش سلاح به عربستان سعودی را به این اتهامات ترجیح می‌دهد.این درحالی که است دولت بایدن اعلام کرده قصد دارد پرونده قتل جمال خاشقچی را که محمد بن‌سلمان متهم ردیف اول آن است، دوباره روی میز قرار دهد.

به نوشته این رسانه کانادایی، تحولات کنونی ایالات متحده به این معنی نیست که واشنگتن به این دو متحد اصلی خود پشت کرده است. بایدن همچنان به حمایت‌های خود از ریاض ادامه داده و درخواست جناح چپ حزب دموکرات را برای به چالش کشیدن بیشتر رژیم اسرائیل رد کرده است. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه با فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود تلفنی در مورد«چالش‌های مشترک» بین دو کشور گفت‌وگو کرده است.

کدخبر: ۳۷۲۷۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر