کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۸۴۳
تاریخ خبر:

‌باشگاه فیلم؛ پیشنهادهای ویژه برای ‌فیلم‌بین‌ها

روزنامه هفت صبح | اشتیاق: Yearning 1964: فصول انتهایی یرنینگ (اشتیاق) آن را جزو جنون‌آمیزترین عاشقانه‌های تاریخ سینما قرار می‌دهد. در همسایگی نامه زنی ناشناس یا سرگیجه و حتی در حال‌و‌هوای عشق. آن هم درحالی‌که شروع فیلم به‌هیچ‌وجه چنین دورنمایی را نشان نمی‌دهد. فیلم در یک اتمسفر نئورئالیستی جذاب آغاز می‌شود. در تکاپوی رقابت یک بقالی محلی با سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای. در ماجرای قیمت هر تخم‌مرغ ۱۱ ین در بقالی، در رقابت با هر تخم‌مرغ شش ین در سوپرمارکت.

اما فیلم از میانه‌اش یک داستان عاشقانه غافلگیر‌کننده را شروع می‌کند و در حرکتی آرام به فصل‌های جنون‌آمیز انتهایی ختم می‌شود. وقتی دو طرف این عشق ممنوعه نجیبانه، مسافرت طولانی خود با قطار را شروع می‌کنند. حرکتی مدام در مقابل ایستایی ابتدایی داستان. در خواب و بیداری، در پلک‌های نیمه‌باز و نگاه‌های عاشقانه و تکان‌های آرام و یکنواخت قطار و گذر روز به شب.

یک روز معادل یک عمر. داریم از یکی از زیباترین فصول تاریخ سینما حرف می‌زنیم. میکیو ناروسه یکی از اساتید دوران طلایی سینمای ژاپن است که در دهه ۵۰ درخشید و تا اواخر دهه ۶۰ نیز فیلم‌های بسیار بزرگی را عرضه کرد. نامش تا مدت‌ها زیر سایه شهرت کوروساوا و میزوگوچیو ازو و حتی کوبایاشی قرار داشت، اما به تدریج ارزش و کیفیت منحصربه‌فرد آثارش مشخص شدند. ابرهای شناور، زنی که از پله‌ها بالا می‌رود و همین یرنینگ از مهم‌ترین آثارش هستند.

*** پولانسکی بعد از جهنم
پولانسکی برای یک دوره ۱۵ساله پر از خلاقیتش مشهور است؛ دوره‌ای که با چاقو در آب شروع شد و بعد فیلم‌هایی مثل انزجار، بن‌بست، بچه رزمری، مکبث، محله چینی‌ها و مستاجر. آوارگی دوران کودکی‌اش وقتی پدر و مادرش را به کمپ یهودی‌ها برده بودند (مادرش در آشویتس کشته می‌شود) بعدها قتل همسر زیبایش، شارون تیت توسط شیطان‌پرست‌ها (در فیلم روزی روزگاری هالیوود پارودی این ماجرا بازسازی شده است) در سال ۱۹۶۸، معاشرت خطرناکش با هیو هفنر، بنیانگذار پلی‌بوی، سپس اتهام تجاوز به یک دختر ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ او را به یک دوزخی مطرود بدل کرد و عجیب اینکه همه آن شاهکارهای مشهورش را در همین دوران ساخته بود. او از آمریکا می‌گریزد.

تا آنکه در سال ۱۹۸۸ برسر یک پروژه به ظاهر بی‌اهمیت با امانوئل سینیه آشنا می‌شود. پولانسکی ۵۴ ساله دل به دخترک فرانسوی ۲۵ ساله می‌بازد و از آن پس یک دوره جدید خلاقیت سینمایی را آغاز می‌کند؛ دوره‌ای که شخصا بسیار فیلم‌هایش را دوست دارم و حتی آنها را به دوره شاهکارهایش ترجیح می‌دهم. البته از سلیقه ناجور من لابد تا اینجا اطلاعات کافی به دست آورده‌اید.

با این فیلم‌ها راحت‌تر هستم و به نظرم آکنده هستند از ظرافت‌های روایی پیچیده و حسی شفقت‌آمیز که در سینمای قبل از جهنمش، کمتر احساس می‌شد. دیگر حال و حوصله تکانه‌های شوک‌آور انزجار و مستاجر و بچه رزمری را نداریم. هرچند در کیفیت سینمایی آنها کوچک‌ترین شکی ندارم. فیلم‌هایی مثل فرانتیک (۱۹۸۸)، ماه تلخ (۱۹۹۲)، دوشیزه و مرگ (۱۹۹۴)، پیانیست (۲۰۰۰)، نویسنده سایه (۲۰۰۹)، ونوس در خز (۲۰۱۷) و یک افسر یک جاسوس (۲۰۱۹).

*** یک سریال روز:Schitts creek
این سریال کمدی تازه در سیزن ششم و انتهایی خود بود که مورد توجه قرار گرفت و طی یک سال گذشته انواع و اقسام جوایز را درو کرده است. هر سیزن از ۱۳ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای تشکیل شده. داستان خانواده فوق‌العاده ثروتمندی که بر اثر کلاهبرداری مدیر مالی در عدم پرداخت مالیات‌ها و بالا کشیدن آنها طی یک روز همه ثروتشان را از دست می‌دهند و عازم شهری بسیار کوچک در مرکز آمریکا می‌شوند و مجبور می‌شوند در دو اتاق یک متل ارزان‌قیمت زندگی کنند.

این خانواده چهارنفره تلاش می‌کنند خود را با جریان زندگی در این شهر وفق دهند و درعین‌حال پرنسیپ‌های قبلی خود را نیز حفظ کنند که خب حاصل به موقعیت‌های خنده‌داری ختم شده. سریالی مفرح که شاید در هر سه، چهار قسمت یک‌بار صدای قهقهه شما را بلند کند، اما تقریبا در همه دقایق لبخند کوچکی را بر لب شما می‌نشاند. اوژن لوی و پسرش دنی لوی خالقان این سریال هستند و خودشان هم به عنوان پدر و پسر خانواده رز در این سریال بازی می‌کنند.

نقش مادر را کاترین اوهارا ایفا می‌کند؛ همان مادر مکالی کالکین در فیلم تنها در خانه و نقش خواهر را بازیگر ۳۴ ساله کانادایی؛ یعنی آنی مورفی بازی می‌کند. جالب آنکه دختر اوژن لوی؛ یعنی سارا لوی هم در نقشی فرعی در تمام سیزن‌ها حضور دارد؛ در نقش مالک تنها رستوران شهر. درجه ارزشیابی این سریال در آی‌ام‌دی‌بی ۸٫۵ است و در مراسم گلدن‌گلوب و امی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ این سریال جایزه‌باران شده است.

کدخبر: ۳۸۶۸۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر