کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۱۸۱
تاریخ خبر:

‌بازیگرانی که پایان فیلم‌ها و سریال‌‌ها را بهم زدند

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | سریال «گیسو»، هفته گذشته به پایان رسید. این درحالی بود که خیلی‌ از مخاطبان سریال، منتظر بودند در نقطه پایان، تمام ماجراها به سرانجام برسد. منوچهر هادی، با گذاشتن عبارت «ادامه دارد» در پایان قسمت بیست‌ودوم، ادامه‌ وقایع را به ساخت فصل سومی ارجاع داد که با استناد به گفته‌های خودش، قرار نیست هیچ‌وقت آن را بسازد. دلیل اینکه هادی داستان سریال «گیسو» را به پایان نرسانده برمی‌گردد به سفر محمدرضا گلزار به آمریکا.

گلزار در روزهای پایانی تولید سریال به آمریکا سفر می‌کند و قرار می‌شود سایر سکانس‌ها بعد از بازگشت گرفته شود اما طولانی شدن سفر او و اختلاف‌های میان کارگردان و تهیه‌کننده باعث می‌شود که گیسو به اینجا برسد. تغییر پایان یک سریال به دلیل قهر، سفر، بیماری و … یک بازیگر، اتفاقی است که بارها در سینما و تلویزیون ایران تکرار شده است. در این پرونده مروری داریم بر تمام آثاری که پایانشان به دلیل نبود بازیگر دستخوش تغییر شده است.

گیسو/ محمدرضا گلزار
سال تولید: ۱۴۰۰
کارگردان: منوچهر هادی
بازیگران: محمدرضا گلزار، حسین یاری، ساره بیات، هومن سیدی، هانیه توسلی و…
تعداد قسمت‌ها: ۲۲
نام نقش: سهیل

اهمیت نقش: سهیل یکی از شخصیت‌های مهم سریال است. در فصل اول بیشترین رابطه را با گیسو داشت و به همین دلیل هم کتایون فصل دوم بیشتر سعی داشت سهیل را به سمت خودش بکشد. به‌هم خوردن رابطه سهیل با پگاه هم به شکل‌گیری رابطه او با کتایون دامن می‌زد. از طرف دیگر سهیل به‌خاطر دوستی نزدیکش با رضا، کاملا در جریان اتفاق‌های زندگی آنها بود و خلاصه اینکه می‌توان گفت تنها شخصیتی بود که تمام خط و ربط‌ها تا حدودی به او ختم می‌شد و محور اصلی سریال بود.

دلیل جدایی بازیگر: با اینکه گمان می‌شد علت پایان ناگهانی «گیسو» به اختلاف میان کارگردان و تهیه‌کننده برمی‌گردد اما طبق خبری که چند روز پیش در صفحه‌ شبکه هفت‌صبح منتشر کردیم، تنها دلیل این پایان ناگهانی، سفر محمدرضا گلزار به آمریکاست. درواقع گلزار در روز‌های پایانی فیلمبرداری «گیسو» به آمریکا سفر می‌کند و قرار می‌شود تا سکانس‌های باقی مانده بعد از بازگشت او گرفته شود، اما طولانی شدن سفر او و اختلافات بین هادی و تهیه‌کننده موجب می‌شود «گیسو» به این شکل و کاملا ناگهانی و بی‌دلیل به پایان برسد.

تمهید برای پایان‌بندی: تمهید خاصی برای پایان سریال بدون محمدرضا گلزار انجام نشد. سهیل بعد از گفت‌وگو با پگاه و رضا سر میز رستوران و فهمیدن این ماجرا که کتایون همان گیسوست از رستوران بیرون می‌آید و قدم می‌زند. درحالی‌که دارد از پله‌های یک کوچه بالا می‌آید نوشته «ادامه دارد» روی صفحه قرار می‌گیرد تا مخاطبان متوجه شوند برای فهمیدن بقیه ماجرا و باز شدن سایر گره‌ها باید یک فصل دیگر صبر کنند. البته با اختلاف‌های تهیه‌کننده و کارگردان، معلوم نیست ادامه‌ای توسط کارگردان دیگری در کار باشد یا خیر.

نکته: در سریال «دلنوازان» به کارگردانی منوچهر هادی هم در سکانس پایانی شاهد قهر پانته‌آ بهرام از پروژه و تغییر پایان‌بندی کار بودیم. همچنین بعد از پایان سریال «دل» به کارگردانی هادی، سعید راد در مصاحبه‌ای نسبت به پایان‌بندی بی‌منطق سریال گلایه کرد. مسئله دیگر اینکه خرداد امسال، هومن کبیری، تهیه‌کننده سریال از همکاری با هادی ابراز ناراحتی کرده و گفته بود دیگر با این کارگردان همکاری نخواهد کرد.

نهنگ آبی/ لیلا حاتمی
سال تولید: ۱۳۹۷
کارگردان: فریدون جیرانی
بازیگران: ساعد سهیلی، لیلا حاتمی، حسین یاری، ویشکا آسایش، حمیدرضا آذرنگ و…
تعداد قسمت‌ها: ۳۰
نام نقش: آناهیتا

اهمیت نقش: یکی از مهمترین شخصیت‌های سریال است. شخصیتی مرموز و پیچیده که سخت می‌شود باورش کرد. ورودش به داستان در همان قسمت اول سریال صورت می‌گیرد و درواقع می‌شود گفت آناهیتاست که اولین دردسر را برای شخصیت آرمین به‌وجود می‌آورد. او با نقش بازی کردن و حتی ترتیب دادن یک صحنه یک خودکشی، آرمین را هر چه بیشتر وارد داستان پیچیدهاش می‌کند. آناهیتا از ابتدا خودش را چنان معرفی می‌کند و جلو می‌رود که مخاطب هرگز نمی‌تواند او بشناسد و تنها یک بعد از شخصیت آن را می‌بیند.

دلیل جدایی بازیگر: لیلا حاتمی بعد از جدایی از پروژه نهنگ آبی در یادداشتی نوشت: «حضور من در این سریال با این قول و قرار صورت گرفت که این نقش در بازنویسی فیلمنامه رشد و عمق پیدا کند. وعده دادند نویسنده‌ای در راه است اما هرگز نویسنده‌‌ای نرسید و نویسنده اصلی سریال و تهیه‌کننده نیز نیازی در جدی گرفتن درخواست‌های من حس نکردند، یا مشغله‌های مربوط به فیلم دیگرشان، این امکان را به آنها نمی‌داد. پافشاری من از یک‌سو و حوصله کم طرف‌های مقابل تا آنجا پیش رفت که توان ادامه همکاری از من سلب شد.»

تمهید برای پایان‌بندی: حاتمی با تیم تولید توافق می‌کند که مسیر داستان به سمتی کشیده شود تا آناهیتا بتواند بی‌سروصدا از پروژه حذف شود. آناهیتا مصمم می‌شود اسرار شرکت را فاش کند اما قدرت پشت پرده او را از پا درمی‌آورد. با مرگ آناهیتا، بازی لیلا حاتمی در سریال به پایان می‌رسد. البته سرنوشت آناهیتا به اینجا ختم نمی‌شود. مسئله‌ای که خود لیلا حاتمی هم نسبت به آن گلایه می‌کند و می‌نویسد: سازندگان باز برخلاف توافق‌مان، سرنوشت دیگری برای آناهیتا در نظر گرفتند و گویا او را تا اطلاع ثانوی، غیب کرده و فراری داده‌اند.»

نکته: مهمترین برگ برنده سریال نهنگ آبی در انتخاب بازیگرانش بود. او مجموعه‌ای از بازیگران درجه یک سینما را کنار هم جمع کرد تا سریالی برای شبکه نمایش خانگی بسازد. سریال به‌طور کلی موفقیتی در پی نداشت و با حذف کاراکتر آناهیتا و تغییر مسیر داستان هم وضعیتش بهتر نشد. نهنگ آبی را می‌توانیم جزو سریال‌های شکست‌خورده شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر بدانیم.

رقص روی شیشه/ بهرام رادان
سال تولید: ۱۳۹۷
کارگردان: مهدی گلستانه
بازیگران: بهرام رادان، مهتاب کرامتی، امیر آقایی، میترا حجار و…
تعداد قسمت‌ها: ۱۲
نام نقش: یغما

اهمیت نقش: بخش مهم داستان روی محور رازهای زندگی شخصیت یغما پیش می‌رود. یغما همسر رعنا در قسمت اول متوجه می‌شود همسرش دور از چشم او سر صحنه فیلمبرداری می‌رود، یغما برای او تولد مفصلی می‌گیرد اما همان شب تولد مفقود می‌شود. بعد از مفقود شدن یغما، رعنا تازه با ابعاد مختلف شخصیت و زندگی او آشنا می‌شود. تازه می‌فهمیم یغما ورشکست شده‌ و حالا همه طلبکارها سراغ او را از رعنا می‌گیرند. از طرف دیگر یغما با کمک وکیلش فرار کرده و قصد خروج از ایران را دارد.

دلیل جدایی بازیگر: بهرام رادان بعد از شکایت از سریال «رقص روی شیشه» در توئیتی اعلام کرد یکی دو ماه پس از شروع فیلمبرداری، متوجه اتفاق‌های غیرطبیعی شده. از یک‌طرف تصمیم گرفته‌اند سریال را خیلی زودتر از زمان مقرر منتشر کنند و از طرف دیگر متوجه شده که هیچ پولی به حسابشان واریز نشده. در پاسخ به اعترض‌ها گفته‌اند اگر مجموعه پخش شود، پول می‌رسد و بدهی‌ها پرداخت می‌شود اما بعد از پخش هم پولی نرسید و نه تنها بدهی عوامل پرداخت نشد بلکه چندبرابر شد.

تمهید برای پایان‌بندی: سریال «رقص روی شیشه» قرار بوده در ۲۷ قسمت تولید شود اما همانطور که می‌دانید فقط ۱۲ قسمت از آن منتشر شد و ناگهان به پایان رسید. بهرام رادان در توضیح این ماجرا نوشته بود که عوامل سریال، سروته قصه را هم آورده‌اند تا به اسم پایان فصل اول به خورد مخاطبان دهند. نه آبروی خودشان و نه آبروی عوامل هم برایشان اهمیتی ندارد. خلاصه که هیچ‌وقت تکلیف ادامه «رقص روی شیشه» مشخص نشد و به‌عنوان یکی از ضعیف‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی در ذهن‌ها ماند.

نکته: پیمان جعفری، تهیه‌کننده سریال در پاسخ به این اظهارات توضیح داد که از پروژه بیرون نرفته و گفت: «کل عوامل سریال حقوق‌های معوقه‌ای دارند. دوستانی که در این سریال به‌عنوان سرمایه‌گذار حضور داشتند، هزینه‌هایی کردند که متاسفانه این مبالغ به دست من نرسید تا مطالبات همکاران را پرداخت کنم. مقصر قوانین است که نقص‌های زیادی دارد و برخی یاد گرفتند که از این نقص‌ها چگونه سوءاستفاده کنند.»

دانلود PDF

کدخبر: ۴۰۶۱۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر