کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۳۷۷
تاریخ خبر:

‌بازگشت دوباره ماکرون به لبنان با توپ پر

روزنامه هفت صبح | یک: ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درست در همان روزی که وعده‌اش را داده بود به بیروت بازگشت تا ببیند پس از فاجعه انفجار، لبنان در چه وضعیتی به سر می‌برد. او اما پیش از این که به دیدار سیاستمداران برود، راهی خانه«فیروز»خواننده ترانه «لبیروت»، در ربیعه، در نزدیکی آنتلیاس شد که حالا بعد از سه دهه، آوازی که خوانده بار دیگر دهان به دهان بچرخد.

فیروز یکی از آخرین نقاطی است که لبنانی‌ها را فارغ از سیاست و مذهب و تنها با زبان ترانه به یکدیگر متصل می‌کند. او کسی است که در کوران جنگ داخلی، زمانی که کشور از هنرمندان و چهره‌های سرشناس خالی بود، در بیروت باقی ماند تا از وطن و عشق بخواند. مکرون گفته بود که می‌خواهد سفر خود را با یک فنجان قهوه با فیروز آغاز کند. در این دیدار که یک ساعت و ۱۵دقیقه طول کشید فیروز یک تابلو به رئیس‌جمهور فرانسه هدیه داد.

* دو: در هنگام خروج از خانه فیروز، ماکرون برای صحبت با جمعیت متوقف شد. او به معترضان و خبرنگاران گفت: همان قولی را که به فیروز دادم به شما هم می‌دهم. قول داده‌ام هر کاری را برای اصلاحات و بهبود اوضاع لبنان انجام دهم. قول می‌دهم رهایتان نمی‌کنم. لبنان صد سال پیش، مستعمره فرانسه بود و سال‌هاست به پاریس خاورمیانه مشهور است و به همین خاطر است که رهبران فرانسوی خود را در مسائل این کشور دخیل می‌دانند.

ماکرون بار قبلی که به بیروت سفر کرد، گفته بود اگر شرایط سیاسی اصلاح نشود، خودش دست به کار اصلاحات خواهد شد. با این تهدید و با برکناری حسن دیاب و معرفی مصطفی ادیب به نخست وزیری، آن هم در شرایطی که اغلب طرف‌های سیاسی با چنین انتخابی موافقند، نشان می‌دهد خواسته مکرون به انجام رسیده است. همزمان با حضور رئیس‌جمهور فرانسه در خانه فیروز، گروهی از معترضان بیرون خانه او تجمع کردند و پس از بیرون آمدن مکرون شعارهایی علیه انتخاب ادیب دادند.

* سه: بحث دیگر رئیس‌جمهور فرانسه راضی کردن لبنانی‌ها به کمک گرفتن از صندوق بین‌المللی پول است. کشورهای عربی اغلب سابقه بدی از این کمک‌ها دارند. چرا که بدهی بزرگی روی دست آنها باقی می‌گذارد که موجبات دخالت دیگر کشورها را فراهم می‌کند.از سوی دیگر غربی‌ها هم برای این کمک خود شرط و شروط‌هایی قائلند که گروهی از لبنانی‌ها را عصبانی کرده است.

* چهار: ماکرون دومین روز سفر خود به بیروت را با کاشت نهال یک درخت سرو، نماد لبنان، بر فراز تپه‌ای در شمال شرق بیروت، به مناسبت صدمین سال تشکیل کشور لبنان آغاز کرد. او قبل از هر چیز گفت که ۶ هفته پیش رو برای آینده لبنان بسیار حساس و مهم است، چون این کشور باید برای مقابله با بحران‌های عمیق سیاسی و اقتصادی تلاش کند. رئیس‌‌جمهوری فرانسه با اشاره به ایجاد سازوکار پیگیری اصلاحات طی چند ماه آینده گفت: تا زمانی که اصلاحات در لبنان اجرا نشود،‌ اجازه آزاد شدن پول‌های جمع‌آوری شده در کنفرانس سیدر (کنفرانس حمایت از لبنان) را نمی‌دهیم.

* پنج: امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه در بیروت به حزب‌الله هم پرداخت و جنبش مقاومت حزب‌الله را نماینده بخشی از مردم لبنان خواند. مکرون گفت: اگر نمی‌خواهیم لبنان به الگویی تبدیل شود که تروریسم بر آن حاکم شود،‌ باید حزب‌الله و دیگران را نسبت به مسئولیت‌هایشان آگاه کرد. او با بیان اینکه بین حزب‌الله و احزاب دیگر لبنان شراکت وجود دارد تاکید کرد که حزب‌الله گروهی است که از سوی ملت لبنان انتخاب شده است.

همزمان یک روزنامه فرانسوی مدعی شده بود که در هفته‌های گذشته چندین پیام میان فرانسه و حزب‌الله رد و بدل شده و پاریس مخالفتی با سلاح مقاومت لبنان ندارد. مالبرونو نویسنده این مقاله در فیگارو گفته بود که ماکرون به رهبران حزب‌الله وعده داده: ما شما را درباره سلاح‌هایتان در تنگنا قرار نمی‌دهیم اما در مقابل نظام را نجات دهید چراکه ما نمی‌توانیم ادامه این وضعیت را بپذیریم.
شبکه العربیه هم ادعا کرده بود نماینده حزب‌الله در پارلمان با ماکرون دیدار داشته است که این ادعا از سوی این نماینده رد شد.

کدخبر: ۳۴۷۳۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر