کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۱۲۴
تاریخ خبر:

‌بازنشستگی ‌خوش بگذرد‌ آقای بزوس!

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | وسایل و ملزومات خانه‌ها با شروع دهه۹۰میلادی یک تغییر عمده کرد و مهمان جدید و تازه از راه رسیده‌ای به آن اضافه شد. کامپیوترهایی با مانیتورهای بزرگ روی میز و کیس‌های پر سروصدایی که به طور معمول زیر میز و روی زمین قرار می‌گرفتند عضو جدید خانه‌ها در دهه۹۰ بودند.

از این رو دهه ۹۰ را می‌توان به عنوان دهه تغییر الگوهای زندگی با ورود کامپیوتر و اینترنت به خانه‌ها شناخت. در آن سال‌ها شرکت‌های مختلف و متعددی در آمریکا فعال بودند که به روش سنتی و بدون استفاده از بستر اینترنت به فروش کالاها از راه دور مشغول بودند. روش کار این شرکت‌ها بیشتر بر پایه ژورنال‌ها و بروشورهای تبلیغاتی بود و مشتری‌ها عکس کالا را در این اقلام تبلیغاتی می‌دیدند و به صورت تلفنی کالای مد نظر خود را سفارش می‌دادند و کالا از طریق پست به آن‌ها ارسال می‌شد.

جف بزوس که در یکی از همین شرکت‌ها کارمند ساده‌ای بود و آرزو داشت روزی کسب و کار شخصی خود را راه‌اندازی کند بر روی فعالیت و نحوه کار این شرکت‌ها تحقیق کرد و دریافت که به دلیل ارتباط حداقلی موجود بین شرکت و مشتری و همچنین اشراف حداقلی مشتری بر اطلاعات و مختصات کالایی که خریداری می‌کند بهتر است روشی را پیدا کند تا این ارتباط تنگاتنگ شود و به علاوه کالایی را شناسایی کند که شرکت‌های بزرگ بر روی فروش آن تمرکز ندارند.

بزوس پس از بررسی فعالیت تمام شرکت‌های فروش از راه دور کالا، دریافت تنها کالایی که تا‌کنون بر روی آن به صورت متمرکز برای فروش از راه دور فعالیت خاص و منسجمی صورت نگرفته کتاب است و همچنین بستری که می‌توان بدون هزینه گزاف و محدودیت ظرفیت، اطلاعات جزئی و کاملی از کالاها را به مشتری ارائه داد اینترنت است. او طرح فروشگاه اینترنتی کتاب خود را به پدر و مادرش ارائه داد و از آن‌ها خواست تا پول پاداش بازنشستگی خود را برای شروع کار در اختیارش بگذارند.

بزوس با پول اندکی که از پدر و مادرش گرفت شرکت خود را در پارکینگ خانه‌شان در سیاتل راه‌اندازی کرد و در کنار میز کار و روی مقوایی کج و معوج با ماژیک آبی و خطی نه چندان خوب نوشت «آمازون». ۲۵‌سال پیش و این‌گونه بزرگترین فروشگاه خرده‌فروشی جهان متولد شد. از آمازون و فکر و ایده‌ نویی که با خود به همراه داشت استقبال خوب و خارج از تصوری صورت گرفت و تنها ظرف یک سال پس از آغاز به کار این شرکت ارزش هر سهم از آن به ۱۸دلار رسید.

بزوس در این سال ۸۴درصد از سهام آمازون را واگذار کرد و با همین معامله به فهرست ۴۰۰تایی ثروتمندان جهان پا گذاشت. امروز ارزش هر سهم از آمازون ۱۷۷۸دلار ارزش دارد و برخلاف چرخه اقتصادی امروز جهان که حین دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا و تبعات آن تحت فشار است و هر روز کوچکتر و منقبض‌تر می‌شود ارزش سهام آمازون و ثروت و سرمایه خالص بزوس به طور روزانه افزایش می‌یابد.

جالب است بدانید که جف بزوس پس از طلاق از همسر خود، مکنزی بزوس، طبق رای دادگاه مجبور شد ۲۵درصد از سهام خود از آمازون که معادل ۴درصد از سهام کلی آمازون بود را به او انتقال دهد. این مقدار از سهام در آن زمان ۲۵میلیارد دلار ارزش داشت و امروز ارزش آن به ۶۳میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. مکنزی بزوس با این احتساب ناگهان به دوازدهمین فرد و چهارمین زن ثروتمند جهان تبدیل شد و از این رو طلاق جف از مکنزی را می‌توان گران‌ترین طلاق تاریخ جهان نامید.

جف بزوس اکنون مالکیت ۱۲درصد از سهام شرکت آمازون که معادل ۵۷میلیون سهم از این شرکت است را در اختیار دارد. امروز به واسطه رجوع بیش از پیش مردم به خریدهای آنلاین و راه دور در دوران کرونا، با ثروتی بالغ بر ۲۰۰میلیارد دلار دومین فرد ثروتمند جهان است. بیش از ۸۰میلیارد دلار از این مبلغ تنها در سال گذشته نصیب بزوس شد و به همین دلیل او آماج حمله‌های ترقی‌خواهان و عدالت‌خواهان ازجمله برنی سندرز قرار گرفت.

درخواست این گروه سیاسی دریافت مالیات بر ثروت قابل توجهی از بزوس است. به علاوه حامیان حقوق کارگران نیز به دلیل اعطای حداقل حقوق به کارمندان آمازون از سوی بزوس از جمله منتقدان همیشگی او بودند و هستند. یکی دیگر از انتقادات وارد بر آمازون استخدام کارگران به صورت قراردادی است که علاوه بر تعلق نگرفتن بیمه و مزایا به این افراد، عدم امنیت شغلی را نیز به مشکلات آن‌ها افزوده است. همچنین بزوس به دلیل اسراف بیش از حد کاغذ در بسته‌بندی‌ کالاها مورد انتقادهای تند فعالان محیط زیست قرار داشت.

بزوس که به دلیل نحوه مدیریتش تحت فشار افکار عمومی بود دیروز اعلام کرد که در تابستان سال جاری و پس از ۲۵سال سکانداری آمازون از مدیریت این شرکت کناره‌گیری خواهد کرد و از این پس به کارهای مورد علاقه‌اش خواهد پرداخت. جالب است بدانید خبر کناره‌گیری بزوس از مدیریت آمازون رکوردهای بازدید در توئیتر و گوگل را شکسته است.

کدخبر: ۳۷۲۱۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر