کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۹۴۷
تاریخ خبر:

‌بازخورد منفی ‌سه اتفاق جنجالی بین افکار عمومی

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | همزمان با تعطیلات اخیر و ایام عزاداری محرم، امسال سه اتفاق جنجالی در سه نقطه از کشور رخ داد که بازخورد منفی‌ و ناخوشایندی بین افکار عمومی ‌داشت. بعد از موج مسافرت‌ها به شمال کشور که به‌رغم همه توصیه‌های کرونایی به‌طور گسترده‌ای هم انجام شد، یک مسافر تهرانی رفت در کلاردشت و با انتشار یک استوری اینستاگرامی ‌بلوایی درست کرد که درنهایت به بازداشت خود او ختم شد.

او به مردم خطه شمال کشور به بهانه اینکه بعضی اهالی به او بابت پوشیدن شلوارک در ملأعام ایراد گرفتند، توهین‌های زننده‌ای کرده بود و بعد از خشمگین شدن مردم منطقه، طبق اعلام سردار رحیمی ‌در تهران دستگیر شد. این متهم البته چندمرتبه در اینستاگرامش از شمالی‌ها عذرخواهی کرد و حالا روانه دادسرا شده است.

اتفاق بعدی اعلام رای دادگاه پدر رومینا اشرفی بود. اینطور که رعنا دشتی، مادر رومینا اعلام کرد، همسر او به جرم قتل دختر ۱۴ساله‌اش، ۹سال حبس گرفته و بهمن خاوری، پسری که رومینا با او فرار کرده بود هم به دوسال حبس محکوم شده است. این حادثه تلخ در یکم خردادماه امسال رخ داد و تا مدت‌ها جامعه را در بُهت فرو برده بود.

قبل‌تر گفته شده بود که چون ولی‌دم خود پدر مقتول است در این پرونده خبری از حکم قصاص نیست اما با توجه به جنبه عمومی ‌جرم و دستورات رئیس‌جمهور و رئیس قوه‌ قضائیه تصور این بود که رای سنگین‌تری صادر شود. به‌هرحال دادگستری گیلان اعلام کرده که این رای غیرقطعی است و باید منتظر نظر نهایی دیوان عالی کشور باشیم. از طرفی مادر رومینا هم در مصاحبه‌اش از تهدیدهای خانواده همسرش گفته و خواستار این شده که همسرش به روستا برنگردد.

اتفاق بعدی مربوط می‌شد به یک محفل دوستانه در منزل مرحوم ناصر حجازی هنگام تماشای دربی اخیر. تعدادی از مهمان‌های خانه ناصر حجازی در شمس‌آباد تهران، درست در لحظه‌ای که احمد نوراللهی بازیکن پرسپولیس پنالتی‌اش را از دست داد از الفاظ نامناسبی در مورد او استفاده کردند که این باعث دلخوری هواداران پرسپولیس شد. بهناز شفیعی، همسر ناصر حجازی البته با یک پُست اینستاگرامی ‌توضیح داد که در زمان ضربات پنالتی او و دخترش در اتاق بودند و این کلمات از سوی یکی از مهمانان به کار برده شده.

این ماجرا مناقشه جدیدی بین هواداران دو تیم پایتخت در شبکه‌های اجتماعی شکل داد تا اینکه همسر اسطوره استقلال از پرسپولیسی‌ها بابت این اتفاق عذرخواهی کرد. با توجه به اینکه هواداران پرسپولیس همیشه با احترام از مرحوم حجازی یاد کردند، به‌نظر می‌رسد این دلجویی هم به‌موقع بود تا جلوی گسترده‌تر شدن این دعوا را بگیرد.

*** توضیحات همسر ناصر حجازی به پرسپولیسی‌ها
یکی از اتفاقات عجیب این چند روز انتشار ویدئویی از محفل دوستانه‌ای در منزل مرحوم ناصر حجازی بود که در آن بعضی از حضار درباره احمد نوراللهی بازیکن پرسپولیس الفاظ نامناسب و بعضا رکیکی به کار ‌بردند. در واقع این تصاویر حین زدن ضربات پنالتی دربی اخیر استقلال و پرسپولیس ضبط شده. عده‌ای در منزل مرحوم حجازی جمع شده‌اند و بازی را تماشا می‌کنند. دوربین رو به تلویزیون در حال ضبط تصویر است و لابه‌لای آن هیجان و هیاهو صدای چند نفر شنیده می‌شود که به نوراللهی بعد از خراب کردن پنالتی توهین‌ می‌کنند.

یعنی ما در تصویر نمی‌بینیم که گوینده این کلمات چه کسانی هستند اما این تصور به وجود آمد که لابد این صدای یکی از اعضای خانواده حجازی است. باشگاه پرسپولیس به‌طور رسمی واکنشی به این ماجرا نداشت اما کانال‌های هواداری پرسپولیس و کاربران شبکه‌های اجتماعی خیلی دلخور و حتی خشمگین بودند. سوال این بود که خب اگر از برای بُرد تیمتان خوشحال هستید و کُری هم می‌خوانید ایرادی ندارد اما چرا به بازیکن با اخلاقی مثل احمد نوراللهی ناسزا می‌گویید؟

نوراللهی یا احمد نور شماره ۸ پرسپولیسی‌ها ۲۷ ساله است و از سال ۹۳ از فولاد یزد به پرسپولیس پیوسته. او معمولا بازیکن بی‌حاشیه‌ای است و سبک‌ بازی او هم مورد علاقه طیف وسیعی از مربیان بوده؛ از گل‌محمدی وکالدرون گرفته تا برانکو و کی‌روش. بعد نکته بعدی اینکه هواداران پرسپولیس همیشه در این سال‌ها به مرحوم ناصر حجازی احترام گذاشتند و بعد از دوم خرداد ۱۳۹۰ که اسطوره استقلالی‌ها در بیمارستان کسری تهران درگذشت خیلی از هواداران پرسپولیس و پیشکسوت‌های این باشگاه پیام تسلیت فرستادند و در مراسم سوگواری او حاضر شدند.

خلاصه که این حواشی می‌رفت که به برند ناصر حجازی هم در افکار عمومی ضربه بزند اما همسر مرحوم ناصر حجازی با یک واکنش به موقع و در یک پُست اینستاگرامی از هواداران پرسپولیس دلجویی کرد. بهناز شفیعی در این متنی که منتشر کرده نوشته:‌ «شب بازی دو تیم محبوب تعدادی از اقوام و دوستان مهمان منزل ما بودند که تعدادی طرفدار پرسپولیس و تعدادی طرفدار استقلال بودند. در هنگام ضربات پنالتی بنده و دخترم به دلیل استرس در میان جمع حضور نداشته و امروز متوجه ردو بدل شدن دو سه کلمه ناپسند و سخیف میان دوستانی شدیم که در فضای احساسی میان یکدیگر رد و بدل کردند.

صد البته چون این کلمات در خانه ما به کار رفته از اتفاق رخ داده به شدت ناراحتیم و به نظر باید در ادامه معاشرت با این دو سه دوست تجدیدنظر کرده و در عین حال از هواداران محترم باشگاه پرسپولیس پوزش بطلبیم… به‌رغم اینکه به هیچ عنوان در جریان ضبط کلیپ و پخش لایو از منزل نبوده و متاسفانه از ما برای چنین اقدامی اجازه هم گرفته نشد به سهم خود از اتفاق رخ داده ابراز تاسف کرده و از تمام عزیزانی که ناراحت شده‌اند عذرخواهی می‌کنیم.»

به بهانه این ماجرا احسان محمدی هم یادداشتی در وب‌سایت عصر ایران منتشر کرده و این اتفاق را با ماجرای مشابهی که چند سال پیش برای علی ‌ضیا مجری تلویزیونی درباره پرویز مظلومی پیش آمد مقایسه کرده و و در بخش دیگری با حمایت از بازیکن پرسپولیس نوشته:‌ «حیف است که بازیکن محجوبی چون او آماج دشنام‌ها قرار بگیرد. مگر در این آشفته بازار فوتبال چند نفر مثل او داریم؟ اگر داشتیم که این همه مدهوش رفتار و گفتار شیخ دیاباته نمی‌شدیم!»

*** ۹ سال حبس برای قاتل رومینا
جمعه قبل از ظهر مصاحبه‌ای از رعنا دشتی، مادر رومینا اشرفی روی خبرگزاری ایلنا منتشر شد که می‌گفت همسرش یعنی پدر رومینا به جرم قتل دختر ۱۴ساله‌اش تنها ۹سال حبس گرفته و همچنین بهمن خاوری، پسر ۲۸‌ساله‌ای که رومینا با او فرار کرده بود هم به دوسال حبس و تبعید محکوم شده. دادستان عمومی ‌و انقلاب گیلان هم چندساعت بعد این خبر را تایید کرد. این رای دادگاه اما با نارضایتی افکار عمومی‌ مواجه شده.

هرچند از همان یکم خردادماه که این اتفاق تلخ رخ داد، خیلی‌ها گفتند که چون ولی‌دم خود پدر رومینا است، طبق ماده ۲۲۰ قانون مجازات خبری از قصاص نیست و گفته می‌شد پدر رومینا هم از یکی از بستگانش همین مسئله را یک ماه قبل از وقوع قتل جویا شده بوده اما الان به‌نظر می‌رسید که حداقل از لحاظ جنبه عمومی‌ جُرم و با توجه با دستور مسئولان عالی‌رتبه‌ای مثل رئیس‌جمهور و رئیس قوه‌قضائیه شاهد صدور حکم سنگین‌تری باشیم. به‌خصوص در این دو روز اخیر بعضی کاربران این حکم را با بعضی از احکام سنگین‌تر چهره‌های دیگر مقایسه کردند.

به‌هرحال خبرگزاری تسنیم، از قول مهدی فلاح‌میری، دادستان عمومی ‌و انقلاب گیلان نوشته:‌ «دادگاه با توجه به ظرفیت قانونی موجود اقدام به صدور رای کرده است. قانون در حال حاضر درخصوص قتل فرزند حداکثر مجازات را، حبس و دیه قرار داده و دادگاه نیز بر همین مبنا اقدام به صدور رای کرده؛ از طرفی وظیفه دستگاه قضایی اجرای قانون است و ابزار قاضی برای برقراری عدالت اجرای قانون است.» او البته تاکید کرده که این رای قابل فرجام‌خواهی است و مادر رومینا هم در مصاحبه‌اش گفته که «من به این رای اعتراض دارم و خواهان تجدید نظر در دیوان عالی کشور هستم.»‌

رعنا دشتی روایتی هم داشته از رفتار اخیر خانواده همسرش و گفته:‌ «در همین مدت کوتاه بارها خانواده همسرم، من و فرزند خردسالم را تهدید کرده‌اند و با وجود آن که صلاحیت لازم را ندارند؛ قصد گرفتن کودک خردسالم را دارند. دیگر نمی‌خواهم شوهرم به روستا بازگردد.» او گفته اگر همسرش قصاص نشود، باید زندانی یا تبعید شود، چراکه در غیر این‌صورت هیچ امنیتی برای او و اطرافیانش قابل تصور نیست. گفتنی است پیش از این گفته شده بود، مطابق ماده ۵ قانون حمایت از کودک و نوجوان، مدعی‌العموم وارد این پرونده می‌شود و بحث‌هایی هم درباره لزوم به سرانجام رسیدن لایحه تامین امنیت زنان مطرح شده بود.

در نهایت اما این حکم صادر شده و روز شنبه هم بعد از انتقادهایی که مطرح شد، روابط عمومی ‌دادگستری گیلان اطلاعیه‌ای داد و گفت این حکم غیرقطعی است و رای نهایی را دیوان عالی کشور صادر می‌کند. رومینا اشرفی متولد ۱۳۸۵ در یکم خردادماه امسال در روستای سفیدسنگان لمیر در شهرستان تالش، بعد از یک فرار ناموفق با پسری که قصد ازدواج با او را داشت، توسط پدرش با داس به قتل
رسید.

*** بازداشت جوان هتاک به شمالی‌ها
یک ویدئوی جنجالی که در تعطیلات اخیر خیلی بازخورد منفی داشت توهین‌های یک مسافر تهرانی به مردم مازندران بود. ماجرا از اینجا شروع شد که یک جوان به نام محمدرضا.ج که در یک ویلای شخصی در کلاردشت ساکن بود روی اینستاگرامش استوری‌ای منتشر کرد و الفاظ توهین‌آمیزی در مورد مردم خطه شمال کشور به کار برد. به این بهانه که چرا وقتی با شلوارک از ویلای شخصی بیرون رفته مردم منطقه از او ایراد گرفتند. این رفتار او با خشم مردم این منطقه مواجه شد و گروهی از مردم مقابل ویلایی که این فرد ساکن بود تجمع کردند و فیلمی منتشر شد که داماد این خانواده در حال عذرخواهی از مردم است.

خود این فرد هتاک اما قبل از رو‌به‌رو شدن با مردم معترض، بدون خودروی شخصی‌اش به سمت تهران راهی شده بود. در این فاصله دو ویدئو دیگر هم او منتشر کرد و با تضرع خاصی از شمالی‌ها عذرخواهی ‌کرد و ‌گفت در واقع این استوری را به دنبال یک اختلاف شخصی با یکی از دوستان شمالی‌اش منتشر کرده و به اشتباه رجزخوانی‌اش را به کل مردم شمال تعمیم داده. حسین حسن‌نژاد معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران به این ماجرا واکنش نشان داد و گفت نیروی انتظامی اقدامی را برای شناسایی این فرد در دستور کار قرار داده.

او توضیح داد که این فرد هتاک از استان خارج شده اما خانواده‌اش گفتند او به دنبال معرفی خود به دستگاه قضایی است. طولی نکشید که عکسی از این متهم با دستبند توسط پلیس منتشر شد و سردار رحیمی از دستگیری او خبر داد. خبرگزاری ایسنا به نقل از فرمانده انتظامی پایتخت نوشته:‌ »با اقدامات انجام شده در عرض کمتر از ۲۴ساعت این فرد شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی دستگیر شد، متهم که مردی جوان بود، تحت بازجویی قرار گرفت و در جریان آن با ابراز پشیمانی از ویدئویی که از خود ضبط کرده بود، گفت که تصور نمی‌کرده ویدئوی او بازخورد بالایی داشته باشد و این کار را در واکنش به درگیری با چند نفر از اهالی این شهر و از روی خشم و عصبانیت انجام داده است.

پرونده‌ای برای این فرد تشکیل شده است و او برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد.» یک نکته دیگر اینکه کلماتی که این متهم در کلیپ مورد مناقشه استفاده می‌کرد علاوه بر مسئله هتاکی به گروه بزرگی از مردم یک منطقه، خیلی حالت نوکیسه بودن هم داشت که شاید این مسئله هم از منظر تحلیل طبقاتی مورد بررسی جامعه‌شناسان قرار بگیرد.

کدخبر: ۳۴۶۹۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر