کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۲۶۷
تاریخ خبر:

‌بازتاب درخشش هادی چوپان در مستر المپیا

روزنامه هفت صبح،‌ علی رستگار | بدنساز ایرانی در مسابقات مستر المپیا سوم شد و جایزه ۱۰۰ هزار دلاری را بُرد.
* یک: هتل اورلینز لاس وگاس، مسابقات پرورش اندام مستر المپیا ۲۰۱۹ میزبان یک شگفتی‌ساز بزرگ بود؛ یک جوان متولد ۱۳۶۶ از سپیدان استان فارس رفت و در اولین دوره حضورش در این مسابقات رتبه سوم را کسب کرد. در صورتی که او تا همین دو هفته پیش حتی مطمئن نبود که ویزای ورود او به خاک آمریکا صادر می‌شود یا نه.

همانطور که سال پیش هم نشده بود. هادی چوپان ملقب به گرگ ایران اما در همین اولین دوره حضورش نام خود را در پانتئون بزرگان پرورش اندام جهان جای داد؛ کنار اسم‌های بزرگی مثل آرنولد شوارتزنگر و رونی کولمن و لی هینی.

* دو: حالا چرا موفقیت هادی چوپان برای ما مهم است؟ نکته اول اینکه این اولین بار است یک ایرانی در معتبرترین مسابقات پرورش اندام جهان به چنین مقامی می‌رسد. قبلا فقط یک ایرانی دیگر توانسته بود مجوز شرکت در این مسابقات را کسب کند. مرحوم بیت الله عباسپور در سال ۲۰۱۳ به طور مشترک به رتبه هفدهم رسیده بود.

نکته بعدی اینکه هادی چوپان در این دوره یک ریسک دقیقه نودی انجام داد. او ابتدا قرار بود که در دسته ورزشکاران ۲۱۲ پوندی (۹۶ کیلو) شرکت کند که احتمالا در این دسته هم به مقام اولی می‌رسید اما خب اعتبار جایزه آن به مراتب کمتر از این دسته آزاد بود (بیت الله عباسپور قبلا در این دسته به مقام پنجم رسیده بود).

چوپان با اینکه وزن کمتری نسبت به رقبایش در دسته آزاد داشت با آن‌ها رقابت کرد و به مقام سومی رسید. موضوع قابل توجه بعدی هم اینکه او توانست جایزه «قهرمان مردم» را کسب کند که این عنوان را به محبوب‌ترین ورزشکار مسابقات از نگاه تماشاگران می‌دهند. از جایزه نقدی هادی چوپان هم نگذریم که ۱۰۰ هزار دلار به عنوان نفر سوم به او رسیده یعنی معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان.

* سه: بالاتر از هادی چوپان برندون کری و ویلیام بوناک از آمریکا و غنا به ترتیب اول و دوم شدند و جایزه ۴۰۰ هزار دلاری و ۱۵۰ هزار دلاری را دریافت کردند. یادمان نرود که این دو ورزشکار هر دو تجربه بیشتری از هادی چوپان در مسابقات مستر المپیا داشتند. البته این دوره مسابقات مستر المپیا غایبان بزرگی هم داشت از جمله شان رودن قهرمان دوره پیش. یا فیل هیث قهرمان هفت دوره از این مسابقات که به علت مصدومیت نرسید یا بیگ رامی بدنساز مصری.

* چهار: بالاتر گفتیم هادی چوپان که از او حرف می‌زنیم متولد ۱۳۶۶ در سپیدان استان فارس است. از سال ۱۳۷۹ بدنسازی را شروع کرده و در نوجوانی گچ کار بوده. دوران حرفه‌ای او اما از اواسط دهه ۸۰ شروع می‌شود که در مسابقات استان فارس به مقام سوم می‌رسد و در سطح کشور به رتبه سوم دست پیدا می‌کند. بعد مدال‌های دیگری در مسابقات آسیایی و جهانی هم دست پیدا می‌کند.

اما طبعا هیچ کدام از این مسابقات اعتبار مستر المپیا را ندارد. مربی اختصاصی او شخصی به نام هانی (یا هنی) رامبد یکی از مشهورترین مربیان بدنسازی در دنیاست که اصالتا هم ایرانی است؛ ورزشکارانی مثل فیل هیث و جی کاتلر و جرمی بوندیا و دواین جانسون (ستاره هالیوودی) از جمله شاگردان او در دوره‌های مختلف بودند.

* پنج: حالا این مستر المپیا چرا در این حد اهمیت دارد؟ مستر المپیا از سال ۱۹۶۵ هر سال توسط فدراسیون جهانی پرورش اندام برگزار می‌شود و به عنوان معتبرترین مسابقات این رشته شناخته می‌شود. اصولا در این رشته مسابقات نامعتبر و غیررسمی زیاد برگزار می‌شود اما حساب این یکی از بقیه جداست.

راه یافتن به این مسابقات کار راحتی نیست و ورزشکاران با رزومه شرکت در مسابقاتی مثل آرنولد کلاسیک و شب قهرمانان و … می‌توانند مجوز شرکت در مستر المپیا را دریافت کنند. در دهه ۷۰ میلادی آرنولد شوارتزنگر قهرمان بلامنازع مستر المپیا بود و در مجموع ۷ دوره قهرمان شد.

بعدتر در دهه ۸۰ میلادی چهره‌ای ظهور کرد به نام لی هینی که ۸ دوره مقام قهرمانی را کسب کرد و از اواخر دهه ۹۰ میلادی هم عصر رونی کولمن شروع شد که تا سال ۲۰۰۵ توانست هشت دوره پیاپی قهرمان این مسابقات شود. این رونی کولمن برای ما ایرانی‌ها چهره شناخته شده‌تری است چون پنج سال پیش به ایران آمد و قرار بود اینجا کارگاه آموزشی برگزار کند که بعد با مخالفت‌های بعضی رسانه‌های اصولگرا و ربط دادن ماجرا به مسائل سیاسی مجبور به ترک ایران شد.

کدخبر: ۲۸۰۲۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر