کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۳۱۳
تاریخ خبر:

‌بازار داغ لباس‌های ورزشی فیک ‌در میدان منیریه

روزنامه هفت صبح، رضا فرزیان | ساعت ۲۳ و ۳۰دقیقه شب‌های سه‌شنبه و چهارشنبه می‌توانید شاهد رقابت‌ بهترین باشگاه‌های دنیا برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی چمپیونز‌لیگ باشید. مهمترین اتفاق این هفته شکست خانگی رئال‌مادرید مقابل شریف مولداوی بود. با همین دست‌فرمان پیش برویم، خیلی زود تنور لیگ‌‌های داخلی هم داغ می‌شود و پاری‌سن‌ژرمن در فرانسه، بایرن‌مونیخ و دورتموند در آلمان، اینتر و میلان و یوونتوس در ایتالیا، اتلتیکو و بارسا و رئال در اسپانیا، لیورپول و چلسی و منچستر و سیتی هم در انگلیس برای هم شاخ و شانه می‌کشند.

مسی، رونالدو، نیمار، امباپه، زلاتان، ارلینگ هالند، هازارد و… بازیکن‌هایی هستند که محبوبیت زیادی دارند و تولیدکننده‌های معروف پوشاک دنیا سعی می‌کنند با فروش پیراهن آنها سود کلانی کسب کنند. لباس‌های آنها حدود ۷۰ تا ۹۰ دلار قیمت دارد که به پول ما می‌شود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. زیاد است. خیلی زیاد! اما ممکن است همین امروز در کوچه و خیابان یا محل کار، آدم‌هایی را ببینید که با یکی از همین لباس‌های فصل جدید راست راست راه می‌روند تا نشان دهند برای مسابقات لیگ قهرمانان اروپا دل توی دلشان نیست.

آنها طرفدارهای واقعی فوتبال هستند و یک ۹۰دقیقه کامل تمام غم و غصه‌های جهان را پشت در اتاق می‌گذارند تا حواس‌شان فقط و فقط به فوتبال باشد. شاید به نظر شما خنده‌دار بیاید و پیش خودتان بگویید چه دل خوشی دارند. احتمالا الان دارید آنها را به خاطر پول زیادی که خرج کرده‌اند تا هواداریشان را نشان دهند سرزنش می‌کنید اما در واقعیت آنها فقط ۱۰،۱۱ دلار برای خرید لباس فصل ۲۰۲۲ پول داد‌ه‌اند. چطوری؟ این اتفاق به‌لطف رونق بازار لباس‌های ورزشی فیک رخ داده است. فروشند‌‌ه‌های این بازار اصرار دارند به‌جای فیک از کلمه‌ های‌کپی استفاده کنیم!

‌های‌کپی یا فیک؛ چه فرقی می‌کند؟
چند تکه پارچه که براساس الگو به‌هم دوخته می‌شوند و یکی دوتا لوگوی دست‌دوز و چاپی در کنار هم کافی است تا جدیدترین لباس تیم‌های فوتبال را تولید کنید. در ایران که مشمول قوانین کپی‌رایت نمی‌شود این کار ساده‌تر از بقیه کشورها دنیا خواهد بود اما مهد تولید لباس‌های ورزشی فیک در جنوب آسیاست. جایی‌که یک تولیدکننده می‌تواند با داشتن تنها یک لباس اصل دوخت چین، بقیه کارها را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.

تایلند و مالزی در این کار مهارت فوق‌العاده‌ای دارند اما فرقی نمی‌کند لباس در کجا کپی شده باشد. به‌هرحال آن را لباس تایلندی صدا می‌زنند و اگر کپی کار ما محصول را با رعایت جزئیات دقیق انجام دهد به چیزی که ساخته «های‌کپی» می‌گویند. این محصولات طرفداران زیادی در کشورهای جهان سوم دارند و از وقتی دلار در ایران گران شده، رونق آنها در کشورمان شدت گرفته است.

در ابتدای دهه ۹۰ می‌توانستید لباس اصل فوتبال را در فروشگاه‌هایی که ادعا می‌کردند نماینده آدیداس یا نایکی هستند با قیمت ۱۰۰هزار تومان بخرید. آن موقع دلار هزار تومان قیمت داشت اما حالا که قیمت دلار به حدود ۲۷ تا ۲۸هزار تومان رسیده است، خرید چنین لباس‌هایی دو و نیم میلیون تومان پول می‌خواهد.

شاید به همین دلیل است که واردکننده‌ها دیگر جرات و جسارت ورود به بازار لباس‌های ورزشی را ندارند. کفش‌های ورزشی هم مثل لباس تیم‌های فوتبال اسیر این تورم شده‌اند. پس نوع دیگری از واردکننده‌ها تمرکز خود را بازار لباس‌های «های‌کپی» تایلندی گذاشته‌اند و اتفاقا بدون ترس و لرز به مشتری‌هایشان می‌گویند به دقیقا با چه چیزی روبه‌رو هستند.

چرا لباس‌های «های‌کپی‌» محبوب شدند؟
پوشیدن پیراهن تیم‌های باشگاهی و ملی در سراسر دنیا برای اثبات هوادار بودن کاربرد دارد. هواداران فوتبال در دنیا، روز بازی این لباس‌ها را می‌پوشند و به استادیوم می‌روند یا فردای روز مسابقه آن را به تن می‌کنند تا همه بدانند دیشب تیم‌شان چه افتخاری کسب کرده است. هواداران ایرانی از این لباس‌ها در مهمانی‌های دوستانه و غیررسمی استفاده می‌کنند. تا یکی دو سال پیش با توجه به قیمت دلار می‌توانستید با ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تومان یا نهایتا ۳۰۰هزار تومان در این تب پرهیجان فوتبالی سهیم شد اما حالا وضع فرق کرده.

چون اگر فرض کنیم آن تیم فوتبال مال بابای پولدار شما بود، خرج کردن ۷۰دلار پول بی‌زبان باز هم صرفه اقتصادی نداشت. خوشبختانه از وقتی بازار فروش لباس‌های «های‌کپی» رونق گرفته اوضاع کمی بهتر شده. این لباس‌ها را می‌توان در مغازه‌های میدان منیریه برویم یا فروشگاه‌های اینترنتی فعال در اینستاگرام و تلگرام پیدا کرد و با پرداخت نهایتا ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان پول کار را به اصطلاح درآورد. این بازار ویژگی‌های مخصوص خودش را دارد.

مثلا در بین پرفروش‌ترین پیراهن‌های موجود در بازار یک نام عجیب و غیرمنتظره به‌چشم می‌خورد: تاتنهام! بله، پیراهن‌‌های دوم تاتنهام در فصل ۲۰۲۲ یکی از پرفروش‌ترین لباس‌های هواداری در بازار پوشاک فیک است. درخشش این تیم انگلیسی در چند فصل گذشته لیگ قهرمانان به‌کنار اما طراحی جالب لباس دوم تاتنهام با طرح آبرنگی را باید دلیل محبوبیت آن به‌حساب آورد. پیراهن‌های سوم فصل آرسنال و لباس دوم امسال بورسیا دورتموند هم به‌دلیل طراحی متفاوت خیلی پرفروش است.

اما عاشقان واقعی فوتبال سراغ لباس اول رئال مادرید، بارسلونا، منچستریونایتد، میلان، چلسی و تیم‌ملی آلمان می‌روند. بارسلونا با وجود جدایی لیونل مسی هنوز محبوب باقی مانده است. لباس‌های دوم و سوم تیم ملی ایتالیا هم فروش خوبی دارند. به‌خصوص لباس سبز ایتالیا.

فروشنده‌ها به هفت‌صبح می‌گویند پیراهن رئال و بارسا در اسپانیا، یوونتوس، میلان و اینتر در ایتالیا، شش تیم بزرگ حاضر در لیگ انگلیس و پیراهن‌های بایرن‌مونیخ و دورتموند در آلمان نسبت به سایر تیم‌ها و پیراهن‌ها محبوبیت بیشتری دارند اما نباید از خرید و فروش پیراهن تیم‌های ملی هم غافل باشیم. پیراهن آلمان و ایتالیا از جمله لباس‌های پرفروش در بازار پوشاک ورزشی فیک به‌حساب می‌آیند. به‌خصوص پیراهن مشکی آلمان و لباس سبز ایتالیا.

شاید فیک به‌نظر بیاید اما من خاص می‌پوشم
برخی از هواداران هم به اصطلاح Player-Fan هستند و در انتخاب پیراهن، فقط دنبال نشانه‌ای از بازیکن مورد علاقه‌شان می‌روند. اتفاقی که امسال برای پیراهن‌ شماره ۳۰ پاری‌سن‌ژرمن رخ داده است. پیراهن شماره هفت منچستریوتایتد با نام C.Ronaldo هم شهرت و محبوبیت زیادی دارد.اصرار بر متفاوت بودن و متفاوت فکر کردن حتی در بازار پیراهن «های‌کپی» تیم‌های ورزشی هم به‌چشم می‌خورد.

وقتی یک تیم کوچک در رقابت‌های اروپایی دست به کاری بزرگ می‌زند یا غول‌‌های فوتبال اروپا را شکست می‌دهد،‌ فوتبالی‌ها توجه‌شان به آن باشگاه جلب می‌شود و همین موضوع می‌تواند بازار فروش پیراهن هواداری آن باشگاه را داغ کند. مثلا وقتی آژاکس هلند شاخ می‌شود، هواداران خاصی پیدا می‌کند و پیراهن‌‌های مختلف این تیم پرفروش می‌شوند. بعضی تیم‌ها هم نه به‌خاطر خودشان، بلکه به‌خاطر طراحی خاص لباس‌شان مورد توجه قرار می‌گیرند.

پیراهن تیم‌هایی مثل مونشن‌گلادباخ، وولفسبورگ و لایپزیک از آلمان، لس‌آنجلس گلکسی آمریکا، ولورهمپتون انگلیس، گالاتاسرای ترکیه، مارسی و لیون فرانسه و فیورنتینا ایتالیا مثال‌های خوبی برای این اتفاق هستند.خرید پیراهن هوادارای حتما نباید مربوط به کیت‌های سال‌های فعلی باشد؛ گاهی یک پیراهن کلاسیک، می‌تواند گزینه‌ خوبی برای خرید باشد. مخصوصا اگر فوتبال را از سال‌های دورتر دنبال کرده باشیم. چه در مغازه‌های خیابان منیریه و چه در سایت‌ها، پیراهن‌های کلاسیک زیادی وجود دارد.

از پیراهن‌های کلاسیک باشگاهی تا تیم‌های ملی در ادوار مختلف جام‌های جهانی. یکی از این پیراهن‌ها، کیت نارنجی‌رنگ هلند در دهه ۷۰ میلادی است. گاهی هم خریداران نام‌های بزرگی مثل زیدان و رونالدو برزیلی را سفارش می‌دهند. اگر به خیابان‌ منیریه سر بزنیم، پیراهن‌ سال‌های نه‌چندان دور تیم‌های مورد علاقه‌مان توجه‌مان را جلب می‌کند.

مثلا اگر پیراهن‌های های‌کپی بارسلونا و رئال‌مادرید مربوط به سال‌های ۲۰۱۵ به قبل پیدا کنیم، با قیمت کمتری نسبت به کیت‌های امسال می‌توانیم خریداری کنیم. این پیراهن‌ها تعدادشان کم هم نیست و از تیم‌های مختلفی می‌توانیم قدرت انتخاب داشته باشیم. لباس کلاسیک تیم‌‌ملی آلمان، کلاسیک استقلال و پرسپولیس، منچستریونایتد و… هم خوب فروش می‌روند.

مدل ۲۰۲۲؛ تحویل فوری با پیک موتوری
هنوز تنور رقابت‌ها در لیگ‌های اروپایی داغ نشده است و خیلی از تیم‌ها حتی فرصت نکرده‌اند از هر سه تا کیت خود رونمایی کنند اما در بازار پوشاک ورزشی «های‌کپی» تا دلتان بخواهد به کیت‌های فصل ۲۰۲۲ دسترسی دارید. الان پیراهن تیم‌های بارسلونا، چلسی، رُم و حتی پیراهن‌ها دوم و سوم نیز در سایت‌های فروش پیراهن هوادارای قابل خریداری است. خرید پیراهنی که هنوز به‌تن بازیکنان و تیم‌های مورد علاقه‌مان نرفته می‌تواند یک انتخاب وسوسه‌کننده باشد.

خریداران می‌توانند پیراهن تیم‌های بزرگ اروپایی را با نام و شماره دلخواه‌ خودشان سفارش دهند. این وسط بعضی‌ها دست به ابتکار می‌زنند. مثلا طرفداران دو‌آتشه رئال‌مادرید، لباس بارسلونایی سفارش می‌دهند که پشت آن عدد ۸-۲ و اسم بایرن حک شده است.
فروشنده‌ها به هفت‌صبح می‌گویند قیمت کیت‌های هوادارای «های‌کپی» فصل جدید با چاپ شماره و اسم در حال حاضر نهایتا ۳۰۰هزار تومان است اما چون فروشنده‌ها می‌خواهند کسب و کارشان رونق داشته باشد، خیلی پیش می‌آید که آنها را با تخفیف عرضه کنند.

تفاوت برند در بین لباس‌های های‌کپی هم به‌چشم می‌خورد؛ مثلا لباس‌های پوما و آدیداس تا حدودی ارزان‌تر از نایکی هستند. چون جزئیات لباس‌های نایکی بیشتر و دقیق‌تر است. در نهایت همین امروز می‌توانید لباس تیم باشگاهی مورد علاقه‌تان را سفارش دهید و آن را با پیک موتوری جلوی در خانه یا محل‌کار تحویل بگیرید. لازم نیست حتما ۷۰ دلار و ۹۰ دلار هم پول بدهید. در بازار پوشاک «های‌کپی» لباس جدید تیم‌های بایرن‌مونیخ و پاری‌سن‌ژرمن تنها ۱۰ تا ۱۱ دلار است که به پول ما می‌شود نهایتا ۳۰۰هزار تومان. امکان انتخاب‌ لباس‌های ارزان‌تر هم وجود دارد. مثل کیت‌های سال ۲۰۲۱ که در حراج ۱۵۰هزار تومان فروخته می‌شوند.

کدخبر: ۴۱۷۳۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر