کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۹۹۶
تاریخ خبر:

‌بازار داغ خرید‌و‌فروش ‌‌امتیاز فیش حج،‌ وام مسکن و...

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | انتظار برای سفر حج به بیش از ۱۴سال رسیده است. طبق آماری که نماینده ولی‌فقیه در امور حج اعلام کرده، حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر در نوبت حج هستند. در چنین حالتی تنها راه برای سفر حج تمتع، خرید فیش حج از کسانی است که دهه هشتاد با سپرده‌گذاری امتیاز حج تمتع را پیش‌خرید کرده بودند. به‌خصوص که دیگر امکان پیش‌ثبت‌نام سفر حج نیست و تنها کسانی که از قبل فیش حج دارند می‌توانند از امتیاز خود استفاده کنند یا آن را به دیگران بفروشند.

بازار خرید و فروش چنین امتیاز‌هایی همیشه داغ است. خرید و فروش فیش حج منع قانونی ندارد اما خیلی از امتیازهای دیگر مثل مسکن ملی، طرح‌های فروش خودرو و امتیاز برخی وام‌ها ازجمله وام ازدواج توسط برخی فروخته می‌شوند. در این گزارش سراغ این امتیاز‌های سودآور رفته‌ایم تا ببنیم هرکس چطور آنها را به دست آورده و با چه قیمتی حاضر است نوبت و امتیاز خود را در اختیار دیگران بگذارد. از طرف دیگر کسانی هستند که تمام ریسک کار غیرقانونی را به جان می‌خرند و پول‌شان را در اختیار فروشنده‌ها می‌گذارند تا بتوانند سریع‌تر به آنچه می‌خواهند برسند.

‌نفری ۳۵ تا ۵۰میلیون برای فیش حج
عربستان برای دومین سال متوالی به دلیل شیوع ویروس کرونا، سفر حج را برای زائران خارجی ممنوع کرده و امسال هم فقط ساکنان عربستان آن هم با قیمت‌های نجومی ۵۰ تا ۱۰۰میلیون تومانی می‌توانند به زیارت خانه خدا بروند. این مورد باعث شده صف انتظار برای سفر حج از هر زمان دیگری طولانی‌تر شود. نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرده در حال حاضر حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر در صف اعزام هستند و کسانی می‌توانند به سفر حج بروند که فیش سال‌های ۸۶ و قبل‌تر از آن را در اختیار داشته باشند.

همین موضوع باعث شده فیش حج ۸۵ و ۸۶ قیمت‌های عجیب و غریبی به خود بگیرد. از طرفی چون صف انتظار حج به بیش از یک میلیون نفر رسیده، صدور فیش متوقف شده و فعلا نمی‌توان برای سفر حج تمتع ثبت‌نام کرد. دهه هشتاد آخرین سال‌هایی بود که یک نفر می‌توانست با سپرده‌گذاری یک میلیون تومانی در بانک ملی، فیش حج دریافت کند. شاید تعداد زیادی از این افراد تا به حال فوت شده باشند که در این صورت امتیاز فیش حج به ورثه خواهد رسید.

بررسی آگهی‌ها نشان می‌دهد ارزان‌ترین پیشنهادها برای فروش فیش حج تمتع ۸۶ و قبل آن حدود ۳۵میلیون تومان قیمت دارد و در برخی موارد به حدود ۵۰میلیون تومان می‌رسد. توجه داشته باشید که این رقم تنها مربوط به فیش حج است و بعد از تهیه فیش اگر اولویت سفر داشته باشید، باید هزینه‌های سفر را جداگانه پرداخت کنید. آخرین‌بار کاروان‌ها برای سال ۹۹ قیمت‌هایی را به‌عنوان هزینه سفر حج اعلام کردند که رقم آن بین ۳۲ تا ۴۱میلیون تومان بود. البته آن سفرها هیچ‌موقع انجام نشد.

هزینه سفر طبیعتا در سال‌های بعد از پایان معضل کرونا بیشتر خواهد شد. برای نمونه امسال عربستان حج تمتع را صرفا برای شهروندان خود برگزار می‌کند و قیمت در نظر گرفته شده برای این سفر به پول ما حدود ۸۵ تا ۱۱۶میلیون تومان است. علاوه بر حج تمتع، فیش‌های حج عمره هم بازار مخصوص خودش را دارد. برخلاف فیش حج واجب که براساس تاریخ سپرده‌گذاری شناخته می‌شوند، فیش‌های حج عمره براساس عدد اولویت هستند و قیمت آنها بین سه تا پنج میلیون تومان است. مثلا فیش عمره با اولویت ۳۸۳ با قیمت چهار میلیون و ۵۰۰هزار تومان در یکی از آگهی‌ها به فروش گذاشته شده است.

‌بازار امتیاز مسکن مهر و طرح اقدام ملی
خرید و فروش امتیاز مسکن ملی غیرقانونی است و آنطور که مسئولان وزارت راه و شهرسازی گفته‌اند در صورت فروش امتیاز، عملا متقاضی از فرآیند طرح اقدام ملی مسکن کنار گذاشته می‌شود. ولی با این حال آگهی‌های مختلفی درباره فروش مسکن ملی به چشم می‌خورد که در یکی از آنها امتیاز مسکن ملی پردیس با قیمت ۲۷۰میلیون تومان به فروش گذاشته شده. البته اغلب آگهی‌های فروش امتیاز مسکن ملی احتمالا به قصد کلاهبرداری باشند. این آگهی‌ها بیشتر مربوط به برخی شهرهای پرتقاضا هستند و برای بقیه شهرها که متقاضی کمتری دارند، امتیاز مسکن ملی عملا ارزشی ندارد. برای نمونه ماه قبل ثبت‌نام مسکن ملی برای بیش از ۲۰۰شهر که در دور اول ثبت‌نام متقاضی نداشتند، انجام شد.

امتیاز مسکن مهر در ابتدا غیرقابل واگذاری بود اما از آنجا که فرآیند ساخت بیش از زمان تعیین شده طول کشید، خرید و فروش امتیاز مسکن مهر آزاد شد و با گذشت سال‌ها از آغاز طرح مسکن مهر، همچنان آگهی‌هایی برای فروش امتیاز منتشر می‌شود. قیمت‌ها براساس شهر، پیشرفت پروژه و واریزی انجام شده متفاوت است. مثلا امتیاز یک واحد مسکن مهر در حال ساخت در رودهن با قیمت ۲۵۰میلیون تومان به فروش گذاشته شده است. البته تعداد آگهی‌های خرید و فروش امتیاز مسکن مهر چندان بالا نیست، چراکه کار ساخت اغلب واحدها به اتمام رسیده و متقاضیان سر خانه و زندگی‌شان هستند.

رویای دور زدن قرعه‌کشی با خرید حواله خودرو
شانس برنده شدن در قرعه‌کشی سایپا و ایران‌خودرو برای هر مدل عموما کمتر از یک‌درصد است و بعضا به یک‌هزارم درصد می‌رسد. در چنین شرایطی خیلی از برنده‌های قرعه‌کشی به فکر استفاده از امتیاز طلایی که به دست آورده‌اند، می‌افتند. هرچند خرید و فروش خودرو تا زمانی که سند در رهن شرکت مانده، غیرقانونی است. زمانی که سند در رهن باشد، نه می‌توان سند خودرو را انتقال داد و نه پلاک ماشین را تعویض کرد. با این حساب در جریان فروش امتیاز طرح‌های فروش خودرو، سند و پلاک به‌نام متقاضی اصلی می‌ماند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد همان روز اعلام نتایج قرعه‌کشی، آگهی‌های فروش حواله در کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شود و قیمت هر کدام آنها بسته به مدل خودرو بین ۱۰ تا ۳۰میلیون تومان متغیر است.

حواله‌ها محدود به طرح‌های فروش فوری نیست و در بین آگهی‌ها حواله پیش‌فروش هم به چشم می‌خورد. برای مثال یکی از فروشنده‌ها که شهریورماه پارسال در طرح پیش‌فروش برنده شده بود و ۴۷میلیون تومان پول واریز کرده، می‌خواهد حواله خود را با قیمت ۶۵میلیون تومان بفروشد که تحویل آن مربوط به آذرماه ۱۴۰۰ است. فروشنده‌ دیگری که در طرح فروش فوری با تحویل سه ماهه برنده شده، حواله خود را با قیمت ۱۲میلیون تومان آگهی کرده است. فروشنده‌های امتیاز قرعه‌کشی خودرو یا دلال‌ هستند یا نمی‌توانند در فرصت کوتاه مبلغ مورد نظر را به حساب شرکت واریز کنند. دسته سومی هم وجود دارد که به قصد کلاهبرداری آگهی فروش حواله خودرو را منتشر می‌کنند. توجه داشته باشید که خرید چنین حواله‌هایی دردسرهای زیادی برای‌تان خواهد داشت و کاملا غیرقانونی است.

بازار سیاه امتیاز وام قرض‌الحسنه
بدون عقدنامه وام ازدواج بگیرید! آگهی‌های فروش وام ازدواج بعضا با جملات این‌چنینی شروع می‌شوند. فرآیند کار به این صورت است که با پرداخت سفته، ضامن کسی می‌شوید که می‌خواهد وام ازدواج خود را در اختیار شما بگذارد. این کار از نظر قانونی مشکل دارد اما آگهی‌های زیادی از این دست در سایت‌ها به چشم می‌خورد. مبلغ آن بین ۳۰ تا ۵۰میلیون تومان متغیر است. به عبارتی فروشنده وام ۷۰میلیونی ازدواج خود را در اختیار شما می‌گذارد و در ازای آن ۳۰میلیون تومان پول نقد از شما می‌گیرد. پرداخت اقساط وام بر عهده خودتان خواهد بود و از آنجا که ضامن وام شما هستید، نیازی به ضامن دیگر نخواهید داشت.

در ظاهر همه‌چیز مثل ساعت کار می‌کند اما زمانی که پای معامله بروید، علاوه بر احتمال بالای کلاهبرداری، ممکن است در فرآیند پرداخت اقساط با مشکل مواجه شوید. این موضوع محدود به وام ازدواج نیست و آگهی‌های مختلف برای وام‌های متنوع منتشر می‌شوند که البته اغلب آنها قرض‌الحسنه هستند. اشخاصی سرمایه خود را در حساب‌های قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری می‌کنند و وقتی امتیاز دریافت وام گرفتند، آن را به دیگران می‌فروشند.

امتیاز برخی از وام‌ها را می‌توان کاملا قانونی واگذار کرد. ازجمله آنها وام مسکن است که امتیاز تسهیلات آن حتی در بورس خرید و فروش می‌شود. البته خرید و فروش اوراق تسه به قصد دلالی، چندان سودآور نیست اما به هر صورت امکان واگذاری امتیاز وام مسکن به دیگران وجود دارد. قیمت هر برگه تسه که با آن می‌توان ۵۰۰هزار تومان وام گرفت، حدود ۵۷هزار تومان است و با خرید آنها می‌توان تا سقف ۲۴۰میلیون تومان وام خرید و جعاله مسکن دریافت کرد.

فروش کارت ملی به‌خاطر یک مشت دلار
کارت ملی یک امتیاز خدادادی است که در اختیار همه ایرانی‌ها قرار دارد. هر کس می‌تواند در سال تا سقف دو هزار یورو یا معادل آن را از صرافی‌ها با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد بخرد. زمانی که بین قیمت دلار در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد اختلاف زیادی می‌افتد، برخی حاضر می‌شوند ساعت‌ها در صف بایستند تا از این اختلاف سود نصیب‌شان شود. برخی دیگر هم ترجیح می‌دهند کارت ملی خود را در اختیار دیگران بگذارند و امتیاز دریافت دلار از صرافی را بفروشند.

البته نرخ این امتیاز چندان بالا نیست و دلال‌ها نهایتا ۱۰۰هزار تومان برای کارت ملی پول می‌دهند. حالا اینکه آنها چطور می‌توانند با کارت ملی دیگران در صف صرافی بایستند و دو هزار یورو ارز با قیمت پایین‌تر بخرند، خدا می‌داند. این روزها قیمت یورو در صرافی‌ها حدود ۷۰۰تومان با بازار آزاد اختلاف دارد. این یعنی خرید دو هزار یورو از صرافی و فروش آن در بازار می‌تواند یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان سود داشته باشد. البته به دست آوردن چنین سودی حدود ۶۰میلیون تومان سرمایه می‌خواهد. همچنین تنها یک بار در سال می‌توان از این فرصت استفاده کرد، ولی دلال‌ها هر بار با خرید یک کارت ملی چنین سودی از اختلاف قیمت‌ها نصیب‌شان می‌شود.

کدخبر: ۳۹۸۹۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر