کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۱۸۴
تاریخ خبر:

‌اژدها از یاسوج وارد می‌شود

روزنامه هفت صبح | دقیقا معلوم نیست، اما به نظر می‌رسد که از بین چهره‌های شناخته‌شده اول امیرحسین علم‌الهدی، رئیس پیشین گروه سینمایی هنر و تجربه بود که در اینستاگرامش کلیپ دو جوان یاسوجی را منتشر کرد و نوشت: «استعدادها در شهرستان‌ها بیداد می‌کنند. دو جوان یاسوجی مبادرت به ساخت چنین کلیپ حرفه‌ای می‌کنند.

حال اگر سیستم پرورش نیروی نخبه درست کار می‌کرد این سازندگان کلیپ را به خدمت می‌گرفت و آنها را در حوزه سینمای اکشن پرورش می‌داد و این ژانر فراموش‌شده را احیا می‌کرد. ببخشید داشتم رویا می‌بافتم ولی دست‌مریزاد به این جوانان یاسوجی.»بعد از او دیگران هم به تحسین سازنده‌های ویدئو پرداختند؛ از رسول صدرعاملی گرفته که در روز هنرمند ویدئوی آنها را منتشر کرد و این روز را به آنها تبریک گفت تا سلبریتی‌های اینستاگرام و توئیتر.

*** کیفیت: بروسلی / امکانات: موبایل
کسانی که اهل سینما حساب می‌شوند یا حتی فیلم‌بین‌های حرفه‌ای، وقتی قاب‌بندی، طراحی حرکات، اجرای مبارزه، تدوین و بقیه ویژگی‌های ویدئوی پسران یاسوجی را می‌بینند خیلی برایشان سخت است که باور کنند آنها که اینطور حرفه‌ای فیلم اکشن می‌سازند، همه کارها را خودشان کرده‌اند و یک روز هم آموزش سینمایی ندیده‌اند. یاسر باقرنیا، مبارزی که در ویدئو تی‌شرت آستین‌کوتاه مشکی به تن دارد، ۲۵ ساله است و به هفت صبح می‌گوید که فیلمشان با این هدف ساخته شده که تبلیغی برای باشگاه ورزشی‌شان باشد، چون خودش و کسی که در ویدئو مقابلش مبارزه می‌کند هر دو مربی ووشو هستند و در یاسوج باشگاه دارند.

اینطور که یاسر می‌گوید، آنها قبلا هم ویدئوهای دیگری ساخته بودند، اما هیچ‌کدام چنین کیفیتی نداشته، ولی روی این یکی حسابی وقت گذاشته‌اند تا کار باکیفیت و خوبی دربیاید. همه کارها را هم دوتایی کرده‌اند، یکی، دو ماه روی طراحی حرکات وقت گذاشته‌اند، یکی، دو ماه دیگر هم هفته‌ای یک روز از صبح تا غروب برای فیلمبرداری رفته‌اند و بعد هم حدود دو ماه درگیر تدوین کار بوده‌اند، چون هیچ‌کدامشان به صورت حرفه‌ای فیلمبرداری و تدوین و… بلد نیستند.

یاسر می‌گوید: «سال‌هاست که در زمینه ووشو مشغولیم، خودم عضو لیگ برتر ووشو بودم و چون مصدوم شدم، مجبور شدم فقط مربیگری کنم، حالا هم شاگردهایی داریم که به تیم ملی هم رفته‌اند. مدت‌ها برای تبلیغ کارمان سعی می‌کردیم ویدئو بسازیم تا اینکه روی این یکی خیلی زمان گذاشتیم، اما اصلا فکر نمی‌کردیم کار اینقدر گل کند. به‌هیچ‌وجه انتظار نداشتیم و کاملا شوکه شدیم. هنوز هم کار در حال دیده شدن است و دائما بازدیدهایش زیادتر می‌شود، خیلی خوب است که دائم تشویق و دلگرمی دریافت می‌کنیم. با خودمان می‌گوییم که اگر می‌دانستیم کار اینطور گل می‌کند و دیده می‌شود بیشتر وقت می‌گذاشتیم و کار بهتری می‌کردیم.»

او در جواب اینکه درخشش ویدئویی که ساخته‌اند و هزاران بازدیدی که داشته باعث شده که پیشنهادی برای کار حرفه‌ای داشته باشند؟ می‌گوید: «راستش تماس‌هایی گرفتند، اما نشد که کار کنیم…. انگار بیگاری می‌خواستند بکشند. چند کارگردان تماس گرفتند و پیشنهادهایی هم داشتند، اما می‌گفتند به تهران بیایید و مجانی با ما کار کنید، درحالی‌که از یاسوج تا تهران ۱۰۰۰ کیلومتر راه است، برای چه ما باید این‌همه راه را برویم و مفت و مجانی کار کنیم؟ به همین دلیل هم متاسفانه نشد که کاری انجام شود، حالا شاید باز هم پیشنهادی داشته باشیم.»

*** از بس بروسلی دیدم
جدا از طراحی و اجرای عالی فنون رزمی، یکی از نقاط قوت ویدئوی پسران یاسوجی، فیلمبرداری و تدوین آن است؛ کاری که برعهده یکی از دو نفری است که در ویدئو آنها را در حال مبارزه می‌بینید. رضا نظری، پسری که پیراهن مردانه پوشیده، نه‌تنها رزمی‌کار و مربی ووشو است، بلکه می‌گوید از بچگی به‌خاطر علاقه‌ای که به فتوشاپ و تدوین داشته، به صورت خودآموز این کارها را یاد گرفته و حالا کارهای شخصی خودش را انجام می‌دهد، اگرچه باید منصف باشیم و بگوییم کاری که شاهدش هستیم بیشتر از یک کار دم‌دستی و شخصی است.

او که یک سال از دوستش بزرگ‌تر است و ۲۶ سال دارد، به هفت صبح می‌گوید: «راستش ما پول نداشتیم که تبلیغات کارمان را به بیرون بدهیم برای همین هم خودمان دست‌به‌کار شدیم، من یک کارهایی بلد بودم و با دیدن ویدئوهای آموزشی بیشتر هم یاد گرفتم. چند ویدئوی دیگر هم ساختیم، اما آنطور که باید و شاید کیفیت خوبی نداشتند، اما برای این کار آخر واقعا زمان گذاشتیم.»

او ادامه می‌دهد: «شاید باورتان نشود که فیلمبرداری کار را یکی از شاگردهای خودمان انجام داد که کمتر از ۱۸سال دارد و دانش‌آموز دبیرستانی است. او کل کار را با موبایل یاسر ضبط کرد، درحالی‌که خودم به او می‌گفتم کجا بایستد، دوربین را چطور بگیرد. برای همین هم فیلمبرداری‌مان طولانی شد. بعد هم کار را با پریمیر تدوین و صداگذاری کردم.»

رضا می‌گوید که این ویدئو خیلی برایشان خوب شده،‌ غیر از اینکه کلی تشویق شده‌اند و انگیزه گرفته‌اند،‌ بین مربی‌ها و ورزشکارها هم اسم و رسمی پیدا کرده‌اند. این موضوع بیشتر از این جهت اهمیت دارد که آنها از نظر سنی کوچک‌تر از اغلب مربی‌ها هستند و با این ویدئو خیلی بین اهالی ورزش‌های رزمی شناخته شدند.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۵۹۱۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر