کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۸۰۳
تاریخ خبر:

‌افشای نکات تکان‌دهنده در محاکمه نجفی

روزنامه هفت صبح | همه فکر می‌کردند با بخشش خانواده میترا استاد و گذشتن از قصاص، شهردار اسبق تهران و مرد روزهای سیاست از زندان آزاد خواهد شد. اما پس از نقض رأی دادگاه محمدعلی نجفی به جرم قتل عمد همسر خود میترا استاد، توسط دیوان عالی کشور پرونده او به شعبه هم‌عرض دادگاه کیفری یک ارجاع شد و در سومین دور از محاکمه حتی درخواست اشد مجازات برای او نیز شد. در این جلسه که به ریاست قاضی مجید متین راسخ برگزار شد، ابتدا نماینده دادستان به دفاع از کیفرخواست پرداخت و مدعی شد نجفی نه تنها متهم به تخفیف در مجازات نیست بلکه باید اشد مجازات برای او در نظر گرفته شود.

در ادامه این جلسه نوبت به نجفی رسید تا از خود دفاع کند. او مثل قبل مدعی شد که قصدی برای قتل همسرش نداشته است. در شروع سومین جلسه رسیدگی پرونده محمد علی نجفی در شعبه ۱۰ کیفری یک استان تهران‌، نماینده دادستان در حال خواندن کیفر خواست پرونده بود که خانواده محمد‌علی نجفی با خنده شیطنت‌هایی را در شروع جلسه انجام دادند که قاضی متین راسخ با مشاهده این موضوع به خانواده محمد‌علی نجفی تذکر جدی داد و اعلام کرد اگر بخواهند دادگاه را به تمسخر بگیرند آنها را از جلسه بیرون خواهد کرد.

تذکر بعدی به خود محمدعلی نجفی بود که ماسکش را روی گلویش گذاشته بود و قاضی متین راسخ گفت: با توجه به شیوع کرونا ویروس در کشور احتمال دارد یکی از اعضای حاضر در دادگاه ناقل به کرونا باشد از محمد‌علی نجفی خواست تا ماسک را روی دهانش قرار دهد. جلسه با نطق آتشین نماینده دادستان رسمیت پیدا کرد. نماینده دادستان تهران در نخستین جلسه محاکمه دوباره محمدعلی نجفی در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به عنوان شعبه هم عرض، فرضیه کمانه‌ کردن گلوله شلیک شده از اسلحه نجفی به سمت میترا استاد را خودساخته و خیالی خواند و اظهار کرد:

اقدام متهم در به قتل رساندن همسرش علاوه بر جنبه‌های مختلف، از یک جنبه نیز امری نابخشودنی است زیرا سلاحی که از آن برای قتل استفاده شده، به عنوان امانت و برای حفاظت از شخص نجفی و خانواده‌اش در اختیار او بوده اما نجفی از این سلاح برای به قتل رساندن همسرش استفاده کرده است. نکته مهم دیگری که به آن اشاره شد مسئله وجه‌المصالحه بود که نماینده دادستان تهران گفت: نجفی با پرداخت وجه‌المصالحه گزاف رضایت اولیا دم را اخذ کرده است و بر اساس آنچه شنیده‌ایم، با این مبلغ می‌توان نیمی از محکومان به قصاص در زندان رجایی‌شهر را که به خاطر خشم آنی مرتکب قتل شدند، آزاد کرد. اگرچه در این پرونده موضوع مهریه نیز مطرح است و گفته می‌شود این مبلغ با میزان مهریه یکسان است و شاید این مبلغ به‌عنوان مهریه پرداخت شده بوده و در رسانه‌ها به‌عنوان وجه‌المصالحه مطرح شده است.

*** تبلیغ همسرکشی
نماینده دادستان تهران در نخستین جلسه محاکمه دوباره محمدعلی نجفی در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به عنوان شعبه هم عرض، فرضیه کمانه‌کردن گلوله شلیک شده از اسلحه نجفی به سمت میترا استاد را خودساخته و خیالی خواند و اظهار کرد: اقدام متهم در به قتل رساندن همسرش علاوه بر جنبه‌های مختلف، از یک جنبه نیز امری نابخشودنی است، زیرا سلاحی که از آن برای قتل استفاده شده، به عنوان امانت و برای حفاظت از شخص نجفی و خانواده‌اش در اختیار او بوده، اما نجفی از این سلاح برای به قتل رساندن همسرش استفاده کرده است.

وی افزود: ضمن اینکه مجوز حمل سلاح مربوطه در تاریخ ۲۷ آذر سال ۹۴ به اتمام رسیده بوده و نگهداری آن از تاریخ مزبور به بعد، غیرقانونی بوده است.نماینده دادستان همچنین با اشاره به استناد وکیل نجفی به تحویل داوطلبانه سلاح و استفاده از تخفیفات مندرج در قانون گفت: محدوده زمانی استفاده از تخفیف، تحویل سلاح در محدوده زمانی ۶ ماه پس از اجرایی شدن قانون مربوطه است.وی بر سلامت روانی محمدعلی نجفی بر اساس آزمایش‌های انجام شده تاکید کرد و گفت: در آزمایش ادرار متهم هیچ نوع مواد مخدر و روانگردان وجود نداشته و در آزمایش‌های بعدی نیز مصرف الکل توسط متهم تایید نشده است.

نماینده دادستان با انتقاد از اظهارات وکیل متهم مبنی بر اعزام وی به پزشکی قانونی در ساعت ۱۱ شب گفت: این اظهارنظر کاملا خلاف واقع و نشر اکاذیب است و قطعاً وکیل متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد، زیرا متهم ساعت هشت صبح روز هفتم خرداد به پزشکی قانونی اعزام و ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه نیز برگشته است.وی همچنین با اشاره به گذشت اولیاء دم از حق قصاص خود و خرسندی سیستم قضایی از این موضوع و تلاش دستگاه قضایی برای اخذ رضایت در همان روز‌های اولیه گفت: روز دوم پس از قتل، جلسه صلح و سازش در دادسرا برگزار و نتایج خوبی هم حاصل شد و اگر برخی ادعا مطرح نمی‌شد، اولیاء دم در همان مرحله دادسرا رضایت می‌دادند.

نماینده دادستان در ادامه با اشاره به ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۷۵ اقدام نجفی را مستوجب اشد مجازات خواند و اظهار کرد: نجفی با طراحی قبلی سلاح و بالش را برداشته و به حمام برده و مقتوله را از پای درآورده و با این حال جلوی دوربین رسانه‌ها می‌خندد و با ژست طلبکارانه، مقتوله را مقصر جلوه می‌دهد.وی با بیان اینکه نجفی با پرداخت وجه‌المصالحه گزاف رضایت اولیاء دم را اخذ کرده است گفت: نجفی طوری برخورد می‌کند که گویی حادثه ناشی از کار اتفاق افتاده و مثلا یک راننده تاکسی که برای کسب حلال تلاش می‌کند با عابر برخورد کرده و منجر به مرگ عابر شده است.اقدام متهم محمدعلی نجفی، تبلیغ همسرکشی است و اینطور جلوه می‌کند که راه حل اختلافات خانوادگی، از میان برداشتن طرف دیگر است.

*** تهدید به اسیدپاشی
قاضی متین راسخ در خصوص مشکلات و علت طلاق نگرفتن محمدعلی نجفی از میترا استاد را از او پیگیر شد که محمدعلی نجفی در دادگاه گفت: روزهای نخست مشکلی نداشتیم و همه اختلافات ما بعد از ماجرای عقد صورت گرفت. میترا استاد با توجه به ابراز علاقه‌ای که به من داشت عنوان می‌کرد حاضر است با من در دو اتاق کوچک در منطقه شوش زندگی کند اما بعد از عقد خواسته‌های او زیاد شد و در خواست خودروی گرانقیمت کرد.

میترا قبل از عقد محجبه بود و چادر به سر داشت اما بعد از عقد حجابش تغییر کرد و همین این اتفاقات باعث شروع مشکلات ما شده بود.بعد از عقد میترا اصرار داشت که از همسر اولم طلاق بگیرم و همسراولم وقتی دید مشکلات من زیاد شده است در اقدامی فداکارانه تصمیم به طلاق توافقی شد ولی میترا می‌خواست مهریه پرداختی به همسرم را پس بگیرم و حتی از ملاقات خانواده‌ام که هفته‌ای یک بار صورت می‌گرفت ممانعت می‌کرد.

قاضی متین راسخ در خصوص بحث حجاب به محمد‌علی نجفی گفت: تصاویر پخش شده شما با خانم میترا استاد نشانی از نارضایتی شما از حجاب با ایشان نیست و تصاویر نشان از رضایت شما از این اتفاقات داشته است. محمد‌علی نجفی در خصوص طلاق نگرفتن از میترا استاد نیز گفت: بارها تصمیم به جدایی داشتم ولی میترا همیشه تهدید می‌کرد اگر با خانواده‌ام ارتباط باشم روی خانواده‌ام و نوه‌ام اسیدپاشی می‌کند به خاطر همین مجبور بودم با او ادامه دهم و پیش خانواده‌ام نروم.

قاضی متین راسخ در خصوص اینکه آیا با تهدید یا با تمایل با میترا استاد عقد کردی از محمد‌علی نجفی توضیحاتی را خواست. محمدعلی نجفی در خصوص این سوال به قاضی متین راسخ گفت: میترا استاد روزهای اول عنوان کرده بود که مطلقه است اما بعد متوجه شدم که با همسرش در یک خانه زندگی می‌کند که متعجب شدم اما او یک صورتجلسه خانوادگی را برای من آورد که در آن نوشته شده بود این خانم مسلمان شده و چون شوهرش مسلمان نیست عقد قبلی او باطل است.

بعد در مورد اینکه چرا با همسرش زندگی می‌کند از او پرسیدم که میترا استاد عنوان کرد چون مهیار به مدرسه می‌رفت، پسرش تهدید کرده بوده اگر پدر و مادرش از هم جدا زندگی کنند باعث بی‌آبرویی او شده و دست به خودکشی می‌زند .همچنین نجفی افزود: میترا در خصوص ثبت نکردن طلاقشان نیز عنوان کرد همسرم می‌گفت چون من زن جوانی هستم هرجا برای کار بروم اگر شناسنامه‌ام را ببینند و متوجه طلاقش شوند به او چشم دارند و بعد از آن نیز میترا تاکید می‌کرد که شوهرش در خانواده‌شان رسم است که اگر کسی زن بگیرد و طلاق بگیرد باعث سرشکستگی خانواده او می‌شود به همین خاطر طلاقش را علنی نکرده بودند.

قاضی متین راسخ وقتی این اظهارات جدید را شنید عنوان کرد که ما مسلمان هستیم و خانواده میترا استاد نسبت به قصاص رضایت داده‌اند و نهایتا مجازات تعزیری برای شما مانده و به خاطر این مجازات حقایق را کتمان نکنید. همچنین محمد علی نجفی در دادگاه گفت: به من ظلم شده است، چون با وثیقه‌ام موافقت نشده است. موارد مشابه وجود دارد که اگر متهمی پرونده‌اش ۲ بار به دیوان عالی کشور برود و حکم آن نقص شود متهم می‌تواند با قرار وثیقه آزاد شود و این اتفاق هم صورت گرفته است اما نمی‌دانم چرا در خصوص من این قانون رعایت نمی‌شود.

برای اینکه خانواده‌ام در آرامش باشند به آنها می‌گویم جای من خوب است و خودم را با خواندن کتاب و پژوهش در زندان سرگرم می‌کنم. من نگران حکم سنگین نیستم و از ابتدا خودم را برای قصاص آماده کردم بودم. در پایان جلسه رسیدگی، وکیل مدافع نجفی گفت: دادگاه ختم رسیدگی به پرونده موکلم بود و پولی که به خانواده استاد پرداخت شده مهریه او بوده است. حمیدرضا گودرزی گفت: برخلاف نظر دیوان عالی کشور، دادگاه به موضوع قتل شبه عمد ورود پیدا نکرد و توجهی به مطالب دیوان عالی کشور نداشت.

توقع ما این بود که دادگاه براساس نگاه دیوان عالی کشور وارد پرونده شود، اما بر‌خلاف این موضوع ختم رسیدگی به پرونده اعلام شد و مهلت ۳ روزه‌ای به ما دادند تا در مقام آخرین دفاع لایحه خود را به دادگاه ارائه دهیم.گودرزی با اشاره به صحبت‌های نماینده دادستان مبنی بر اعطای مبلغ زیادی پول به خانواده مقتول گفت: در شرع اسلام و پرونده‌های قتل و قصاص رضایت توصیه شده است که اگر چه مقدار پول داده شده مهم نیست، اما در تمام پرونده‌ها پولی به عنوان صلح و سازش به طرف مقابل پرداخت‌ می‌شود.

همان‌طور که موکل بنده گفت: این پولی بوده که به عنوان مهریه در چارچوب صلح پرداخت شد البته نجفی موظف بود که مهریه را به ورثه پرداخت کند علاوه بر آن مرحومه فرزندی دارد که باید هزینه زندگی او تامین شود.اینکه نماینده دادستان گفت که با پولی که به خانواده استاد داده شده می‌توان چندین زندانی را آزاد کرد حرف عجیبی است، زیرا رضایت گرفتن در همه جا وجود دارد و اصلاً نباید بگوییم چرا صلح و سازش انجام شده است.

کدخبر: ۳۲۴۸۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر