کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۶۱۸
تاریخ خبر:

‌از ناپدیدی و پناهندگی شقایق تا درخشش خانم هرکول‌

روزنامه هفت صبح | دختر فوق سنگین تیم ملی وزنه‌برداری ایران تمام دو روز گذشته در ازبکستان چشم‌ها را به خودش خیره کرد. فاطمه یوسفی پنجشنبه در گروه B مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان که از ۲۱ آذر در ازبکستان شروع شده، رکورد مجموع ۲۱۹ کیلوگرم را ثبت کرد. این اولین‌بار است که تیم وزنه‌برداری زنان ایران نماینده‌ای در دسته فوق سنگین داشته است و فاطمه یوسفی که در وزن مثبت ۸۷ کیلو وارد مسابقات شده بود توانست با ثبت رکورد ۹۳ یک ضرب، ۱۲۶ دوضرب و در مجموع ۲۱۹ کیلوگرم، در یک ضرب دوازدهم و در دوضرب یازدهم شود.

در این مسابقات در مجموع ۴۳۲ وزنه‌بردار شامل ۲۴۵ مرد از ۶۵ کشور و ۱۸۷وزنه‌بردار زن از ۵۶ کشور مختلف حضور داشتند. فاطمه که اهل استان فارس است کمی قبل از شروع مسابقات در مورد خودش گفته بود: «شش سال است که فعالیت ورزشی خود را آغاز کرده‌ام، ابتدا در مسابقات دو و میدانی پرتاب چکش از سال‌های ۹۴ تا سال ۹۶ مقام اول و دوم را کسب کرده و بعد از سال ۹۶ وارد رشته وزنه‌برداری شدم.

در حال حاضر به مدت چهار سال است که در زمینه وزنه‌برداری فعالیت می‌کنم و از آغاز مسابقات وزنه‌برداری که از سال ۹۶ تاکنون سه دوره برگزار شده است، در رقابت‌ها شرکت کرده و سه بار قهرمان شده‌ام و رکورددار وزن فوق سنگین هستم. اکنون در وزن ۸۷+ وزنه می‌زنم.» او به دو نکته جالب هم پرداخت؛ یکی فشارهایی که به عنوان یک زن وزنه‌بردار رویش وجود دارد و دیگری امکاناتی که در اختیارش نیست.

فاطمه گفت:«دید اشتباهی نسبت به این رشته وجود دارد که می‌گویند مردانه است و ما را از شرکت در مسابقات و جلو رفتن در این رشته منع می‌کنند اما من به عنوان کسی که مدت‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کنم می‌گویم که اینطور نیست. وزنه‌برداری نه تنها هیچ ضرری برای زنان ندارد بلکه از نظر فکری و فیزیکی خیلی مفید است، ضمن اینکه هرکس باید بتواند فعالیت ورزشی که به آن علاقه و در آن استعداد دارد دنبال کند.»

او در مورد امکانات هم گفت که «من ورزشکار ملی هستم اما به عنوان مثال حتی کفش مخصوص وزنه‌برداری هم ندارم و باید خودم تا جایی که در توانم هست تهیه کنم بخشی هم که در توانم نیست هیچ.» با همه اینها او و چهره‌های دیگری مانند یکتا جمالی در مسابقات جهانی درخشیدند. یکتا هم در رقابت دسته ۸۷ کیلوگرم مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان موفق شد رکورد ملی یک‌ضرب و دوضرب را، هر کدام شش کیلوگرم ارتقا دهد.

او رکورد مجموع را نیز ۱۲ کیلو افزایش داد. جمالی در یک‌ضرب موفق شد وزنه‌های ۹۰، ۹۶ و ۱۰۰ کیلوگرم را بالای سر برد. در دو ضرب نیز تلاش وی برای ۱۱۳، ۱۱۸ و ۱۲۲ موفقیت‌آمیز بود. ملی‌پوش کشورمان در مجموع هم ۲۲۲ کیلو را ثبت کرد. عناوین برتر این دسته به نمایندگان مغولستان، ازبکستان و نروژ رسید.

از ناپدیدی تا پناهندگی
یکی دیگر از زنان ورزشکاری که در روزهای آخر هفته گذشته خبرساز شد شقایق باپیری بود. ماجرا از چهارشنبه شروع شد وقتی خبر رسید که این بازیکن با سابقه که ۳۰سال دارد از اردوی تیم ملی زنان هندبال ایران در اسپانیا ناپدید شده است. از همان اول برخی احتمال تلاشش برای پناهندگی را مطرح کردند اما عده‌ای دیگر گفتند که تا وقتی خبری قطعی اعلام نشود باید نگران بود چون ممکن است شقایق
دزدیده شده باشد یا هر اتفاق دیگری برایش افتاده باشد.

این ماجرا به بعد از آخرین دیدار ایران در مسابقات جهانی اسپانیا بر می‌گشت که دوشنبه‌شب مقابل تیم آنگولا برگزار شد و هم تیمی‌های شقایق می‌گفتند که تا آن زمان باپیری در کنار تیم بوده است و از سه‌شنبه دیگر در هتل دیده نشد البته نگرانی‌ها زیاد ادامه پیدا نکرد و زمان زیادی طول نکشید که معلوم شد حق با دسته اول بوده است و شقایق تصمیم گرفته برای پناهندگی اقدام کند.

خودش هم دیروز در مورد این ماجرا مصاحبه کرد و گفت: «دلیل من برای پناهندگی داشتن آینده بهتر در ورزش و پیشرفت ورزشی بوده است. کل دوران زندگی را به دنبال ورزش بوده‌ام و هیچ وقت به دنبال سیاست نبودم.» در ویدئویی که از او منتشر شد دلایل دیگری هم برای پناهندگی‌اش اعلام می‌کند. گفته می‌شود که برادر همسر شقایق که اهل سنندج است برای او وثیقه گذاشته بوده است. مسابقات هندبال قهرمانی زنان جهان از دهم آذر ماه به میزبانی اسپانیا آغاز شده بود و تیم ملی هندبال زنان با به دست آوردن رتبه سی و یکم جهان و یک حاشیه بزرگ به کار خودش در این مسابقات خاتمه داد.

کدخبر: ۴۳۱۶۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر