کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۹۱۹
تاریخ خبر:

‌از احتکار ۲۰۰ میلیون ماسک تا سرکوب کرونا

روزنامه هفت صبح | هشت برش از آخرین اخبار کرونایی . یک:افزایش چشمگیر آمار مبتلایان : اولین نکته در اخبار کرونایی دیروز افزایش چشمگیر آمار مبتلایان در فاصله شنبه تا یکشنبه است. ظهر یکشنبه کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان در سراسر کشور را ۹۸۷نفر گزارش کرد در حالی که یک روز قبل این آمار روی ۵۹۳ نفر بود. تعداد فوتی‌ها هم در این فاصله از ۴۳ نفر به ۵۴ نفر رسید و الان ۲۷ استان کشور رسما درگیر این ویروس هستند. افزایش آمار مبتلایان البته پیام دیگری هم دارد. در روزهای اول نسبت جانباختگان به مبتلایان در ایران چیزی حدود ۱۵درصد بود در صورتی که این عدد در کشورهای دیگر حدود ۲درصد ارزیابی می‌شود.

حالا اما آمار ایران هم به میانگین جهانی نزدیک شده و به حدود ۵درصد رسیده. اگر ثبت این آمار به معنی کنترل و پایداری شرایط بیماران باشد خبر خوبی است اما اگر به معنی تشخیص‌های بیشتر با کیت‌های ورودی جدید باشد نمی‌دانیم خبر خوبی است یا بد. این شرایط البته باعث شده که CDC یا مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا خطر سفر به ایران را در سطح ۳ طبقه بندی کند که به معنی پرهیز از سفرهای غیرضروری به کشور مقصد است.

* دو: گلایه‌های وزیر بهداشت به روحانی درباره احتکار ماسک
در روزهای اخیر چند مرتبه خبر استعفای سعید نمکی، وزیر بهداشت منتشر و بلافاصله هم تکذیب شد. دیروز اما خبرگزاری فارس متن نامه‌ای از نمکی به روحانی را منتشر کرد که در آن وزیر بهداشت از بی‌توجهی به هشدارهای قبلی او در مورد تولید و توزیع ماسک و وسایل ایمنی و بهداشتی در کشور گلایه کرده. در بخش‌هایی از نامه سعید نمکی آمده:‌ «با پیش‌بینی اینجانب از احتمال ورود ویروس کرونای جدید به کشور طی نامه‌ای به گمرکات کشور اعلام نمودم صادرات و خروج ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود و همکارانم را مامور کردم تا با قیمت مناسب تولیدات داخل را خریداری و جهت روز مبادا ذخیره کنند.

متاسفانه به‌رغم پیگیری فراوان مقدار اندکی خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد. متاسفانه پس از حدود ۱۰روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده، همکاران اینجانب به دلیل اجبار شبانه‌روز در بازار‌های مختلف و درنقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند. سوال بنده این است که آیا در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب در سخت‌ترین شرایط ممکن روز و شب در بخش‌های آلوده پروانه‌وار گرد مردم می‌گردند و خواب و آرامش و سلامتی را قربانی سلامت و راحتی مردم می‌کنند، در ایامی که احتمال آلودگی مردم به‌دلیل عدم وجود اقلام حفاظتی و پیشگیرانه در خطر است، این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که اینگونه جسورانه روبه‌روی مردم و‌مسئولین می‌ایستد و به راحتی اعلام می‌کند که ۲۰۰میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟

آیا رواست گروهی دل به دریای آلودگی جهت رهایی مردم بزنند و گروهی لباس و ماسک اینان و بیمارانشان را در انبار‌ها برای سودجویی صد برابری یا قاچاق به دیگر کشور‌ها تلنبار کنند؟ اینجانب تردید ندارم اگر عزم دستگاه‌های کشور بر حل مشکلی به این سادگی باشد نباید اینقدر شرمسار مردم و همکارانمان در سراسر کشور باشیم.» این نامه این پیام را دارد که اگر شایعه استعفای وزیر بهداشت درست بوده باشد انگیزه و دلیل آن چه بوده. گفتنی است در روزهای اخیر بعضی پزشکان و پرستاران و کادر پزشکی از کمبود تجهیزات ایمنی و بهداشتی مثل ماسک در بیمارستان‌های محل بستری بیماران کرونا گلایه کرده بودند.

* سه: کرونا تا کی اینجاست؟
در مورد اینکه کرونا تا چه زمانی در ایران خواهد بود الان اطلاع دقیقی وجود ندارد چون این ویروس جدید است و در سطح دنیا هم خیلی اطلاعاتی درباره آن وجود ندارد. با این حال دیروز قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت به خبرگزاری ایسنا گفته:‌«بیماری کرونا در خوشبینانه‌ترین حالت تا عید و در بدبینانه‌ترین حالت تا پایان اردیبهشت و حتی خردادماه ممکن است به طول انجامد.»

او تاکید کرده که باید مسابقات ورزشی کلا لغو شود. یک نکته جدید دیگر در مورد این ویروس اینکه نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ویروس کووید-۱۹ دست کم دو هفته پس از رفع علائم بیماری همچنان در بدن مبتلایان باقی می‌ماند و می‌تواند به دیگران منتقل شود. البته این قضیه می‌تواند برای خود فرد مبتلا خبر خوبی باشد چون احتمالا بدن فردی که یکبار این بیماری را گرفته برای دفعه‌های بعد مقاوم می‌شود.

* چهار: احمدی‌نژاد: کرونا سلاح بیولوژیک است
محمود احمدی‌نژاد دیروز نامه‌ای خطاب به گوترش، دبیر کل سازمان ملل منتشر و در آن ویروس کرونا را یک سلاح بیولوژیک توصیف کرد. در بخش‌هایی از این نامه آمده:‌ «امروز برهمگان آشکار شده است که امثال ویروس جهش یافته و هوشمند کرونا ۲۰۱۹، ساخته و پرداخته آزمایشگاه‌ها و به تعبیر صحیح‌تر، زرادخانه‌های جنگ بیولوژیک برخی قدرت‌های سلطه‌گر جهانی است… سازمان بهداشت جهانی را موظف فرمایید تا قاطعانه آزمایشگاه‌های موصوف را شناسایی و همراه با عاملان به کارگیری ویروس‌هایی مانند کرونا به جامعه جهانی معرفی نماید.»

* پنج: تعداد نمایندگان مبتلا زیاد شد
دیروز عصر در خبری بعضی رسانه‌ها از قول قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند نوشتند که او هم به کرونا مبتلا شده اما ساعاتی بعد او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا این موضوع را تکذیب کرد. پیش از او محمود صادقی نماینده تهران و مجتبی ذوالنوری نماینده قم خودشان تایید کردند بودند که این ویروس مبتلا شدند. دو روز پیش خبرگزاری تسنیم از قول محمدرضا منصوری نماینده ساوه نوشته بود که نتیجه آزمایش او هم مثبت شده. به این جمع باید معصومه پورعلیشاهی نماینده شبستر را هم اضافه کنیم که با انتشار ویدئویی توضیح داده که به کرونا مبتلا شده است.

پس با این حساب الان اسامی پنج نماینده‌ای که اسدالله عباسی سخنگوی هیات رئیسه از مثبت شدن تست کرونای آن‌ها خبر داده بود مشخص شده. به اضافه اینکه احمد امیرآبادی فراهانی هم اولین نماینده‌ای بود که با علائم کرونا در مجلس حاضر شد و همکارانش گفتند تست او مثبت شده اما خودش این موضوع را مصرانه تکذیب می‌کند. در مورد سکینه الماسی، نماینده دیر و کنگان هم گزارش‌هایی منتشر شده که تست کرونای او مثبت شده اما این خبر هنوز تایید رسمی نشده است.

* شش: مدیر روابط عمومی نظام پزشکی هم کرونا گرفت
حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دیروز در یک پست اینستاگرامی تایید کرد که به کرونا مبتلا شده است. او مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا است که خیلی از بیماران مبتلا به این ویروس آنجا بستری هستند. در بخش‌هایی از متنی که کرمانپور روی اینستاگرامش منتشر کرده آمده:‌ « از عصر جمعه نهم اسفند احوالم از سرماخوردگی معمول خارج شد. ما مثل بسیاری از دوستان جان هیچ ماده ضد عفونی درخانه نداریم. یعنی تلاش کردم پیدا نشد.

حتی ماسک هم نداریم تا اینکه امروز دکتر جهانگیری یک بسته به من داد. رفتم بیمارستان تا شیفت معمولم را شروع کنم اما عرق زیاد، کم آوردن نفس باعث شد خودم را به سی‌تی اسکن برسانم. در بیمارستان سینا اصل تشخیص با سی تی اسکن است و آن تست معروف کرونا مرسوم نیست…بخشی از داروهایم را دفتر پرستاری داد و گفت بقیه را فردا یا پس فردا. می‌خواست برای بیماران کم نیاورد. یک دارو را هم گفتند باید بروم داروخانه. در مسیر خانه چند داروخانه ایستادم تا بلکه ماده ضدعفونی یا ماسک جفت و جور کنم که نبود. ناچارا وایتکس خریدم تا به نسبت پنج لیوان آب و یک لیوان وایتکس حداقل دستگیره‌ها را ضدعفونی کنم. خدا را شکر اگر ماسک و ژل برای بزرگان ماند، وایتکس برای فقرا باقی ‌ماند.»

* هفت: آغاز عملیات ضدعفونی خیابان‌های تهران
روز گذشته تصاویری منتشر شد از شروع عملیات ضدعفونی کردن خیابان‌های تهران و جانشین فرمانده ناجا گفت خودروهای آب‌پاش و سمپاش یگان‌های ویژه نیروی انتظامی در این راستا به کار گرفته شده است. این در حالی است که کرمی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری و رئیس ستاد مبارزه با کرونای شهرداری تهران دیروز در مصاحبه‌ای گفت ضد عفونی کردن خیابان‌ها تاثیری در کاهش شیوع کرونا ندارد و این کار فقط از لحاظ روحیه بخشی خوب است وگرنه این هزینه و حجم بالای لوازم را بهتر است در جای واجب‌تری استفاده کنیم.

دیروز شایعه‌ای هم مطرح شده بود که شهرداری برای ضدعفونی کردن خیابان‌ها از جوهر نمک استفاده می‌کند اما غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران این موضوع را تکذیب کرد و گفت:‌‌ «شهرداری از مواد ضدعفونی‌کننده با پایه کلر و انواع وایتکس‌ها با غلظت متفاوت برای ضدعفونی‌ کردن سطوح آن هم براساس پروتکل خاص اقدام می‌کند. شهرداری تهران به اندازه لازم این مواد را تهیه کرده است و حتی پتروشیمی‌ها مایلند که به صورت رایگان مواد ضدعفونی‌کننده را دراختیار شهرداری قرار دهند و مشکلی در این خصوص نیست.»‌ یک اتفاق عجیب اینکه دیروز تصاویری هم منتشر شد که یکی از همین خودروهای ضدعفونی سطح شهر تهران با پلاکارد «عملیات سرکوب کرونا» در میدان راه‌آهن با یک خودروی پراید تصادف کرده بود.

* هشت: کسی که ضریح لیس می‌زد بازداشت شد
طی چند روز اخیر ویدئوهای عجیبی منتشر شد از افرادی که برای اینکه مخالفتشان را با بستن اماکن زیارتی نشان بدهند، از خودشان در حال بوسیدن و لیسیدن ضریح فیلم می‌گیرند. ماجرا بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و حتی بین کاربران خارجی داشت تا اینکه دیروز خبر آمد یکی از این افراد در مشهد بازداشت شده است. به گفته محمد حسین درودی دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی پرونده این فرد در شعبه ۳۰۱ بازپرسی مشهد در حال رسیدگی است و متهم بازداشت است.

کدخبر: ۳۱۲۹۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر