کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۵۳۱
تاریخ خبر:

‌احتمال تداوم رشد دیوانه‌وار شاخص بورس؟

روزنامه هفت صبح | شاخص بورس هفته‌ گذشته توانست خود را در کانال بیش از یک‌میلیون و ۶٠٠هزار واحدی تثبیت کند. آن هم در شرایطی که نیمی از کارشناسان، کانال یک‌میلیون و ۵٠٠هزار واحدی را یک سطح مقاومتی جدی برای بازار می‌دانستند و اعتقاد داشتند شاخص بورس با نزدیک شدن به این کانال چند روزی وارد فاز اصلاحی سنگین می‌شود.

درنتیجه این اتفاق باید منتظر سرخ‌پوش‌شدن اغلب سهم‌های بازار می‌شدیم اما اوضاع فعلا کاملا برعکس است و این موضوع تاحدودی باعث نگرانی سهامدارانی شده است که بر سر دوراهی تصمیم‌گیری برای عرضه یا نگهداری از سهام خود قرار دارند. چنین شتابی در رشد شاخص بورس ذهن سهامداران حاضر در بازار را به سمت ورود شاخص بورس به کانال دو‌میلیون واحد کشانده است، کانالی که از نظر کارشناسان مقاومت و اصلاحی جدی و سنگین را می‌طلبد تا بتواند به این سقف تاریخی ورود کند.

از طرف دیگر برخی از کارشناسان کانال فعلی شاخص بورس را همچون راهی می‌دانند که بازار بسیار زودتر از زمان تعیین‌شده آن را طی کرده و توانسته به عددی دست پیدا کند که آن را برای پایان سال ٩٩ پیش‌بینی کرده بودند، به همین دلیل معتقدند که شاخص بورس ممکن است بعد از اصلاحی نه چندان آرام، به اعدادی بالاتر از کانال دو‌میلیون واحد دست پیدا ‌کند.

یک کارشناس بورس در این‌باره به ایرنا می‌گوید، نمی‌توان زمان دقیقی را برای ورود شاخص بورس به کانال دو‌میلیون واحد اعلام کرد اما براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، شاخص بورس در مدت زمان کوتاه تا کانال یک‌میلیون و ۹۰۰هزار واحد به‌راحتی رشد می‌کند، با ورود به این کانال روند معاملات بازار به شدت متعادل می‌شود و بعد از اصلاحی کوتاه‌مدت در این عدد، خود را برای ورود به کانال دو‌میلیون واحد آماده خواهد کرد.

به‌گفته محسن رحمتی، به‌طور معمول شاخص تا نزدیکی محدوده کانال دو‌میلیون واحد به سرعت حرکت می‌کند اما قبل از ورود به این کانال افرادی زیادی به دلیل ترس از اصلاح، تصمیم به شناسایی سود می‌گیرند، به همین دلیل افزایش حجم عرضه در بازار مسیر معاملات را به سمت روند منفی پیش خواهد برد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید، رشد چشمگیر شاخص بورس و عبور از کانال یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد بدون هیچ مقاومتی زمینه ترس سهامداران را برای احتمال اصلاحی شدید در بازار فراهم کرده است که این امر ممکن است منجر به افزایش عرضه در بازار شود. به نظر می‌رسد شاخص بورس تا قبل از پایان سال از کانال دو‌میلیون واحد عبور کند و اعداد بالاتری را برای دستیابی مورد هدف قرار دهد اما با توجه به غیرقابل پیش‌بینی‌شدن معاملات بورس نمی‌توان عدد دقیقی را در این زمینه اعلام کرد.

رحمتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال ورود شاخص بورس به اعدادی بیش از کانال دو‌میلیون واحد وجود دارد یا خیر، می‌گوید ورود شاخص بورس به کانال دو‌میلیون واحد و تلاش برای دستیابی به اعداد بالاتر وابسته به رفتار بازار در محدوده کانال دو‌میلیون واحد، تصمیمات و ادامه حمایت دولت، حجم ورود نقدینگی به این بازار، ریسک‌های سیاسی و قیمت دلار در آن زمان است که می‌تواند به شدت روند معاملات بازار را تغییر دهد.

این درحالی است که یک کارشناس دیگر ورود به کانال دو‌میلیون واحدی را شوخی می‌داند. به‌گفته عرفان هودی، رسیدن شاخص بورس به کانال دو‌میلیون واحد نیازمند برخی از الزامات است، در صورتی که شاخص به صورت یک‌ضرب وارد کانال دو‌میلیون واحد شود، در آن زمان اصلاح و استراحت بازار می‌تواند ۶۰درصد از کل بازار را شامل شود و اصلاح عمیقی در این بازار صورت گیرد.

اگر بازار به‌دنبال هر رشد چشمگیری وارد فاز اصلاحی شود و در انتها وارد کانال دو‌میلیون واحد شود، به‌دلیل مقاومتی که شاخص بورس روی این کانال دارد، اصلاح جزیی را تجربه می‌کند و نهایتا تا کانال یک‌میلیون و ۹۰۰هزار واحد اصلاح خواهد کرد، در غیر این‌صورت باید در انتظار اصلاحی جدی در این بازار باشیم. به‌نظر این کارشناس بازار، در وضعیت کنونی بهتر است اصلاح زمانی داشته باشد و چند روزی را در کانال یک‌میلیون و ۴۵۰هزار واحد یا یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد باقی بماند.

کدخبر: ۳۳۷۵۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر