کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۵۲۳
تاریخ خبر:

‌ابعاد سیاسی‌ و اقتصادی ‌یک لایو پرحاشیه

روزنامه هفت صبح، مصطفی ‌آرانی | در ماجرای عادل و فروغی، طرف هرکدام که باشید، نمی‌توانید انکار کنید که اتفاق دیروز؛ یعنی نمایش بازی از طریق لایو اینستاگرام با گزارش فردوسی‌پور، یک اتفاق مهم بود. این اتفاق مهم ابعاد سیاسی و حتی اقتصاد سیاسی دارد. بخوانید:

* یک: صداوسیما در طول سال‌های اخیر و به‌خصوص در دولت روحانی، متوجه به خطر افتادن انحصار خود در اینترنت شد و تلاش کرد رقبا را با ابزار قانون، محدود کند. این اتفاق اول برای تلویزیون‌های اینترنتی افتاد و بعد برای سریال‌های نمایش خانگی و حالا حتی حرفش هست که به سینما هم کشیده شود. محور همه این محدودیت‌ها نیز ساترا یا سازمان تنظیم صوت و تصویر فراگیر در اینترنت بود که یکی از زیرمجموعه‌های صداوسیماست.

* دو: اینستاگرام اما لقمه گلوگیری است و به این راحتی‌ها حذفش ممکن نیست. ظاهرا حدود ۴۰ میلیون کاربر فعال در ایران دارد و بسیاری کسب‌وکارشان را از طریق آن می‌گذرانند، اپراتورهای بزرگ نیز بخشی از درآمد خود را مدیون اینستاگرام هستند و بخشی از سهام این اپراتورها در اختیار نهادهای اصولگرا قرار دارد. پس احتمالا فیلترینگ آن به سادگی ممکن نیست. مخصوصا حالا که حتی اصولگرایان، برای به دست آوردن دل طبقه متوسط، به نفع آزادی موضع می‌گیرند.

* سه: چاره کار اینستاگرام را ظاهرا در محدودیت غیررسمی اینترنت دیده‌اند. ابتدا تلاشی شد برای گرانی اینترنت خارجی و ضمنا تلاش‌هایی صورت گرفت برای بالا دانستن دست تولیدکنندگان محتوای داخلی به خارجی در پهنای باند. هر دوی اینها مصرف دیتای خارجی را سخت‌تر و گران‌تر کرد.

* چهار: اما دیروز نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در هر لحظه در حال تماشای لایو بازی پرسپولیس بودند. مسئولان صداوسیما حتما متوجه بزرگی این رقم هستند و لابد در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد اقداماتی در این خصوص خواهیم بود. بعید است که این اقدامات محدودکننده باشند و مثل همیشه، آمدن رقیب احتمالا بازی را به نفع مردم تغییر خواهد داد. برنامه‌های بهتر، آزادی بیشتر و حتی آنطور که بخشی از بدنه فوتبالی دوست دارند بازگشت فردوسی‌پور؛ بازگشتی که می‌تواند به معنای بالا و پایین شدن برخی جریانات قدرت در صداوسیما هم باشد.

* پنج: دیروز اما، روز شکست مطلق برای صداوسیما نبود. بخش دیگری از زیرمجموعه این سازمان؛ یعنی تلوبیون، توانست رکورد بیننده اینترنتی را با بیش از یک میلیون پخش همزمان بشکند؛ دوبرابر آنچه در اینستاگرام شاهد بودیم. البته که کیفیت پایین صوت و تصویر اینستاگرام هم دلیلی بر این مسئله شد، ولی نباید از حق گذشت و تلاش تلوبیونی‌ها برای بهتر شدن کیفیت را نادیده گرفت. مردم حالا به یک آرشیو کامل و سیستم خوب پخش زنده صداوسیما دسترسی دارند و این هم نکته‌ای مثبت در فضای آنلاین است.

* شش: مجموع این اتفاقات، نکته‌ای مثبت برای پلتفرم‌های آنلاین در کشور است. البته دیروز وی‌او‌دی‌ها یا همان تلویزیون‌های اینترنتی احتمالا بازی را اول به تلوبیون و بعد به اینستاگرام واگذار کردند، ولی درعوض روز بره‌کشان برای اپراتورهای اینترنتی تلفن همراه و ثابت در کشور بود.

بره‌کشانی که البته حمایت ضمنی وزارت ارتباطات از اینترنت خارجی هم به چرب شدن آن سفره کمک کرد. آذری جهرمی دیروز در بیانیه‌ کوتاهی که قبل از بازی صادر کرد به طور ضمنی طرف اینستاگرام را گرفت و حتی به این شرکت پالس داد که شرایط میزبانی‌اش را بهبود ببخشد. پالسی روشن از سوی دولت در فضای دوقطبی رسانه‌ای - سیاسی دیروز.

* هفت: گره ماجرای عادل و تلویزیون شاید با دست هم باز می‌شد، ولی حالا که از دندان هم کاری برنمی‌آید، شاید ما، مخاطبان باید خوشحال باشیم که در یک رقابت سخت و نفسگیر، برنده اصلی بودیم. کسانی که مطمئن خواهند بود در آینده کیفیت بیشتری از هر دو سوی این رقابت خواهند دید. برای حیثیت هم که شده، جایی برای هیچ اشتباه کوچکی وجود ندارد و چه چیزی بهتر از این؟

کدخبر: ۳۶۴۵۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر