کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۴۰۴
تاریخ خبر:

‌آیا واقعاً خودروهای ولوو ناایمن‌ هستند؟

روزنامه هفت صبح | تصوری که از سوختن یک خودرو داریم معمولاً اتفاقی است که چند سال پیش برای تعدادی از پژو ۴۰۵‌ها افتاد و موج انتقادات را به ایران‌خودرو روانه کرد‌ اما چه کسی فکرش را می‌کرد در یکی از بعدازظهرهای آرام ایام عید نوروز ۱۴۰۰ تصاویری که در اینستاگرام منتشر شد حیثیت ولوو، این سوئدی سربه‌زیر و خوشنام صنعت خودرو‌ را به چالش بکشد؟

*** داستان چه بود؟
چند روز پیش ویدئویی از یک دستگاه ولوو XC90 که موتورش سوخته بود، منتشر شد. این حادثه که در برابر ورزشگاه قطب راوندی کاشان رخ داده بود، تلفات جانی در پی نداشت اما مالک آن نسبت به عدم پاسخگویی افراموتور، واردکننده رسمی ولوو به ایران، حسابی شاکی شده بود.

به گزارش ایلنا، حسن شعبانی خریدار خودرو ضمن ابراز نارضایتی از عدم پاسخگویی نماینده شرکت ولوو مستقر ‌‌‌در تهران گفت: سال گذشته یک دستگاه خودروی ولوو مدل ۲۰۱۶ خریداری کردم که با توجه به توضیحات کارشناسان بازاریابی شرکت مبنی بر صحت اصالت و استانداردهای لازم کارت گارانتی را نیز دریافت کردم.

این شهروند کاشانی ادامه داد: همزمان با اولین روز سال ۱۴۰۰ در بلوار قطب راوندی به همراه خانواده، صدای مهیبی شبیه ‌ انفجار از موتور خودرو شنیده شد‌ و به دنبال آن آتش سراسر ماشین را فرا گرفت. شعبانی با اذعان به اینکه پس از دریافت گزارش پلیس و آتش‌نشانی به دفتر شرکت در تهران مراجعه کرده و متاسفانه شرکت وارد کننده در قبال حادثه رخ داده هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای مبنی بر جبران خسارت ارائه نکرده، تصریح کرد:

اگر خودروی وارد شده فاقد استاندارد و اصالت است نباید به مشتری فروخته شود. وی تاکید کرد: به این دلیل که شرکت حاضر به پاسخگویی در قبال مشکل پیش آمده نیست، مناسب‌ترین روش برای اعلام اعتراض به بی‌مسئولیتی شرکت ولوو در ایران را نصب بنر و نمایش خودروی سوخته در محل حادثه برای عبرت‌آموزی سایر خریداران و مردم دانستم.

*** افراموتور: مقصر واردکننده و ولوو نیست!
افراموتور به فاصله‌‌ اندکی پس از انتشار عکس و ویدئوی اتفاق رخ‌ داده در فضای مجازی واکنش نشان داد. این شرکت ضمن اشاره به ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که به خارج‌ شدن خودرو از گارانتی در صورت عیوب ناشی از عدم انجام خدمات دوره‌ای اشاره می‌کند، در بیانیه‌ای نوشت:

« از آنجا که خودروی ولوو به شماره شاسی ۱۰۵۵۲۹۹ از تاریخ ۱۲ خرداد ماه ۹۹ که با شماره کیلومتر ۱۱۹۳۹۳ به تعمیرگاه مرکزی گروه افرا مراجعه نموده، تا این تاریخ (۱۰ فروردین ۱۴۰۰) و تا حدود ۱۶۵۰۰۰ کیلومتر هیچگونه مراجعه‌ای به تعمیرگاه مرکزی گروه افرا نداشته و خدماتی از شرکت دریافت ننموده و با توجه به صحبت‌های مالک خودرو که در تعمیرگاه متفرقه اقدام به تعویض و نصب کاتالیزور به صورت غیراستاندارد کرده‌اند، در نتیجه خودروی مذکور مشمول نص صریح مقررات قانونی فوق بوده و تمامی مسئولیت‌های ناشی از آتش‌سوزی خودرو به عهده مالک محترم می‌باشد.»

*** کاربران: کدام قطعه؟!
پس از انتشار این بیانیه اما داستان ولووی سوخته‌ شده تمام نشد و کاربران شبکه‌های اجتماعی در کامنت‌های‌شان اشاره کردند که افراموتور به قطعه‌ای اشاره کرده که نقش چندانی در سوختن موتور ندارد و در واقع نصب استاندارد یا غیراستاندارد آن تفاوتی نمی‌کند. شماری دیگر اما تقصیر را به گردن اکتان پایین بنزین ایران و عدم تناسب آن با بنزین مناطق سردسیر مثل سوئد انداختند.

کدخبر: ۳۸۱۴۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر