کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۹۲۹۲
تاریخ خبر:

‌آیا دوباره رنگ سبز به لباس تیم ملی فوتبال برمی‌گردد؟

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| دیروز ابتدا خبری منتشر شد که بر اساس آن لباس تیم ملی فوتبال‌مان تایید شده و قرار است بازیکن‌ها با ترکیب رنگ سبز وارد زمین چمن شوند. اگرچه خبر صحت نداشت و لباسی که در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده بود، فقط طرح یکی از تولیدکننده‌های داخلی برای فدراسیون بود ولی سبز بودن آن باعث شد بخواهیم دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم. چند سال است که دیگر چشم‌مان به رنگ سبز تیم ملی نیفتاده؟

تیم ملی فوتبال ما آخرین بار سال ۲۰۰۴ و در جام ملت های آسیا با لباس سبز وارد زمین چمن شده بود. بگذارید داستان را این گونه بگوییم که در دو نیمه نهایی جام ملت های آسیا در سال ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ مقابل عربستان و چین ، ایران با لباس سبز وارد بازی شده بود و خب هردو بازی را با ضربات پنالتی باختیم و به فینال راه نیافتیم. این شاید نشانه بدشگونی باشد اما خب مهم ترین و بهترین نتایج چهل سال گذشته ایران در جام ملت های آسیا به همین دو جام ملت ها بر می گردد.

چرا که در نهایت به مقام سوم آسیا رسیدیم. در سال ۹۶ کویت را در رده بندی بردیم و در ۲۰۰۴ از سد بحرین گذشتیم. رنگ سبز در جام ملت‌های ۱۹۸۸ هم تکرار شده بود . آنجا هم با همین رنگ سبز نیمه نهایی را به سعودی ها با تک گل ماجد عبدالله باختیم و در نهایت با شکست دادن چین در ضربات پنالتی به مقام سوم آسیا رسیدیم. اما در دوره هایی هم بوده که مربیان ایرانی رنگ قرمز را به عنوان پیراهن دوم ایران انتخاب کرده بودند. مربیانی مثل علی پروین و کارلوس کی روش.

با این حال عده‌ای ‌ خیال بافی می‌کنند که تنش‌های سال ۱۳۸۸ بهانه‌ای شد تا دیگر رنگ سبز را از لباس ملی ما حذف کنند و کم‌کم رنگ‌های قرمز و سفید به رنگ اصلی ما تبدیل شوند که خب واقعیت ندارد و اصلا چنین بحثی در میان نیست. تصاویری از تیم ملی فوتبال قبل از انقلاب وجود دارد که بازیکنان را در دهه ۵۰ و ۶۰ شمسی با لباس سبز یقه هفت روی زمین نشان می‌دهد. مدلی که خیلی سلیقه امروزی‌ها نیست ولی برای دوران خودش بسیار هم شیک بوده. این لباس از مسابقات فوتبال المپیک ۱۹۶۴ توکیو همراه تیم ما شد.

بعد از آن دوباره در جام ملت‌های آسیا در تهران در سال ۱۹۶۸ هم لباسی سبز داشتیم‌ اما این بار با این تفاوت که دیگر یقه آن تغییر کرده، یک آرم فدراسیون داشت و البته نام ایران روی آن حک نشده بود. در پایان بازی‌ها ‌ ایران برای اولین بار به مقام قهرمانی دست یافت.
سال ۱۹۷۲ دومین تجربه ما در المپیک رقم خورد.

باز هم بازیکنان تیم مانند علی پروین با یک ست ورزشی سبز رنگ راهی مونیخ شدند و با همین ترکیب یقه‌گرد برزیل را با یک گل شکست دادند(البته از دانمارک و مجارستان به اندازه کافی گل دریافت کرده بودیم) بعد از آن همان سال دوباره نوبت به جام ملت‌های آسیا رسید که باز تی‌شرت‌شان سبز و شورت ورزشی آنها سفید بود.

در بازی‌های آسیایی تهران به سال ۱۹۷۴ بازیکنان تیم ملی ترکیبی از سبز و سفید می‌پوشیدند که نام ایران روی آن حک شده بود. آن سال فوتبال ایران با یک لباس سبزرنگ نه‌چندان متفاوت روی زمین رفت و با برد یک بر صفر مقابل اسرائیل به قهرمانی این مسابقات رسید.
دوباره سال ۱۹۷۶ رنگ سبز همراه تیم شد تا اعضای آن با ست سفید و سبز در المپیک مونترال حاضر شوند. همان سال در جام ملت‌های آسیا، بازیکنان پیراهنی سفید اما با نوارهای سبز به تن کرده بودند که باز هم ما را تا قهرمانی همراهی کردند.

سال ۱۹۸۸ هم تیم ملی ایران با هدایت پرویز دهداری به مقام سوم جام ملت‌های آسیا رسید و رنگ سبز لباس‌های بازیکنان باز هم برای ما خوش‌یمن بود و ایران را به جایگاه سوم آسیا رساند.سال ۱۹۹۰ راهی پکن شدیم. آن بار لباس ما سفید بود اما لباس دروازه‌بان و نوارهای دور لباس بقیه بازیکن‌ها سبز. لباس دوممان اما با تاکید علی پروین قرمز شده بود. هشت سال بعد با پوما قرارداد داشتیم که دوباره با همان طرح سفید و سبز برای‌مان لباسی آماده کند.

مثلا پیراهن ایران در بازی با یوگسلاوی سفید بود که روی سرشانه‌هایش نوار سبز داشت. همچنین دوباره کلمه ایران با ۳ رنگ روی سینه بازیکنان تیم ملی خودنمایی می‌کرد. باز هم لباس دوم با تاکید جلال طالبی قرمز بود. حالا که حرف پوما شده، این برند به جز جام جهانی در بازی‌های آسیایی بانکوک ۹۸ نیز حامی تیم ملی بود و ایران با این پیراهن قهرمان آسیا شد. همچنین سال ۲۰۰۶ هم ایران با برند پوما راهی آلمان شد.

در جام ملت‌های آسیا سال ۱۹۹۶ بازیکنان باز هم با رنگ سبز وارد میدان شدند و در نهایت به رتبه سوم رسیدند.در مسابقات انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ انتخاب تیم ایران از مقدماتی تا مسابقه آخر آن با آلمان همان رنگ همیشگی سبز بود. اول که سال ۱۳۷۶ بازی مقدماتی مقابل عربستان با همان لباس سبز و نتیجه یک-یک تمام شد. بعدا در خود مسابقات در فرانسه هم رنگ سبز با سفید و قرمز در لباس‌ها ترکیب شده بود. ما با همین لباس توانستیم با دو گل آمریکا را مغلوب خودمان کنیم.

بعد از این هر بار رنگ سبزی هم در لباس بازیکن‌ها وجود داشت، مثل سال ۲۰۱۴ فقط چند خط سبز ساده روی پیراهن بازیکنان بود. این سال از برند آلشپورت برای ما لباسی تهیه شده بود که بعد از اعتراض کی‌روش، مشخص شد آلشپورت اصل نبوده و دوباره از آلمان برای بازیکنان یک دست لباس اصل سفارش داده شد. بعد از آن دیگر همان لباس‌های آلمانی هم به دست‌مان نرسید و همیشه از آلشپورت‌ دوبی یا برند مجید لباس تهیه می‌شد.

سرانجام سال ۲۰۱۸ لباس‌های تیم ما را آدیداس تامین کرد اما فدراسیون با آن قرارداد اسپانسرینگ نداشت. ایران در واقع دو دست لباس ساده برای بازیکنان خود از آدیداس خرید که طرح ویژه‌ای هم نداشت. تحریم‌ها که قوت گرفت، همان خریدها هم دیگر عملی نشد. در سال های اخیر لباس های تیم های ملی با برند ایرانی مجید همراه شده است. مطمئنا رنگ سبز در پیراهن های ملی حاضر خواهد بود اما این که پیراهن سبز به لباس اول و یا دوم ایران بدل شود تصمیم سختی خواهد بود.

سال هاست که پیراهن دوم ایران قرمز است و رنگ سبز کم کم نه فقط در ایران که در لباس های ملی بسیاری از کشورها به حاشیه رانده شده که علتش همرنگی یاین لباس ها با رنگ چمن ذکر شده است. تیم های ملی آلمان ، ایرلند جنوبی،‌عربستان سعودی و مکزیک از مشهورترین سبزپوش ها بودند که حالا به ندرت از این رنگ استفاده می کنند. برای همین بعید است این رنگ سبز به جام جهانی برسد.

کدخبر: ۴۴۹۲۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر