کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۸۴۴
تاریخ خبر:

‌آمریکا می‌تواند دنیا را علیه ایران بسیج کند؟

روزنامه هفت صبح | یک: ظریف شب گذشته در یک سخنرانی اینترنتی در شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرد. از سوی دیگر برایان هوک هم از ابتدای هفته در سفر به خاورمیانه تلاش کرد تا نظر کشورهای دوست با آمریکا را جلب کند تا آنها از قدرت خود برای تغییر نظر کشورهایی که حق وتو دارند، استفاده کنند.

در بین این کشورها بحرین عزم جزم‌تری از خود نشان داد و طبق معمول نتانیاهو هم از سرزمین‌های اشغالی همراهی خوبی با هوک کرد. به‌نظر می‌رسد اما تغییر نظر کشورها وقتی که یک‌طرف معامله ترامپ است، کار آسانی نباشد.

* دو: ظریف دوشنبه‌شب در پیامی ‌توئیتری نوشت: آمریکا نه تنها برجام را نقض کرده، بلکه دیگران را به نقض آن وادار می‌کند. این کشور، ننگ تبدیل‌شدن به نخستین کشوری در تاریخ سازمان ملل دارد که کشورهای تابع قانون را به‌دلیل نقض‌نکردن یک قطعنامه شورای امنیت مجازات می‌کند. ظریف همچنین افزود که روز سه‌شنبه در نشست مجازی سازمان ملل در این‎باره سخنرانی خواهد کرد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه از حضور و سخنرانی ویدئوکنفرانسی ظریف در نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ خبر داده بود.

* سه: موسوی در مورد تهدید آمریکا مبنی بر فعال‌کردن مکانیسم ماشه از سوی آمریکا، تصریح کرد: آمریکایی‌ها حق و توان این کار را ندارند. آنها بدعهدی‌هایی کردند و اقدامات تخریبی‌ علیه برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ انجام دادند. آنها در مقامی‌ نیستند که برجام و دستاوردهای آن را از بین ببرند. این دیپلمات افزود: در رایزنی‌هایی که با اعضای شورای امنیت داشتیم، آنها مخالف این رویه هستند. پیش‌بینی ما شکست آمریکا در این زمینه است. توصیه ما این است که آزموده را نیازمایند.

* چهار: همچنین نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، تلاش آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران را در تضاد کامل با قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام دانست و گفت: آمریکایی‌ها در نشست شورای امنیت بار دیگر حمایت جهانی از برجام و این قطعنامه را خواهند شنید. مجید تخت‌روانچی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره پیش‌بینی از فضای کلی نشست امروز شورای امنیت که به بحث پیرامون گزارش دبیرکل سازمان ملل با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار خواهد شد، این مطلب را مطرح کرد.

او افزود: فضای کلی جامعه بین‌المللی در جهت اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است، هم دبیرکل سازمان ملل متحد بارها گفته است و هفته پیش هم تکرار کرد و هم رهبران جهان خواهان آن هستند که خود، مغایرت صریح با مواضع آمریکا است. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با یادآوری خروج آمریکا از برجام که رئیس‌جمهوری این کشور به‌صراحت آن را پایان مشارکت در این برنامه خواند، ادامه داد: سابقه ندارد که یک عضو دائم شورای امنیت علیه قطعنامه‌ای که خود بانی آن بوده است، اقدام کند.

تخت‌روانچی اضافه کرد: بدتر اینکه کشورهایی که بخواهند اجرا کنند را هم تنبیه می‌کنند. این نشان‌دهنده ایجاد هرج و مرج در نظام بین‌المللی است که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند. می‌خواهند فضایی ایجاد کنند که آنچه را خودشان تصور می‌کنند در جهت منافعشان است، به دست آورند. حال اگر خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی هم باشد، برایشان اهمیتی ندارد.

کدخبر: ۳۳۶۸۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر