کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۷۲۷
تاریخ خبر:

‌آمارهای خواندنی از عملکرد دیوار در سال۹۸

روزنامه هفت صبح | سرویس نیازمندی‌های آنلاین دیوار این هفته گزارش عملکرد سال ۹۸ خود را منتشر کرد. یعنی سالی که چند مرتبه دستور حذف قیمت خودرو و مسکن صادر شد، نوسانات قیمت بالا بود و در ماه پایانی سال هم مسئله کرونا به وجود آمد و خیلی از کسب‌و‌کارها دچار رکود شدند. با این حال بررسی آمارها نشان می‌دهد در این سال ۹۸میلیون آگهی روی این پلتفرم منتشر شده که این یعنی در مقایسه با سال قبل ۳۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این گزارش آمارهای خواندنی بسیاری وجود دارد که در ادامه بعضی را مرور می‌کنیم.

* یک: بحث را از اینجا شروع کنیم که دیوار چه جایگاهی در مارکت‌های نرم‌افزارهای ایرانی دارد؟ دیوار با ۲۰ میلیون نصب در کافه بازار را باید عملا محبوب‌ترین اپلیکیشن ایرانی بدانیم. جالب اینکه دومین اپلیکیشن محبوب هم فقط نصف دیوار نصب داشته. وجود ۳۵ میلیون کاربر فعال دیوار به این معنی است که از هر خانوار ایرانی ۱٫۴ کاربر با دیوار کار می‌کنند و این معادل مجموع جمعیت پنج کشور سوئد، سوئیس، دانمارک، فنلاند و نروژ است.

* دو: محبوب‌ترین شاخه آگهی‌های دیوار بخش خودروهای سواری با ۹٫۶ میلیون آگهی. البته اگر دسته‌های کلی را در نظر بگیریم املاک از گروه وسایل نقلیه بالاتر می‌ایستد. به هرحال چیزی حدود ۱۰ درصد کل آگهی‌های دیوار خودرویی بوده و در عمل ۱۹٫۳ درصد تعداد معاملات بازار خودروی تهران از طریق دیوار انجام شده. دیوار از بازار اجاره مسکن هم سهم پررنگی دارد و ۲۲٫۲ درصد معاملات از این بخش به واسطه دیوار انجام شده. ضمن اینکه ۹۶ درصد کل بازار آنلاین اجاره مسکن هم تحت نفوذ دیوار است.

* سه: حالا برگردیم به همان مسئله تعداد آگهی‌ها. با توجه به محدودیت‌های درج قیمت در سال ۹۸ و گرفتاری‌هایی که رکود کسب‌وکارها به وجود آورد شاید انتظار این بود که آمار آگهی‌ها رو به نزول باشد اما اینطور نشده. تعداد آگهی‌های منتشر شده در دیوار در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۶۰،۷۲ و ۹۸ میلیون گزارش شده. به عبارت دیگر حدود ۲۷۰ هزار آگهی به طور میانگین هر روز منتشر شده و رکورددار این ماجرا هم روز ۱۴ بهمن بوده که بیش از ۳۷۵ هزار آگهی روی دیوار درج شده.

۱۴ بهمن ۱۳۹۸ روز دوشنبه بود و هنوز ورود کرونا به ایران رسما تایید نشده بود. در مجموع بهمن ماه ۹۸ پر رونق‌ترین ماه سال برای دیوار بوده چون بیش از ۱۴٫۵ میلیون آگهی در این ماه روی دیوار درج شده. کمترین میزان هم البته مربوط به فروردین ماه پارسال بوده و این رقم از ۱۰٫۰۷ میلیون آگهی فراتر نرفته است.

* چهار: حالا از آمار و ارقام بازدید آگهی‌ها چه چیزی دستگیرمان می‌شود؟ نکته اول اینکه ۱۳٫۳ میلیون نفر از ۳۵ میلیون نفر کاربر دیوار کاربر ثبت شده حقیقی بودند. کاربر ثبت شده حقیقی یعنی کسی که با یک شماره تماس یکتا اقدام به ثبت آگهی کرده. ۶۵ درصد این کاربران مرد هستند و ۳۵ درصد زن. در مورد رده سنی کاربران هم باید بگوییم ۴۴ درصدشان بین ۲۵ تا ۳۴ سال سن داشتند و ۲۱ درصد بین ۳۵ تا ۴۴ سال.

* پنج: پیش‌تر گفتیم که از نظر تعداد آگهی بخش خودرو سواری از بقیه جلوتر است. از نظر میانگین بازدید روزانه اما ماجرا فرق می‌کند و دسته استخدام و کاریابی با میانگین ۱۳۱۷ بازدید برای هر آگهی پرچمدار است. شاخه‌های مختلف آگهی را اگر در یک نمودار کلی بررسی کنیم آگهی‌ها به این ترتیب توزیع شده:‌ املاک، وسایل نقلیه، مربوط به خانه، خدمات، وسایل شخصی، لوازم الکترونیکی، سرگرمی و فراغت، کسب و کار، استخدام و کاریابی و اجتماعی.

* شش: بیشترین تعداد کاربران دیوار در کدام استان‌ها حضور دارند؟ استان تهران با بیش از ۴ میلیون کاربر ثبت شده حقیقی رتبه اول را در اختیار دارد و استان‌های خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، البرز، فارس و آذربایجان شرقی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

* هفت: رابطه دیوار با کسب‌و کارها چطور بوده؟ آمارهای این گزارش می‌گوید تعداد کسب و کارهای فعال در دیوار به ۴۴۷ هزار رسیده و یک سوم آگهی‌های منتشر شده در این سرویس یعنی ۳۱ میلیون آگهی هم متعلق به همین کسب‌وکارهای کوچک است. منظور از کسب‌وکار فعال در اینجا کاربری است که به طور متوسط در هر ماه حداقل دو آگهی ثبت شده در یک شهر و در یک دسته ثابت داشته باشد. از این زاویه دسته املاک هم محبوب‌ترین دسته بین کسب‌وکارهای فعال در دیوار است. عمده این کسب وکارها هم در تهران متمرکز هستند و تعدادشان بیش از سه برابر کسب‌وکارهای فعال در رتبه دوم استان خراسان رضوی است.

* هشت: در این گزارش تعداد ۴۴۷ هزار کسب و کار فعال در دیوار مقایسه شده با تعداد کل سوپرمارکت‌های کوچک و بزرگ در ایران که تعدادشان از ۱۰۰ هزار بالاتر نمی‌رود. از آنجا که برای شروع هر کسب و کاری در ایران به طور میانگین ۷۲ روز زمان لازم است اینطور می‌توانیم بگوییم که دیوار هر کسب و کار را ۷۲ روز جلو انداخته.

از طرفی اگر درآمد سرانه هر ایرانی را ۵۴۱۷ دلار محاسبه کنیم و در نظر بگیریم فقط نیمی از ۴۴۷ هزار کسب و کار فعال روی این پلتفرم بدون تشریفات اداری موفق به تجارت شدند، دیوار باعث یک صرفه‌جویی ۱۴ میلیون دلاری شده است. این آمار هم جالب است که ارزش کل لوازم مربوط به خانه که در دیوار فروش رفته حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده.

* ۹: یکی از چالش‌های اصلی دیوار در سال‌های اخیر موضوع نظارت بر آگهی‌ها بوده. آمارها می‌گوید در سال ۹۸ بیش از ۲۳درصد آگهی‌ها رد شده و ۷۶٫۸۳ درصدشان تایید شده. به بیان دیگر میانگین روزانه آگهی‌های رد شده در این سرویس ۱۱۷ هزار مورد (یا درخواست ویرایش آگهی‌های قبلی) است که نشان دهنده نظارت مداوم روی آگهی‌های درج شده روی این سرویس است.

به طور میانگین ۵۰۰ هزار آگهی در روز توسط دیوار بررسی می‌شود اما سوال اینجاست آگهی‌ها به چه دلایلی رد می‌شوند؟ اصلی‌ترین دلیل رد آگهی‌ها تکراری بودن آن‌هاست که در مورد نیمی از آگهی‌ها صدق می‌کند. دلایل بعدی هم از این قرار است: غیرمجاز بودن کالا، دستور پلیس امنیت اخلاقی، دستور سازمان محیط زیست، دستور کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و در نهایت دستور مراجع قضایی.

دیوار حتی به کمک تکنولوژی هوش مصنوعی روی چت‌های این پلتفرم‌ هم نظارت می‌کند و به طور میانگین ۳۰۰ هزار چت از طریق این تکنولوژی در دیوار کنترل می‌شود. به طور میانگین ۲۰ هزارکاربر به دلیل رفتار ناهنجار مدتی اجازه چت نخواهند داشت و ۱۴ هزار کاربر هم در ماه برای همیشه اجازه چت کردن روی این سرویس را پیدا نمی‌کنند.

* ۱۰: ترویج استفاده از دیوار اثرات مثبتی هم برای محیط زیست داشته. از جمله اینکه با بازگشت لوازم دست دوم مصرف آب کاهش پیدا کرده. یا زباله‌های الکترونیکی هم کاهش چشمگیری داشتند. از این دو مورد مهم‌تر اینکه اگر در همین سال ۹۸ این تعداد آگهی دیوار را قصد داشتیم روی کاغذ چاپ کنیم باید ۶۱ هزار و ۲۵۰ درخت قطع می‌کردیم که این آمار چهار برابر بیشتر از تمام چنارهای خیابان ولیعصر تهران است.

کدخبر: ۳۴۵۷۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر