کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۵۵۱
تاریخ خبر:

‌آشنایی با جگوار XJL‌؛ پلنگ انگلیسی پلاک ملی

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | جگوار برندی میانه‌‌ مرسدس و ب.ام.و از یک طرف و رولزرویس و بنتلی از طرف دیگر است. نه مثل گروه اول برندی است که لوکس‌سواری در هر کوی و برزن را به رخ بکشد و نه مثل گروه دوم خودروی خاص دست‌ساز از ما بهتران است! این پلنگ انگلیسی مثل ادکلنی است که اشرافیت و برتری را به مشام مخاطب عرضه می‌کند اما نوعی اشرافیت که مثل لیموزین‌های دست‌ساز در گاراژهای خصوصی پنهان نمی‌شود بلکه می‌خواهد در خیابان خودنمایی کند.

در ایران تعداد جگوارها به نسبت دیگر انگلیسی‌ها شبیه لندروور و لوتوس محدودتر است و در تعداد بسیار کم توانسته‌اند پلاک ملی دریافت کنند. از این رو در کشورمان خاص‌تر از چیزی که هستند به نظر می‌رسند. جگوار XJL که در نمایشگاهی در محله فرمانیه به فروش گذاشته شده، در ابتدا در اختیار یکی از سفارتخانه‌ها بوده و سپس طی مزایده توانسته پلاک ملی دریافت کند.

این خودرو از سری سدان معروف XJ است که بسیاری جگوار را با آن می‌شناسند و از سال ۲۰۰۹ نیز نسل نهم آن ‌ روی خط تولید جگوار قرار دارد. XJ نسل نهم زمانی معرفی شد که تاتاموتورز هند مالک جگوار شده بود. این مالک جدید چندان از زبان طراحی سنتی جگوار XJ، به خصوص در نمای جلویی‌ رضایت نداشت و از این رو با دست بردن در آن چراغ‌های کشیده بزرگ را جایگزین چراغ‌های دوگانه دایره‌ای‌شکل جلوی جگوار کرد.

نسخه حاضر در ایران از نوع لانگ این خودرو و مدل ۲۰۱۶ به شمار می‌رود که با آمار فروش ۱۵۰ هزار دستگاهی در سال رقیبی جدی برای ب.ام.و سری ۷ لانگ است. این خودرو که به صورت چهارچرخ متحرک تولید شده، از موتور ۵ لیتری سوپرشارژری با ‌ ۵۰۰ اسب بخار قدرت بهره می‌برد که می‌تواند در عرض تنها ۴٫۵ ثانیه این هیولای دو تنی را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر‌ساعت برساند!

برای درک خاص ‌بودن این سدان انگلیسی کافی است بدانید که مازراتی کواتروپورته اس ۴۲۵، بنز اس ۵۰۰ ۴۵۵، ب.ام.و سری ۷ لانگ ۲۵۸ و لکسوس ال‌اس ۴۶۰، ۳۸۰ اسب بخار قدرت دارند و همه در برابر این اشراف‌زاده نیرومند کلاه را به نشانه احترام از سر برمی‌دارند! از جگوار XJL یک نسخه فول آپشن دیگر هم به صورت پلاک ملی در تهران تردد می‌کند که به رنگ ارغوانی است و قبلاً در اختیار سفیر عربستان در تهران بوده ‌ اما دیگر جگوارهای حاضر در ایران یا به صورت گذرموقت تردد دارند یا به صورت پلاک منطقه آزاد. از جگوارهای معروف گذرموقت می‌توان به جگوار XJ سفید با کاور طلایی اشاره کرد که در اصفهان و تهران رویت شده است.

سدان XE هم که جزو محصولات به نسبت جدیدتر جگوار است، در سال ۹۶ وارد منطقه آزاد انزلی شد. این نسخه به رنگ سرمه‌ای است و از موتور دولیتری توربوی ۱۹۷ اسبی بهره می‌برد. شاسی‌بلند اف-پیس هم چند بار به صورت پلاک دیپلمات و گذرموقت در خیابان‌های شمال تهران رویت شده ‌ اما از نسخه‌های جوان‌پسندتر جگوار می‌توان به چند دستگاه اف-تایپ کروک اشاره کرد که در کیش و قشم تردد دارند و قبلاً هم گزارشی درباره خاص‌ترین نسخه‌‌ آن که از کاور هفت‌رنگ بهره می‌برد، نوشته بودیم.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۸۸۵۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر