کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۳۸۷۸
تاریخ خبر:

۹ فیلم متقاضی نمایش در طرح اکران آنلاین

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | آن‌طور که رسما اعلام شده، شش‌ فیلم متقاضی نمایش در طرح اکران آنلاین هستند. سه فیلم دیگر یعنی «لابی»، «کامیون» و «روزهای نارنجی» هم شنیده شده که قرار است در این طرح اکران شوند. در این بخش از پرونده درباره این ۹فیلم نوشته‌ایم. ابتدا سراغ فضای کلی‌شان رفته‌ایم تا مشخص شود داستان‌شان چیست و چه بازیگرانی در آن‌ها حضور دارند. در ادامه بررسی شده است، آیا این فیلم‌ها در اکران سینماها شانس فروش داشتند؟ اصلا چقدر می‌فروختند؟

واقعیت این است که غالب فیلم‌های سینمای ایران برای پرده بزرگ ساخته نشده‌اند و برای همین وقتی به شبکه نمایش خانگی می‌رسند، قضاوت درباره‌شان بهتر است. دلیل این است که مخاطب توقع پرده بزرگ را از آنها ندارد و فیلم‌ها را با مدیوم تلویزیون می‌سنجد. فیلم‌های متقاضی اکران آنلاین هم در این تعریف می‌گنجند و به همین‌خاطر است که می‌توان موفقیت غالب آن‌ها را پیش‌بینی کرد. ضمن اینکه هرکدام امتیازهای منحصربه‌فردی دارند که در ادامه درباره‌شان نوشته‌ایم.

*** من می‌ترسم / بهنام بهزادی
«من می‌ترسم» اولین‌بار در جشنواره فجر سال پیش رونمایی شد. این، چهارمین تجربه کارگردانی بهنام بهزادی بعد از «تنها دوبار زندگی می‌کنیم»، ‌«قاعده تصادف» و «وارونگی» محسوب می‌شود. فیلم داستان مردی است(امیر جعفری) که با دختری(الناز شاکردوست) وارد رابطه شده و درنهایت پای روکردن فیلم‌های مخفی پیش می‌آید. «من می‌ترسم» قرار است فضایی را که آدم‌ها در موقعیت‌های ترسناک زندگی تجربه می‌کنند، ایجاد کند که تا حدی موفق است.

اگر فیلم اکران عمومی ‌می‌شد، ‌با قیمت بلیت سال ۹۹، شانس فروش آن زیر ۵۰۰میلیون تومان بود! «من می‌ترسم» قدرت جذب مخاطب به سالن‌های بزرگ را ندارد و جزو آثار خاص‌پسند محسوب می‌شود.
«من می‌ترسم» در نمایش آنلاین می‌تواند به مراتب بیش از رقمی ‌که اشاره شد بفروشد. دلیل اصلی این است که این فیلم مثل خیلی از ساخته‌های سینمای ایران مناسب پرده بزرگ نیست. می‌توان «من می‌ترسم» را در خانه دید و سرگرم شد و پی به منظور فیلمساز برد.

*** سراسر شب / فرزاد موتمن
سال ۹۶ فرزاد موتمن «سراسر شب» را با فیلمنامه‌ای از خودش و زامیاد سعدوندیان کارگردانی کرد. داوران جشنواره آن را نپذیرفتند و همین زمینه اعتراض موتمن را فراهم کرد. فیلم از آن به بعد در صف اکران بود اما نوبت به «سراسر شب» نرسید. الناز شاکردوست، امیر جعفری، افسانه چهره‌آزاد، سینا حجازی، آزاده صمدی و مهدی سلطانی در این فیلم بازی کرده‌اند.

فیلم «سراسر شب» دیده نشده و نمی‌توان قضاوت کاملی درباره‌اش داشت. با این‌حال و براساس خبرهای گوشه و کنار، ‌«سراسر شب» از جمله آثاری است که موتمن در آن دست به تجربه‌گرایی زده. معنی‌اش این می‌شود که فیلم منطبق با ذائقه خاص‌پسندها است. پس فیلم نمی‌تواند در اکران عمومی‌ شانس فروش داشته باشد.

براساس تجربیات اکران فیلم‌ها در وی‌اودی‌ها، ‌فیلم‌هایی از جنس «سراسر شب» مخاطب خود را پیدا می‌کنند. به‌ویژه اینکه الناز شاکردوست و امیر جعفری دارد و همین کافی است تا کاربر فیلم را برای تماشا انتخاب کند.

*** عنکبوت / ابراهیم ایرج‌زاد
اواخر دهه هفتاد خبری رسانه‌های ایران را تسخیر کرد؛ سعید حنایی، قاتل زنجیره‌ای زن‌های خیابانی در شهر مشهد دستگیر شد. شخصی که از نظر خودش برای خشکاندن ریشه فساد اقدام به دزیدن زنان خیابانی می‌کرد‌ و در خانه خودش با خفه‌کردن زنان آن‌ها را به قتل می‌رساند. ابراهم ایرج‌زاد این داستان را محور ساخت فیلم «عنکبوت» قرار داده است و از محسن تنابنده، ساره بیات، ماهور الوند، شیرین یزدان‌بخش و فرید سجادی حسینی استفاده کرده.

«عنکبوت» ایده جذابی دارد و به‌رغم محافظه‌کاری‌های کارگردان، ‌داستانش گیرا است. بنابراین جزو فیلم‌هایی است که در صورت اکران در سالن‌های سینما، شانس فروش بین دو تا سه‌میلیارد تومان را داشت. از آن‌سو بازی محسن تنابنده در نقش سعید حنایی یکی از امتیازهای فیلم محسوب می‌شود.
«عنکبوت» فیلمی ‌است که در اکران آنلاین می‌تواند مخاطب زیادی جلب کند و به فروش مطلوب دست یابد. خاصه آنکه چنین فیلم‌هایی همیشه مخاطب زیادی داشته‌اند.

*** هفت و نیم / نوید محمودی
«هفت و نیم» را نوید محمودی ساخته که مانند برادرش‌، جمشید، دغدغه پرداختن به زندگی افغانستانی‌ها را دارد. فیلم ماجرای زندگی هفت دختر افغانی و ایرانی را در هفت اپیزود به صورت سکانس پلان روایت می‌کند. هفت و نیم قصه دخترانی است که قرار است جمعه شب مراسم عروسی آنها برگزار شود اما هر کدام از آنها به نوعی درگیر مسئله‌ای هستند. فیلم از این بازیگران بهره می‌برد‌: ندا جبرائیلی، شادی مختاری، آتیه جاوید، هستی مهدوی، محمدرضا غفاری، آناهیتا افشار، علیرضا کمالی‌نژاد، فرشته حسینی، حسین مهری، رویا جاویدنیا، هانیه قاسمی، شیدا خلیق، علیرضا استادی و …

«هفت و نیم» اکران جشنواره‌ای نداشته است اما تجربه‌های پیشین محمودی ثابت می‌کند، آثاری از این دست مخاطب گسترده ندارند. در خوشبینانه‌ترین حالت این فیلم حدود ۵۰۰ میلیون تومان فروش می‌کرد.
استقبال از «شکستن همزمان بیست استخوان» در وی او دی‌ها‌، می‌تواند نشانه‌ای باشد از موفقیت «هفت و نیم» آن فیلم هم درباره افغان‌ها بود که در اکران عمومی شکست خورد.

*** مردن در آب مطهر / نوید محمودی
«مردن در آب مطهر» قصه‌ چند جوان مهاجر افغان را روایت می‌کند که قصد رفتن به اروپا را دارند. آن‌ها گرفتار مشکلاتی می‌شوند و همه تلاش‌شان برون رفتن از این سختی‌ها است. فیلم روایتی است از مشکلاتی که مهاجرت برای افغانستانی‌ها ایجاد کرده. متین حیدری‌نیا ، صدف عسگری‌،‌ علی شادمان‌،‌ ندا جبرائیلی‌، سوگل خلیق و علیرضا آرا بازیگران اصلی «مردن در آب مطهر»
هستند.

«مردن در آب مطهر» از آن دسته فیلم‌هایی است که در سینما شانس پرفروش شدن ندارند. در حالتی خوشبینانه این فیلم حدود ۵۰۰ میلیون تومان می‌فروخت.یادآوری این نکته که «شکستن همزمان بیست استخوان» ‌به‌رغم شکست در سینما در وی او دی مورد توجه قرار گرفت، ‌یادمان می‌آورد که اکران آنلاین بهترین گزینه برای نمایش «مردن در آب مطهر» است. این فیلم به‌رغم ضعف‌هایی که دارد، ‌قصه‌گو است و می‌تواند مخاطب خانه‌نشین را سرگرم کند. نکته مهم این که بازی‌های فیلم برگ برنده آن است و فیلم می‌تواند به آن تکیه کند.

*** کامیون / کامبوزیا پرتوی
«کامیون» نخستین‌بار در جشنواره سی‌و‌ششم فجر رونمایی شد. طیفی از منتقدان و مخاطبان آن را دوست داشتند و درنهایت سیمرغ بهترین فیلمنامه را به‌دست آورد. بازیگر اصلی‌اش سعید آقاخانی است و نیکی کریمی به‌همراه رامین راستاد و شایسته ایرانی هم در آن بازی کرده‌اند. امتیاز فیلم به بازی آقاخانی است که با لهجه کردی جلوی دوربین حاضر شده و بازی جذابی ارائه کرده است. قصه «کامیون» هم کشش دارد و مخاطب را با خود همراه می‌کند.

در روزهایی که سعید آقاخانی به‌واسطه درخشش در سریال «نون.خ» به شهرت رسیده، حضورش در «کامیون» به معنی موفقیت فیلم در گیشه است. این فیلم در صورت اکران فروشی درحدود دومیلیارد تومان می‌کرد.

«کامیون» جزو فیلم‌هایی است که در اکران آنلاین موفق می‌شود. علاوه بر حضور سعید آقاخانی، قصه فیلم هم کشش و جذابیت دارد. مخاطب با تماشای چنددقیقه ابتدایی جذبش می‌شود و می‌تواند آن را تا پایان ببیند. کامیون حتی این شانس را دارد که جزو فیلم های رکوردار فروش در سامانه های آنلاین شود. بازی آقاخانی ، قصه و نیز فضای گرم آن دلایلی است که موفقیتش را محتمل می سازد.

*** مهمانخانه ماه نو / تاکه فومی‌تسوتسویی
این فیلم به کارگردانی تاکه فومی ‌تسوتسویی، کارگردان ژاپنی محصول مشترک ایران و ژاپن است که اولین‌بار دوسال پیش در جشنواره جهانی فجر رونمایی شد. قرار بود این فیلم بعد از نمایش در جشنواره جهانی فجر در هر دو کشور اکران شود. مهناز افشار، لاله مرزبان، نسیم ادبی، علی شادمان،‌ مریم بوبانی و جواد یحیوی به‌همراه بازیگران ژاپنی در فیلم «مهمانخانه ماه نو» بازی کرده‌اند. در خلاصه‌داستان فیلم این‌طور آمده: نوشین مادری است که با دختر خود زندگی آرامی ‌دارد، اما سفر مردی به ایران زندگی آنها را به‌هم می‌ریزد…

آن‌ها که «مهمانخانه ماه نو» را در جشنواره جهانی دیده‌اند، معتقدند فیلم باکیفیتی نیست و مخاطب را بعد از مدتی خسته می‌کند. این یعنی در صورت اکران، گیشه «مهمانخانه ماه نو» ناموفق می‌بود.
«مهمانخانه ماه نو» از مهناز افشار بهره می‌برد که احتمالا آخرین فیلم اکرانی او تا اطلاع ثانوی در ایران باشد. علاوه بر آن چنین داستان‌هایی در سامانه‌های آنلاین می‌تواند برای مخاطب جذابیت داشته باشد.

*** لابی / محمد پرویزی
سال ۹۵ محمد پرویزی اولین فیلم بلند سینمایی خود را ساخت که هنوز فرصت اکران پیدا نکرده و در جشنواره فجر هم حضور نداشته است. فیلم تا دلتان بخواهد بازیگر دارد: شهاب حسینی، مصطفی زمانی، ساره بیات، سحر دولتشاهی، ‌بهنوش طباطبایی، پگاه آهنگرانی، شهرام حقیقت‌دوست، هستی مهدوی‌فر، آزاده صمدی، آرمان درویش، ‌علیرضا آقاخانی، مهرداد صدیقیان، سارا منجزی، مهسا همتی و … «لابی» آن‌طور که در خلاصه قصه‌اش آمده است؛ روایت آدم‌هایی است که آمده‌اند چند صباحی بمانند و بروند، گاهی از کنار هم بی‌تفاوت می‌گذرند و گاهی می‌مانند… هر مسافر قصه‌ای دارد.

«لابی» چهارسال پیش ساخته شد و هنوز اکران نشده. سینمادارها آن را نخواسته‌اند؟ راستش پیش‌بینی درباره فروش فیلمی ‌که این‌همه بازیگر دارد کار آسانی نیست و نمی‌تواند گفت در گیشه شکست می‌خورد.
«لابی» به‌واسطه این‌همه بازیگر مطرح، شانس زیادی دارد تا در سامانه‌های نمایش فیلم خودی نشان دهد و تبدیل به فیلمی‌ پرمخاطب شود.

*** روزهای نارنجی / آرش لاهوتی
«روزهای نارنجی» در جشنواره سی و هفتم رونمایی شد تا مخاطبان با اولین تجربه کارگردانی بلند آرش لاهوتی مواجه شوند. این فیلم داستان زندگی پر فراز و نشیب «آبان» زنی میانسالی است که واسطه استخدام کارگران زن فصلی برای کار در باغ‌های مرکبات شمال کشور است. نقش اصلی را هدیه تهرانی بازی می‌کند که بازی‌اش مورد تحسین قرار گرفته. علی مصفا، مهران احمدی،علیرضا استادی و ژیلا شاهی دیگر بازیگران «روزهای نارنجی» هستند.

اگر «روزهای نارنجی» شانس می‌داشت تا حالا اکران شده بود! فیلم شانس زیادی در اکران سینماها ندارد و نهایتا حدود ۵۰۰ میلیون تومان فروش می‌کرد. از جمله فیلم‌هایی است که می‌توان به موفقیتش در اکران آنلاین امیدوار بود. «روزهای نارنجی» داستانی ساده اما جذاب دارد. داستان وارد زندگی خصوصی زن و مرد هم می‌شود و همین فراز دیگری است تا مخاطب را جذب خود کند. به علاوه این که «روزهای نارنجی» از بازیگران مطرح بهره می‌برد. لوکیشن جذاب شمال کشور در فصل چیدن نارنجی را هم به امتیازهایش اضافه کنید.

کدخبر: ۳۲۳۸۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر