کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۹۰۶۱
تاریخ خبر:

۸۰‌جنگنده‌ هدیه کریسمسی مکرون به امارات

روزنامه هفت صبح| امانوئل مکرون، دیروز تور خاورمیانه‌ای خود را آغاز کرد و در اولین گام به امارات رفت. همزمان در تحولی مهم، وزیر اطلاع‌رسانی دولت لبنان که با سخنان خود درباره جنگ یمن، سعودی‌ها را آزار داده بود استعفا کرد. مکرون که قرار است از امارات، قطر و عربستان سعودی دیدار کند، در گام نخست، از دوبی و اکسپوی این شهر بازدید کرد اما مهم‌ترین برنامه این سفر ظاهرا فروش جنگنده‌های
فرانسوی رافائل از سوی رئیس‌جمهور فرانسه به اماراتی‌ها بود.

شرکت هوانوردی «داسو» فرانسه روز جمعه، در قالب بزرگترین معامله هواپیماهای جنگی در تاریخ صنعت هوافضای نظامی فرانسه، قراردادی برای فروش ۸۰ فروند جنگنده رافال به امارات امضا کرد. این توافقنامه با حضور شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در امارات امضا شد.

اولین واکنش به این معامله تسلیحاتی از سوی بورس پاریس بود که ارزش سهام داسو ۸ درصد افزایش یافت. برخی منابع ارزش این قرارداد را ۱۴ میلیارد یورو اعلام کرده‌اند. البته این تنها قراردادی نیست که در سفر مکرون منعقد می‌شود و او در این سفر قراردادهای متعددی را با امارات متحده عربی منعقد خواهد کرد.

ناظران می‌گویند جنگنده‌های رافائل جایگزین قرارداد جت‌های اف-۳۵ که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بین امارات و آمریکا منعقد شد، نمی‌شود. فرانسه یک پایگاه نظامی در امارات متحده عربی دارد و روابط سران دو کشور نزدیک است و مکرون به دنبال تقویت روابط اقتصادی و سیاسی فرانسه با ابوظبی است.

انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در امور دیپلماتیک در پاسخ به پرسشی درباره خرید جنگنده‌ها به خبرنگاران گفت: نمی‌خواهد هدیه کریسمس را لو بدهد. قرقاش تاکید کرد که روابط دو کشور بسیار خوب است و قراردادهای متعددی امضا خواهد شد.
مکرون پس از امارات به منظور دیدار با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به دوحه و سپس روز شنبه برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به جده سفر خواهد کرد.

وزیر جنجالی لبنان استعفا کرد
آن طور که خبرگزاری آلمان گزارش داده است؛ جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان پس از هفته‌ها بحران و تنش در روابط سیاسی این کشور و برخی کشورهای عربی روز جمعه سوم دسامبر (۱۲ آذر) کناره‌گیری کرد. این سیاستمدار مسیحی لبنانی می‌گوید به این دلیل تصمیم به استعفا گرفته که سرنوشت لبنان برای او از شخص خودش مهم‌تر است.

حدود یک ماه پیش و اندکی پس از پیوستن جورج قرداحی به دولت جدید لبنان، سخنانی از او درباره شبه‌نظامیان حوثی یمن رسانه‌ای شد که خشم شدید عربستان سعودی و شماری از کشورهای حوزه خلیج فارس را برانگیخت. قرداحی عربستان و امارات متحده عربی را به تجاوز به یمن متهم کرده و عملیات نظامی شیعیان حوثی را دفاع در برابر تجاوز خارجی توصیف کرده بود.

دولت لبنان اعلام کرد این سخنان دیدگاه شخصی جورج قرداحی و مربوط به قبل از پیوستن او به کابینه است و موضع رسمی دولت نیست. با این همه عربستان، امارات و بحرین سفیران خود ار بیروت را فراخواندند و سفیران لبنان را اخراج کردند. این تنش‌ها در هفته‌های اخیر ادامه یافت و شدیدتر شد.

عربستان در ادامه این تنش، واردات کالا از لبنان را ممنوع اعلام کرد که ضربه مهلکی بر اقتصاد بحران‌زده این کشور بود. عربستان تا پیش از این تصمیم مهم‌ترین بازار محصولات کشاورزی لبنان بود. گفته می‌شود مقصد ۸۰درصد این محصولات صادراتی عربستان بوده است.

به گزارش رسانه‌ها، کناره‌گیری جورج قرداحی بی‌ارتباط با تلاش‌های امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای کاهش تنش میان بیروت و برخی کشورهای عربی نبوده است. مکرون در حال بازدید از چند کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس است و تنش‌زدایی میان این کشورها و لبنان از مهم‌ترین هدف‌های سفرهای او عنوان می‌شود.

شرح عکس: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان تور بازدید از غرفه فرانسه در نمایشگاه جهانی دوبی با نورا الکعبی، وزیر فرهنگ و علوم امارات صحبت می‌کند. عکس از گتی ایمیجز

کدخبر: ۴۲۹۰۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر