کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۸۸۸۱
تاریخ خبر:

۶۵سال توپ طلا؛ وظیفه‌شناس‌ها و قدرنشناس‌ها!

روزنامه هفت صبح، رضا فراهانی | یک: ‌در دنیای من بهترین فوتبالیست‌ها وظیفه‌شناس‌ترین‌ها هستند، آنهایی که مثل یک ربات در پلن تاکتیکی سرمربی جای می‌گیرند، وظایفشان را به‌خوبی انجام می‌دهند، اضافه‌کاری نمی‌کنند و ‌در خدمت تیم هستند. (این تعریف در خدمت تیم بودن در مختصات وطنی به‌معنی این است که هر توپی را به نفر کناری پاس بدهید که خب طبعا منظورم من این نیست!!)

بازیکنانی نظیر والدینی، مودریچ، کروس، زالی آلونسو، لمپارد، فلیپ لام و البته ژاوی، آه ژاوی.نمی‌دانم لابد توپ طلا برای چسبیدن دست‌های ژاوی شایستگی نداشته وگرنه از آن جایزه‌هایی که حالا هفت‌تای آن در خانه مسی است، حتما یکی به ژاوی می‌رسید.

خب البته می‌پذیرم که فوتبالی که مسی و رونالدو بازی می‌کنند، مسحورکننده است اما شما هم بپذیرید که کمتر فوتبالیستی می‌توانست همچو ژاوی اینگونه در مرکز زمین برقصد. کمتر فوتبالیستی می‌توانست همچو‌ن او توپ را روی یک مسیر خط‌کشی‌شده از آسمان و زمین به فوروارد مورد نظر برساند. کمتر فوتبالیستی می‌توانست مرکز زمین را همچو او رهبری کند.

ژاوی در حد فاصل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ هر سال می‌توانست برنده توپ طلا باشد اما جادوی‌های سابق مسی و رونالدو چشم‌های رای‌دهندگان را به خود جذب کرده بود، حق هم دارند، همیشه شعبده‌بازها بیشتر از دانشمندان بازدیدکننده دارند!!

دو: دموکراسی همیشه در احقاق حقوق آدم‌ها ناقص عمل کرده، رای دادن همیشه هم ‌نتوانسته در حق شایسته‌ها کرمی کند. در مفاهیمی همچون فوتبال سلیقه چنان با واقعیت آمیخته که خیلی‌وقت‌ها در یک بازی چهار- صفر شده هم نمی‌توان خوب و بد و شایسته و ناشایسته را تعیین کرد.

این وسط رسانه‌ها می‌توانند خوب‌های کادو‌پیچ شده یا بد‌های لجن‌مال شده به‌خورد شما بدهند، بعد در یک نظرسنجی خوب و بد را به رای می‌گذارند و شما همان خوب‌هایی را انتخاب می‌کنید که دوست دارید یا شنیده‌اید که خوب هستند.

خبرنگار و مربی و بازیکن هم ندارد، تبلیغات می‌تواند هر ذهنی را جادو کند. این است که وسط این آتش‌بازی لواندوفسکی توپ طلا به مسی می‌رسد، این است که در کنار جورجینیویی که ایتالیا را قهرمان اروپا کرده چشم‌ها به مسی‌ای خیره می‌شود که آرژانتین را بر سکوی نخست قاره آمریکا برده.

این است که هیچ‌کس نمی‌پرسد چطور می‌شود مسی روزهایی به این بدی در پاریس طی کند و باز هم اینقدر دیده شود؟ هیچ‌کس نمی‌پرسد که لواندوفسکی چه‌کاری باید می‌کرده که نکرده یا جورجینیو چه چیزی باید می‌بوده که نبوده!

هیچ‌کس نمی‌پرسد چون جهان می‌خواهد هفتمین توپ طلا را به مسی بدهد. چون همه ایستاده‌ایم تا مسی خرامان از روی تاریخ فوتبال عبور کند.

کدخبر: ۴۲۸۸۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر