کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۱۸۷
تاریخ خبر:

۴۰۰‌‌فوتی کادر درمان‌؛ ‌پنج هزار پرستار برنگشتند!

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | « ۴۰۰ نفر از اعضای کادر درمان را در مواجهه با کرونا از دست داده‌ایم. می‌دانیم ۲۰۰ نفر از آنها به طور قطع به یقین در مقابله با کرونا به شهادت رسیده‌اند اما درباره بقیه در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم»؛ این آمار را رئیس روابط عمومی سازمان نظام پزشکی می‌دهد.

از این تعداد ۵۹نفر در استان تهران شهید شده‌اند که در راس آمار شهدای کادر درمان قرار دارد و بعد از آن استان‌های شمالی کشور بیشتر از همه کشته شده‌اند. این سازمان می‌گوید که این تعداد کشته شده شامل پزشک، پرستار، نیروی خدماتی، بهیار، ماما و خلاصه هر کادر درمانی می‌شود که در بیمارستان، مطب و کلینیک کار کرده و بازنشسته نبوده است.

*** پزشکان عمومی و زنان در راس شهدای درمان
امیر صدری، مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان نظام پزشکی می‌گوید که تعداد پزشک‌های عمومی از همه بیشتر است و بعد از آن متخصصان زنان و زایمان در راس شهدای خدمات قرار گرفته‌اند. «بعد از متخصصان زنان، متخصصان بیهوشی، داخلی و مامایی جزو این گروه قرار دارند. دو رزیدنت، دو فلوشیپ، دو نفر نیروی خدماتی، پنج، شش نفر بهیار، چهار، پنج نفر دندانپزشک، چهار داروساز و هفت، هشت نفر ماما هم در بین همکارانمان وجود داشتند که به دلیل ابتلا به کرونا فوت کردند.»

*** ۶۰ هزار پرستار مبتلا شده‌اند
اوضاع پرستاران از این هم بدتر است. تا امروز تعداد پرستارانی که بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند به ۸۵ نفر رسیده‌ که ۳۰ نفر از آنها در همین ماه آبان جان باخته‌اند. هویت آنها را خانه پرستار احراز کرده است. برخلاف اینکه در جامعه ۷۵درصد فوتی‌های کرونا بالای ۶۰ سال هستند، از بین پرستاران هیچ فردی بیشتر از ۵۰سال نداشته است. محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل این سازمان به هفت صبح می‌گوید که تعداد پرستاران مبتلا شده ۶۰ هزار نفر است.

از آن بدتر اینکه بعضی از آنها دو یا سه بار تا امروز مبتلا شده‌اند. ۸هزار نفر هم از چرخه کار خارج شده‌اند. حالا این چه معنی می‌دهد؟ یعنی دو هفته یا بیشتر درگیر عوارض این بیماری بوده‌اند یا اینکه شغلشان را رها کردند. آمارهای خانه پرستار حدودا نشان می‌دهد که تعداد پرستارانی که شغلشان را رها کردند و دیگر تمدید نکرده‌اند ۵هزار نفر بوده است. البته وزارت بهداشت می‌گوید که تعدادشان ۲هزار نفر است اما هر تعداد که باشد شامل پرستارانی می‌شود که بر اثر فشار کاری دیگر حاضر نبوده‌اند سر کار برگردند.

*** چرا ۵هزار پرستار دیگر سر کار برنگشتند؟
ماجرای کمبود پرستاران در بیمارستان‌ها گویا به قراردادهای سه ماهه دانشگاه‌های علوم پزشکی برمی‌گردد. این موضوع را شریفی مقدم به هفت صبح می‌گوید. به گفته او بهمن ماه دانشگاه‌های علوم پزشکی با۳هزار نیروی پرستار شرکتی برای ۸۹روز قرارداد بسته می‌شود. چرا ۸۹ روز؟ چون مسئولان تصور می‌کردند که با آمدن تابستان کرونا از کشور جمع می‌شود.

غافل از اینکه نه تنها جمع نشد بلکه ماه تا ماه مدام قله‌های جدیدی را فتح کرد. به همین خاطر وقتی قرارداد پرستاران تمام می‌شود دیگر با آنها تمدید نمی‌کنند. بعد هم که کرونا دوباره اوج می‌گیرد، بیمارستان‌ها دنبال نیروی پرستار می‌گردند اما این بار دیگر پرستاران بودند که مایل به حضور در بیمارستان‌ها نبودند. اینطور می‌شود که عددی بین ۲ تا ۵هزار نفر دیگر سر کار برنمی‌گردند.

*** ششمین کشوری که بیشترین کادر درمان را از دست داده است
حالا اگر همین عدد ۴۰۰نفر کادر درمان جانباخته بر اثر کرونا را بپذیریم، این سوال مطرح می‌شود که ایران نسبت به کشورهای دیگر چه وضعیتی دارد؟ سازمان عفو بین‌الملل گزارش دقیقی از این وضعیت منتشر کرده است. بیشترین تعداد مرگ و میر کادر درمان به مکزیک (۱۳۲۰ نفر)، آمریکا (۶۷۰)، انگلیس (۶۴۹)، روسیه (۶۳۱ نفر) و هند (۵۷۳) نفر برمی‌گردد.

در نقشه‌نگاری که عفو بین‌الملل ترسیم کرده تعداد رسمی پرستاران و پزشکان فوت شده در ایران ۹۱ نفر اعلام شده که مربوط به خیلی وقت پیش است اما این آمار هنوز به‌روز نشده. با این حساب ایران اگر آمار به‌روز شده‌اش را اعلام کند به ششمین کشوری تبدیل خواهد شد که بیشترین تعداد کادر درمان را در برابر کرونا از دست داده است. آمار غیر رسمی از مرگ و میر کادر درمان در ایتالیا و فرانسه ۱۸۸ و ۲۷ نفر است. این عدد در کشورهای همسایه شامل ۴۱ کادر درمان در ترکیه، چهار نفر در عراق، چهار نفر در افغانستان و ۱۸ نفر در پاکستان می‌شود.

*** فقط کارانه ۷درصد از پرستاران پرداخت شده است
تیرماه قرار شد که برای قدردانی از زحمت پرستاران ۶۰۰ میلیارد تومان کارانه آنها پرداخت شود. این دستور را محمد‌باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه صادر کرد اما رئیس خانه پرستار می‌گوید که تا امروز فقط کارانه هفت درصد از پرستاران پرداخت شده و معلوم نیست بقیه پول کجا رفته است.

روز گذشته دست آخر پرستاران به رئیس‌جمهور نامه دادند و گله‌هایشان را مطرح کردند. نامه‌ای که محور اصلی آن پرداخت نشدن کارانه‌های بسیاری از پرستاران در برخی از بیمارستان‌ها پس از گذشت ۱۰ ماه بوده است. آنها انتظار دارند حداقل در خط مقدم این جبهه، حق و حقوق مالی که وعده آن را شنیده‌اند دریافت کنند و یک سال طلبکار مزایایشان نمانند.

کدخبر: ۳۶۱۱۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر