کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۰۵۸
تاریخ خبر:

۳+۷ یا‌ ۵+۱؛ ‌کدام تاثیر بیشتری روی بورس دارند؟

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | مسئولان سازمان بورس هفته شلوغی را پشت سر گذاشتند.یک روز مجلس شورای اسلامی و روز دیگر ستاد اقتصادی دولت میزبان محمدعلی دهقان‌دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بودند تا ببینند چطور می‌توان بازار سرمایه‌ را بعد از ۹ماه ریزش پیاپی نجات داد. خروجی این جلسات یک بسته پیشنهادی ۱۰گانه بود که دهقان دهنوی از آن به عنوان بسته ۷+۳ یاد کرده چراکه از این بسته سه مورد از مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیاز به قانون نداشته و مستقیما اجرایی می‌شود.

هفت مورد دیگر در دولت تصویب شده اما نیاز به قانون‌گذاری دارد و در جلسه سران قوا درباره آنها تصمیم‌گیری خواهد شد. در بین ۱۰مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بعضی مصوبه‌ها برای سهامداران امیدوارکننده بوده اما بعضی دیگر مایه شوخی و طنازی‌ها در شبکه‌های اجتماعی شده است. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا این بسته ۱۰گانه می‌تواند تاثیری در روند معاملات بورس داشته باشد؟ هرچند بعضی سهامداران بیشتر از اینکه امیدشان به تصمیمات و پیشنهادات مسئولان بورسی باشد، نگاهشان به مذاکرات وین دوخته شده است.

* یک: تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به بورس: مصوبه‌ای که از شهریورماه تا حالا روی میز مدیر صندوق توسعه ملی خاک می‌خورد، از این هفته اجرایی خواهید شد.بر اساس تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت،صندوق توسعه ملی ۲۰۰میلیون دلار را به فروش می‌رساند و نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان از این محل تامین خواهد شد.

به گفته دهقان‌دهنوی این میزان به تثبیت و آرامش در بازار سرمایه کمک خواهد کرد. قبلا بخشی از منابع به بازار سهام تخصیص داده شده بود و علت توقف این بود که منابع ارزی باید به ریال تبدیل شوند.رئیس سازمان بورس می‌گوید رئیس کل بانک مرکزی قول داد که این تخصیص به صندوق تثبیت بازار انجام شود.تضمین اجرایی شدن این موضوع تصویب در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است و خود آقای همتی هم اشاره کردند که این کار انجام خواهد شد.

* نظر هفت صبح: کارشناسان اقتصادی نظر متفاوتی درباره حمایت از بورس با منابع صندوق توسعه ملی که متعلق به ۸۰میلیون ایرانی و آیندگان است، دارند.بعضی این موضوع را چاپ پول می‌شناسند و بعضی دیگر می‌گویند برداشت منابع صندوق توسعه ملی برای نجات بورس لازم است. فارغ از درست یا غلط بودن اصل ماجرا، روش انتخاب شده به نظر مناسب می‌رسد چراکه با فروش ۲۰۰میلیون دلار، علاوه بر اجرای مصوبه حمایت از بازار سرمایه، شاهد شوکی به بازار ارز خواهیم بود.

* دو: نهادهای مالی وام بانکی می‌گیرند: شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا پیش از این امکان دریافت تسهیلات بانکی را نداشتند اما بر اساس بسته جدید، نهادهای مالی بازار سرمایه می‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. این مصوبه نیازی به قانون‌گذاری ندارد و مستقیما اجرایی می‌شود.

* نظر هفت صبح: بانک‌‎ها عموما ۸۰درصد منابع سپرده‌هایشان را در قالب تسهیلات به مشتریانشان پرداخت کرده‌اند. با این حساب احتمالا بتوانند منابع لازم برای پرداخت تسهیلات به نهادهای مالی را فراهم کنند.به خصوص که بعید به نظر می‌رسد این نهادها بابت پرداخت بهره و بازپرداخت تسهیلات به بانک‌ها مشکلی داشته باشند.

* سه: اقامت پنج ساله برای سرمایه‌گذاران خارجی: اتباع خارجی می‌توانند در صورت سرمایه‌گذاری در ایران اقامت پنج ساله دریافت کنند. بر اساس قانونی که سال‌ها پیش تدوین شده، حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری ۲۵۰هزار دلار یا معادل آن به سایر ارزهاست. پیش از این سرمایه‌گذاری در حساب ارزی بانک ملی یکی از روش‌ها برای دریافت اقامت پنج ساله بود اما بر اساس تصمیم جدید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، خارجی‌ها با سرمایه‌گذاری در بورس می‌توانند اقامت پنج ساله دریافت کنند.

* نظر هفت صبح: آخرین آمارها نشان می‌دهد تعداد کدهای بورسی صادر شده به حدود ۲۱میلیون و ۴۰۰هزار کد رسیده که از این تعداد تنها دو هزار و ۵۰۰کد متعلق به سرمایه‌گذاران خارجی است. کمتر کسی این مصوبه دولت را بر روند بورس تاثیرگذار می‌داند.

* چهار: ۸۰درصد مالیات به بورس برمی‌گردد: یکی از پیشنهادهای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که نیاز به قانون‌گذاری در جلسه سران قوا دارد، این است که ۸۰درصد از درآمد ناشی از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه وارد شود.

* نظر هفت صبح: ۹درصد از درآمد مالیاتی دولت در سال ۹۹ از محل مالیات بر نقل و انتقال سهام بوده است. این رقم در سال گذشته به ۱۸هزار میلیارد تومان رسیده بود و بازگشت ۸۰درصد این منابع به بورس می‌تواند به معنای تامین سالانه ۱۴٫۴هزار میلیارد تومان برای حمایت بازار باشد.

* پنج: معافیت از مالیات برای افزایش سرمایه: دومین پیشنهاد مسئولان بورسی و دولتی، در راستای ترغیب شرکت‌های فعال در بازار سرمایه است. چنانچه سود انباشته صرف افزایش سرمایه شود، شرکت‌ها به همان اندازه از مالیات معاف خواهند شد.

* نظر هفت صبح: معافیت مالیاتی شرکت‌ها هرچند تاثیر مثبتی در بلندمدت خواهد داشت و می‌تواند از نظر بنیادی کمکی برای شرکت‌های بورسی باشد اما بعید به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت بتوانیم نسبت به آن امیدوار باشیم.

* شش: سهام خزانه بخرید، مالیات ندهید:‌ شرکت‌هایی که سهام خود یا زیرمجموعه‌های خود را در جهت حمایت از بازار و با اصول شورای‌عالی بورس بخرند، مالیات‌ پرداختی آنها به اندازه ۵۰درصد مبلغ سهام خریداری شده امهال خواهد شد و اجازه داده می‌شود بخشی از این مالیات را طی یک سال نزد خود نگهداری کرده و از محل آن به خرید سهام اقدام کنند.

* نظر هفت صبح: خرید سهام خزانه می‌تواند تاثیر زیادی در نجات بازار سرمایه داشته باشد. این مشوق مالیاتی می‌تواند شرکت‌های زیادی را به خرید سهام و حمایت از نمادهای زیرمجموعه ترغیب کند.

* هفت: بانک‎ها به بورس می‌آیند:‌ قانون رفع موانع تولید، سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس را ممنوع اعلام کرده است. مسئولان بورس در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پیشنهاد داده‌‎‌اند بانک‌ها و موسسات اعتباری برای سه سال از این قانون معاف شوند و از منابع مالی خود در بورس سرمایه‌گذاری کرده و از بازار حمایت کنند.

* نظر هفت صبح: بانک‌ها هر کدام صندوق‌های سرمایه‌گذاری خاص خودشان را دارند و طعم سود در بازار سرمایه را چشیده‌اند.بعید است آنها بدشان بیاید بخشی از منابعشان را در بورس سرمایه‌گذاری کنند. احتمالا این مصوبه یکی از تاثیرگذارترین پیشنهادها برای حمایت از بازار سرمایه باشد.

* هشت: ورود مستقیم صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه: دهقان‌ دهنوی درخواست برای فراهم شدن امکان سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه را به عنوان یک پیشنهاد دیگر مطرح کرده. طبق اساسنامه این صندوق، سرمایه‌گذاری در بازار پولی و مالی خارجی جزو مصارف مجاز قلمداد شده بود اما درخواست شده است که بازار سرمایه هم مشمول موارد سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی شود.

* نظر هفت صبح: منابع صندوق توسعه ملی به صورت ارز است و بعید است با فروش ارز و سرمایه‌گذاری ریالی توسط صندوق توسعه ملی موافقت شود. این پیشنهاد شاید به نفع بورس باشد اما قطعا به ضرر اقتصاد خواهد بود.

* ۹: حمایت ۲۰هزار میلیارد تومانی با انتشار اوراق: سخنگوی سازمان بورس می‌گوید در بسته پیشنهادی درخواست شده تا به صندوق تثبیت و توسعه بازار، یعنی دو نهاد حمایتی که جزو ارکان بازار سرمایه هستند اجازه داده شود تا سقف ۲۰هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با ضمانت دولت منتشر و از محل این منابع سیاست‌های حمایتی از بازار دنبال شود.

* نظر هفت صبح: انتشار اوراق بدهی یکی از مطمئن‌ترین روش‌های تامین مالی به حساب می‌آید که در آن خبری از چاپ پول و برداشت از منابع آیندگان نخواهد بود. این پیشنهاد می‌تواند با حمایت ۲۰هزار میلیارد تومانی، تاثیر زیادی در روند بازار سرمایه داشته باشد.

* ۱۰: ضرر پالایش جبران می‌شود:‌ رئیس سازمان بورس درباره آخرین پیشنهاد گفته افرادی که واحدهای صندوق ETF پالایشی یکم را خریداری کرده بودند و در این مدت دچار ضرر و زیان شده بودند، باید ضرر آنها به نوعی جبران شود. به این ترتیب، از طریق واحدهای همین صندوق یا سایر سهام یا صندوق‌هایی که دولت برای واگذاری خواهد داشت به صورت جایزه و به اندازه زیان به افراد متضرر تعلق بگیرد.

* نظر هفت صبح: جبران ضرر مشتریان صندوق ETF پالایشی یکم علاوه بر سودی که می‌تواند مشتریان صندوق را خوشحال کند، ممکن است باعث افزایش اعتماد به بورس شود و این مورد نهایتا به نفع دولت هم خواهد بود. این پیشنهاد یکی از دیگر موارد امیدوارکننده در بسته ۷+۳ به حساب می‌آید.

کدخبر: ۳۸۷۰۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر