کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۷۴۷
تاریخ خبر:

۳۰ نکته اقتصادی برای روزهای قرنطینه

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | گزارشی درباره تمام شگردهای خرید اینترنتی، پرداخت‌های غیرحضوری و … که بهتر است برای در امان ماندن از شر ویروس کرونا و کاهش خطر ابتلا به ‌آن انجام داد. احتمالا به اندازه کافی توصیه‌های بهداشتی را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خوانده‌اید. همه می‌دانیم باید در فواصل کوتاه‌مدت دست‌هایمان را ضدعفونی کنیم، ماسک بزنیم، از هم فاصله بگیریم و… اما در کنار توصیه‌های بهداشتی، بهتر است به چند نکته و توصیه اقتصادی هم توجه کنیم. این روزها اتفاقات زیادی افتاده. بانک‌ها ساعت کاری، سقف برداشت و انتقال پول را تغییر داده‌اند. فرآیند پرداخت قبض‌ها تغییراتی داشته است.

طرح ترافیک لغو شده و در صورت نداشتن معاینه فنی فعلا جریمه نمی‌شویم. نکات مهمی ‌درباره خرید از فروشگاه‌های آنلاین وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم. ثبت‌نام بیمه بیکاری به صورت غیرحضوری انجام می‌شود. بازارهای طلا و ارز به کلی تعطیل هستند و امکان خرید و فروش سکه و طلا وجود ندارد و کلی اتفاق دیگر. در این گزارش در حد توانمان ۳۰نکته و توصیه اقتصادی متناسب با شرایط این روزها جمع‌‌‌آوری کرده‌ایم که دانستن آنها می‌تواند برایتان مفید باشد.

*** نکاتی که باید درباره امور بانکی بدانید
* یک: بانک‌ها چه دولتی و چه خصوصی در این روزها دریافت و پرداخت وجه نقد را متوقف کرده‌اند. با این حساب نمی‌توانید پول به حسابتان واریز کنید یا چک‌پول را نقد کنید. پس فعلا برای چنین کارهایی به بانک مراجعه نکنید.

* دو: ساعت کار بانک‌ها کاهش پیدا کرده است. بانک‌ها دست کم تا آخر فروردین‌ماه از ساعت هشت صبح کارشان را شروع می‌کنند و ساعت دوی بعدازظهر به بعد تعطیل هستند. ساعت پایان کار بانک‌ها برای روزهای پنج‌شنبه ۱۲ و ۳۰دقیقه ظهر است. بعد از این ساعت، بانک‌ها کاری از دستشان برنمی‌آید.

* سه: بانک مرکزی برای کاهش مراجعه حضوری به بانک‌ها، میزان سقف انتقال پول کارت به کارت را افزایش داده است. حالا می‌توان تا پنج‌میلیون تومان در شبانه‌روز پول کارت به کارت کرد. کارمزد انتقال مبالغ بالاتر از سه‌میلیون تومان، به همان اندازه مبلغ سه‌میلیونی محاسبه می‌شود.

* چهار: سقف انتقال پول در برخی اپلیکیشن‌های پرداخت بیشتر شده و از یک‌میلیون تومان به سه‌میلیون تومان رسیده است. با این حساب می‌توانیم بیشتر روی جابه‌جاکردن پول به روش‌های غیرحضوری حساب باز کنیم.

* پنج: سقف برداشت پول از خودپردازها برای کاهش مراجعه حضوری به بانک‌ها افزایش پیدا کرده و حالا می‌توان تا سقف ۵۰۰هزار تومان در هر شبانه‌روز از خودپرداز پول نقد برداشت کرد.

* شش: اگر تاریخ انقضای کارت بانکی‌تان فرارسیده، می‌توانید آن را به مدت سه‌ماه تمدید کنید. برای این کار نیاز به مراجعه به بانک و دریافت کارت جدید نیست.

* هفت: اقساط وام‌های قرض‌الحسنه و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا به مدت سه‌ماه به تعویق افتاده است. اگر در این مدت پول از حسابتان برداشت شده، این مبالغ به حسابتان باز خواهد گشت. توجه داشته باشید که تعویق اقساط شامل حال وام‌هایی غیر از قرض‌الحسنه مثل وام مسکن و… نمی‌شود.

*** نکاتی که باید درباره فروشگاه‌های آنلاین بدانید
* هشت: خرید از سوپرمارکت‌های آنلاین گزینه بهتری نسبت به مراجعه حضوری به فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. برای جلوگیری از ابتلا به کرونا می‌توانید روی خریدهای غیرحضوری بیشتر از قبل حساب باز کنید.

* ۹: موقع خرید آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی حتما به نماد اعتماد الکترونیک فروشگاه که عموما در قسمت پایین صفحه قرار دارد، دقت کنید. به فروشگاه‌هایی که این نماد را ندارند یا مجوزشان منقضی شده، اعتماد نکنید. برای احتیاط بیشتر، حتما قبل از خرید نام فروشگاه‌ها را در سایت اصلی نماد اعتماد الکترونیک به نشانی enamad.ir جست‌وجو کنید.

* ۱۰: قبل خرید از فروشگاه آنلاین حتما زمان تحویل کالا را بررسی کنید. بعضی فروشگاه‌ها از پست برای ارسال کالا استفاده می‌کنند که باعث می‌شود زمان تحویل حدود یک‌هفته طول بکشد. برای تحویل به‌موقع کالا حتما قبل از خرید با پشتیبانی فروشگاه تماس بگیرید و زمان دقیق تحویل را بپرسید.

* ۱۱: موقع خرید از فروشگاه‌های اینترنتی کمتر شناخته‌شده، بهتر است ترجیحا گزینه پرداخت در محل را انتخاب کنید. اگر مبلغ خرید را در هنگام ثبت سفارش پرداخت کنید، درصورت تاخیر زیاد در تحویل کالا با مشکل مواجه خواهید شد.

* ۱۲: قبل خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، به مشاهده قیمت‌ها در یک فروشگاه‌ اکتفا نکنید و حتما قیمت‌ها را در چند فروشگاه مختلف با هم مقایسه کنید. برای چنین کاری می‌توانید روی پلتفرم‌هایی مثل ترب به نشانی torob.com حساب باز کنید که قیمت یک کالا در فروشگاه‌های مختلف را بررسی می‌کند.

*** نکاتی که باید درباره سرمایه‌گذاری بدانید
* ۱۳: احتمالا در روزهای قرنطینه درباره انواع شیوه‌های سرمایه‌گذاری تحقیق کرده باشید. توجه کنید که در این روزها سراغ سرمایه‌گذاری‌های عجیب و غریب مثل بیت‌کوین نروید.

* ۱۴: بازار طلا و ارز به کلی تعطیل است. هنوز طلافروشی‌ها کار خود را آغاز نکرده‌اند و این یعنی به کلی خبری از معامله در این بازارها نیست. بنابراین نمی‌توان روی قیمت‌هایی که این روزها از بازار طلا و ارز اعلام می‌شود، حساب باز کرد.

* ۱۵: خرید و فروش آنلاین طلا غیرقانونی است. این موضوع صرفا مربوط به این روزها نیست اما توجه به اینکه خرید اینترنتی رونق گرفته، امکان دارد برای خرید طلا از فروشگاه‌های غیرقانونی ترغیب شده باشید. در خرید آنلاین نمی‌توانید از اصالت طلایی که می‌خرید مطمئن باشید.

*** نکاتی که باید درباره اینترنت خانگی بدانید
* ۱۶: اعتبار بسته ۱۰۰گیگابایت اینترنت رایگان خیلی وقت است تمام شده. حواستان باشد به خیال استفاده از اینترنت رایگان سراغ دانلود حجیم نروید.

* ۱۷: با توجه به افزایش مصرف اینترنت در روزهای قرنطینه خانگی، احتمالا به خرید بسته‌های پرحجم اینترنت ترغیب شده باشید. توجه کنید که موقع خرید بسته‌های اینترنت، ترافیک داخلی را با ترافیک بین‌المللی اشتباه نگیرید تا سرتان کلاه نرود.

* ۱۸: اگر از سرعت اینترنت، قیمت بسته‌ها یا پشتیبانی اپراتورتان راضی نیستید، باید بدانید بدون مراجعه حضوری و صرفا با تکمیل فرم اینترنتی هم می‌توانید اینترنت اپراتورهای دیگر را روی خط تلفنتان فعال کنید.

* ۱۹: سامانه نت‌سنج‌پلاس به نشانی netsanjplus.ir می‌تواند برای تست سرعت اینترنت کمکتان کند. اگر احساس می‌کنید سرعت اینترنتتان کاهش پیدا کرده، می‌توانید به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نشانی cra.ir شکایت کنید.

*** نکاتی که باید درباره قبض‌ها بدانید
* ۲۰: قبض آب برای مناطقی که امکان ارسال قبض از طریق پیامک وجود دارد، حذف شده است و در این روزها قبض کاغذی دریافت نخواهید کرد. بهتر است حواستان به پیامک‌هایی که دریافت می‌کنید باشد.

* ۲۱: شرکت گاز از مشترکان خواسته رقم کنتور را خودشان قرائت کنند تا نیازی به مراجعه حضوری مامور گاز نباشد. شیوه ارسال رقم کنتور برای شرکت گاز در هر استان متفاوت است. تهرانی‌ها می‌توانند با شماره ۸۱۹۷۲۵۰۱ تماس بگیرند یا رقم کنتور را در قالب «شماره اشتراک # رقم مشکی کنتور» به شماره ۲۰۰۰۱۷۰۷ پیامک کنند.

* ۲۲: شرکت توانیر و آبفا به مشترکان آب و برق مهلت داده‌اند قبض‌هایشان را تا پایان اردیبهشت‌ماه پرداخت کنند. با این حساب آب و برق مشترکان تا آخر ماه آینده قطع نخواهد شد. درنتیجه اگر قبضتان را پرداخت نکرده‌اید، فعلا لازم نیست نگران باشید.

*** بقیه نکاتی که باید در روزهای کرونایی بدانید
* ۲۳: اگر شغلتان را از دست داده‌اید، می‌توانید روی بیمه بیکاری حساب باز کنید. ثبت‌نام بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارد و کسانی که براساس قانون کار مشغول هستند و شغلشان را از دست داده‌اند، می‌توانند حداکثر تا ۳۰روز بعد از بیکاری به سایت bimebikari.mcls.gov.ir مراجعه کنند و در صورت تایید شرایط، تا پایان اردیبهشت مقرری بیکاری بگیرند.

* ۲۴: دولت دو طرح اعطای وام به‌ جای دریافت یارانه دوسال در نظر گرفته است. اگر نیاز ضروری به این دو وام یک و دومیلیون تومانی ندارید، بهتر است ثبت‌نام نکنید. چراکه در این حالت تا دوسال یارانه نقدی نخواهید گرفت و باید سود چهار یا ۱۲درصدی برای دریافت اعتبار خرید به دولت پرداخت کنید.

* ۲۵: اگر اعتبار معاینه فنی خودروتان به پایان رسیده، نگران نباشید. خودروهای فاقد معاینه فنی دست‌کم تا ۱۵‌اردیبهشت‌ماه جریمه نمی‌شوند. البته مراکز معاینه فنی همچنان بین ساعت هشت صبح تا چهار‌ و نیم بعدازظهر فعال هستند.

* ۲۶: نیازی به خرید طرح ترافیک نیست. به گفته وزارت بهداشت طرح ترافیک تهران تا اطلاع ثانوی لغو شده و می‌توانید بدون نیاز به خرید طرح، با خودرو شخصی در محدوده طرح ترافیک تردد کنید.

* ۲۷: استفاده از اپلیکیشن‌های پیک موتوری ارزان‌تر از تاکسی اینترنتی برایتان تمام می‌شود. اگر می‌خواهید بسته‌ای را به کسی برسانید، می‌توانید به جای مراجعه حضوری، روی پیک‌های موتوری حساب باز کنید.

* ۲۸: ترجیحا از دستفروش‌ها یا سوپرمارکت‌ها ماسک نخرید. پارچه‌های به‌کار رفته در تولید ماسک استاندارد‌های خاص خودشان را دارند و نمی‌توان روی ماسک‌هایی که با پارچه‌های معمولی دوخته شده‌اند، زیاد حساب باز کرد. به‌علاوه خرید از دستفروش‌ها چندان بهداشتی به‌نظر نمی‌رسد.

* ۲۹: اگر قصد خرید موبایل، لپ‌تاپ یا کالاهای دیجیتال دارید، بهتر است فعلا دست نگه دارید. با توجه به بسته‌بودن فروشگاه‌های لوازم دیجیتال و نبود مشتری، قیمت‌ها تا حدودی افزایش پیدا کرده است. بعد از روزهای قرنطینه احتمالا قیمت‌ها کمی ‌متعادل‌تر شود.

* ۳۰: به‌عنوان آخرین توصیه اقتصادی باید بگوییم اسکناس‌ها را نجوشانید! این توصیه‌ای است که بانک مرکزی تایلند به مردم این کشور کرده. گفته می‌شود این روش اصلا برای ضدعفونی‌کردن اسکناس‌ها کارایی ندارد و صرفا اسکناس‌ها را کهنه می‌کند. بهتر است برای ضدعفونی اسکناس از الکل یا محلول آب و صابون استفاده کنید و سپس آنها را جلوی آفتاب بگذارید تا خشک شوند.

کدخبر: ۳۱۹۷۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر