کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۸۴۴۷
تاریخ خبر:

۲۴ ساعت در ‌یک جهان ‌کاملا زنانه

روزنامه هفت صبح | از انتخابات نخستین رئیس زن کمیسیون اروپا تا استعفای رئیس صندوق بین‌المللی پول.

این تصویری کوچک از سیاست این روزها در جهان است. سیاستی که در آن زنان نیز دوش به دوش مردان در حال فعالیت هستند و می‌توانند حتی تا سمت‌های بین‌المللی مثل رئیس کمیسیون اروپا یا بانک مرکزی این قاره نیز بروند و البته چنان موجی در جهان ایجاد کنند که شخصی مثل ترامپ را از آن توئیت‌های نژادپرستانه باز دارد.

*** یک زن برای نخستین بار رئیس اروپا شد
پارلمان اروپا روز سه‌شنبه در یک رأی‌گیری مخفیانه انتصاب «اورزولا فن در لاین» را به عنوان رئیس جدید کمیسیون اروپا تأیید کرد. فن‌ در لاین‌ که تا به حال وزیر دفاع آلمان بود، جایگزین «ژان کلاد یونکر» خواهد شد. او سیزدهمین رئیس کمیسیون اروپا و نخستین زنی است که عهده‌دار این سمت می‌شود. حد نصاب برای برگزیدن خانم فُن درلاین ۳۷۴ رأی موافق بود که وی موفق شد نظر موافق ۳۸۳ نفر به خود را جلب کند. ۳۲۷ نفر نیز به وی رأی منفی دادند. همچنین ۲۲ عضو در جلسه ‌‌غایب و یک رأی سفید (void) هم در بین آرا ثبت شد. اورزولا بانویی ۶۰ ساله است و پیش از این ۱۶ سال به عنوان وزیر در دولت‌های مختلف آلمان فعالیت کرده ‌. او همچنین پزشک است و مادر هفت فرزند‌‌. او عضو حزب مردم اروپاست‌ که حزب متبوع او در انتخابات ماه مه (اردیبهشت) بیشترین رأی شهروندان ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا را از آن خود کرد.

*** وزیر دفاع آلمان باز هم یک خانم است
رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان از سوی صدراعظم این کشور به عنوان جانشین «اورزولا فن در لاین» در کابینه معرفی شد. خبرگزاری
د. پ. آ. آلمان گزارش داد: «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان «آنه گرت کرامپ کارن باوئر» رئیس حزب دموکرات مسیحی را به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور معرفی کرده است.پس از کناره‌گیری «اورزولا فن در لاین» از وزارت دفاع و انتخاب وی به ریاست کمیسیون اروپا در رای‌گیری روز ‌سه‌شنبه‌ پارلمان اروپا، کارن باوئر ۵۶ ساله به عنوان نامزد اصلی جانشینی وی مطرح شده است. این در حالی است که معرفی این سیاستمدار برای تصدی وزارت دفاع، رسانه‌های آلمان را غافلگیر کرده‌‌، زیرا پیش از این اعلام شده بود «ینس اشپان» وزیر بهداشت گزینه اصلی برای جانشینی فن در لاین است.

*** باز هم مرکل؛ باز هم استقبال رسمی روی صندلی
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان ‌ سه‌شنبه بار دیگر در جریان یک مراسم رسمی، به صورت نشسته از یک مقام ارشد خارجی استقبال کرد. بنابر گزارش روزنامه «دیلی‌میل»، مرکل در استقبال از «ماریا ساندوا» نخست‌وزیر مولداوی در دفتر صدراعظمی در برلین برای دومین بار در طول یک هفته، به صورت نشسته این مراسم را برگزار کرد. تکرار مشاهده لرزش صدراعظم ۶۵ ساله در مراسم رسمی در ماه‌های ژوئن و جولای و نیز استقبال وی از مقامات در حالت نشسته، نگرانی درباره وضعیت جسمی وی را افزایش داده است.با این حال، نتیجه یک نظر‌سنجی که ‌ سه‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد ‌ یک سوم آلمانی‌ها با وی همدردی نمی‌کنند. مرکل پنجشنبه گذشته هم‌ در اقدامی برخلاف پروتکل معمول، به‌صورت نشسته از «مِته فردریکسن» نخست‌وزیر دانمارک در برلین استقبال کرده بود.

*** رئیس صندوق بین‌المللی پول استعفا کرد
«کریستین لاگارد» (Christine Lagarde) رئیس صندوق بین‌المللی پول در پی‌نامزدی برای ریاست بانک مرکزی اروپا از سمت خود استعفا کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، لاگارد سیاستمدار فرانسوی که پیش‌تر وزیر اقتصاد این کشور بوده، اعلام کرده ‌ با نهایی شدن نامزدی‌اش برای ریاست مرکزی اروپا از سمت خود استعفا می‌دهد. لاگارد که به بانوی اولین‌ها معروف است، نخستین زنی بود که ریاست صندوق بین‌المللی پول را عهده‌دار شد. او همچنین نخستین زنی بود که سکان وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه را عهده‌دار شد. او اعلام کرده ‌ صندوق بین‌المللی پول را در روز ۱۲ سپتامبر ترک می‌کند. به دنبال تصمیم لاگارد، برای فراهم شدن شرایط انتخاب رئیس جدید صندوق بین‌المللی پول، هیات مدیره این نهاد مالی اکنون اقدامات لازم را برای تغییر روند انتخاب رئیس جدید انجام خواهد داد. لاگارد از سال ۲۰۱۱ تا کنون ریاست صندوق بین‌المللی پول را برعهده داشته است. اگر شورای اروپا از انتصاب لاگارد برای ریاست بانک مرکزی اروپا حمایت کند، او نخستین زنی خواهد بود که مسئولیت یورو و سیاست‌های پولی منطقه یورو را عهده‌دار می‌شود. لاگارد در زمره ۱۰ زن بانفوذ جهان رتبه‌بندی شده است. او سال گذشته برای ریاست بانک مرکزی اروپا پاسخ نه داده بود‌ اما سپس نامزدی برای این پست را به عنوان افتخار توصیف کرد.

*** ترامپ از موضعش درباره چهار زن نماینده کوتاه آمد
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دنبال واکنش گسترده احزاب و افکار عمومی داخلی و بازتاب آن در جهان نسبت به مواضع نژادپرستانه‌اش علیه نمایندگان زن کنگره، روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: من هیچ تمایلی به سخنان نژاد‌پرستانه ندارم. ترامپ در یک رشته توئیت، آلکساندریا اوکازیو کورتز، ایلهان عمر، آیانا پرسلی و رشیده طلیب، نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا را مورد حمله قرار داد و روز دوشنبه به آنها گفته است از ‌آمریکا بروند‌. اکنون رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: توئیت‌های سابق من مواضع نژادپرستانه نداشته‌اند و در حقیقت اصلاً من از نظر شخصیتی، نژاد‌پرست نیستم. ترامپ همچنین درباره طرح موضوع استیضاح در کنگره نوشت: این رأی‌گیری‌ها بازی دموکرات‌ها در کنگره است و جمهوری خواهان نباید در برابر این اقدامات از خود ضعف نشان دهند. رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: همان‌طور که «کوین مک کارتی» گفت، آن توئیت‌ها لحن نژاد‌پرستانه نداشته و تنها بیانگر مواضع سیاسی من جمهوری‌خواه بوده‌اند.

توضیحات

کریستین لاگارد

توضیحات

آنگلا مرکل

توضیحات

اورزولا فن در لاین

کدخبر: ۲۶۸۴۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر