کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۷۸۴۸
تاریخ خبر:

۲۴‌نکته از حمله طرفداران ترامپ به‌کنگره آمریکا

روزنامه هفت صبح | یک:‌ جلسه کنگره آمریکا برای تایید آرای الکترال انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور به خشونت کشیده شد. جمعی از حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به ایست‌های بازرسی که پلیس اطراف ساختمان کنگره ایجاد کرده بود، یورش بردند و وارد حیاط اصلی و نیز ساختمان این کنگره شده و پرچم‌های پیروزی ترامپ را برافراشتند و شعارهایی در مخالفت با نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سوم نوامبر که به پیروزی جو بایدن دموکرات منتهی شد، سر دادند.

* دو: یورش به کنگره بعد از آن صورت گرفت که او در حساب توئیتری خود، آنها را برای حرکت به سمت ساختمان کنگره و مقابله با آنچه که وی تقلب در انتخابات و احقاق حقوق خود دانست، تشویق کرد. به دنبال این حوادث و متشنج شدن اوضاع در پایتخت آمریکا و محکوم شدن این‌گونه رفتارهای طرفداران ترامپ، او از آنها خواست ساختمان کنگره را ترک کنند.

* سه: درعین‌حال در همین روز بمب‌های لوله‌ای که اطراف ساختمان کنگره و مقر حزب جمهوری‌خواه در مرکز واشنگتن شناسایی شدند، اما پلیس وارد عمل شده و هر دو آنها را خنثی کرده و برای انجام تحقیقات به سرویس تحقیقات فدرال منتقل کرد.

*** تایید نتایج انتخابات
* چهار: پس از وقفه‌ای چندساعته نهایتا جلسه مشترک نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد و بایدن با کسب ۳۰۶ رأی الکترال در مقابل ترامپ با ۲۳۲ رأی الکترال پیروز شد و رسما به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مورد تأیید قرار گرفت. پیش از این اکثریت هر دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا اعتراض به نتایج آرای الکترال آمریکا در ایالت «پنسیلوانیا» را رد کردند. پیش از آن هم اعتراض به نتایج آریزونا از سوی نمایندگان هر دو مجلس رد شده بود.

* پنج: معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده همزمان با آغاز نشست کنگره برای بررسی و تأیید نتیجه رای‌گیری در کالج الکترال اعلام کرد که «اختیار» لازم برای عدم تأیید پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب این کشور را به صورت «یکجانبه» ندارد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا ابراز امیدواری کرده بود که معاونش مانع از تأیید پیروزی جو بایدن شود.

*** واکنش ترامپ به تأیید نتایج
* شش: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از آنکه کنگره رسما پیروزی بایدن به‌ عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا را تأیید کرد، در بیانیه‌ای قول انتقال «منظم» قدرت به بایدن را داد. وی در بیانیه خود تصمیم کنگره برای تأیید نهایی بایدن به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا را «نمایانگر پایان عالی‌ترین دور اول در تاریخ ریاست‌جمهوری» توصیف کرد. ترامپ که برای اولین‌بار از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شکست را پذیرفته است، ادامه داد: «گرچه کاملا با نتایج این انتخابات مخالف هستم و حقایق تأییدی بر این امر است، اما با این وجود، انتقال منظم قدرت در ۲۰ ژانویه (اول بهمن) انجام می‌گیرد».

*** تلفات ماجرا: ۵ کشته
* هفت: لیندسی واتس، خبرنگار آمریکایی، در پیام توئیتری خود نوشت: زنی که دیروز در داخل ساختمان کنگره هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد، اشلی بابیت بود و خانواده او این را تأیید کردند. او صاحب تجارت در سن‌دیه‌گو بود که بدون همسرش به واشنگتن دی‌سی آمده بود. مادرشوهرش گفت: من واقعا نمی‌دانم چرا او تصمیم به این کار گرفت و در این تظاهرات شرکت کرد. اشلی بابیت یک نظامی کهنه‌کار بود که ۱۴ سال سابقه فعالیت نظامی داشت.

* هشت: علاوه‌بر زنی که به ضرب گلوله پلیس کشته شد، سه نفر دیگر در نتیجه شرایط اورژانسی پزشکی جان خود را از دست دادند. موریل بوزر، شهردار پایتخت آمریکا، در کنفرانسی خبری درباره تحولات روز چهارشنبه در کنگره گفت که زن کشته‌شده در میان گروهی از افراد بود که به زور وارد یک اتاق مجلس نمایندگان شدند که جلسه‌ای در آن در جریان بود.

در این زمان بود که ماموران لباس‌شخصی راه آنها را سد کردند و یک مامور سلاحش را بیرون کشید و شلیک کرد. این زن به بیمارستان منتقل شد و مرگ او آنجا اعلام شد. مقام‌ها می‌گویند هویت او را فاش نمی‌کنند تا ابتدا عزیزان درجه‌یک قربانی مطلع شوند. خانم بوزر گفت که همچنین یک زن و دو مرد روز چهارشنبه در محوطه یا داخل کنگره جان باخته‌اند. فقط گفته شد که هر سه آنها به دلایل اورژانسی درگذشتند و جزئیات بیشتری ارائه نشد.

* ۹: یک پلیس کشته شد: واحد پلیس کنگره آمریکا پنجشنبه‌شب اعلام کرد، یک افسر پلیس این واحد در اثر جراحت‌هایی که در جریان اعتراضات روز چهارشنبه در کنگره به وی وارد شده بود، کشته شد. واحد پلیس اعلام کرد، برایان دی. سیکنیک، افسر پلیس کنگره آمریکا در حدود ساعت ۹:۳۰ شب به وقت محلی جان خود را از دست داد. او زمانی که با معترضان درگیری فیزیکی پیدا کرد مجروح شد و هنگام بازگشت به پایگاه واحد خود به زمین افتاد.

* ۱۰: یک نماینده کنگره خبر داده که حدود ۶۰ پلیس کنگره در جریان حادثه ‌چهارشنبه‌ شب زخمی شده‌اند. به گفته سخنگوی اداره پلیس پایتخت آمریکا، تاکنون ۵۲ در نفر از این مهاجمین بازداشت شده‌اند.

*** تبعات ماجرا:
* ۱۱: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از مایک پنس، معاون ترامپ خواست با اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی، دونالد ترامپ را از ریاست‌جمهوری برکنار کند. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ترامپ فردی بسیار خطرناک است که نباید به کار خود ادامه دهد و این یک وضعیت اضطراری درجه‌یک است. وی افزود اگر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور با اجرای ماده ۲۵ قانون اساسی موافقت نکند، کنگره مستقیما برای استیضاح ترامپ اقدام می‌کند.

نانسی پلوسی افزود که هر روز از ۱۳ روز باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ممکن است تبدیل به «نمایشی از وحشت» شود. مطابق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، چنانچه معاون ریاست‌جمهوری و اعضای کابینه تشخیص دهند که رئیس‌جمهور به لحاظ جسمی یا روانی دیگر قادر به هدایت امور نیست، می‌توانند با استناد به این متمم، امور را به معاون ریاست‌جمهوری بسپرند.

رسانه‌های آمریکایی روز پنجشنبه گزارش دادند که تعدادی از وزرای دولت در مورد احتمال فعال کردن اصل ۲۵ قانون اساسی پس از حوادث چهارشنبه‌شب بحث و تبادل‌نظر کردند. البته تارنمای «بیزنس اینسایدر» بامداد جمعه گزارش داد که به‌رغم درخواست‌های فزاینده برای فعال کردن متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا و برکناری دونالد ترامپ از ریاست‌جمهوری، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری با این اقدام مخالف است.

* ۱۲: در ۲۴ ساعت گذشته، ۷ تن از مقامات دولت آمریکا در واکنش به حوادث اخیر کنگره استعفا دادند. به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، ایلین چاو، وزیر حمل‌ونقل و بتسی دووس، وزیر آموزش، عالی‌ترین مقام‌های دولت هستند که در اعتراض به تسخیر کنگره آمریکا به دست طرفداران دونالد ترامپ استعفا کردند. همچنین استیون ساند، رئیس پلیس کنگره آمریکا نیز استعفایش را اعلام کرده و گفت که این استعفا از ۱۶ ژانویه عملی می‌شود.

از سوی دیگر مایکل استنگر، مسئول امنیت مجلس سنا نیز از سمتش استعفا کرده و میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا گفت که استعفای او را قبول کرده است. رویترز نیز گزارش کرد که چهار مشاور ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید استعفا کرده‌اند. استفانی گریشام، رئیس کارکنان دفتر ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا نیز شامگاه چهارشنبه پس از اشغال ساختمان کنگره از سوی هواداران دونالد ترامپ از مقام خود استعفا داد.

* ۱۳: «مارک زاکربرگ»، مدیر اجرایی فیسبوک اعلام کرد که حساب‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در این شبکه اجتماعی و اینستاگرام به مدت نامحدود مسدود شده است. توئیتر پس از تعلیق دو پیام ترامپ، دسترسی او به حساب کاربری‌اش را به مدت ۱۲ ساعت تعلیق کرد و هشدار داد که در صورت تکرار نقض قوانین این شبکه اجتماعی، به صورت دائم مسدود می‌شود.

*** واکنش‌ها
* ۱۴: «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در سخنانی بعد از تأیید رسمی پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش به حمله چهار‌شنبه هواداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به ساختمان کنگره واکنش نشان داد. بایدن در صحبت‌های خود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را مسئول این حمله دانست و گفت: «حمله به کنگره نتیجه حملات بی‌امان ترامپ علیه دموکراسی آمریکا بود.» وی افزود این حمله که توسط معترضان حامی دونالد ترامپ انجام گرفت، یکی از تاریک‌ترین روز‌های ملت ما را رقم زد. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با انتقاد از نژادپرستی رایج در کشورش گفت در صورتی که معترضان سیاهپوست به کنگره حمله می‌کردند با آنها به طور متفاوتی برخورد می‌شد.

* ۱۵: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا: یورش به کنگره غیرقابل‌قبول است. بی‌قانونی و غارت… در اینجا یا جای دیگری در جهان، همواره غیرقابل‌قبول است. من به نقاط بسیاری در جهان سفر کرده‌ام و همواره حامی حق مردم برای اعتراضات مسالمت‌آمیز برای باورها و مسئله‌هایشان بوده‌ام، اما خشونت و به خطر انداختن جان دیگران از جمله کسانی که وظیفه حفظ امنیت ما را برعهده دارند، در داخل و خارج غیرقابل‌تحمل است. باید فورا مجرمانی را که مرتکب این شورش شدند، پای میز محاکمه آورد. آمریکا بهتر از آن چیزی است که امروز دیدیم. من دموکراسی دست‌اول را در بهترین حالت خود دیده‌ام.

* ۱۶: «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس: «ایالات متحده آمریکا نماد دموکراسی است و نمی‌‌توان مردم را به بهانه تقلب در انتخابات به یورش به کنگره تحریک کرد». نخست‌وزیر انگلیس همچنین گفت: «من تشویق افراد برای بروز رفتار خشونت‌‌آمیز و حمله به کنگره را محکوم می‌کنم و معتقدم که ترامپ حق نداشت».

* ۱۷: اوفر جندلمن، سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صبح امروز (پنجشنبه) در حساب توئیتری خود نوشت، نتانیاهو حمله به کنگره آمریکا را محکوم کرده و آن را اقدامی شرم‌آور دانسته است. نتانیاهو در ابتدای دیدار خود با استیو منوچن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در تل‌آویو گفت، دموکراسی آمریکا در طول نسل‌ها الهام‌بخش میلیون‌ها انسان در سراسر جهان و در اراضی اشغالی بوده است و قانون‌گریزی و خشونت برخلاف ارزش‌هایی است که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به آنها افتخار می‌کنند. نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد، آشوب شب گذشته در ساختمان کاپیتول اقدامی شرم‌آور است که باید به‌شدت محکوم شود. وی تاکید کرد: بدون‌شک دموکراسی آمریکا مانند همیشه حاکم خواهد شد.

* ۱۸: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در مطلبی در «فیسبوک» نوشت: آمریکا دیگر هیچگاه نمی‌تواند به جهان بگوید که الگوی دموکراسی است. زاخارووا همچنین پستی از جیل داگرتی، رئیس سابق دفتر شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در مسکو و کارشناس امور روسیه دانشگاه جرج تاون آمریکا را به اشتراک گذاشت که خاطرنشان کرده بود اکنون آمریکا قادر نخواهد بود به جهان بگوید که الگوی دموکراسی است.

* ۱۹: «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه: «چیزی که در ایالات متحده رخ داد، کشوری که آن را مهد دموکراسی می‌خوانند، واقعا تمام بشریت را مبهوت کرد. این یک حادثه بی‌سابقه در تاریخ آمریکا و رسوایی برای دموکراسی [آنها] است». اردوغان ضمن آرزوی بهبودی برای آسیب‌دیدگان و صبر برای خانواده جان‌باختگان حادثه کنگره آمریکا اظهار داشت: «امیدوارم انتقال ریاست‌جمهوری به جو بایدن در تاریخ بیستم ژانویه، همانطور که ترامپ وعده داد، مسالمت‌آمیز باشد».

* ۲۰: رودی جولیانی، وکیل ترامپ: خطاب به همه میهن‌پرستانی که این انتخابات متقلبانه را به چالش کشیدند: رئیس‌جمهوری آمریکا از شما می‌خواهد که نظراتتان را مسالمت‌آمیز بیان کنید. ما حزب قانون و نظم هستیم. شما در طرف درست قانون و تاریخ ایستاده‌اید. در راستای احترام به همه عمل کنید.

*** ترس پلیس آمریکا از روزهای آینده
* ۲۱: پلیس دریافته است برخی مهاجمان کنگره همچنان در حوالی همان منطقه هستند و بیم آن وجود دارد که قصد انجام حملاتی به ساختمان‌های دولتی را داشته باشند. روز جمعه پلیس و مأموران اداره اطلاعات فدرال آمریکا بازرسی از فرودگاه‌ها و هتل‌ها را آغاز کرده‌اند تا افرادی را که در حمله روز چهارشنبه دست داشته‌اند شناسایی کنند.

راست‌گرایان افراطی حامی ترامپ در شبکه‌های اجتماعی در حال مشورت درباره هدف بعدی خود هستند و یک کانال تلگرامی متعلق به این افراد نوشته است: «۲۰ ژانویه تاریخ بعدی روی تقویم است که هواداران ترامپ و دیگر ملی‌گرایان دوباره در برابر کنگره گرد هم می‌آیند». «رایان مک‌کارتی»، وزیر ارتش آمریکا اعلام کرده برای جلوگیری از اقدامات مشابه حمله به کنگره، دورتادور این ساختمان فنس‌کشی می‌شود و هزاران نیروی گارد ملی برای تأمین امنیت واشنگتن مستقر شده‌اند.

*** حاشیه
* ۲۲: مرد شاخدار که بود؟ جیک آنجلی ۳۲ ساله تحصیلات دبیرستانی دارد و خود را شمن کیوانان می‌خواند. او سابقه خوانندگی هم دارد. یکی از افرادی که در حمله روز چهارشنبه حامیان ترامپ به ساختمان کنگره بسیار مورد توجه رسانه‌ها واقع شده و تصاویر او در راهروهای کنگره و صحن سنا منتشر شده، مردی اهل شهر فینیکس، مرکز ایالت آریزونای آمریکا به نام جیک آنجلی است. آنجلی ۳۲ ساله از شهر فینیکس خود را به واشنگتن دی‌سی رسانده بود تا در تظاهرات حامیان ترامپ در اعتراض به نتیجه انتخابات آمریکا شرکت کند.

او در شبکه‌های اجتماعی فعال است و غالبا ویدئوهایی حاوی تئوری توطئه درباره وقایع سیاسی و اجتماعی آمریکا منتشر می‌کند. او حتی پیش‌تر تصاویری از رابطه نزدیک خود با برخی نزدیکان ترامپ، از جمله رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ را هم در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده است. کیوانان که جنبشی راست افراطی - پوپولیستی و ترویج‌دهنده تئوری توطئه است در ۳ سال گذشته به‌ویژه از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در ایالات متحده آمریکا و کانادا و اروپا رشد داشته. بسیاری از علاقه‌مندان به این جنبش از میان سفیدپوستان کم‌سواد هستند ؛ درست همان پایگاه اجتماعی که از حامیان اصلی ترامپ به شمار می‌روند و به او رای داده‌اند. سابقه تحصیلات او در حد دبیرستانی است.

*** سایر خبرها
* ۲۳: دموکرات‌ها بر سنا هم مسلط شدند؛ حزب دموکرات توانست دو کرسی مجلس سنا از ایالت جورجیا را از آن خود کند و با کسب ۵۰ کرسی سنا، اکثریت این مجلس را به دست گیرد. به گزارش عصرایران، نتایج انتخابات در مجلس سنا با پیروزی دو نامزد مورد حمایت حزب دموکرات (رافائل وارناک و جان آساف) به پایان رسید و حالا ترامپ و حزب جمهوری‌خواه سنگین‌ترین شکست تاریخی خود را از سال ۱۹۳۲ به بعد تجربه می‌کنند.

در سال ۱۹۳۲ که انتخابات سراسری در فضای بحران رکود بزرگ اقتصادی آمریکا پس از ۱۹۲۹ انجام شد، هربرت هوور، رئیس‌جمهوری وقت جمهوری‌خواه شکست سنگینی از فرانکلین روزولت دموکرات خورد و تبدیل به یک رئیس‌جمهوری تک‌دوره‌ای شد؛ علاوه‌برآن حزب جمهوری‌خواه کنترل و برتری خود در هر دو مجلس کنگره را از دست داد.

* ۲۴: ‌ترامپ خودش را عفو خواهد کرد: نیویورک‌تایمز پنجشنبه‌شب به وقت تهران در گزارشی به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دستیاران خود گفته است که قصد دارد در روزهای پایانی حضورش در کاخ سفید، خودش را عفو کند تا از پیگرد احتمالی توسط دستگاه قضائی در امان بماند. این منابع آگاه به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که ترامپ همچنین قصد دارد دو پسر بزرگ خود (دونالد جونیور و اریک)، دخترش، ایوانکا ترامپ و همسر خود، ملانیا ترامپ را نیز عفو کند، زیرا می‌ترسد وزارت دادگستری دولت بایدن آنها را نیز تحت پیگرد قرار دهد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا خودش را عفو نکرده است و به همین دلیل مشروعیت چنین اقدامی هرگز در نظام قضائی آمریکا مورد آزمون قرار نگرفته و حقوقدانان آمریکایی درباره اینکه آیا دادگاه می‌تواند عفو رئیس‌جمهور از سوی خودش را به رسمیت بشناسد یا خیر، اختلاف‌نظر دارند.

کدخبر: ۳۶۷۸۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر