کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۴۷۹۰
تاریخ خبر:

اولین ‌فهرست‌ از ۲۰ هزار دلاری‌های وارداتی

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | سخنگوی وزارت صمت از اعلام آیین نامه واردات خودرو تا هفته آینده خبر داد که بر اساس آن سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار تعیین شده است. حتی امید قالیباف اسم چند کشور هم اعلام کرد که برای واردات خودرو با آنها خودروسازان وارد مذاکره شده‌اند. برای واردات با خودروساز‌هایی همچون تویوتای ژاپن و همچنین شرکت‌های خودروساز آلمانی، چینی و هندی مذاکراتی شده است.از دیگر سو، خبر از ورود خودروی اقتصادی برای قشر متوسط جامعه داده می‌شود. اما خودروی اقتصادی به چه معنی است؟

۲۰هزار دلار با قیمت دلار ۲۸۹۰۰ تومانی حدود ۵۷۸ میلیون تومان می‌شود. این موضوع را باید با احتساب مالیات، گمرک و عوارض سنجید که چیزی حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون به قیمت خودرو اضافه خواهد کرد و باید پرسید آیا این خودرو برای قشر متوسط وارد می‌شود. اما در مورد کلمه خودروی اقتصادی نیز باید گفت، به معنی خودروی بی‌کیفیت نیست اما خب شامل خودروی کم حجم، کم آپشن و بدون پیچیدگی فنی و ظاهری خاصی است. در این پرونده شش خودروی خارجی که تا سقف ۲۰ هزار دلار امکان ورود به ایران را خواهند داشت مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تویوتا کرولا / مدل ۲۰۲۲/ قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ دلار
هر زمان که واردات خودرو به کشورمان طی این سال‌ها باز بوده، تویوتا کرولا پای ثابت محصولات این شرکت در ایران به شمار رفته است. این سدان جمع‌وجور شهری در مدل ۲۰۲۲ با دو تیپ XLI و GLI به همراه موتور ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۲۱ اسب بخار و گیربکس سی وی تی اتوماتیک راهی بازار کشور امارات شده است. قیمت این دو تیپ از کرولا کمتر از ۷۹ هزار درهم یا ۲۱ هزار دلار بوده و بنابراین با توجه به حجم موتور و همچنین قیمت آن، واجد شرایط ورود به کشور ما محسوب می‌شود.

پس از ورود به کابین تویوتا کرولا متوجه نوعی طراحی متفاوت و نسبتا زیبا در فضای داخلی این سدان جمع و جور ژاپنی خواهید شد که ضمن ارائه طراحی متفاوت، فضایی تقریبا جسورانه و آینده نگرانه را به نمایش گذاشته است. طراحی داشبورد در عین سادگی جذابیت بالایی داشته و کنسول میانی آن نیز در نوع خود از یک طراحی نامتقارن با وجهه‌ای متفاوت و جالب توجه بهره می‌برد. طرح دریچه‌های تهویه دایره‌ای در دو طرف داشبورد نیز در نوع خود حس و حال اسپرت و خوشایندی را انتقال می‌دهد. محصولات تویوتا همواره در ایران جزو پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بوده‌اند و مشتریان ایرانی علاقه خاصی نسبت به تولیدات این برند نشان داده‌اند. تویوتا کرولا نیز در نسل‌های گذشته به صورت گسترده وارد بازار کشور شده و مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است.

نیسان ورسا/ مدل ۲۰۲۲/ قیمت ۱۶ هزار دلار
یکی از محصولات جدید نیسان برای بازار ایران ورسا است، نیسان ورسا مدل ۲۰۲۲ با پیشرانه چهار سیلندر و توان ۱۲۲ اسب بخار، رقیب اصلی محصولات جدید ایران خودرو و سایپا به حساب می آید. این خودرو سدان کلاس کوچک دارای سیستم تعلیق جدید، سواری نرم، راحتی سفر بالا و استهلاک به شدت پایین است. این خودروساز ژاپنی تلاش کرده محصول اقتصادی متناسب با بازارهای مشابه کشور طراحی و عرضه کند. ظاهر زیبای این محصول در صورت واردات می‌تواند نیاز مشتریان داخل کشور را تامین کند.

این خودرو در نسخه صفر کیلومتر حدود ۱۵ هزار و ۸۰ دلار قیمت دارد. نیسان ورسا سدان ۲۰۲۲ خودرویی مناسب تردد شهری است که باعث می‌شود سرنشینان سفر لذت بخشی را تجربه کنند. نیسان نه تنها خوش تیپ است، بلکه دارای برچسب قیمتی بوده که تقریباً برای همه مقرون به صرفه است. تمامی مدل‌های نیسان ورسا از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن متر استفاده می‌کنند. این پیشرانه با یک گیربکس ۵ سرعته دستی همراه شده هرچند می‌توان گیربکس CVT را نیز سفارش داد.

نیسان سنترا/ مدل ۲۰۲۲/ قیمت ۲۰ هزار ۴۸۵ دلار
نیسان سنترا ۲۰۲۲ یک سدان جمع‌وجور با طراحی ظاهری بسیار جذاب و مطابق سلیقه مشتریان ایرانی است که نسخه‌های s و svآن قیمتی بین حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار دلار دارند. این خودرو به دلیل برخورداری از موتور ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن متر می‌تواند یکی از اصلی‌ترین خودروهای وارداتی نیسان به بازار ایران محسوب شود. طراحی بیرونی سنترا از نوعی چاشنی جوان پسندانه سود می‌برد و قطعا نظر مثبت مشتریان ایرانی را دریافت خواهد کرد.

نمای داخلی این خودرو نیز کاملا جذاب و تا حدی به سبک محصولات مرسدس بنز طراحی شده تا دیگر هیچ بهانه‌ای برای ایراد گرفتن از سبک طراحی نیسان سنترا ۲۰۲۲ باقی نماند. بنابراین به احتمال قوی این سدان جذاب و البته اقتصادی ژاپنی را در بازار کشورمان نیز خواهیم دید. یک سدان خوش خوش ساخت که می‌تواند برای خانواده‌ها خودرو مناسبی باشد. واضح‌ترین و تغییر در طراحی ظاهری این خودرو مربوط به جلوپنجره است. برای این تغییر از سدان‌هایی مانند نیسان آلتیما و ماکسیما الگو برداری شده است. نیسان سنترا ۲۰۲۲ چراغ‌های منحصر به فردی دارد. صندلی‌ها چرمی و جا دارتر از مدل ۲۰۲۱ این خودرو هستند. برخی امکانات از جمله امکان استفاده از اپلیکیشن‌ها نیز در طراحی جدید نیسان دیده می‌شود.

هیوندای اکسنت/ مدل ۲۰۲۲/ قیمت ۱۸ هزار دلار
هیوندای اکسنت مدل ۲۰۲۲ در نسخه صفر کیلومتر با پیشرانه چهار سیلندر و قدرت ۱۲۰ اسب بخار، مجهز به سیستم مدیریت کنترل سوخت با پایین‌ترین مقدار مصرف، با قیمت پایه ۱۶ هزار و ۶۴۵ دلار جزو اصلی‌ترین انتخاب‌ها برای واردات به کشور است. این خودرو در مدل بالاتر از پایه، مجهز به نمایشگر لمسی بزرگتر، اندروید یا اپل کار، رادیو ماهواره‌ای و پورت USB کمتر از ۲۰ هزار دلار قیمت دارد. واردات این محصول به بازار کشور می‌تواند بازار محصولات داخلی و مونتاژی را با چالش جدی همراه سازد. گفتنی است که این نسخه نسبت به اکسنت‌های موجود در بازار داخلی اصلاح یافته است.

هیوندای اکسنت یک سدان اقتصادی و جمع و جور از شرکت هیوندای است. تاکنون پنج نسل از این خودرو به بازار جهانی عرضه شده که نسل دوم آن تحت عنوان هیوندای ورنا و نسل چهارم آن با نام هیوندای اکسنت در بازار کشورمان موجود هستند. هیوندای اکسنت در بازار خودرو ایران در دو نمونه مونتاژی و وارداتی عرضه شده است. نسخه‌های وارداتی توسط آسان موتور وارد کشورمان شدند و در مدل‌های ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۷ به‌دست مشتریان رسیدند. کرمان موتور نیز مونتاژ این خودرو را از سال ۱۳۹۶ با اندکی تغییرات آغاز کرد که تا سال ۱۳۹۸ ادامه یافت. هیوندای اکسنت رقیب مستقیم کیا سراتو سایپا در بازار به شمار می‌رود و البته با برخی از خودروهای اتوماتیک چینی نظیر چری آریزو ۵ نیز به رقابت می‌پردازد.

رنو کوئید/ قیمت ۶ هزار و دویست دلار
در لیستی که امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت از کشورهای مبدا برای مذاکرده واردات خودرو سخن گفت نام کشور هند هم به چشم می‌خورد. محتمل است اولین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد رنو کوئید است! رنو کوئید یکی از خودروهایی بود که تا نزدیک خط تولید در ایران نیز پیش آمد، اما خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌ها موجب شد تا رنو به طور کامل از صنعت خودرو کشور خارج شده و پرونده تولید رنو کوئید در ایران نیز بایگانی شود.اما حالا که برنامه واردات خودرو قطعی شده است می‌توان احتمال داد که رنو کوئید هم یکی از گزینه‌های واردات و حتی تولید در صورت بازگشت رنو برای همکاری با دو خودروساز بزرگ کشور باشد.

آنچه رنو کوئید را به یکی از گزینه‌های واردات تبدیل می‌کند قیمت بسیار پایین این خودرو است. دولت تمرکز خود را بر واردات خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت قرار داده و همین مسئله یک خودرو ۶ هزار دلاری مانند کوئید را که از برند شناخته شده‌ای برای مصرف کننده ایرانی است، به خودرویی دارای شانس برای واردات تبدیل می‌کند.اما از سوی دیگر حرف و حدیث‌های زیادی هم در خصوص ایمنی رنو کوئید در گذشته مطرح شده بود. بارها جلال رشیدی کوچی نماینده مردم استان فارس درباره واردات این خودرو و ناایمن بودن آن سخن گفت. این خودرو که به عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار جهانی شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۵ و با هدف تولد یک پلتفرم اقتصادی از سوی رنوی فرانسه به دنیا معرفی شد.

هند به عنوان اولین کشور میزبان این خودرو با توجه به قیمت ۵۰۰۰ دلاری کوئید از آن استقبال خوبی کرد. رنو کوئید تحت پلتفرم سی‌ام‌اف ۱ رنو- نیسان در کلاس ابعادی‌ A قرار داشته و محصولات این پلتفرم زیر ۴ متر طول دارند. رنو کوئید در واقع یک سازه منعطف بوده که به فراخور بازار هدف می‌توان تجهیزات متنوعی را بر روی آن نصب کرد. پس از هند، برزیل به عنوان دومین بازار بزرگ این خودرو شناخته شده و نسخه‌ای که در این کشور عرضه می‌شود نسبت به نمونه هندی از کیفیت و ایمنی بالاتری برخوردار است. قیمت این خودرو با توجه به ارتقای صورت گرفته نزدیک به ۱۰ هزار دلار است. البته مدل هندی این خودرو فاقد امکاناتی همچون کولر و سیستم ترمز ABS است، بنابراین با توجه به استانداردهای اجباری سازمان ملی استاندارد، مطمئنا کوئید تولیدی در ایران شبیه نمونه برزیلی آن از نظر امکانات و سطح قیمتی خواهد بود.

بی جی ۳۰/ مدل ۲۰۲۰/ قیمت در بازار چین از ۱۶۲۲۰ تا ۱۹۲۸۰دلار
در کنار اسم خودروی هندی اسم مذاکره با چینی‌ها برای واردات آورده شده بود. حالا احتمال دارد کدام خودروی چینی وارد بازار ایران شود؟ خودرویی که مونتاژی نباشد. خودروی بی‌جی۳۰؛ کراس اوور چینی از گروه خودروسازی بایک یکی از احتمالات واردات است. شاخص مصرف سوخت این پیشرانه برای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی در شهر برابر با ۹٫۸ لیتر، در بزرگراه ۶٫۵ لیتر و در حالت ترکیبی ۷٫۶ لیتر است. ظرفیت باک ۶۰ لیتر است.

خودرو از منظر ابعاد برابر با ۴۵۰۵ میلیمتر در طول، ۱۸۵۵ میلیمتر در عرض و ۱۷۱۰ میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورهای آن نیز برابر با ۲۶۷۵ میلیمتر است. ارتفاع از سطح زمین ۲۱۵ میلیمتر و وزن خالص خودرو برابر با ۱۵۲۰ کیلوگرم است. رینگ‌ها در حالت استاندارد ۱۸ اینچی هستند. در بخش ایمنی نیز مواردی شامل: ورود بدون کلید، کروز کنترل ثابت(آپشن)، رادار پارک جلو و عقب، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰ درجه(آپشن)، نشانگر فشار باد لاستیک‌ها، ای بی اس، ایی بی دیی، پایداری الکترونیکی، ترمز پارک اتوماتیک، ترمز اضطراری، دستیار حرکت در سربالایی، نمایش نقاط کور دید راننده(آپشن)، نور بالای تطبیقی، ایربگ، ایربگ جانبی(آپشن)، ایزوفیکس و… قابل اشاره هستند. حجم موتور هم ۱۵۰۰ سی سی است.

کدخبر: ۴۷۴۷۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1587477410

    اصن تو بشو ۲۰۰ دلار… خداییی بازم وسعم نم یرسه… مثلن مهندسم …