کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۵۴۵
تاریخ خبر:

۲۰سریال و فیلمی که ‌جنجال به پا کردند

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | بعد از ماجرای اعتراض محمدجواد ظریف به سریال «گاندو۲» که اواخر نوروز امسال اتفاق افتاد و حواشی‌ای که برای آن پیش آمد، چندروزی است که اعتراض‌ها به مستند «آقامرتضی» بالا گرفته است. تجربه نشان داده که هرگاه فیلم یا سریالی بر اساس زندگی یک شخصیت مهم یا یک واقعه مهم تاریخی یا معاصر ساخته می‌شود یا شباهتی به یکی از اتفاق‌های دنیای واقعی دارد، بالاخره فرد یا گروهی هستند که نسبت به آن اعتراض کنند و آن را خلاف‌واقع بدانند؛ اتفاقی که بارها در جشنواره فیلم فجر یا زمان اکران فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های تلویزیونی با این موضوعات شاهدش بوده‌ایم.

بعضی از این اعتراض‌ها ختم به خیر شده و نهایتا رضایت معترضان را به همراه داشته و بعضی دیگر باعث شده فیلم یا سریال موردنظر با سانسورهایی همراه شود یا حتی از ادامه اکران یا پخش بازبماند. در این پرونده به سراغ مرور ۱۲ فیلم‌ و سریالی رفته‌ایم که بعد از نمایش یا پخش تلویزیونی با چنین مشکلاتی مواجه شده‌اند؛ از اعتراض به سریال «شهریار» و سریال «جاودانگی» در اواخر دهه ۸۰ گرفته تا «شنای پروانه»، «گاندو۲» و «آقامرتضی.» در بخش پایین صفحه هم فیلم‌ها و سریال‌هایی را مرور کرده‌ایم که بعد از اکران یا پخش، اعتراض برخی اصناف را به همراه داشته‌اند.

*** آقا مرتضی / فروردین ۱۴۰۰
کلیت ماجرا: هفته‌ گذشته در آستانه سالگرد شهادت شهید مرتضی آوینی، شبکه سه پخش مجموعه مستند «آقامرتضی» را شروع کرد. این مستند با اعتراض‌ خانواده‌ این شهید و سازنده‌ مستندی که پیش‌تر اثری درباره‌ آوینی ساخته بود همراه شد.

‌اعتراض‌ها چه بود: بعد از پخش مستند «آقامرتضی» از شبکه سه، مریم امینی، همسر شهید مرتضی آوینی، به‌شدت نسبت به آن اعتراض کرد. او گفت که این مستند کاریکاتوری از دوران جوانی شهید آوینی ارائه داده که پر از روایت‌های جعلی و مبتذل مخصوص رسانه‌های زرد است. ساختن این مستند بدون نظارت خانواده‌ آوینی و استفاده از تصاویر شخصی‌شان بدون اجازه و پخش آنها از تلویزیون، بخش دیگری از اعتراض امینی بود. بعد از او، دختر شهید آوینی هم در پستی اینستاگرامی اعلام کرد که این مستند با راش‌های دزدیده‌شده از سایر مستندها ساخته شده. بعد از آن محمدعلی شعبانی، سازنده مستند «انحصار ورثه» درباره زندگی شهید آوینی، معترض شد که این مستند بی‌اجازه از راش‌های متعلق به مستند او استفاده کرده و خواستار توقف پخش آن شد.

سرانجام چه شد: تهیه‌کننده مستند «آقامرتضی» گفت که صاحب همه‌ این مستندها یا روایت فتح بوده یا تلویزیون یا سازمان اوج. آنها هم با مجوز از مجموعه این آرشیوها استفاده کرده‌اند. خانه مستند هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بخشی از تصاویر متعلق به موسسه روایت فتح بوده و با هماهنگی و دستور مدیر وقت این موسسه در اختیار گروه سازنده قرار گرفته است. این واکنش‌ها کماکان ادامه دارد.

*** گاندو ۲ / فروردین ۱۴۰۰
کلیت ماجرا: شبکه سه نوروز امسال به‌جای پخش یک سریال مناسبتی نوروز، سریال «گاندو۲» را روی آنتن برد. بعد از پخش قسمت دهم سریال، محمدجواد ظریف نسبت به آن معترض شد و آن را دروغ خواند. بعد از این حواشی بود که سریال در میانه راه متوقف شد و عوامل اعلام کردند که نمایش قسمت‌های بعدی آن به بعد از انتخابات موکول شده است.

‌اعتراض‌ها چه بود: وزیر امور خارجه صراحتا اعلام کرد: «این سریال تلویزیونی از اول تا آخر دروغ بوده و موجب بی‌اعتمادی در کشور شده است.» او توضیح داد: «بسیار باعث تاسف است که این سریال پیش از اینکه به من ضرر بزند، به سیاست خارجی کشور ضربه وارد کرده و بستر بی‌اعتمادی را ایجاد کرده است.
معتقدم ‌تلویزیون رسمی کشور با پخش سریال گاندو به بی‌اعتمادی دامن زده است.» بعد از آن تهیه‌کننده سریال اعلام کرد که آن را بر اساس اسناد واقعی ساخته و اسناد و مدارکی که پشتوانه‌ نگارش فیلمنامه بوده است را در مستندی در اختیار مردم می‌گذارد.

سرانجام چه شد: با پایان ناگهانی سریال «گاندو»، ذهن‌ها به این سمت رفت که این اعتراض‌ها مانع از پخش ادامه سریال شده است. حتی رئیس ‌شورای نظارت در اعتراض به توقف پخش سریال گاندو ۲ از سازمان خواسته تا علت فشارهای بیرونی که منجر به توقف پخش این سریال شده است اعلام شود. این در حالی بود که شواهد نشان می‌داد سریال آماده پخش نبوده و حتی یکی از سکانس‌های قسمت پایانی آن با گاف همراه بود و بدون حذف پرده سبز پخش شد.

*** آقازاده / آذر ۱۳۹۹
کلیت ماجرا: شخصیت امیر بحری در سریال «آقازاده» بعد از دریافت حکم وزارتش توسط همسر جوانش تهدید شد که اسناد خصوصی‌اش را افشا خواهد کرد. او هرچقدر تلاش کرد جلوی همسرش را بگیرد، فایده‌ای نداشت و نهایتا او را در خانه‌اش با دو گلوله به قتل رساند. بعد هم بلافاصله خودش را به پلیس معرفی کرد.

‌اعتراض‌ها چه بود:قتل همسر جوان شخصیت بحری در سریال «آقازاده» با اعتراض وکیل محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران همراه شد. از اواسط سریال این شائبه مطرح شد که داستان این بخش از سریال برگرفته از ماجرای محمدعلی نجفی و میترا استاد بوده است. وکیل نجفی گفته بود پیگیر اخبار این سریال است تا در صورت ارائه تصویری که باعث خدشه‌دار شدن حیثیت خانوادگی موکلش شود، از سازندگانش شکایت کند.

او بعد از چند قسمت گفته بود: «در سریال آقازاده، از ماجرای قتل میترا استاد استفاده شده و القا می‌کند که نجفی با باندهای فساد در ارتباط بوده است. اما موکل من تا روز آخر فعالیتش در مقام شهردار تهران هم مشغول جمع‌آوری پرونده تخلفات در این نهاد بود.» در جایی هم گفته بود: «اگر بخواهند حیثیت موکلم را خدشه‌دار کنند، پیگیری قضایی می‌کنم.» اعتراض وکیل محمدعلی نجفی واکنش‌های زیادی داشت. مدیر رسانه‌ای مؤسسه اوج در پاسخ به او گفت: «آقای وکیل تقصیر دیگران چیه که شما هروقت تصویر سلاح و همسر دوم یک مسئول رو می‌بینید، یاد موکل خودتون می‌افتید؟»

سرانجام چه شد: با وجود این تهدیدها به شکایت، سریال در آرامش به پایان رسید و مشکلی هم بر سر راه آن نبود.

*** شنای پروانه / خرداد ۱۳۹۹
کلیت ماجرا: قبل از اکران فیلم «شنای پروانه» در جشنواره فیلم فجر، ویدئوی کوتاهی از بازی امیر آقایی در نقش گنده‌لات تهران منتشر شد. او کنار دوستش مصیب نشسته بود و برای لات‌های دیگر خط‌‌ونشان می‌کشید. همان زمان این مسئله مطرح شد که این ویدئو شبیه یکی از کلیپ‌های وحید مرادی بوده که در اینستاگرام منتشر شده. حتی گریمور شنای پروانه هم گفته بود که برای گریم هاشم از چهره‌ وحید مرادی، فردی که به عنوان شرور معروف پایتخت شناخته می‌شد الهام گرفته‌اند.

‌اعتراض‌ها چه بود:بعد از اکران عمومی فیلم «شنای پروانه»، همسر وحید مرادی با مراجعه به خانه سینما نسبت به این فیلم معترض شد. در دادخواست او آمده بود که «با توجه به تشابهات موجود از شخصیت مرحوم وحید مرادی، بدون کسب اجازه از بازماندگان ایشان استفاده شده است». او معترض بود که محمد کارت، کارگردان فیلم، با اینکه شخصیت اصلی فیلمش فرد دیگری بوده است با انتشار این ویدئو و سوءاستفاده از محبوبیت همسر او قصد داشته برای فیلمش مخاطب جلب کند. همسر مرادی گفت که از تهیه‌کننده و کارگردان شکایت دارد. حتی از امیر آقایی، چون حتما می‌دانسته است که ادای چه کسی را درآورده است. بعد هم تهدید کرد که تا زنده است از آبروی شوهرش دفاع می‌کند.

سرانجام چه شد: بعد از انتشار کامل اعتراض‌های همسر وحید مرادی، اطلاعات دیگری درباره‌ وضعیت این شکایت منتشر نشد. این فیلم به دلیل شیوع ویروس کرونا اکران موفقی نداشت و حتی نسخه قاچاق آن هم دست‌به‌دست شد. حالا از هفته گذشته به صورت آنلاین مجددا اکران شده است.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۸۲۵۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر