کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۹۸۵
تاریخ خبر:

۱۷متر از خانه‌ای که خریدم ‌مال همسایه است، چه کنم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | یک: ‌۱۰ سال است در آپارتمانی ۱۰ واحدی زندگی می‌کنم. مدیر ساختمان اینجا که او هم مثل من زنی بازنشسته است؛شش ماهی است اعلام استعفا کرده و می‌گوید همسر پیرش دیگر قادر به مراقبت بر کار کارگرانی که باید برای تعمیرات، نظافت و… بیایند نیست و چون اهالی جوان‌تر از او هم راضی به تخصیص حقوقی برای ایشان نیستند و حتی می‌گویند حق شارژ هم نباید افزایش یابد؛ پس دیگر به مسئولیتم ادامه نمی‌دهم.

به ویژه که هیچ واحدی هم راضی نیست دستیار میدانی (و اجرایی) برای او باشدشش واحد مالک هستند و چهار واحد مستاجر اما حاضر به قبول مسئولیتی نمی‌شوند.برخی استدلال می‌کنند تو باید بپذیری چون تو هم زنی بازنشسته‌ای که همیشه (در ساختمان) حضور داری. باانصاف‌ترها می‌گویند مسئولیت چرخشی بشود.

اما باز از تو شروع شود چون واحد شماره یک آپارتمان هستی. مدتش هم حداقل یک ‌سال باشد. من نمی‌توانم قبول کنم. آیا واقعا افراد شاغل حق دارند بگویند تا در آپارتمانی بازنشسته بیکار وجود دارد؛ شاغلینی که ناچار از ساعت‌های مدید وقت گذاشتن برای کمی پول درآوردن هستند باید معاف باشند از پذیرش مسئولیت؟

* پاسخ: با سلام.در قانون مربوط یعنی قانون نحوه تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن، هیچ مطلبی مبنی بر اینکه مسئولیت مدیریت ساختمان باید برعهده افراد شاغل یا بازنشسته باشد وجود ندارد. چنین توقعی از شما نیز مبنای حقوقی ندارد. راهکار قانونی این است که طبق تبصره ۲ ماده ۱۶ آیین‌نامه به وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنید تا آنها طبق این آیین‌نامه اقدام به برگزاری مجمع عمومی و تعیین مدیرساختمان کنند.

اما از آنجایی‌که این کار احتمالا سخت است و به جایی هم ممکن است نرسد، به شما توصیه می‌کنیم که به اعضای دیگر ساختمان بفرمایید که طبق بند ب از ماده ۲۵ آیین‌نامه، حق‌الزحمه مدیر یا مدیران جزو هزینه‌های مشترک است و بنابراین، درخواست مدیر سابق قانونی بوده و باید برای ایشان حق‌الزحمه‌ای درنظر گرفته شود.

* دو: خانه‌ای را از فردی طی دو فقره چک ۱۰ روزه و ۳۰ روزه خریداری کردم. در بنگاهی قولنامه شد و فردای آن روز وقتی خانواده‌ام را برای دیدن خانه بردم همسایه بغلی عنوان کرد ۱۷متر از این خانه‌ای که خریداری کردی متعلق به من است و من آن را تخریب می‌کنم و ادعای خود را هم مستند ثابت کرد اما فروشنده این موضوع را به من نگفته بود.

زمانی که به بنگاه برگشتم و از خرید خانه منصرف شدم فروشنده زیر بار نرفت و با دسیسه بنگاه‌دار بندی را به مفاد قولنامه (اضافه کرده بود) با این مضمون که در صورت پشیمانی هریک از طرفین هرروز دو میلیون تومان غرامت محسوب شود. این درحالی است که بنده شاهد دارم فردای روز معامله انصراف دادم اما فروشنده چک‌های من را برگشت زد و به زندان افتادم و در حال حاضر با وثیقه آزاد هستم. آیا می‌توانم معامله را فسخ کنم؟ بنده هیچ ملکی تحویل نگرفتم. فروشنده مال غیر به من داده است. در ضمن بعد از یک روز با حضور شهود موضوع را به فروشنده اطلاع دادم.

پاسخ: قانونگذار در ماده ۳۵۵ قانون مدنی به این مورد اشاره کرده و می‌گوید: اگر ملکی به شرط داشتن مساحت معین فروخته شده باشد و بعد معلوم شود که کمتر از آن مقدار است، مشتری حق فسخ معامله را خواهد داشت و اگر معلوم شود که بیشتر است می‌تواند آن را فسخ کند، مگر اینکه در هر دو صورت طرفین به محاسبه زیاده یا نقیصه تراضی نمایند.

با این حال باید به قولنامه شما مراجعه کرد و دید که شما پای چه چیزی را امضا کرده‌اید. اگر فروشنده به شما ملکی را نشان داده باشد و به طور مثال آن را ۸۷متر ذکر کرده باشد ولی در قولنامه آن را ۷۰متر نوشته باشد و شما بدون توجه آن را امضا کرده باشید در این صورت اثبات اینکه در هنگام خرید، متراژ دیگری به شما گفته شده بسیار دشوار است.

*** ‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .

کدخبر: ۳۸۲۹۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر